Obě strany předchozí revizePředchozí verzeNásledující verze | Předchozí verze | ||
hf:univerzalni:personal [2020/09/26 14:53] – eva | hf:univerzalni:personal [2020/09/26 17:34] (aktuální) – eva | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{page> | {{page> | ||
- | ===== -#2 Personál ===== | + | ====== -#2 Personál |
Řádek 7: | Řádek 7: | ||
===== - Znalosti a kompetence personálu ===== | ===== - Znalosti a kompetence personálu ===== | ||
- | <wrap em>2.1 Všichni pracovníci ve službách uživatelům mají základní znalosti a dovednosti nezbytné pro poskytování služeb uživatelům se specifickými potřebami. Kvalifikace pracovníků v této oblasti je průběžně zvyšována.</ | + | <WRAP center round box > |
+ | **(2.1) Všichni pracovníci ve službách uživatelům mají základní znalosti a dovednosti nezbytné pro poskytování služeb uživatelům se specifickými potřebami. Kvalifikace pracovníků v této oblasti je průběžně zvyšována.** | ||
+ | </WRAP> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== ==== | ||
+ | * Poskytování přímých služeb knihovny uživatelům se specifickými potřebami předchází mnoho dalších oblastí a činností (management a plánování – včetně finančního, | ||
- | * Poskytování přímých služeb knihovny uživatelům se specifickými potřebami předchází mnoho dalších oblastí a činností (management a plánování – včetně finančního, | ||
- | <WRAP center round tip> | ||
- | **Jak na to:** \\ | ||
Na poskytování služeb uživatelům se specifickými potřebami mohou mít vliv i zdánlivé maličkosti, | Na poskytování služeb uživatelům se specifickými potřebami mohou mít vliv i zdánlivé maličkosti, | ||
Řádek 19: | Řádek 22: | ||
* Pracovníci knihovny si musí uvědomovat základní témata spojená s osobami se specifickými potřebami v knihovnách. Musí vědět o adekvátních způsobech komunikace a jejich základních pravidlech, včetně vhodných kompenzačních pomůcek. Znalosti o problematice musí být pravidelně doplňovány. | * Pracovníci knihovny si musí uvědomovat základní témata spojená s osobami se specifickými potřebami v knihovnách. Musí vědět o adekvátních způsobech komunikace a jejich základních pravidlech, včetně vhodných kompenzačních pomůcek. Znalosti o problematice musí být pravidelně doplňovány. | ||
* Pracovníci, | * Pracovníci, | ||
- | * Potřebné znalosti získají pracovníci prostřednictvím školení v minimálním rozsahu tří hodin pro daný typ znevýhodnění. Školení musí probíhat ve spolupráci s organizacemi sdružujícími nebo zastřešujícími osoby se specifickými potřebami nebo se subjekty, které se takovým typům školení věnují. Školení mohou provádět také jednotlivci – odborníci pro daný typ znevýhodnění s lektorskou praxí. | + | * Potřebné znalosti získají pracovníci prostřednictvím školení v minimálním rozsahu tří hodin pro daný typ znevýhodnění. Školení musí probíhat ve spolupráci s organizacemi sdružujícími nebo zastřešujícími osoby se specifickými potřebami nebo se subjekty, které se takovým typům školení věnují. Školení mohou provádět také jednotlivci – odborníci pro daný typ znevýhodnění s lektorskou praxí. |
- | + | ||
- | <WRAP center round tip> | + | |
- | **Jak na to:** \\ | + | |
Školení je možné absolvovat také zážitkovou formou nebo prostřednictvím stáže, výměnného pobytu nebo dobrovolnické činnosti v organizaci pracující s lidmi se specifickými potřebami (s konkrétním postižením). Informace o problematice jednotlivých postižení lze získat např. na portálech https:// | Školení je možné absolvovat také zážitkovou formou nebo prostřednictvím stáže, výměnného pobytu nebo dobrovolnické činnosti v organizaci pracující s lidmi se specifickými potřebami (s konkrétním postižením). Informace o problematice jednotlivých postižení lze získat např. na portálech https:// | ||
