Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


aks:analyza_situace_a_potreb_knihovny

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
aks:analyza_situace_a_potreb_knihovny [2019/09/24 11:28] lindaaks:analyza_situace_a_potreb_knihovny [2019/10/06 07:35] (aktuální) linda
Řádek 1: Řádek 1:
 ====== -#6 Analýza situace a potřeb knihovny ====== ====== -#6 Analýza situace a potřeb knihovny ======
-Pro správný výběr softwaru jsou důležité potřeby knihovny a jejich širší kontext. Proto by před výběrem knihovního softwaru měla proběhnout analýza případně revize situace a potřeb knihovny, která pomůže stanovit priority: co knihovna potřebuje, v jaké formě a v jakém rozsahu. Výsledky této analýzy poté slouží nejen jako základ pro definici požadavků na funkce a druh knihovního softwaru, na typ katalogu nebo způsob jeho provozu. Jsou také podkladem pro komunikaci se zřizovatelem nebo přípravu poptávkového dokumentu a stanovení hodnoticích kritérií pro výběr, včetně řešení situací, kdy je hodnocení nabídek nejednoznačné.+Pro správný výběr softwaru jsou důležité potřeby knihovny a jejich širší kontext. Proto by před výběrem knihovního softwaru měla proběhnout analýza (případně revizesituace a potřeb knihovny, která pomůže stanovit priority: co knihovna potřebuje, v jaké formě a v jakém rozsahu. Výsledky této analýzy poté slouží nejen jako základ pro stanovení požadavků na funkce a druh knihovního softwaru, na typ katalogu nebo způsob jeho provozu. Jsou také podkladem pro komunikaci se zřizovatelem nebo přípravu poptávkového dokumentu a stanovení hodnoticích kritérií pro výběr softwaru, včetně řešení situací, kdy je hodnocení nabídek nejednoznačné.
  
 Oblasti analýzy se mohou lišit podle typu nebo velikosti knihovny, případně dalších kritérií. Zde uvádíme obecná témata a okruhy, který by většina knihoven při rozhodování o výběru knihovního softwaru měla vzít v úvahu. Oblasti analýzy se mohou lišit podle typu nebo velikosti knihovny, případně dalších kritérií. Zde uvádíme obecná témata a okruhy, který by většina knihoven při rozhodování o výběru knihovního softwaru měla vzít v úvahu.
 ===== - Poslání knihovny a požadavky komunity/zřizovatele, cílová skupina uživatelů ===== ===== - Poslání knihovny a požadavky komunity/zřizovatele, cílová skupina uživatelů =====
-Cílem knihovního softwaru jsou služby pro koncové uživateleproto je důležitá vhodnost a použitelnost softwaru pro běžné/typické uživatele knihovny a splnění potřeb a očekávání jednotlivých skupin uživatelů knihovny (senioři, děti, mládež, uživatelé se specifickými potřebami aj.).+Cílem knihovního softwaru jsou služby pro koncové uživatele. Je proto důležitá vhodnost a použitelnost softwaru pro běžné/typické uživatele knihovny a splnění potřeb a očekávání jednotlivých skupin uživatelů knihovny (senioři, děti, mládež, uživatelé se specifickými potřebami aj.).
  
 ===== - Velikost a členitost organizační struktury ===== ===== - Velikost a členitost organizační struktury =====
 [[aks:typy_katalogu|Typ provozovaného katalogu]] do značné míry závisí na struktuře organizace nebo sítě spolupracujících organizací. Proto je třeba odpovědět na následující otázky: [[aks:typy_katalogu|Typ provozovaného katalogu]] do značné míry závisí na struktuře organizace nebo sítě spolupracujících organizací. Proto je třeba odpovědět na následující otázky:
   * Kolik má knihovna poboček? Jde o menší knihovnu bez poboček nebo s menším počtem poboček? Jde o knihovnu s více pobočkami nebo složitou organizační strukturou?   * Kolik má knihovna poboček? Jde o menší knihovnu bez poboček nebo s menším počtem poboček? Jde o knihovnu s více pobočkami nebo složitou organizační strukturou?
-  * Mají jednotlivé pobočky podobné potřeby a stejná pravidla pro výpůjčky, rezervace, oznámení, tiskové výstupy, nastavení katalogu apod?+  * Mají jednotlivé pobočky podobné potřeby a stejná pravidla pro výpůjčky, rezervace, oznámení, tiskové výstupy, nastavení katalogu apod.?
   * Mají jednotlivé složky organizační struktury různé požadavky na vzhled katalogu, zobrazení/skrytí katalogu či některých organizačních jednotek pro veřejnost, nastavení různých pravidel výpůjčky pro různé části fondu nebo skupiny uživatelů apod.?   * Mají jednotlivé složky organizační struktury různé požadavky na vzhled katalogu, zobrazení/skrytí katalogu či některých organizačních jednotek pro veřejnost, nastavení různých pravidel výpůjčky pro různé části fondu nebo skupiny uživatelů apod.?
  
