Jak řídit knihovnu

Příručka pro začínající vedoucí/ředitele knihoven

Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


rizeni:verejne_zakazky

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
rizeni:verejne_zakazky [2022/02/10 09:58] – [Portál o veřejných zakázkách] mariesrizeni:verejne_zakazky [2024/03/15 11:38] (aktuální) linda
Řádek 19: Řádek 19:
  
  
-====== Veřejné zakázky ======+===== Veřejné zakázky =====
  
-Veřejná zakázka je formalizovaný postup směřující k výběru dodavatele. Vybraný dodavatel pro zadavatele poskytne určité dodávky, služby, nebo stavební práce. Zadáním veřejné zakázky se rozumí uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem.((Věstník veřejných zakázek. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR [online]. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR [cit. 2021-12-24]. Dostupné z: https://www.vestnikverejnychzakazek.cz/)) +Veřejná zakázka je formalizovaný postup směřující k výběru dodavatele. Vybraný dodavatel pro zadavatele poskytne určité dodávky, služby, nebo stavební práce. Zadáním veřejné zakázky se rozumí uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem.((//Věstník veřejných zakázek// [online]. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj, © 2024 [cit. 2024-01-16]. Dostupné z: https://vvz.nipez.cz/)) 
  
 Záleží na zřizovateli knihovny a směrnicích, které v této oblasti uplatňuje; zřizovatel má obvykle odbor veřejných zakázek, který tuto problematiku řeší. Záleží na zřizovateli knihovny a směrnicích, které v této oblasti uplatňuje; zřizovatel má obvykle odbor veřejných zakázek, který tuto problematiku řeší.
Řádek 39: Řádek 39:
 Obr. 10: Druhy veřejných zakázek Obr. 10: Druhy veřejných zakázek
  
-===== Veřejná zakázka nadlimitní a podlimitní =====+==== Veřejná zakázka nadlimitní a podlimitní ====
  
 (s předpokládanou hodnotou od 2 mil. Kč bez DPH na dodávky či služby, a s hodnotou od 6 mil. Kč bez DPH na stavební práce)  (s předpokládanou hodnotou od 2 mil. Kč bez DPH na dodávky či služby, a s hodnotou od 6 mil. Kč bez DPH na stavební práce) 
  
-==== Výjimky pro podlimitní zakázky  ====+=== Výjimky pro podlimitní zakázky  ===
    
 [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#cast1|Výjimky pro podlimitní veřejné zakázky.]] Zadavatel není povinen zadat v zadávacím řízení, mimo jiné, podlimitní veřejnou zakázku (§ 30): [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#cast1|Výjimky pro podlimitní veřejné zakázky.]] Zadavatel není povinen zadat v zadávacím řízení, mimo jiné, podlimitní veřejnou zakázku (§ 30):
Řádek 55: Řádek 55:
 </WRAP> </WRAP>
  
-===== Výběrové řízení na automatizovaný knihovní systém =====+==== Výběrové řízení na automatizovaný knihovní systém ====
  
 Jde o IT systém (software), který je potřeba soutěžit a **nevztahuje se na něj žádná výjimka ze zákona.**  Jde o IT systém (software), který je potřeba soutěžit a **nevztahuje se na něj žádná výjimka ze zákona.** 
Řádek 65: Řádek 65:
 Způsob zadání takové veřejné zakázky **se může lišit především s ohledem na předpokládanou hodnotou.** Způsob zadání takové veřejné zakázky **se může lišit především s ohledem na předpokládanou hodnotou.**
  
-===== Veřejná zakázka malého rozsahu =====+==== Veřejná zakázka malého rozsahu ====
  
