Jak řídit knihovnu

Příručka pro začínající vedoucí/ředitele knihoven

Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


rizeni:verejne_zakazky

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
rizeni:verejne_zakazky [2022/02/10 09:54] – [Způsoby vyhodnocení nabídek] mariesrizeni:verejne_zakazky [2024/03/15 11:38] (aktuální) linda
Řádek 19: Řádek 19:
  
  
-====== Veřejné zakázky ======+===== Veřejné zakázky =====
  
-Veřejná zakázka je formalizovaný postup směřující k výběru dodavatele. Vybraný dodavatel pro zadavatele poskytne určité dodávky, služby, nebo stavební práce. Zadáním veřejné zakázky se rozumí uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem.((Věstník veřejných zakázek. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR [online]. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR [cit. 2021-12-24]. Dostupné z: https://www.vestnikverejnychzakazek.cz/)) +Veřejná zakázka je formalizovaný postup směřující k výběru dodavatele. Vybraný dodavatel pro zadavatele poskytne určité dodávky, služby, nebo stavební práce. Zadáním veřejné zakázky se rozumí uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem.((//Věstník veřejných zakázek// [online]. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj, © 2024 [cit. 2024-01-16]. Dostupné z: https://vvz.nipez.cz/)) 
  
 Záleží na zřizovateli knihovny a směrnicích, které v této oblasti uplatňuje; zřizovatel má obvykle odbor veřejných zakázek, který tuto problematiku řeší. Záleží na zřizovateli knihovny a směrnicích, které v této oblasti uplatňuje; zřizovatel má obvykle odbor veřejných zakázek, který tuto problematiku řeší.
Řádek 39: Řádek 39:
 Obr. 10: Druhy veřejných zakázek Obr. 10: Druhy veřejných zakázek
  
-===== Veřejná zakázka nadlimitní a podlimitní =====+==== Veřejná zakázka nadlimitní a podlimitní ====
  
 (s předpokládanou hodnotou od 2 mil. Kč bez DPH na dodávky či služby, a s hodnotou od 6 mil. Kč bez DPH na stavební práce)  (s předpokládanou hodnotou od 2 mil. Kč bez DPH na dodávky či služby, a s hodnotou od 6 mil. Kč bez DPH na stavební práce) 
  
-==== Výjimky pro podlimitní zakázky  ====+=== Výjimky pro podlimitní zakázky  ===
    
 [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#cast1|Výjimky pro podlimitní veřejné zakázky.]] Zadavatel není povinen zadat v zadávacím řízení, mimo jiné, podlimitní veřejnou zakázku (§ 30): [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#cast1|Výjimky pro podlimitní veřejné zakázky.]] Zadavatel není povinen zadat v zadávacím řízení, mimo jiné, podlimitní veřejnou zakázku (§ 30):
Řádek 55: Řádek 55:
 </WRAP> </WRAP>
  
-===== Výběrové řízení na automatizovaný knihovní systém =====+==== Výběrové řízení na automatizovaný knihovní systém ====
  
 Jde o IT systém (software), který je potřeba soutěžit a **nevztahuje se na něj žádná výjimka ze zákona.**  Jde o IT systém (software), který je potřeba soutěžit a **nevztahuje se na něj žádná výjimka ze zákona.** 
Řádek 65: Řádek 65:
 Způsob zadání takové veřejné zakázky **se může lišit především s ohledem na předpokládanou hodnotou.** Způsob zadání takové veřejné zakázky **se může lišit především s ohledem na předpokládanou hodnotou.**
  
-===== Veřejná zakázka malého rozsahu =====+==== Veřejná zakázka malého rozsahu ====
  