Řádek 16: Řádek 16:
  
 ===== - Pracovní postupy ===== ===== - Pracovní postupy =====
-Knihovní software má velký vliv na způsob provádění jednotlivých činností v knihovně. Součástí analýzy proto musí být nejen požadavky na funkce softwaru, ale také na způsob, jakým se v softwaru s těmito funkcemi pracuje. Pokladem pro definici požadavků je zmapování jednotlivých pracovní procesů, které v knihovně probíhají. Při tom je dobré všímat si nejen přesných postupů při jednotlivých činnostech, ale i toho, jak při těchto postupech pomáhá (či nepomáhá) stávající knihovní software a jaké nové služby pro uživatele by knihovna měla nabízet (viz podrobněji [[aks:pracovni_postupy_a_procesy|Pracovní postupy a procesy]]).+Knihovní software má výrazný vliv na způsob provádění jednotlivých činností v knihovně. Součástí analýzy proto musí být nejen požadavky na funkce softwaru, ale také na způsob, jakým se v softwaru s těmito funkcemi pracuje. Pokladem pro definici požadavků je zmapování jednotlivých pracovních procesů, které v knihovně probíhají. Při tom je dobré všímat si nejen přesných postupů při jednotlivých činnostech, ale i toho, jak při těchto postupech pomáhá (či nepomáhá) stávající knihovní software a jaké nové služby pro uživatele by knihovna měla nabízet (viz podrobněji [[aks:pracovni_postupy_a_procesy|Pracovní postupy a procesy]]).
  
 ===== - Velikost, struktura a umístění fondu ===== ===== - Velikost, struktura a umístění fondu =====
 Je třeba zvážit: Je třeba zvážit:
-  * kolik knihovních jednotek jaké typy dokumentů fond obsahuje (jde pouze o knihy a časopisy nebo o další typy dokumentů);+  * kolik knihovních jednotek jaké typy dokumentů fond obsahuje (zda jde pouze o knihy a časopisy nebo o další typy dokumentů);
   * kde je fond umístěn (na jednom místě, na více místech v jedné budově, ve více budovách atd.);   * kde je fond umístěn (na jednom místě, na více místech v jedné budově, ve více budovách atd.);
   * jaké jsou potřeby značení fondu v knihovním softwaru;   * jaké jsou potřeby značení fondu v knihovním softwaru;
Řádek 30: Řádek 30:
 Důležité je zejména: Důležité je zejména:
   * jaká je kvalita bibliografických a autoritních záznamů;   * jaká je kvalita bibliografických a autoritních záznamů;
-  * zda záznamy splňují záznamy požadavky na kvalitu nutnou pro zapojení do kooperativních projektů a zda byly zpracovány podle platných standardů nebo byly získány prostřednictvím retrokonverze či převodem ze softwarů, které nesplňují požadované standardy pro bibliografické záznamy;+  * zda záznamy splňují požadavky na kvalitu nutnou pro zapojení do kooperativních projektů a zda byly zpracovány podle platných standardů nebo byly získány prostřednictvím retrokonverze či převodem ze softwarů, které nesplňují požadované standardy;
   * zda se liší kvalita části záznamů;   * zda se liší kvalita části záznamů;
   * jaká data je třeba přenést do nového softwaru (bibliografická data, údaje o exemplářích, akviziční data, data z dalších systémů atd.);   * jaká data je třeba přenést do nového softwaru (bibliografická data, údaje o exemplářích, akviziční data, data z dalších systémů atd.);
Řádek 52: Řádek 52:
 ===== - Personální zdroje ===== ===== - Personální zdroje =====
 Zvažte: Zvažte:
-  * jaké jsou priority knihovny z hledisky využití personálu((Např. chceme věnovat čas personálu rozvoji knihovního katalogu nebo spíše jiným činnostem?)); +  * jaké jsou priority knihovny z hledisky využití kapacity pracovníků((Např. chceme věnovat čas rozvoji knihovního katalogunebo spíše jiným činnostem?)); 
-  * co potřebují pracovníci knihovny ke své práci; +  * co pracovníci knihovny potřebují ke své práci; 
-  * jaká je úroveň personálu z hlediska práce s technologiemi;+  * jaká je úroveň pracovníků z hlediska práce s technologiemi;
   * zda budete mít k dispozici systémového knihovníka (nebo knihovníka schopného komunikovat s IT podporou či zajišťovat drobné změny nastavení systému apod.).   * zda budete mít k dispozici systémového knihovníka (nebo knihovníka schopného komunikovat s IT podporou či zajišťovat drobné změny nastavení systému apod.).
  
