14. Požadavky na software
14.1 Obecné požadavky
Obvykle jimi jsou:
požadovaný typ katalogu (např. regionální systém, jednotlivá instalace, společný katalog);
požadovaný způsob implementace (např. hostovaný systém, cloudové řešení, instalace na serveru knihovny);
požadovaná míra rozlišení oprávnění pro jednotlivé knihovny, činnosti, skupiny uživatelů či jednotlivce (odvíjí se od
typu katalogu – u regionálních nebo společných katalogů, případně u institucí se složitější organizační strukturou je obvykle vyžadována větší míra rozlišení oprávnění na úrovni organizačních jednotek i činností);
požadovaná míra odlišných nastavení pro jednotlivé knihovny a pobočky v rámci katalogu a pravidla pro půjčování, rezervace;
požadovaná míra přizpůsobení uživatelského rozhraní (přizpůsobení grafickému vzhledu organizace, případně další možnosti nastavení rozhraní);
požadované propojení s externími softwary, službami a kooperativními projekty (s tím souvisí také požadavky na používané formáty, protokoly apod.);
požadovaná podpora (rozsah, časová dostupnost, způsoby komunikace aj.);
dokumentace (požadovaný typ, forma
1), rozsah);
školení (požadavky na obsah školení, místo konání, formu, rozsah apod.);
záruky (včetně záruk v případě ukončení činnosti dodavatele), požadavky na vlastnictví dat v případě hostovaných systémů nebo provozu v cloudu;
základní požadavky na systém: hardware a software, požadované standardy, bezpečnost, způsob ověřování identity uživatelů, administrace, zajištění převodu dat aj.
14.2 Požadavky na funkce/moduly systému
Při stanovování požadavků (zejména při jednání s dodavateli knihovních softwarů) nezapomeňte, že definice modulu se mezi jednotlivými softwary může lišit; navíc svobodné softwary používané v ČR nejsou modulární. Proto je důležité snažit se specifikovat spíše okruhy funkcí, resp. jednotlivé požadované funkce.
V některých případech doporučujeme také specifikovat způsob, jakým má být daná funkce nebo její administrace dostupná. Z hlediska provozu knihovny může být velký rozdíl např. v tom, zda je administrace nastavení některých funkcí softwaru dostupná prostřednictvím standardního rozhraní knihovního softwaru nebo pouze z příkazové řádky na serveru (viz též kapitolu Pracovní postupy a procesy).
Níže uvádíme stručný výčet obvyklých okruhů požadavků na funkce knihovního softwaru. Při přípravě poptávkového dokumentu nebo při komunikaci s potenciálními dodavateli je většinou třeba tyto funkce specifikovat podrobněji.
14.2.1 Výpůjční protokol
Mezi obvyklé požadavky patří:
přehled základních funkcí;
výpůjční pravidla;
evidence a vyhledávání čtenářů;
online registrace uživatelů;
kontrola duplicit čtenářů;
blokování čtenářského konta;
zprávy a upozornění;
půjčování a vracení;
prodloužení výpůjček;
rezervace a objednávky knihovních jednotek;
sledování přepravy rezervací a objednávek dokumentů;
poplatky, pokuty, odesílání upozornění;
způsoby plateb;
možnost přizpůsobení tiskových výstupů;
offline funkce.
14.2.2 Katalogizace
Mezi obvyklé požadavky patří:
přehled základních požadovaných funkcí;
standardy;
požadovaná katalogizační pole;
způsoby editace a tvorby záznamů;
nastavení šablon pro bibliografické záznamy;
nastavení šablon pro vlastnosti jednotek;
možnosti importu a exportu;
funkce pro stahování záznamů prostřednictvím protokolu Z39.50;
tisk štítků a čárových kódů;
hromadné editace a akce;
správa autoritních záznamů;
výměnné soubory.
14.2.3 Správa seriálů
Mezi obvyklé požadavky patří:
možnost generování vzorců a předpovědí pro předplatné;
správa předplatného;
příjem exemplářů, hromadný příjem;
vazba seriálových jednotek;
šablony pro příjem exemplářů;
reklamace nedodaných čísel.
14.2.4 Online katalog (OPAC)
Mezi obvyklé požadavky patří:
požadavky na rozhraní včetně responzivity designu a přístupnosti pro osoby se specifickými potřebami;
ovládání rozhraní;
přidaný obsah (např. obálky, obsahy či citace);
způsoby vyhledávání (jednoduché a pokročilé vyhledávání, prohlížení, fasety apod.);
možnosti práce s výsledky vyhledávání;
požadavky na funkce čtenářského konta;
možnosti plateb;
možnosti správy čtenářského konta;
vytváření seznamů;
možnost vytváření trvalých odkazů na záznamy a na výsledky vyhledávání;
požadavky na historii výpůjček, její uchovávání a naopak odstranění.
14.2.5 Akvizice
Mezi obvyklé požadavky patří:
sledování finančních zdrojů, fondů a rozpočtů;
správa dodavatelů;
tvorba seznamů požadavků;
objednávky;
elektronické objednávky;
objednávky elektronických dokumentů;
sledování stavu požadavku;
reklamace;
možnost zobrazení stavu objednaného dokumentu v online katalogu.
14.2.6 Statistické výstupy
Mezi obvyklé požadavky patří:
formáty a formy výstupů;
tisk výstupů;
požadované statistické údaje;
možnost periodicky opakovaných výstupů;
zasílání výstupů e-mailem.
14.2.7 Revize fondu
Mezi obvyklé požadavky patří:
formy sběru dat,
výstupy revize.
14.2.8 Další oblasti