  [[https://www.mvcr.cz/soubor/verejne-zakazky-maleho-rozsahu-studijni-prirucka-pro-zastupitele-obci-2020.aspx|Veřejnou zakázku malého rozsahu]] (s předpokládanou hodnotou do 2 mil. Kč bez DPH na dodávky či služby, s předpokládanou hodnotou do 6 mil. Kč bez DPH na stavební práce) – zadávanou mimo režim zákona může zadavatel zadat formou:  [[https://www.mvcr.cz/soubor/verejne-zakazky-maleho-rozsahu-studijni-prirucka-pro-zastupitele-obci-2020.aspx|Veřejnou zakázku malého rozsahu]] (s předpokládanou hodnotou do 2 mil. Kč bez DPH na dodávky či služby, s předpokládanou hodnotou do 6 mil. Kč bez DPH na stavební práce) – zadávanou mimo režim zákona může zadavatel zadat formou:
Řádek 81: Řádek 81:
  [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134|Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek]].   [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134|Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek]]. 
 </WRAP> </WRAP>
-==== Fáze veřejné zakázky ====+=== Fáze veřejné zakázky ===
  
   * příprava zadávacích podmínek (zadávací podmínky zadavatel stanoví v zadávací dokumentaci či ve výzvě k podání nabídky)   * příprava zadávacích podmínek (zadávací podmínky zadavatel stanoví v zadávací dokumentaci či ve výzvě k podání nabídky)
Řádek 99: Řádek 99:
 </WRAP> </WRAP>
  
-==== Zadávací podmínky ====+=== Zadávací podmínky ===
  
 <WRAP center round box 100%> <WRAP center round box 100%>
Řádek 115: Řádek 115:
 Zadávací dokumentace je formální podobou zadávacích podmínek, tedy dokumentem nebo častěji jejich souborem, ve kterých zadavatel uveřejňuje své zadávací podmínky. Zákon zadávací dokumentaci definuje [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#p28|v § 28 odst. 1 písm. b)]] jako veškeré písemné dokumenty obsahující zadávací podmínky, sdělované nebo zpřístupňované účastníkům zadávacího či výběrového řízení při zahájení zadávacího řízení, včetně formulářů podle § 212 a výzev uvedených [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#f5807500|v příloze č. 6 k zákonu]]. Zadávací dokumentace je formální podobou zadávacích podmínek, tedy dokumentem nebo častěji jejich souborem, ve kterých zadavatel uveřejňuje své zadávací podmínky. Zákon zadávací dokumentaci definuje [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#p28|v § 28 odst. 1 písm. b)]] jako veškeré písemné dokumenty obsahující zadávací podmínky, sdělované nebo zpřístupňované účastníkům zadávacího či výběrového řízení při zahájení zadávacího řízení, včetně formulářů podle § 212 a výzev uvedených [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#f5807500|v příloze č. 6 k zákonu]].
  
-==== Zpracování zadávací dokumentace ====+=== Zpracování zadávací dokumentace ===
  
 **Dostatečná podrobnost** **Dostatečná podrobnost**
Řádek 145: Řádek 145:
 </WRAP> </WRAP>
  
-==== Posuzování a hodnocení nabídek ====+=== Posuzování a hodnocení nabídek ===
  
 **Výběrové řízení na zakázku malého rozsahu** **Výběrové řízení na zakázku malého rozsahu**
Řádek 151: Řádek 151:
 Hodnoticí komise není dle zákona povinná. Může být ustanovena v souladu s interním předpisem zadavatele, přičemž by měla stanovit organizační požadavky na jmenování a činnost komise. Vlastní činnost komise spočívající v posuzování a hodnocení nabídek podaných ve výběrovém řízení je vykonávána v návaznosti na požadavky zadavatele vyjádřené v dokumentaci zakázky. Pravidla popsaná dále v této příručce pro veřejné zakázky zadávané v režimu zákona, tj. v zadávacím řízení, se přiměřeně aplikují i na činnost komise v rámci veřejné zakázky malého rozsahu. Hodnoticí komise není dle zákona povinná. Může být ustanovena v souladu s interním předpisem zadavatele, přičemž by měla stanovit organizační požadavky na jmenování a činnost komise. Vlastní činnost komise spočívající v posuzování a hodnocení nabídek podaných ve výběrovém řízení je vykonávána v návaznosti na požadavky zadavatele vyjádřené v dokumentaci zakázky. Pravidla popsaná dále v této příručce pro veřejné zakázky zadávané v režimu zákona, tj. v zadávacím řízení, se přiměřeně aplikují i na činnost komise v rámci veřejné zakázky malého rozsahu.
  
