Kapitola se věnuje řízení a personálnímu zabezpečení školní knihovny.
Hlavní body kapitoly
Školní knihovna
Činnosti knihovníka
Klíčová slova
Školy, školní knihovny, knihovník.
K činnosti a funkci školní knihovny na základních a středních školách vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nezávazné doporučení č.j. 12487/2009-20, které je určeno zejména ředitelům škol a školských zařízení, učitelům českého jazyka a knihovníkům školních knihoven.
Cílem je poskytnout metodickou podporu a pomoc v oblasti činnosti školních knihoven a současně poskytnout základní informace související s vedením školní knihovny.
Role ředitele školy je v oblasti zabezpečení školní knihovny stanovena následovně:
zabezpečuje prostorové, finanční, personální a materiální podmínky pro školní knihovnu,
nařizuje inventuru,
při změně pracovníka pověřeného vedením školní knihovny zabezpečuje protokolární předání knihovního fondu a kontrolní inventuru školní knihovny.
Řediteli školy je dána pravomoc pověřit vedením školní knihovny knihovníka, kterým může být pedagogický pracovník školy se vzděláním doplněným knihovnickým kurzem, nebo profesionální knihovník s příslušným odborným vzděláním.
Knihovník je zaměstnanec, který obecně zodpovídá za plnění úkolů školní knihovny a zpracovává řád školní knihovny, který určuje práva a povinnosti jejích uživatelů. Konkrétní rozpis činnosti knihovníka školní knihovny obsahuje:
budování specificky profilovaného knihovního fondu v souladu s potřebami uživatelů z řad žáků nebo pedagogických pracovníků a výchovně vzdělávacími cíli školy,
zpracování, ochranu a zpřístupňování knihovního fondu,
vedení odborné evidence, aktualizaci, revize a vyřazování knihovního fondu,
budování dokumentografického aparátu školní knihovny,
výpůjční a informační služby školní knihovny,
poskytování specifických knihovnicko-informačních služeb v souladu se zaměřením školy,
propagaci knihovního fondu formou adresného informování pedagogických pracovníků jednotlivých předmětů o obsahu knihovního fondu a možnostech jeho využívání k práci s informacemi ve vyučování, cílem je zvyšování čtenářské a informační gramotnosti žáků a kvality vzdělávání,
zpracování plánu činnosti, záměrů rozvoje a koncepce činnosti školní knihovny,
vyhodnocení činnosti školní knihovny a vypracování statistického výkazu o stavu a činnosti školní knihovny podle zvláštního předpisu.