  [[https://www.mvcr.cz/soubor/verejne-zakazky-maleho-rozsahu-studijni-prirucka-pro-zastupitele-obci-2020.aspx|Veřejnou zakázku malého rozsahu]] (s předpokládanou hodnotou do 2 mil. Kč bez DPH na dodávky či služby, s předpokládanou hodnotou do 6 mil. Kč bez DPH na stavební práce) – zadávanou mimo režim zákona může zadavatel zadat formou:  [[https://www.mvcr.cz/soubor/verejne-zakazky-maleho-rozsahu-studijni-prirucka-pro-zastupitele-obci-2020.aspx|Veřejnou zakázku malého rozsahu]] (s předpokládanou hodnotou do 2 mil. Kč bez DPH na dodávky či služby, s předpokládanou hodnotou do 6 mil. Kč bez DPH na stavební práce) – zadávanou mimo režim zákona může zadavatel zadat formou:
Řádek 81: Řádek 81:
  [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134|Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek]].   [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134|Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek]]. 
 </WRAP> </WRAP>
-==== Fáze veřejné zakázky ====+=== Fáze veřejné zakázky ===
  
   * příprava zadávacích podmínek (zadávací podmínky zadavatel stanoví v zadávací dokumentaci či ve výzvě k podání nabídky)   * příprava zadávacích podmínek (zadávací podmínky zadavatel stanoví v zadávací dokumentaci či ve výzvě k podání nabídky)
Řádek 99: Řádek 99:
 </WRAP> </WRAP>
  
-==== Zadávací podmínky ====+=== Zadávací podmínky ===
  
 <WRAP center round box 100%> <WRAP center round box 100%>
Řádek 115: Řádek 115:
 Zadávací dokumentace je formální podobou zadávacích podmínek, tedy dokumentem nebo častěji jejich souborem, ve kterých zadavatel uveřejňuje své zadávací podmínky. Zákon zadávací dokumentaci definuje [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#p28|v § 28 odst. 1 písm. b)]] jako veškeré písemné dokumenty obsahující zadávací podmínky, sdělované nebo zpřístupňované účastníkům zadávacího či výběrového řízení při zahájení zadávacího řízení, včetně formulářů podle § 212 a výzev uvedených [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#f5807500|v příloze č. 6 k zákonu]]. Zadávací dokumentace je formální podobou zadávacích podmínek, tedy dokumentem nebo častěji jejich souborem, ve kterých zadavatel uveřejňuje své zadávací podmínky. Zákon zadávací dokumentaci definuje [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#p28|v § 28 odst. 1 písm. b)]] jako veškeré písemné dokumenty obsahující zadávací podmínky, sdělované nebo zpřístupňované účastníkům zadávacího či výběrového řízení při zahájení zadávacího řízení, včetně formulářů podle § 212 a výzev uvedených [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#f5807500|v příloze č. 6 k zákonu]].
  
-==== Zpracování zadávací dokumentace ====+=== Zpracování zadávací dokumentace ===
  
 **Dostatečná podrobnost** **Dostatečná podrobnost**
Řádek 145: Řádek 145:
 </WRAP> </WRAP>
  
-==== Posuzování a hodnocení nabídek ====+=== Posuzování a hodnocení nabídek ===
  
 **Výběrové řízení na zakázku malého rozsahu** **Výběrové řízení na zakázku malého rozsahu**
Řádek 151: Řádek 151:
 Hodnoticí komise není dle zákona povinná. Může být ustanovena v souladu s interním předpisem zadavatele, přičemž by měla stanovit organizační požadavky na jmenování a činnost komise. Vlastní činnost komise spočívající v posuzování a hodnocení nabídek podaných ve výběrovém řízení je vykonávána v návaznosti na požadavky zadavatele vyjádřené v dokumentaci zakázky. Pravidla popsaná dále v této příručce pro veřejné zakázky zadávané v režimu zákona, tj. v zadávacím řízení, se přiměřeně aplikují i na činnost komise v rámci veřejné zakázky malého rozsahu. Hodnoticí komise není dle zákona povinná. Může být ustanovena v souladu s interním předpisem zadavatele, přičemž by měla stanovit organizační požadavky na jmenování a činnost komise. Vlastní činnost komise spočívající v posuzování a hodnocení nabídek podaných ve výběrovém řízení je vykonávána v návaznosti na požadavky zadavatele vyjádřené v dokumentaci zakázky. Pravidla popsaná dále v této příručce pro veřejné zakázky zadávané v režimu zákona, tj. v zadávacím řízení, se přiměřeně aplikují i na činnost komise v rámci veřejné zakázky malého rozsahu.
  
