Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verzeNásledující verze | Předchozí verze | ||
rizeni:verejne_zakazky [2022/02/10 09:46] – [Zadávací podmínky] maries | rizeni:verejne_zakazky [2024/03/15 11:38] (aktuální) – linda | ||
---|---|---|---|
Řádek 19: | Řádek 19: | ||
- | ====== Veřejné zakázky | + | ===== Veřejné zakázky ===== |
- | Veřejná zakázka je formalizovaný postup směřující k výběru dodavatele. Vybraný dodavatel pro zadavatele poskytne určité dodávky, služby, nebo stavební práce. Zadáním veřejné zakázky se rozumí uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem.((Věstník veřejných zakázek. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR [online]. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj | + | Veřejná zakázka je formalizovaný postup směřující k výběru dodavatele. Vybraný dodavatel pro zadavatele poskytne určité dodávky, služby, nebo stavební práce. Zadáním veřejné zakázky se rozumí uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem.((//Věstník veřejných zakázek// [online]. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj, © 2024 [cit. 2024-01-16]. Dostupné z: https://vvz.nipez.cz/ |
Záleží na zřizovateli knihovny a směrnicích, | Záleží na zřizovateli knihovny a směrnicích, | ||
Řádek 39: | Řádek 39: | ||
Obr. 10: Druhy veřejných zakázek | Obr. 10: Druhy veřejných zakázek | ||
- | ===== Veřejná zakázka nadlimitní a podlimitní | + | ==== Veřejná zakázka nadlimitní a podlimitní ==== |
(s předpokládanou hodnotou od 2 mil. Kč bez DPH na dodávky či služby, a s hodnotou od 6 mil. Kč bez DPH na stavební práce) | (s předpokládanou hodnotou od 2 mil. Kč bez DPH na dodávky či služby, a s hodnotou od 6 mil. Kč bez DPH na stavební práce) | ||
- | ==== Výjimky pro podlimitní zakázky | + | === Výjimky pro podlimitní zakázky |
[[https:// | [[https:// | ||
Řádek 55: | Řádek 55: | ||
</ | </ | ||
- | ===== Výběrové řízení na automatizovaný knihovní systém | + | ==== Výběrové řízení na automatizovaný knihovní systém ==== |
Jde o IT systém (software), který je potřeba soutěžit a **nevztahuje se na něj žádná výjimka ze zákona.** | Jde o IT systém (software), který je potřeba soutěžit a **nevztahuje se na něj žádná výjimka ze zákona.** | ||
Řádek 65: | Řádek 65: | ||
Způsob zadání takové veřejné zakázky **se může lišit především s ohledem na předpokládanou hodnotou.** | Způsob zadání takové veřejné zakázky **se může lišit především s ohledem na předpokládanou hodnotou.** | ||
- | ===== Veřejná zakázka malého rozsahu | + | ==== Veřejná zakázka malého rozsahu ==== |
| | ||
Řádek 81: | Řádek 81: | ||
| | ||
</ | </ | ||
- | ==== Fáze veřejné zakázky | + | === Fáze veřejné zakázky === |
* příprava zadávacích podmínek (zadávací podmínky zadavatel stanoví v zadávací dokumentaci či ve výzvě k podání nabídky) | * příprava zadávacích podmínek (zadávací podmínky zadavatel stanoví v zadávací dokumentaci či ve výzvě k podání nabídky) | ||
Řádek 99: | Řádek 99: | ||
</ | </ | ||
- | ==== Zadávací podmínky | + | === Zadávací podmínky === |
<WRAP center round box 100%> | <WRAP center round box 100%> | ||
Řádek 115: | Řádek 115: | ||
Zadávací dokumentace je formální podobou zadávacích podmínek, tedy dokumentem nebo častěji jejich souborem, ve kterých zadavatel uveřejňuje své zadávací podmínky. Zákon zadávací dokumentaci definuje [[https:// | Zadávací dokumentace je formální podobou zadávacích podmínek, tedy dokumentem nebo častěji jejich souborem, ve kterých zadavatel uveřejňuje své zadávací podmínky. Zákon zadávací dokumentaci definuje [[https:// | ||
- | ==== Zpracování zadávací dokumentace | + | === Zpracování zadávací dokumentace === |
**Dostatečná podrobnost** | **Dostatečná podrobnost** | ||
- | Zadavatel je podle § 36 povinen poskytnout zadávací podmínky v takové míře podrobnosti, | + | Zadavatel je podle [[https:// |
