Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


aks:skoleni_pracovniku

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
aks:skoleni_pracovniku [2019/09/27 13:41] lindaaks:skoleni_pracovniku [2019/09/27 13:43] linda
Řádek 32: Řádek 32:
   * možnosti nastavení a přizpůsobení pracovního prostoru a ovládání softwaru((Pokud knihovna dříve používala jiný software, jehož rozhraní a chování liší od softwaru nového, je dobré na to pracovníky při školení upozornit a naučit je využívat vhodné postupy (např. jak se dostat k potřebným funkcím, jak pracovat s panely nebo okny programu či prohlížeče apod.).));   * možnosti nastavení a přizpůsobení pracovního prostoru a ovládání softwaru((Pokud knihovna dříve používala jiný software, jehož rozhraní a chování liší od softwaru nového, je dobré na to pracovníky při školení upozornit a naučit je využívat vhodné postupy (např. jak se dostat k potřebným funkcím, jak pracovat s panely nebo okny programu či prohlížeče apod.).));
   * **podrobné představení funkcí, které se týkají činností prováděných daným pracovníkem** (např. katalogizační funkce pro katalogizátory nebo výpůjční protokol pro pracovníky ve službách);   * **podrobné představení funkcí, které se týkají činností prováděných daným pracovníkem** (např. katalogizační funkce pro katalogizátory nebo výpůjční protokol pro pracovníky ve službách);
-  * základní informace o funkcích softwaru, které se používají v dalších odděleních či úsecích knihovny, a o jejich vzájemném propojení((Pracovníci knihovny získají přehled o návaznosti své práce na další činnosti v knihovně. Zároveň je to výhodou při potřebě vzájemné zastupitelnosti pracovníků.));+  * základní informace o funkcích softwaru, které se používají v dalších odděleních či úsecích knihovny, a o jejich vzájemném propojení((Pracovníci knihovny získají přehled o návaznosti své práce na další činnosti v knihovně. Zároveň je to výhodné z hlediska vzájemné zastupitelnosti pracovníků.));
   * všechny funkce **online katalogu**.   * všechny funkce **online katalogu**.
 Je třeba zdůraznit, že poslední zmíněný bod se týká skutečně **všech pracovníků**, nejen pracovníků ve službách, který by měl být schopen bez potíží reagovat na dotazy uživatelů. Online katalog kde se uživatelé setkávají s výsledky práce jednotlivých úseků knihovny a pokud pracovníci těchto úseků tuší, jakým způsobem se jejich práce týká uživatelů, může jim to pomoci k efektivnější práci. Je třeba zdůraznit, že poslední zmíněný bod se týká skutečně **všech pracovníků**, nejen pracovníků ve službách, který by měl být schopen bez potíží reagovat na dotazy uživatelů. Online katalog kde se uživatelé setkávají s výsledky práce jednotlivých úseků knihovny a pokud pracovníci těchto úseků tuší, jakým způsobem se jejich práce týká uživatelů, může jim to pomoci k efektivnější práci.
Řádek 44: Řádek 44:
  
 ===== - Seznámení s pracovními postupy ===== ===== - Seznámení s pracovními postupy =====
-Protože se v různých softwarech některé činnosti nebo procesy mohou provádět různě a dokonce v některých softwarech lze různé činnosti provádět více způsoby, je pro efektivní práci v knihovním softwaru důležité seznámit se nejen s funkcemi softwaru, ale také s konkrétními postupy využívání softwaru pro činnosti a služby dané knihovny((Právě proto by školení mělo probíhat na reálných datech konkrétní knihovny.)). Někdy jsou tyto postupy "přímočaré a jednoznačné", protože přesně kopírují nastavené možnosti softwaru. V určitých případech je ale nutné vybírat mezi více variantami postupu, případně se postupy zásadně liší od postupů v předchozím softwaru. Pak je vhodné [[aks:pracovni_postupy_a_procesy#dokumentace_pracovnich_postupu|pracovní postupy zdokumentovat]] pomocí návodů, procesních diagramů apod.+Protože se v různých softwarech některé činnosti nebo procesy mohou provádět různě a dokonce v některých softwarech lze různé činnosti provádět více způsoby, je pro efektivní práci v knihovním softwaru důležité seznámit se nejen s funkcemi softwaru, ale také s konkrétními postupy využívání softwaru pro činnosti a služby dané knihovny((Právě proto by školení mělo probíhat na reálných datech knihovny.)). Někdy jsou tyto postupy "přímočaré a jednoznačné", protože přesně kopírují nastavené možnosti softwaru. V určitých případech je ale nutné vybírat mezi více variantami postupu, případně se postupy zásadně liší od postupů v předchozím softwaru. Pak je vhodné [[aks:pracovni_postupy_a_procesy#dokumentace_pracovnich_postupu|pracovní postupy zdokumentovat]] pomocí návodů, procesních diagramů apod.
 <WRAP center round tip> <WRAP center round tip>
 **Školení pracovníků je možné využít pro nastavení procesů knihovny v novém softwaru**. Pracovníci, kteří danou činnost prováděli ve starém softwaru, mohou (po seznámení se se základními funkcemi nového softwaru) o nových postupech např. diskutovat ve skupinách. Jednotlivci či skupiny mohou rovněž dostat za úkol zpracovat návrh vhodného postupu pro konkrétní činnost. Po srovnání návrhů a případné diskusi je možné vybrat nejvhodnější postup, zdokumentovat ho a následně používat. **Školení pracovníků je možné využít pro nastavení procesů knihovny v novém softwaru**. Pracovníci, kteří danou činnost prováděli ve starém softwaru, mohou (po seznámení se se základními funkcemi nového softwaru) o nových postupech např. diskutovat ve skupinách. Jednotlivci či skupiny mohou rovněž dostat za úkol zpracovat návrh vhodného postupu pro konkrétní činnost. Po srovnání návrhů a případné diskusi je možné vybrat nejvhodnější postup, zdokumentovat ho a následně používat.
aks/skoleni_pracovniku.txt · Poslední úprava: 2019/10/06 08:20 autor: linda