-==== Veřejná zakázka ====+=== Veřejná zakázka ===
  
 <WRAP center tip 100%> <WRAP center tip 100%>
Řádek 189: Řádek 189:
 {{:rizeni:hodnoceni_nabidek.jpg?600|Hodnocení nabídek}} {{:rizeni:hodnoceni_nabidek.jpg?600|Hodnocení nabídek}}
  
-//Obr. 12 Hodnocení nabídek//+//Obr. 12Hodnocení nabídek//
  
 Klíčovým dokumentem hodnocení je **Zadávací dokumentace veřejné zakázky**, případně **Výzva k podání nabídky**. Zadavatel musí v zadávací dokumentaci stanovit podmínky účasti a pravidla pro hodnocení nabídek, která zahrnují: Klíčovým dokumentem hodnocení je **Zadávací dokumentace veřejné zakázky**, případně **Výzva k podání nabídky**. Zadavatel musí v zadávací dokumentaci stanovit podmínky účasti a pravidla pro hodnocení nabídek, která zahrnují:
Řádek 253: Řádek 253:
 Zákon také upravuje možnost změny podané nabídky – [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#p46|viz § 46 odst. 2 a 3 zákona o zadávání veřejných zakázek]]. Změnou nabídky ovšem nesmí dojít ke změně údajů, dokladů, vzorků nebo modelů, které jsou předmětem hodnocení.  Zákon také upravuje možnost změny podané nabídky – [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#p46|viz § 46 odst. 2 a 3 zákona o zadávání veřejných zakázek]]. Změnou nabídky ovšem nesmí dojít ke změně údajů, dokladů, vzorků nebo modelů, které jsou předmětem hodnocení. 
  
-=== Proces a jednotlivé aspekty hodnocení nabídek ===+== Proces a jednotlivé aspekty hodnocení nabídek ==
  
 Hodnotící komise hodnotí nabídky dle kritérií stanovených předem v zadávací dokumentaci. Vhodné je v této souvislosti vyvrátit nesprávnou domněnku, že samotná cena nemůže být předmětem hodnocení nabídky, tj. že nabídky je třeba vždy hodnotit podle nejnižší nabídkové ceny a dalšího kritéria – takové pravidlo zákon upravuje pouze v některých případech, v nichž je vyžadováno, aby dodavatel prokázal určité tvůrčí schopnosti (typicky u architektonických, stavebních, technických a inspekčních služeb), a to konkrétně v § 114 odst. 3. V jiných případech tedy může být cena jediným hodnotícím kritériem.  Hodnotící komise hodnotí nabídky dle kritérií stanovených předem v zadávací dokumentaci. Vhodné je v této souvislosti vyvrátit nesprávnou domněnku, že samotná cena nemůže být předmětem hodnocení nabídky, tj. že nabídky je třeba vždy hodnotit podle nejnižší nabídkové ceny a dalšího kritéria – takové pravidlo zákon upravuje pouze v některých případech, v nichž je vyžadováno, aby dodavatel prokázal určité tvůrčí schopnosti (typicky u architektonických, stavebních, technických a inspekčních služeb), a to konkrétně v § 114 odst. 3. V jiných případech tedy může být cena jediným hodnotícím kritériem. 
Řádek 268: Řádek 268:
  
