Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


aks:skoleni_pracovniku

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
aks:skoleni_pracovniku [2019/09/24 11:32] lindaaks:skoleni_pracovniku [2019/09/27 13:43] linda
Řádek 5: Řádek 5:
 Ve větších knihovnách může školení probíhat tak, že jsou nejdříve proškoleni systémový knihovník (případně jiný pracovník knihovny) a vedoucí úseků nebo pracovníci zodpovědní za specifické činnosti v knihovně a ti se pak stanou školiteli, kteří proškolí své podřízené nebo spolupracovníky. Jejich konzultantem a supervizorem je proškolený systémový knihovník (nebo jiný pověřený pracovník, který prošel důkladným školením zaměřeným na celý software). S funkcí supervizora je ovšem třeba počítat i v malé knihovně; i tam je při každodenních činnostech občas (zejména v období po přechodu na nový software) nutné pracovníkům poradit, vyřešit vzniklé problémy nebo navrhnout vhodné pracovní postupy. Ve větších knihovnách může školení probíhat tak, že jsou nejdříve proškoleni systémový knihovník (případně jiný pracovník knihovny) a vedoucí úseků nebo pracovníci zodpovědní za specifické činnosti v knihovně a ti se pak stanou školiteli, kteří proškolí své podřízené nebo spolupracovníky. Jejich konzultantem a supervizorem je proškolený systémový knihovník (nebo jiný pověřený pracovník, který prošel důkladným školením zaměřeným na celý software). S funkcí supervizora je ovšem třeba počítat i v malé knihovně; i tam je při každodenních činnostech občas (zejména v období po přechodu na nový software) nutné pracovníkům poradit, vyřešit vzniklé problémy nebo navrhnout vhodné pracovní postupy.
  
-Školení obvykle provádí dodavatel nebo provozovatel softwaru. Z finančních i praktických důvodů je vhodné, pokud školení probíhá přímo v knihovně, kde se ho může zúčastnit více účastníků zároveň((Výhodou může být také to, že externí školitel se v případě potřeby může seznámit s praktickými potřebami provozu knihovny přímo na místě.)).+Školení obvykle provádí dodavatel nebo provozovatel softwaru. Z finančních i praktických důvodů je vhodné, pokud školení probíhá přímo v knihovně, kde se ho může zúčastnit více účastníků zároveň((Výhodou může být také to, že externí školitel se v případě potřeby přímo na místě může seznámit s praktickými potřebami provozu knihovny.)).
  
-Školení pracovníků by mělo probíhat na datech dané knihovny((Ve výjimečných případech je možné, aby se interní školitelé seznámili se základními funkcemi softwaru prostřednictvím některé univerzální demo instalace.)). Využití vlastních dat pro školení pracovníků přispívá jednak k rychlejší orientaci v daném softwaru a jeho funkcích, jednak k lepšímu porozumění pracovním postupům a případně k jejich efektivnějšímu využití a vyladění s ohledem na potřeby knihovny.+Školení pracovníků by mělo probíhat na datech dané knihovny((Ve výjimečných případech je možné, aby se interní školitelé seznámili se základními funkcemi softwaru prostřednictvím univerzální demo instalace.)). Využití vlastních dat pro školení pracovníků přispívá jednak k rychlejší orientaci v daném softwaru a jeho funkcích, jednak k lepšímu porozumění pracovním postupům a případně k jejich efektivnějšímu využití a vyladění s ohledem na potřeby knihovny.
  
 <WRAP center round tip> <WRAP center round tip>
Řádek 30: Řádek 30:
 Školení by mělo být zaměřeno na: Školení by mělo být zaměřeno na:
   * podrobné představení **základních funkcí softwaru a jeho rozhraní**;   * podrobné představení **základních funkcí softwaru a jeho rozhraní**;
-  * možnosti nastavení a přizpůsobení pracovního prostoru a ovládání softwaru((Pokud knihovna dříve používala jiný software, v němž se rozhraní služebního klienta jeho chování liší od softwaru nového, je dobré na to pracovníky při školení upozornit a naučit je využívat vhodné postupy (např. jak se dostat k potřebným funkcím, jak pracovat s panely nebo okny programu či prohlížeče apod.).));+  * možnosti nastavení a přizpůsobení pracovního prostoru a ovládání softwaru((Pokud knihovna dříve používala jiný software, jehož rozhraní a chování liší od softwaru nového, je dobré na to pracovníky při školení upozornit a naučit je využívat vhodné postupy (např. jak se dostat k potřebným funkcím, jak pracovat s panely nebo okny programu či prohlížeče apod.).));
   * **podrobné představení funkcí, které se týkají činností prováděných daným pracovníkem** (např. katalogizační funkce pro katalogizátory nebo výpůjční protokol pro pracovníky ve službách);   * **podrobné představení funkcí, které se týkají činností prováděných daným pracovníkem** (např. katalogizační funkce pro katalogizátory nebo výpůjční protokol pro pracovníky ve službách);
-  * základní informace o funkcích softwaru, které se používají v dalších odděleních či úsecích knihovny, a o jejich vzájemném propojení((Pracovníci knihovny získají přehled o návaznosti své práce na další činnosti v knihovně. Zároveň je to výhodou při potřebě vzájemné zastupitelnosti pracovníků.));+  * základní informace o funkcích softwaru, které se používají v dalších odděleních či úsecích knihovny, a o jejich vzájemném propojení((Pracovníci knihovny získají přehled o návaznosti své práce na další činnosti v knihovně. Zároveň je to výhodné z hlediska vzájemné zastupitelnosti pracovníků.));
   * všechny funkce **online katalogu**.   * všechny funkce **online katalogu**.
 Je třeba zdůraznit, že poslední zmíněný bod se týká skutečně **všech pracovníků**, nejen pracovníků ve službách, který by měl být schopen bez potíží reagovat na dotazy uživatelů. Online katalog kde se uživatelé setkávají s výsledky práce jednotlivých úseků knihovny a pokud pracovníci těchto úseků tuší, jakým způsobem se jejich práce týká uživatelů, může jim to pomoci k efektivnější práci. Je třeba zdůraznit, že poslední zmíněný bod se týká skutečně **všech pracovníků**, nejen pracovníků ve službách, který by měl být schopen bez potíží reagovat na dotazy uživatelů. Online katalog kde se uživatelé setkávají s výsledky práce jednotlivých úseků knihovny a pokud pracovníci těchto úseků tuší, jakým způsobem se jejich práce týká uživatelů, může jim to pomoci k efektivnější práci.
aks/skoleni_pracovniku.txt · Poslední úprava: 2019/10/06 08:20 autor: linda