Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


hf:zrak:personal

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
hf:zrak:personal [2020/09/27 22:07] evahf:zrak:personal [2020/10/02 00:04] (aktuální) eva
Řádek 1: Řádek 1:
 +{{page>hf:includy:sekce_zrak&nodate&noheader&nouser}}
 +
 +
 +====== -#2 Personál ======
 + 
 +
 +{{page>hf:includy:personal21&nodate&noheader&nouser}}
 +
 +
 +  * Každý zaměstnanec knihovny zná zásady orientace a pohybu zrakově postižených v prostoru.
 +  * Pracovníci ve službách mají osvojena pravidla („desatero“) komunikace s osobami se zrakovým postižením a pravidla komunikace s osobami doprovázenými asistenty. Umí vést nevidomého. Zvládají ústní i písemnou komunikaci a umí vytvořit elektronický dokument, který je pro uživatele se zrakovým postižením přístupný2.
 +  * Všichni pracovníci ve službách musí znát základní ovládání techniky a vybavení, které knihovna nabízí pro uživatele se zrakovým postižením (ovládání počítače vybaveného hlasovým výstupem a programem pro zvětšení textu, skeneru určeného pro rozpoznání textu, kamerové lupy, braillského řádku a dalšího vybavení). 
 +  * Všichni zaměstnanci ve službách mají obecné znalosti o alternativních formátech knihovních dokumentů vhodných pro slabozraké a nevidomé uživatele (zvukové knihy, elektronické dokumenty apod.) s ohledem na místní knihovní fond. 
 +  * Soustavné školení zaměstnanců knihoven v problematice práce s osobami se zrakovým postižením musí být jedním z hlavních cílů každé knihovny, která se rozhodla orientovat v této oblasti. Tato školení musí vést k osvojení praktických dovedností při komunikaci a službách osobám se zrakovým postižením. \\ \\ <WRAP center round tip >**Jak na to:**
 +
 +Pro školení a vzdělávání je vhodné využít odborná střediska [[https://www.sons.cz/|Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých]] (dále jen SONS), oblastní [[http://www.tyflocentrum.cz/\Tyflocentra]], [[https://www.tyfloservis.cz/|Tyfloservis]], [[https://www.okamzik.cz/co-delame/poradenske-centrum/|Poradenské centrum Sdružení Okamžik]] aj. Pravidelné semináře pro pracovníky zvukových knihoven probíhají každoročně v [[http://www.knihovnatr.cz/cze/|Městské knihovně v Třebíči]]. Lze využít nebo se inspirovat dalšími specializovanými semináři, např. [[https://www.inspo.cz/|INSPO]].
 +
 +
 +
 +
 +
 +
 +{{page>hf:includy:personal22&nodate&noheader&nouser}}
 +
 +----
 +<WRAP center  todo >
 +
 +
 +
 +====== Univerzální metodika ======
 +
 +Při plánování vhodných kroků a opatření nezapomeňte uplatnit také níže uvedené požadavky Univerzální metodiky ke Standardu Handicap Friendly
 +</WRAP>
 +
 +{{page>hf:univerzalni:personal&nodate&noheader&nouser}}
 +
 +
 +
 +
 +