Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


aks:pozadavky_na_software

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
aks:pozadavky_na_software [2019/09/23 09:03] – ↷ Stránka přejmenována z 'aks:pozadavky_na_system' na 'aks:pozadavky_na_software' lindaaks:pozadavky_na_software [2019/10/06 08:00] (aktuální) linda
Řádek 1: Řádek 1:
 +====== -#14 Požadavky na software ======
 +
 +Požadavky na způsob provozu knihovního softwaru, typ katalogu a požadované funkce či moduly by měly vycházet z [[aks:analyza_situace_a_potreb_knihovny|analýzy stavu a potřeb knihovny]] a [[aks:pracovni_postupy_a_procesy|analýzy pracovních procesů a postupů knihovny]].
 +Požadavky na způsob provozu jsou jedním z nejdůležitějších podkladů při jednání s dodavateli a při přípravě [[aks:vyber_softwaru|výběrového řízení, resp. poptávkového dokumentu]].
 +
 +Seznam požadavků nejčastěji zahrnuje témata uvedená níže.
 +
 +
 +===== - Obecné požadavky =====
 +Obvykle jimi jsou:
 +    * požadovaný typ katalogu (např. regionální systém, jednotlivá instalace, společný katalog);
 +    * požadovaný způsob implementace (např. hostovaný systém, cloudové řešení, instalace na serveru knihovny);
 +    * požadovaná míra rozlišení oprávnění pro jednotlivé knihovny, činnosti, skupiny uživatelů či jednotlivce (odvíjí se od [[aks:typy_katalogu|typu katalogu]] – u regionálních nebo společných katalogů, případně u institucí se složitější organizační strukturou je obvykle vyžadována větší míra rozlišení oprávnění na úrovni organizačních jednotek i činností);
 +    * požadovaná míra odlišných nastavení pro jednotlivé knihovny a pobočky v rámci katalogu a pravidla pro půjčování, rezervace;
 +    * požadovaná míra přizpůsobení uživatelského rozhraní (přizpůsobení grafickému vzhledu organizace, případně další možnosti nastavení rozhraní);
 +    * požadované propojení s externími softwary, službami a kooperativními projekty (s tím souvisí také požadavky na používané formáty, protokoly apod.);
 +    * požadovaná podpora (rozsah, časová dostupnost, způsoby komunikace aj.);
 +    * dokumentace (požadovaný typ, forma((Může jít např. o technickou nebo uživatelskou dokumentaci, tištěnou nebo online podobu dokumentace apod.)), rozsah);
 +    * školení (požadavky na obsah školení, místo konání, formu, rozsah apod.);
 +    * záruky (včetně záruk v případě ukončení činnosti dodavatele), požadavky na vlastnictví dat v případě hostovaných systémů nebo provozu v cloudu;
 +  * základní požadavky na systém: hardware a software, požadované standardy, bezpečnost, způsob ověřování identity uživatelů, administrace, zajištění převodu dat aj.
 +
 +===== - Požadavky na funkce/moduly systému =====
 +Při stanovování požadavků (zejména při jednání s dodavateli knihovních softwarů) nezapomeňte, že **definice modulu se mezi jednotlivými softwary může lišit**; navíc [[aks:typy_knihovniho_softwaru#svobodny_knihovni_software|svobodné softwary]] používané v ČR nejsou modulární. Proto je důležité snažit se specifikovat spíše okruhy funkcí, resp. jednotlivé požadované funkce.
 +
 +V některých případech doporučujeme také specifikovat způsob, jakým má být daná funkce nebo její administrace dostupná. Z hlediska provozu knihovny může být velký rozdíl např. v tom, zda je administrace nastavení některých funkcí softwaru dostupná prostřednictvím standardního rozhraní knihovního softwaru nebo pouze z příkazové řádky na serveru (viz též kapitolu [[aks:pracovni_postupy_a_procesy|Pracovní postupy a procesy]]).
 +
 +Níže uvádíme stručný výčet obvyklých okruhů požadavků na funkce knihovního softwaru. Při přípravě poptávkového dokumentu nebo při komunikaci s potenciálními dodavateli je většinou třeba tyto funkce specifikovat podrobněji.