Řádek 76: Řádek 76:
 Zamyslete se nad tím: Zamyslete se nad tím:
     *  se kterými dalšími knihovnami knihovna spolupracuje a na jaké úrovni (výměna fondu, společná akvizice, sdílení čtenářů apod.);     *  se kterými dalšími knihovnami knihovna spolupracuje a na jaké úrovni (výměna fondu, společná akvizice, sdílení čtenářů apod.);
-    * který knihovní software používají spolupracující knihovny a jaké výhody/nevýhody by přineslo spolupracujícím knihovnám použití stejného softwaru;+    * který knihovní software používají spolupracující knihovny a jaké výhody/nevýhody by použití stejného softwaru přineslo spolupracujícím knihovnám;
     * zda existují další subjekty/knihovny, se kterými by bylo vhodné v budoucnu spolupracovat;     * zda existují další subjekty/knihovny, se kterými by bylo vhodné v budoucnu spolupracovat;
     * zda by bylo pro knihovnu vhodným/reálným řešením zapojení do společného nebo regionálního katalogu.     * zda by bylo pro knihovnu vhodným/reálným řešením zapojení do společného nebo regionálního katalogu.
Řádek 82: Řádek 82:
 Vytvořte si přehled o tom: Vytvořte si přehled o tom:
     * která externí zařízení, systémy a služby knihovna používá nebo plánuje používat ([[aks:nove_technologie_a_sluzby#rfid|technologie RFID]] a zařízení pro samoobslužné půjčování nebo vracení, bezpečnostní brány, výpůjčky e-knih, využití [[aks:discovery_systemy|discovery rozhraní]], elektronické informační zdroje, platební brány, telekomunikační služby pro oznámení čtenářům aj.);     * která externí zařízení, systémy a služby knihovna používá nebo plánuje používat ([[aks:nove_technologie_a_sluzby#rfid|technologie RFID]] a zařízení pro samoobslužné půjčování nebo vracení, bezpečnostní brány, výpůjčky e-knih, využití [[aks:discovery_systemy|discovery rozhraní]], elektronické informační zdroje, platební brány, telekomunikační služby pro oznámení čtenářům aj.);
-    * do kterých [[aks:kooperativni_projekty_v_cr|kooperativních projektů]] je knihovna aktuálně zapojena (např. [[http://www.caslin.cz/|Souborný katalog ČR]], [[https://autority.nkp.cz/|Národní autority]], [[http://obalkyknih.cz/|ObalkyKnih.cz]], [[https://www.knihovny.cz/|Knihovny.cz]]) a jaké jsou technické a procesní požadavky na zapojení do těchto systémů.+    * do kterých [[aks:kooperativni_projekty_v_cr|kooperativních projektů]] je knihovna aktuálně zapojena (např. [[http://www.caslin.cz/|Souborný katalog ČR]], tvorba [[https://autority.nkp.cz/|národních autorit]], [[http://obalkyknih.cz/|ObalkyKnih.cz]], [[https://www.knihovny.cz/|Knihovny.cz]]) a jaké jsou technické a procesní požadavky na zapojení do těchto systémů.
  
 ===== - Směr dalšího rozvoje knihovny ===== ===== - Směr dalšího rozvoje knihovny =====
Řádek 95: Řádek 95:
  
 <WRAP center round tip> <WRAP center round tip>
-Projděte si výše uvedené okruhy a zodpovězte si na uvedené otázky. Přidejte také své dotazy či okruhy. Všechny odpovědi vložte do tabulky a při získávání informací o softwaru zjišťujte a zapisujte do tabulky, zda je nabízené řešení v souladu s tím, kam vaše knihovna směřuje, jaké služby nabízí, jaký k dispozici personál, jaké má k dispozici [[aks:rozpocet_projektu|finance]], s kým spolupracuje atd.+Projděte si výše uvedené okruhy a zodpovězte si na uvedené otázky. Přidejte také své vlastní dotazy či okruhy. Při získávání informací o softwaru zjišťujte, zda je nabízené řešení v souladu s tím, kam vaše knihovna směřuje, jaké služby nabízí, jaké má k dispozici pracovníky a [[aks:rozpocet_projektu|finance]], s kým spolupracuje atd. Vše si zapisujte do tabulky.
 </WRAP> </WRAP>
  
-===== - Metody získávání informací o potřebách uživatelů a personálu ===== +===== - Metody získávání informací o potřebách uživatelů a pracovníků ===== 
-Pro získávání údajů o potřebách personálu a uživatelů lze využít běžné výzkumné metody. Mezi ně patří např.:+Pro získávání údajů o potřebách pracovníků a uživatelů lze využít běžné výzkumné metody. Mezi ně patří:
  
-  * rozhovor s personálem a správci stávajícího systému;+  * rozhovor s pracovníky a správci stávajícího systému;
   * rozhovory s uživateli;   * rozhovory s uživateli;
   * průzkumy pomocí dotazníků nebo ankety;   * průzkumy pomocí dotazníků nebo ankety;
aks/analyza_situace_a_potreb_knihovny.1569317291.txt.gz · Poslední úprava: 2019/09/24 11:28 autor: linda