Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


Postranní lišta

V současné době pracujeme na aktualizaci metodik ke standardu Handicap Friendly. Aktualizované metodiky budou zveřejněny během roku 2022 na tomto portále.

Prozatím najdete aktuální verzi příručky Rovný přístup - Standard Handicap Friendly ke stažení na portále Informace pro knihovny


Tisk/export
(TXT, PDF, ODT, EPUB)


Obsah

Úvod

Standard Handicap Friendly

Metodiky ke standardu

Osoby s mentálním postižením

Další metodiky

Příklady dobré praxe

hf:mentalni:fond_sluzby

[Nyní se nacházíte metodické části Osoby s mentálním postižením]

 

3. Fond a služby

3.1 Speciální fond pro cílovou skupinu

(3.1) Knihovna vytváří speciální fond pro osoby se specifickými potřebami.

 

Vhodnými typy dokumentů jsou:

  • Knihy a časopisy tištěné velkým písmem
  • Knihy upravené do zjednodušené formy nebo knihy psané jednoduchým, srozumitelným jazykem, doplněné o knihy a časopisy s velkým množstvím ilustrací.
  • Audioknihy a časopisy
  • Ozvučené knihy, výukové CD-ROMy, fondy hudebních oddělení (zvukové a hudební CD, audioknihy aj.)
  • Filmová DVD
  • CD a DVD s programy pro rozvoj mentálních funkcí4

Jak na to:

Proveďte uživatele knihovny s mentálním postižením po knihovně, vysvětlete jim, kde mohou co najít a nechte je samostatně vybrat, co je zaujme. Většina lidí s mentálním postižením to zvládne. Pak již bude záležet na nich, fond jakého oddělení budou sami preferovat. Může to být fond (a prostředí) dětského oddělení, není to ale pravidlem. Uživatelé s Aspergerovým syndromem (forma autismu) mohou mít hluboký úzce specializovaný zájem v některé technické oblasti. (Např. v dopravě mohou být velmi úzce specializovaní na lokomotivy, jejich technické parametry, jednotlivé tratě… ). Je tedy vhodné nabízet také technickou odbornou literaturu:

3.2 Literatura zaměřená na problematiku cílové skupiny

(3.2) Knihovna nabízí literaturu věnovanou problematice různých postižení a znevýhodnění pro rodiče, osoby pečující a většinovou populaci.

 

3.3 Elektronické a dálkové služby

(3.3) Knihovna využívá všech prostředků vzdálené komunikace, nabízí dálkové služby a ve svých prostorách umožňuje Wi-Fi připojení.

 

3.4 Doručování výpůjček

(3.4) Knihovna poskytuje službu doručování výpůjček do domu.

 
  • Knihovna musí poskytovat v rámci svých možností asistenční službu pro osoby s tělesným postižením spočívající v doručování služeb do domu.
  • Každá knihovna musí mít jasně stanoven typ poskytovaných služeb, který den tyto služby poskytuje a za jakých podmínek.

Při plánování opatření týkajících se služeb knihovny nezapomeňte také na požadavky Univerzální metodiky.

Tento web používá cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s ukládáním cookies do vašeho počítače. Také berete na vědomí, že jste si přečetli a porozuměli našim Zásadám ochrany osobních údajů. Pokud nesouhlasíte s odchodem z webu.Více informací
hf/mentalni/fond_sluzby.txt · Poslední úprava: 2020/10/02 00:38 autor: eva