Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


Postranní lišta

V současné době pracujeme na aktualizaci metodik ke standardu Handicap Friendly. Aktualizované metodiky budou zveřejněny během roku 2022 na tomto portále.

Prozatím najdete aktuální verzi příručky Rovný přístup - Standard Handicap Friendly ke stažení na portále Informace pro knihovny


Tisk/export
(TXT, PDF, ODT, EPUB)


Obsah

Úvod

Standard Handicap Friendly

Metodiky ke standardu

Příklady dobré praxe

hf:includy:body_standardu_a_nadpisy

Body standardu a nadpisy (pracovní)

1. Obecné požadavky

1.1 Vytváření podmínek pro rovný přístup

(1.1) Knihovna vytváří podmínky pro rovný přístup ke službám a informacím.

 

1.2 Registrace do knihovny

(1.2) Registrace do knihovny je poskytována uživatelům s průkazem ZTP a ZTP-P za zvýhodněnou cenu, případně zdarma.

 

2. Personál

2.1 Znalosti a kompetence personálu

2.1 Všichni pracovníci ve službách uživatelům mají základní znalosti a dovednosti nezbytné pro poskytování služeb uživatelům se specifickými potřebami. Kvalifikace pracovníků v této oblasti je průběžně zvyšována.

 

2.2 Pověřený pracovník

(2.2) V závislosti na velikosti populace a potenciálním počtu klientů je v provozní době zajištěna přítomnost pracovníka kvalifikovaného pro práci a komunikaci s klienty se specifickými potřebami jak na obecné úrovni, tak speciálně v oblasti týkající se konkrétní cílové skupiny

 

3. Fond a služby

3.1 Speciální fond pro cílovou skupinu

(3.1) Knihovna vytváří speciální fond pro osoby se specifickými potřebami.

 

3.2 Literatura zaměřená na problematiku cílové skupiny

(3.2) Knihovna nabízí literaturu věnovanou problematice různých postižení a znevýhodnění pro rodiče, osoby pečující a většinovou populaci.

 

3.3 Elektronické a dálkové služby

(3.3) Knihovna využívá všech prostředků vzdálené komunikace, nabízí dálkové služby a ve svých prostorách umožňuje Wi-Fi připojení.

 

3.4 Doručování výpůjček

(3.4) Knihovna poskytuje službu doručování výpůjček do domu.

 

4. Technické a materiální podmínky

4.1 Opatření pro samostatný pohyb

(4.1) Knihovna vytváří vhodné fyzické a technické podmínky a opatření umožňující samostatný pobyt a pohyb osob se specifickými potřebami. Zajišťuje pravidelné kontroly funkčnosti speciálních opatření a vybavení.

 

4.2 Orientační systém

(4.2) V prostorách knihovny je názorný a srozumitelný orientační systém ve formě vhodné pro osoby se specifickými potřebami.

 

4.3 Odpočinkový prostor

(4.3) V prostorách knihovny je dobře dostupné klidné místo pro osoby se specifickými potřebami, které je vybavené tak, aby si zde mohly odpočinout.

 

4.4 Informační bod

(4.4) V prostorách knihovny je informační bod pro osoby se specifickými potřebami, vybavený místy k sezení a speciální technikou; případně je zde k dispozici asistenční služba.

 

5. Webové stránky knihovny

5.1 Pravidla přístupnosti

(5.1) Webové stránky splňují pravidla přístupnosti pro osoby se specifickými potřebami.

 

5.2 Informace na webových stránkách

(5.2) Na webových stránkách je:

  • podrobný popis konkrétních opatření umožňujících samostatnost a samostatný pohyb uživatelů se specifickými potřebami a popis okolí knihovny,
  • informace o službách knihovny a konkrétně o (speciálních) službách pro uživatele se specifickými potřebami,
  • odkazy na důležité webové stránky týkající se osob se specifickými potřebami.
 

6. Spolupráce a propagace

6.1 Spolupráce s dalšími subjekty

(6.1) Knihovna spolupracuje s organizacemi zastřešujícími a sdružujícími osoby se specifickými potřebami, především v dané lokalitě.

 

6.2 Propagace služeb pro cílovou skupinu

(6.2) Ve spolupráci s těmito organizacemi zajišťuje knihovna vhodnou formou propagaci svých služeb uživatelům se specifickými potřebami.

 

7. Akce

7.1 Zajištění bezbariérovosti akcí

(7.1) Knihovna umožňuje plnohodnotnou účast na svých vzdělávacích, kulturních a dalších aktivitách návštěvníkům se specifickými potřebami buď odstraněním anebo kompenzaci bariér.

 

7.2 Akce zaměřené na cílovou skupinu

(7.2) Tam, kde je to účelné, pořádá knihovna speciální aktivity zaměřené na konkrétní skupiny uživatelů se specifickými potřebami.

 

8. Integrační aktivity

(8) Knihovna přátelská k uživatelům svými aktivitami podporuje integraci osob se specifickými potřebami do majoritní společnosti a zlepšování jejich vzájemné komunikace a soužití.

 

Nacházíte se v sekci

[Nyní se nacházíte v metodické části Univerzální metodika pro Standard Handicap Friendly]

 

[Nyní se nacházíte metodické části Osoby se zrakovým postižením]

 

[Nyní se nacházíte metodické části Osoby se sluchovým postižením]

 

[Nyní se nacházíte metodické části Osoby s tělesným postižením]

 

[Nyní se nacházíte metodické části Osoby s mentálním postižením]

 

Doporučené zdroje

Informace je možné získat také z všeobecně zaměřených zdrojů.

 
Tento web používá cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s ukládáním cookies do vašeho počítače. Také berete na vědomí, že jste si přečetli a porozuměli našim Zásadám ochrany osobních údajů. Pokud nesouhlasíte s odchodem z webu.Více informací
hf/includy/body_standardu_a_nadpisy.txt · Poslední úprava: 2020/09/27 17:21 autor: eva