21. Řízení a personální zabezpečení školní knihovny

Kapitola se věnuje řízení a personálnímu zabezpečení školní knihovny.

Hlavní body kapitoly

Klíčová slova

Školy, školní knihovny, knihovník.


K činnosti a funkci školní knihovny na základních a středních školách vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nezávazné doporučení č.j. 12487/2009-20, které je určeno zejména ředitelům škol a školských zařízení, učitelům českého jazyka a knihovníkům školních knihoven.

Cílem je poskytnout metodickou podporu a pomoc v oblasti činnosti školních knihoven a současně poskytnout základní informace související s vedením školní knihovny.

Role ředitele školy je v oblasti zabezpečení školní knihovny stanovena následovně:

  1. zabezpečuje prostorové, finanční, personální a materiální podmínky pro školní knihovnu,
  2. nařizuje inventuru,
  3. při změně pracovníka pověřeného vedením školní knihovny zabezpečuje protokolární předání knihovního fondu a kontrolní inventuru školní knihovny.

Řediteli školy je dána pravomoc pověřit vedením školní knihovny knihovníka, kterým může být pedagogický pracovník školy se vzděláním doplněným knihovnickým kurzem, nebo profesionální knihovník s příslušným odborným vzděláním.

Knihovník je zaměstnanec, který obecně zodpovídá za plnění úkolů školní knihovny a zpracovává řád školní knihovny, který určuje práva a povinnosti jejích uživatelů. Konkrétní rozpis činnosti knihovníka školní knihovny obsahuje:

  1. budování specificky profilovaného knihovního fondu v souladu s potřebami uživatelů z řad žáků nebo pedagogických pracovníků a výchovně vzdělávacími cíli školy,
  2. zpracování, ochranu a zpřístupňování knihovního fondu,
  3. vedení odborné evidence, aktualizaci, revize a vyřazování knihovního fondu,
  4. budování dokumentografického aparátu školní knihovny,
  5. výpůjční a informační služby školní knihovny,
  6. poskytování specifických knihovnicko-informačních služeb v souladu se zaměřením školy,
  7. propagaci knihovního fondu formou adresného informování pedagogických pracovníků jednotlivých předmětů o obsahu knihovního fondu a možnostech jeho využívání k práci s informacemi ve vyučování, cílem je zvyšování čtenářské a informační gramotnosti žáků a kvality vzdělávání,
  8. zpracování plánu činnosti, záměrů rozvoje a koncepce činnosti školní knihovny,
  9. vyhodnocení činnosti školní knihovny a vypracování statistického výkazu o stavu a činnosti školní knihovny podle zvláštního předpisu.