Pojem „účast dodavatele“ je třeba vnímat široce a zahrnout pod něj nejen podání nabídky. Zadávací podmínky musí být poskytnuty v takové míře podrobnosti, | Pojem „účast dodavatele“ je třeba vnímat široce a zahrnout pod něj nejen podání nabídky. Zadávací podmínky musí být poskytnuty v takové míře podrobnosti, | ||
Řádek 130: | Řádek 130: | ||
* mohlo dojít k uzavření smlouvy s vybraným dodavatelem. | * mohlo dojít k uzavření smlouvy s vybraným dodavatelem. | ||
- | <WRAP center | + | <WRAP center |
- | Zadavatel by proto měl zpracování zadávací dokumentace věnovat náležitou pozornost. | + | Zadavatel by měl zpracování zadávací dokumentace věnovat náležitou pozornost. |
</ | </ | ||
Řádek 138: | Řádek 138: | ||
Ve všech druzích zadávacího řízení včetně otevřeného řízení ale především platí, že určité části smlouvy mohou být doplňovány i po podání nabídek. Platí totiž, že: | Ve všech druzích zadávacího řízení včetně otevřeného řízení ale především platí, že určité části smlouvy mohou být doplňovány i po podání nabídek. Platí totiž, že: | ||
- | * podle § 46 může být nabídka doplněna o údaje, doklady, vzorky nebo modely, které nebudou hodnoceny podle kritérií hodnocení; | + | * podle [[https:// |
- | * podle § 104 odst. 1 si zadavatel může v zadávací dokumentaci vyhradit další součinnost vybraného dodavatele, na základě které může být smlouva finalizována. | + | * podle [[https:// |
<WRAP center important 100%> | <WRAP center important 100%> | ||
Řádek 145: | Řádek 145: | ||
</ | </ | ||
- | ==== Posuzování a hodnocení nabídek | + | === Posuzování a hodnocení nabídek === |
**Výběrové řízení na zakázku malého rozsahu** | **Výběrové řízení na zakázku malého rozsahu** | ||
Řádek 151: | Řádek 151: | ||
Hodnoticí komise není dle zákona povinná. Může být ustanovena v souladu s interním předpisem zadavatele, přičemž by měla stanovit organizační požadavky na jmenování a činnost komise. Vlastní činnost komise spočívající v posuzování a hodnocení nabídek podaných ve výběrovém řízení je vykonávána v návaznosti na požadavky zadavatele vyjádřené v dokumentaci zakázky. Pravidla popsaná dále v této příručce pro veřejné zakázky zadávané v režimu zákona, tj. v zadávacím řízení, se přiměřeně aplikují i na činnost komise v rámci veřejné zakázky malého rozsahu. | Hodnoticí komise není dle zákona povinná. Může být ustanovena v souladu s interním předpisem zadavatele, přičemž by měla stanovit organizační požadavky na jmenování a činnost komise. Vlastní činnost komise spočívající v posuzování a hodnocení nabídek podaných ve výběrovém řízení je vykonávána v návaznosti na požadavky zadavatele vyjádřené v dokumentaci zakázky. Pravidla popsaná dále v této příručce pro veřejné zakázky zadávané v režimu zákona, tj. v zadávacím řízení, se přiměřeně aplikují i na činnost komise v rámci veřejné zakázky malého rozsahu. | ||
- | ==== Veřejná zakázka | + | === Veřejná zakázka === |
<WRAP center tip 100%> | <WRAP center tip 100%> | ||
- | V souladu s § 42 zákona může zadavatel k provádění úkonů pověřit komisi (zákon dává zadavateli možnost, ale neukládá povinnost). | + | V souladu |
</ | </ | ||
Řádek 189: | Řádek 189: | ||
{{: | {{: | ||
- | //Obr. 12 - Hodnocení nabídek// | + | //Obr. 12: Hodnocení nabídek// |
- | Klíčovým dokumentem hodnocení je Zadávací dokumentace veřejné zakázky, případně Výzva k podání nabídky. Zadavatel musí v zadávací dokumentaci stanovit podmínky účasti a pravidla pro hodnocení nabídek, která zahrnují: | + | Klíčovým dokumentem hodnocení je **Zadávací dokumentace veřejné zakázky**, případně |
* kritéria hodnocení, | * kritéria hodnocení, | ||
Řádek 248: | Řádek 248: | ||
<WRAP center important 100%> | <WRAP center important 100%> | ||
- | Důvody, pro které může být dodavatel vyloučen (resp. vybraný dodavatel musí být) z účasti v řízení, vymezuje § 48 zákona. | + | Důvody, pro které může být dodavatel vyloučen (resp. vybraný dodavatel musí být) z účasti v řízení, vymezuje |