-==== Veřejná zakázka ====+=== Veřejná zakázka ===
  
 <WRAP center tip 100%> <WRAP center tip 100%>
Řádek 189: Řádek 189:
 {{:rizeni:hodnoceni_nabidek.jpg?600|Hodnocení nabídek}} {{:rizeni:hodnoceni_nabidek.jpg?600|Hodnocení nabídek}}
  
-//Obr. 12 Hodnocení nabídek//+//Obr. 12Hodnocení nabídek//
  
 Klíčovým dokumentem hodnocení je **Zadávací dokumentace veřejné zakázky**, případně **Výzva k podání nabídky**. Zadavatel musí v zadávací dokumentaci stanovit podmínky účasti a pravidla pro hodnocení nabídek, která zahrnují: Klíčovým dokumentem hodnocení je **Zadávací dokumentace veřejné zakázky**, případně **Výzva k podání nabídky**. Zadavatel musí v zadávací dokumentaci stanovit podmínky účasti a pravidla pro hodnocení nabídek, která zahrnují:
Řádek 253: Řádek 253:
 Zákon také upravuje možnost změny podané nabídky – [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#p46|viz § 46 odst. 2 a 3 zákona o zadávání veřejných zakázek]]. Změnou nabídky ovšem nesmí dojít ke změně údajů, dokladů, vzorků nebo modelů, které jsou předmětem hodnocení.  Zákon také upravuje možnost změny podané nabídky – [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#p46|viz § 46 odst. 2 a 3 zákona o zadávání veřejných zakázek]]. Změnou nabídky ovšem nesmí dojít ke změně údajů, dokladů, vzorků nebo modelů, které jsou předmětem hodnocení. 
  
-=== Proces a jednotlivé aspekty hodnocení nabídek ===+== Proces a jednotlivé aspekty hodnocení nabídek ==
  
 Hodnotící komise hodnotí nabídky dle kritérií stanovených předem v zadávací dokumentaci. Vhodné je v této souvislosti vyvrátit nesprávnou domněnku, že samotná cena nemůže být předmětem hodnocení nabídky, tj. že nabídky je třeba vždy hodnotit podle nejnižší nabídkové ceny a dalšího kritéria – takové pravidlo zákon upravuje pouze v některých případech, v nichž je vyžadováno, aby dodavatel prokázal určité tvůrčí schopnosti (typicky u architektonických, stavebních, technických a inspekčních služeb), a to konkrétně v § 114 odst. 3. V jiných případech tedy může být cena jediným hodnotícím kritériem.  Hodnotící komise hodnotí nabídky dle kritérií stanovených předem v zadávací dokumentaci. Vhodné je v této souvislosti vyvrátit nesprávnou domněnku, že samotná cena nemůže být předmětem hodnocení nabídky, tj. že nabídky je třeba vždy hodnotit podle nejnižší nabídkové ceny a dalšího kritéria – takové pravidlo zákon upravuje pouze v některých případech, v nichž je vyžadováno, aby dodavatel prokázal určité tvůrčí schopnosti (typicky u architektonických, stavebních, technických a inspekčních služeb), a to konkrétně v § 114 odst. 3. V jiných případech tedy může být cena jediným hodnotícím kritériem. 
Řádek 268: Řádek 268:
  
 Nedoloží-li dodavatel oprávněnost mimořádně nízké nabídkové ceny nebo sezná-li hodnotící komise, že vysvětlení nebylo dostatečné, lze dodavatele z tohoto titulu vyloučit – zákon tedy neklade povinnost dodavatele nabízejícího plnění s mimořádně nízkou nabídkovou cenou vyloučit; takový postup je na odpovědnosti komise, resp. zadavatele, s výjimkou stanovenou zákonem v § 113 odst. 6 (účastník nedoloží formální prohlášení týkající se mimořádně nízké nabídkové ceny). Nedoloží-li dodavatel oprávněnost mimořádně nízké nabídkové ceny nebo sezná-li hodnotící komise, že vysvětlení nebylo dostatečné, lze dodavatele z tohoto titulu vyloučit – zákon tedy neklade povinnost dodavatele nabízejícího plnění s mimořádně nízkou nabídkovou cenou vyloučit; takový postup je na odpovědnosti komise, resp. zadavatele, s výjimkou stanovenou zákonem v § 113 odst. 6 (účastník nedoloží formální prohlášení týkající se mimořádně nízké nabídkové ceny).
-=== Způsoby vyhodnocení nabídek ===+== Způsoby vyhodnocení nabídek ==
  
