Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verzeNásledující verze | Předchozí verze | ||
hf:univerzalni:integrace [2020/09/27 18:35] – eva | hf:univerzalni:integrace [2020/09/27 22:27] (aktuální) – eva | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | {{page> | ||
+ | |||
+ | ====== -#8 Integrace ====== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | <WRAP center round box > | ||
+ | **(8) Knihovna přátelská k uživatelům svými aktivitami podporuje integraci osob se specifickými potřebami do majoritní společnosti a zlepšování jejich vzájemné komunikace a soužití.** | ||
+ | |||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | * Knihovna by měla v maximální míře využívat osoby s konkrétním typem postižení či znevýhodnění na pozicích expertů, lektorů, přednášejících, | ||
+ | * Knihovna by se měla podílet na životě a aktivitách organizací pro osoby se specifickými potřebami v regionu svou přímou účastí (dny otevřených dveří, jarmarky, vánoční vystoupení apod.). | ||
+ | * Knihovna musí znát a zprostředkovat informace o pravidlech komunikace s osobami se specifickými potřebami (např. formou letáků, her, komiksu apod.). | ||
+ | |||
+ | Lze se zaměřit na následující typy aktivit: | ||
+ | |||
+ | * seznámení s uměleckými projevy (kulturou) osob s daným typem postižení (divadelní představení, | ||
+ | * promítání filmů s danou problematikou (vytvořených danou skupinou i o dané skupině), | ||
+ | * besedy na aktuální témata (historie dané minority, aktuální legislativa, | ||
+ | * setkávání lidí se specifickými potřebami s většinovou populací při společných programech v knihovnách (a to jak v rámci škol, tak akcí pro veřejnost), | ||
+ | * prezentace činnosti škol a jiných subjektů zaštiťujících lidi se specifickými potřebami, | ||
+ | * programy pro osoby pečující (paralelní besedy pro osoby s postižením a osoby pečující), | ||
+ | * rozvoj a docvičování dovedností získaných v programech základní rehabilitace (čtení atd.), spolupráci se školami, | ||
+ | * podporu pracovního uplatnění osob se specifickými potřebami zahrnující vyhledávání pracovních míst – např. formou dobrovolnické výpomoci v knihovně, | ||
+ | * koordinaci a zajišťování průvodcovské a předčitatelské služby (tam, kde jsou k tomu podmínky), | ||
+ | * seznámení s kulturou lidí se specifickými potřebami (literatura, | ||
+ | * možnost setkávání osob pečujících nebo zabývajících se touto problematikou. | ||
+ | |||
+ | <WRAP center round tip > | ||
+ | **Jak na to:** | ||
+ | |||
+ | Knihovna se může zapojit do procesu integrace přímo tím, že zorganizuje nějakou aktivitu nebo poskytne k takové aktivitě místo. | ||
+ | |||
+ | Může také spolupracovat s dalšími subjekty. Nappříklad ve spolupráci s místním klubem, galerií nebo městským úřadem realizuje akci, festival, koncert apod. pro osoby se specifickými potřebami. | ||
+ | |||
+ | Může se také zapojit do již tradiční akce jakou je např. festivalu Mezi ploty. Tím naplní cíl integrace. | ||
+ | |||
+ | </ | ||