 Nedoloží-li dodavatel oprávněnost mimořádně nízké nabídkové ceny nebo sezná-li hodnotící komise, že vysvětlení nebylo dostatečné, lze dodavatele z tohoto titulu vyloučit – zákon tedy neklade povinnost dodavatele nabízejícího plnění s mimořádně nízkou nabídkovou cenou vyloučit; takový postup je na odpovědnosti komise, resp. zadavatele, s výjimkou stanovenou zákonem v § 113 odst. 6 (účastník nedoloží formální prohlášení týkající se mimořádně nízké nabídkové ceny). Nedoloží-li dodavatel oprávněnost mimořádně nízké nabídkové ceny nebo sezná-li hodnotící komise, že vysvětlení nebylo dostatečné, lze dodavatele z tohoto titulu vyloučit – zákon tedy neklade povinnost dodavatele nabízejícího plnění s mimořádně nízkou nabídkovou cenou vyloučit; takový postup je na odpovědnosti komise, resp. zadavatele, s výjimkou stanovenou zákonem v § 113 odst. 6 (účastník nedoloží formální prohlášení týkající se mimořádně nízké nabídkové ceny).
-=== Způsoby vyhodnocení nabídek ===+== Způsoby vyhodnocení nabídek ==
  
 Nabídky lze hodnotit jak pouze podle nejnižší nabídkové ceny, tak na základě kombinace nabídkové ceny a jiných hodnotících kritérií, jak naznačují následující vzorce. Nabídky lze hodnotit jak pouze podle nejnižší nabídkové ceny, tak na základě kombinace nabídkové ceny a jiných hodnotících kritérií, jak naznačují následující vzorce.
Řádek 307: Řádek 307:
 Zákon upravuje vyloučení jediného dodavatele jako volitelnou možnost. Zákon upravuje vyloučení jediného dodavatele jako volitelnou možnost.
  
-===== Portál o veřejných zakázkách =====+==== Portál o veřejných zakázkách ====
  
 Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek (dále jen NIPEZ) je soustava informačních systémů podporující procesy elektronizace zadávání veřejných zakázek. NIPEZ v sobě sdružuje systémy, které umožňují služby od uveřejňování informací až po elektronickou komunikaci mezi zadavatelem a dodavatelem. Některé ze systémů NIPEZ jsou ve správě Ministerstva pro místní rozvoj, jiné jsou ve správě soukromých poskytovatelů. Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek (dále jen NIPEZ) je soustava informačních systémů podporující procesy elektronizace zadávání veřejných zakázek. NIPEZ v sobě sdružuje systémy, které umožňují služby od uveřejňování informací až po elektronickou komunikaci mezi zadavatelem a dodavatelem. Některé ze systémů NIPEZ jsou ve správě Ministerstva pro místní rozvoj, jiné jsou ve správě soukromých poskytovatelů.
  
 Informace najdete nejen na  [[https://portal-vz.cz/ |Portálu o veřejných zakázkách, ]] ale také např. na  [[https://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/aktuality-z-verejnych-zakazek.html |Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ]]  nebo na  [[https://ciselnik.nipez.cz/faces/login.xhtml |číselníku NIPEZ.]]    Informace najdete nejen na  [[https://portal-vz.cz/ |Portálu o veřejných zakázkách, ]] ale také např. na  [[https://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/aktuality-z-verejnych-zakazek.html |Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ]]  nebo na  [[https://ciselnik.nipez.cz/faces/login.xhtml |číselníku NIPEZ.]]   
 +
 +<WRAP center info 100%>
 +Další užitečné zdroje vztahující se k obsahu této kapitoly najdete v [[rizeni:priloha_06_verejne_zakazky|příloze 6]].
 +</WRAP>
      
  
 <-ekonomicke_rizeni|5. Ekonomické řízení ^obsah|Obsah^hospodareni_s_majetkem|7. Hospodaření s majetkem-> <-ekonomicke_rizeni|5. Ekonomické řízení ^obsah|Obsah^hospodareni_s_majetkem|7. Hospodaření s majetkem->
rizeni/verejne_zakazky.1644483522.txt.gz · Poslední úprava: 2022/02/10 09:58 autor: maries