 Nabídky lze hodnotit jak pouze podle nejnižší nabídkové ceny, tak na základě kombinace nabídkové ceny a jiných hodnotících kritérií, jak naznačují následující vzorce. Nabídky lze hodnotit jak pouze podle nejnižší nabídkové ceny, tak na základě kombinace nabídkové ceny a jiných hodnotících kritérií, jak naznačují následující vzorce.
Řádek 299: Řádek 299:
   * hodnotící komise jako celek.   * hodnotící komise jako celek.
  
-Výstupy své činnosti komise shrne do **Zprávy o hodnocení nabídek**,((Zprávu o hodnocení nabídek archivuje zadavatel jako součást spisu veřejné zakázky.)) kdy požadavky na její strukturu a obsah uvádí zákon v § 119.+Výstupy své činnosti komise shrne do **Zprávy o hodnocení nabídek**,((Zprávu o hodnocení nabídek archivuje zadavatel jako součást spisu veřejné zakázky.)) kdy požadavky na její strukturu a obsah uvádí [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-134#p119|zákon o zadávání veřejných zakázek v § 119]].
  
 <WRAP center info> <WRAP center info>
Řádek 307: Řádek 307:
 Zákon upravuje vyloučení jediného dodavatele jako volitelnou možnost. Zákon upravuje vyloučení jediného dodavatele jako volitelnou možnost.
  
-===== Portál o veřejných zakázkách =====+==== Portál o veřejných zakázkách ====
  
-Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek (dále jen NIPEZ) je soustava informačních systémů podporující procesy elektronizace zadávání veřejných zakázek. NIPEZ v sobě sdružuje systémy, které umožňují služby od uveřejňování informací až po elektronickou komunikaci mezi zadavatelem a dodavatelem. Některé ze systémů NIPEZ jsou ve správě Ministerstva pro místní rozvoj, jiné jsou ve správě soukromých poskytovatelů.((Portál o veřejných zakázkách [online]. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2020 [cit. 2020-11-07]. Dostupné z: https://portal-vz.cz/ ))+Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek (dále jen NIPEZ) je soustava informačních systémů podporující procesy elektronizace zadávání veřejných zakázek. NIPEZ v sobě sdružuje systémy, které umožňují služby od uveřejňování informací až po elektronickou komunikaci mezi zadavatelem a dodavatelem. Některé ze systémů NIPEZ jsou ve správě Ministerstva pro místní rozvoj, jiné jsou ve správě soukromých poskytovatelů.
  
 Informace najdete nejen na  [[https://portal-vz.cz/ |Portálu o veřejných zakázkách, ]] ale také např. na  [[https://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/aktuality-z-verejnych-zakazek.html |Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ]]  nebo na  [[https://ciselnik.nipez.cz/faces/login.xhtml |číselníku NIPEZ.]]    Informace najdete nejen na  [[https://portal-vz.cz/ |Portálu o veřejných zakázkách, ]] ale také např. na  [[https://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/aktuality-z-verejnych-zakazek.html |Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ]]  nebo na  [[https://ciselnik.nipez.cz/faces/login.xhtml |číselníku NIPEZ.]]   
 +
 +<WRAP center info 100%>
 +Další užitečné zdroje vztahující se k obsahu této kapitoly najdete v [[rizeni:priloha_06_verejne_zakazky|příloze 6]].
 +</WRAP>
      
  
 <-ekonomicke_rizeni|5. Ekonomické řízení ^obsah|Obsah^hospodareni_s_majetkem|7. Hospodaření s majetkem-> <-ekonomicke_rizeni|5. Ekonomické řízení ^obsah|Obsah^hospodareni_s_majetkem|7. Hospodaření s majetkem->
rizeni/verejne_zakazky.1644483297.txt.gz · Poslední úprava: 2022/02/10 09:54 autor: maries