</ | </ | ||
- | Zákon také upravuje možnost změny podané nabídky – viz § 46 odst. 2 a 3 zákona. Změnou nabídky ovšem nesmí dojít ke změně údajů, dokladů, vzorků nebo modelů, které jsou předmětem hodnocení. | + | Zákon také upravuje možnost změny podané nabídky – [[https:// |
- | === Proces a jednotlivé aspekty hodnocení nabídek | + | == Proces a jednotlivé aspekty hodnocení nabídek == |
Hodnotící komise hodnotí nabídky dle kritérií stanovených předem v zadávací dokumentaci. Vhodné je v této souvislosti vyvrátit nesprávnou domněnku, že samotná cena nemůže být předmětem hodnocení nabídky, tj. že nabídky je třeba vždy hodnotit podle nejnižší nabídkové ceny a dalšího kritéria – takové pravidlo zákon upravuje pouze v některých případech, | Hodnotící komise hodnotí nabídky dle kritérií stanovených předem v zadávací dokumentaci. Vhodné je v této souvislosti vyvrátit nesprávnou domněnku, že samotná cena nemůže být předmětem hodnocení nabídky, tj. že nabídky je třeba vždy hodnotit podle nejnižší nabídkové ceny a dalšího kritéria – takové pravidlo zákon upravuje pouze v některých případech, | ||
Řádek 268: | Řádek 268: | ||
Nedoloží-li dodavatel oprávněnost mimořádně nízké nabídkové ceny nebo sezná-li hodnotící komise, že vysvětlení nebylo dostatečné, | Nedoloží-li dodavatel oprávněnost mimořádně nízké nabídkové ceny nebo sezná-li hodnotící komise, že vysvětlení nebylo dostatečné, | ||
- | === Způsoby vyhodnocení nabídek | + | == Způsoby vyhodnocení nabídek == |
Nabídky lze hodnotit jak pouze podle nejnižší nabídkové ceny, tak na základě kombinace nabídkové ceny a jiných hodnotících kritérií, jak naznačují následující vzorce. | Nabídky lze hodnotit jak pouze podle nejnižší nabídkové ceny, tak na základě kombinace nabídkové ceny a jiných hodnotících kritérií, jak naznačují následující vzorce. | ||
Řádek 285: | Řádek 285: | ||
<WRAP center info> | <WRAP center info> | ||
- | CELKOVÉ HODNOCENÍ | + | celkové hodnocení |
</ | </ | ||
Řádek 299: | Řádek 299: | ||
* hodnotící komise jako celek. | * hodnotící komise jako celek. | ||
- | Výstupy své činnosti komise shrne do **Zprávy o hodnocení nabídek**, | + | Výstupy své činnosti komise shrne do **Zprávy o hodnocení nabídek**, |
<WRAP center info> | <WRAP center info> | ||
Řádek 307: | Řádek 307: | ||
Zákon upravuje vyloučení jediného dodavatele jako volitelnou možnost. | Zákon upravuje vyloučení jediného dodavatele jako volitelnou možnost. | ||
- | ===== Portál o veřejných zakázkách | + | ==== Portál o veřejných zakázkách ==== |
- | Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek (dále jen NIPEZ) je soustava informačních systémů podporující procesy elektronizace zadávání veřejných zakázek. NIPEZ v sobě sdružuje systémy, které umožňují služby od uveřejňování informací až po elektronickou komunikaci mezi zadavatelem a dodavatelem. Některé ze systémů NIPEZ jsou ve správě Ministerstva pro místní rozvoj, jiné jsou ve správě soukromých poskytovatelů.((Portál o veřejných zakázkách [online]. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2020 [cit. 2020-11-07]. Dostupné z: https:// | + | Národní infrastruktura pro elektronické zadávání veřejných zakázek (dále jen NIPEZ) je soustava informačních systémů podporující procesy elektronizace zadávání veřejných zakázek. NIPEZ v sobě sdružuje systémy, které umožňují služby od uveřejňování informací až po elektronickou komunikaci mezi zadavatelem a dodavatelem. Některé ze systémů NIPEZ jsou ve správě Ministerstva pro místní rozvoj, jiné jsou ve správě soukromých poskytovatelů. |
Informace najdete nejen na [[https:// | Informace najdete nejen na [[https:// | ||
+ | |||
+ | <WRAP center info 100%> | ||
+ | Další užitečné zdroje vztahující se k obsahu této kapitoly najdete v [[rizeni: | ||
+ | </ | ||
| | ||
< | < |