Řádek 30: | Řádek 31: | ||
===== - Pověřený pracovník ===== | ===== - Pověřený pracovník ===== | ||
- | <wrap em>2.2 V závislosti na velikosti populace a potenciálním počtu klientů je v provozní době zajištěna přítomnost pracovníka kvalifikovaného pro práci a komunikaci s klienty se specifickými potřebami jak na obecné úrovni, tak speciálně v oblasti týkající se konkrétní cílové skupiny | + | <WRAP center round box > |
- | </wrap> | + | **(2.2) V závislosti na velikosti populace a potenciálním počtu klientů je v provozní době zajištěna přítomnost pracovníka kvalifikovaného pro práci a komunikaci s klienty se specifickými potřebami jak na obecné úrovni, tak speciálně v oblasti týkající se konkrétní cílové skupiny.** |
+ | </WRAP> | ||
- | === - Asistenční služba === | + | |
+ | === Asistenční služba === | ||
* V každé knihovně, která usiluje o logo Handicap Friendly s ohledem na uživatele se specifickými potřebami, musí existovat (pracovat) kontaktní osoba, zaměstnanec se specializací na práci s konkrétní cílovou skupinou: knihovník-asistent. | * V každé knihovně, která usiluje o logo Handicap Friendly s ohledem na uživatele se specifickými potřebami, musí existovat (pracovat) kontaktní osoba, zaměstnanec se specializací na práci s konkrétní cílovou skupinou: knihovník-asistent. | ||
- | * Knihovna zřizovaná obcemi s více než 20 tisíci obyvateli nebo knihovna pověřená výkonem regionálních funkcí musí mít alespoň jednoho zaměstnance, | + | * Knihovna zřizovaná obcemi s více než 20 tisíci obyvateli nebo knihovna pověřená výkonem regionálních funkcí musí mít alespoň jednoho zaměstnance, |
+ | |||
+ | Hlubší znalosti je možné získat např. | ||
+ | * pravidelným kontaktem s cílovou skupinou uživatelů se specifickými potřebami, | ||
+ | * při společných programech, účastí na seminářích věnovaných této problematice, | ||
+ | * návštěvami škol, domovů, stacionářů a dalších zařízení pracujících s lidmi se specifickými potřebami, | ||
+ | * navázáním spolupráce s dalšími knihovnami pracujícími s danou cílovou skupinou a vzájemnou výměnou zkušeností, | ||
+ | * studiem literatury. | ||
- | <WRAP center round tip> | + | Jinou možností je stáž ve vybraných organizacích pracujících s lidmi se specifickými potřebami, a to pod vedením odborníků, |
- | **Jak na to:** \\ | + | |
- | Hlubší znalosti je možné získat např. pravidelným kontaktem s cílovou skupinou uživatelů se specifickými potřebami, při společných programech, účastí na seminářích věnovaných této problematice, | + | |
</ | </ | ||
- | * Knihovník-asistent pro uživatele se specifickými potřebami je k dispozici alespoň během 50% provozní doby knihovny nebo během provozní doby specializovaného oddělení. S ohledem na konkrétní potřeby umožňuje osobám se specifickými potřebami přístup k fondům a službám, asistuje při obsluze technických zařízení apod. Knihovna musí zveřejnit přesnou dobu, kdy je knihovník-asistent v knihovně přítomen. | + | * Knihovník-asistent pro uživatele se specifickými potřebami je k dispozici alespoň během 50 % provozní doby knihovny nebo během provozní doby specializovaného oddělení. S ohledem na konkrétní potřeby umožňuje osobám se specifickými potřebami přístup k fondům a službám, asistuje při obsluze technických zařízení apod. Knihovna musí zveřejnit přesnou dobu, kdy je knihovník-asistent v knihovně přítomen. |
- | <WRAP center round tip> | ||
- | **Jak na to:** \\ | ||
Pro získání knihovníka-asistenta je vhodné hledat možnosti ve spolupráci s úřadem práce, mezi dobrovolnickými organizacemi, | Pro získání knihovníka-asistenta je vhodné hledat možnosti ve spolupráci s úřadem práce, mezi dobrovolnickými organizacemi, | ||
</ | </ |