 +
 +==== - Výpůjční protokol ====
 +Mezi obvyklé požadavky patří:
 +  * přehled základních funkcí;
 +  * výpůjční pravidla;
 +  * evidence a vyhledávání čtenářů;
 +  * online registrace uživatelů;
 +  * kontrola duplicit čtenářů;
 +  * blokování čtenářského konta;
 +  * zprávy a upozornění;
 +  * půjčování a vracení;
 +  * prodloužení výpůjček;
 +  * rezervace a objednávky knihovních jednotek;
 +  * sledování přepravy rezervací a objednávek dokumentů;
 +  * poplatky, pokuty, odesílání upozornění;
 +  * způsoby plateb;
 +  * možnost přizpůsobení tiskových výstupů;
 +  * offline funkce.
 +
 +==== - Katalogizace ====
 +Mezi obvyklé požadavky patří:
 +  * přehled základních požadovaných funkcí;
 +  * standardy;
 +  * požadovaná katalogizační pole;
 +  * způsoby editace a tvorby záznamů;
 +  * nastavení šablon pro bibliografické záznamy;
 +  * nastavení šablon pro vlastnosti jednotek;
 +  * možnosti importu a exportu;
 +  * funkce pro stahování záznamů prostřednictvím protokolu Z39.50;
 +  * tisk štítků a čárových kódů;
 +  * hromadné editace a akce;
 +  * správa autoritních záznamů;
 +  * výměnné soubory.
 +
 +==== - Správa seriálů ====
 +Mezi obvyklé požadavky patří:
 +  * možnost generování vzorců a předpovědí pro předplatné;
 +  * správa předplatného;
 +  * příjem exemplářů, hromadný příjem;
 +  * vazba seriálových jednotek;
 +  * šablony pro příjem exemplářů;
 +  * reklamace nedodaných čísel.
 + 
 +==== - Online katalog (OPAC) ====
 +Mezi obvyklé požadavky patří:
 +  * požadavky na rozhraní včetně responzivity designu a přístupnosti pro osoby se specifickými potřebami;
 +  * ovládání rozhraní;
 +  * přidaný obsah (např. obálky, obsahy či citace);
 +  * způsoby vyhledávání (jednoduché a pokročilé vyhledávání, prohlížení, fasety apod.);
 +  * možnosti práce s výsledky vyhledávání;
 +  * požadavky na funkce čtenářského konta;
 +  * možnosti plateb;
 +  * možnosti správy čtenářského konta;
 +  * vytváření seznamů;
 +  * možnost vytváření trvalých odkazů na záznamy a na výsledky vyhledávání;
 +  * požadavky na historii výpůjček, její uchovávání a naopak odstranění.
 +
 +==== - Akvizice ====
 +Mezi obvyklé požadavky patří:
 +  * sledování finančních zdrojů, fondů a rozpočtů;
 +  * správa dodavatelů;
 +  * tvorba seznamů požadavků;
 +  * objednávky;
 +  * elektronické objednávky;
 +  * objednávky elektronických dokumentů;
 +  * sledování stavu požadavku;
 +  * reklamace;
 +  * možnost zobrazení stavu objednaného dokumentu v online katalogu.
 + 
 +==== - Statistické výstupy ====
 +Mezi obvyklé požadavky patří:
 +  * formáty a formy výstupů;
 +  * tisk výstupů;
 +  * požadované statistické údaje;
 +  * možnost periodicky opakovaných výstupů;
 +  * zasílání výstupů e-mailem.
 +
 +==== - Revize fondu ====
 +Mezi obvyklé požadavky patří:
 +  * formy sběru dat,
 +  * výstupy revize.
 +
 +==== - Další oblasti ====
 +Může se jednat např. o:
 +  * meziknihovní výpůjčku;
 +  * rezervaci vybavení a místností.
 +
 +<-ziskavani_informaci|13. Získávání informací^obsah|Obsah^rozpocet_projektu|15. Rozpočet projektu->