Jak řídit knihovnu

Příručka pro začínající vedoucí/ředitele knihoven

Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


rizeni:stavate_se_reditelem

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
rizeni:stavate_se_reditelem [2021/11/11 17:04] mariesrizeni:stavate_se_reditelem [2022/12/22 08:46] maries
Řádek 1: Řádek 1:
-[[rizeni:obsah|]]+====== -#1 Předmět a vymezení pracovněprávních vztahů ====== 
 + 
 +Základním předpisem vymezujícím pracovněprávní vztahy je zákon č. 262/2006 Sb., 
 +zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů. Zákoník práce (dále jen „ZP“) ve své 
 +celistvosti upravuje právní vztahy vznikající při výkonu závislé práce mezi zaměstnanci 
 +a zaměstnavateli, upravuje též některé právní vztahy před vznikem 
 +pracovněprávních vztahů, zapracovává příslušné předpisy EU, upravuje některá 
 +práva a povinnosti zaměstnavatelů a zaměstnanců v režimu dočasně práce neschopného 
 +pojištěnce podle zákona o nemocenském pojištění a některé sankce 
 +za porušení tohoto režimu. V neposlední řadě zákoník práce upravuje právní 
 +vztahy kolektivní povahy a vzájemná jednání odborových organizací a organizací 
 +zaměstnavatelů. Právní vztahy kolektivní povahy, které souvisejí s výkonem 
 +závislé práce, jsou pracovněprávními vztahy. 
 + 
 +Ve výše uvedeném textu je několikrát zmíněn důležitý pojem závislá práce. Závislou 
 +prací je práce, která je vykonávána: 
 + 
 +  * ve vztahu nadřízenosti zaměstnavatele a podřízenosti zaměstnance, 
 +  * jménem zaměstnavatele, 
 +  * podle pokynů zaměstnavatele, 
 +  * osobně zaměstnancem pro zaměstnavatele. 
 + 
 + 
 + 
 +**Klíčová slova** 
 + 
 +Výběrové řízení, přihláška, životopis, motivační dopis, lustrační osvědčení, koncepce rozvoje knihovny. 
 + 
 + 
 +-------------------- 
 + 
 + 
 +===== Výběrové řízení ===== 
 + 
 +Výběrové řízení je stanovený postup, kterým je vybírána konkrétní osoba pro obsazení významné pracovní pozice či funkce. 
 + 
 +Hlásíte-li se do výběrového řízení na pozici ředitel/vedoucí knihovny, obvykle budete potřebovat: 
 + 
 +**1. Písemnou přihlášku** 
 + 
 +Ta by měla obsahovat: 
 + 
 +  * vaše jméno, příjmení a titul, 
 +  * datum a místo narození, 
 +  * státní příslušnost, 
 +  * místo trvalého pobytu (včetně čísla telefonu, e-mailového kontaktu), 
 +  * číslo občanského průkazu nebo číslo dokladu o povolení pobytu, jde-li o cizího státního občana, 
 +  * datum a váš podpis. 
 + 
 +**2. Životopis s údaji o dosavadních zaměstnáních a odborných znalostech a dovednostech** 
 + 
 +Životopis je souhrnem informací o vašem vzdělání, praxi a dalších dovednostech. Měl by být přehledný, aby personalisté během krátké chvíle zjistili vše potřebné. Není potřeba se příliš rozepisovat, stačí stručné odrážky a základní údaje, případně krátká věta, např. k doplnění informace o praxi.  
 + 
 +Šablony životopisů naleznete na internetu, např. [[https://europass.cz/|Europass]], [[https://www.zivotopisy.cz/jak-napsat-zivotopis|životopisy]] a mnohé další. Některé jsou doplněny i cizojazyčnou verzí. Životopis je vhodné doplnit fotografií.  
 + 
 +**3. Motivační dopis** 
 + 
 +Slouží k osobnější formě představení vaší osoby. V motivačním dopise  můžete být kreativnější a rozepsat se trochu více. 
 + 
 +**4. Originál výpisu z evidence Rejstříku trestů, ne starší než 3 měsíce** 
 + 
 +Výpis z evidence Rejstříku trestů získáte na terminálu [[https://www.czechpoint.cz/public/|Czech Point]] – na poštách, úřadech apod. 
 + 
 +**5. Ověřenou kopii dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání** 
 + 
 +Ověření dokladu lze provést u notářů, na Czech Point, na příslušných úřadech, hospodářských komorách a poštách. 
 + 
 +**6. Lustrační osvědčení (kopie)** 
 + 
 +Předkládá se lustrační osvědčení nebo jeho ověřená kopie, někdy stačí čestné prohlášení podle § 4 odst. 3  [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1991-451|zákona č. 451/1991 Sb.]] Povinnost předložení lustračního osvědčení se nevztahuje na občany narozené po 1. prosinci 1971. 
 + 
 +**7. Koncepce rozvoje knihovny** 
 + 
 +Rozsah koncepce stanoví zřizovatel knihovny, obvykle jde o tři a více stran. Koncepce by měla obsahovat: 
 + 
 +  * základní informace o organizaci, 
 +  * strategickou analýzu stavu a řízení lidských zdrojů (SWOT), finanční analýzu, 
 +  * návrh koncepce (především krátkodobé a dlouhodobé cíle), 
 +  * shrnutí a závěr. 
 + 
 +{{:rizeni:proces_vyberoveho_rizeni.jpg?600|Dokumenty k výběrovému řízení}} 
 + 
 +//Obr. 1: Soubor dokumentů k výběrovému řízení// 
 + 
 +Po odevzdání přihlášky a všech příloh budete pozváni k výběrovému řízení, které může proběhnout formou pohovoru a dalších testů (osobnostní test, psychotest apod.). Vždy záleží na zřizovateli, pro jakou formu výběrového řízení se rozhodne. 
 + 
 +Pokud nejste zaměstnancem knihovny, ve které usilujete o pozici ředitele, seznamte se s jejími základními dokumenty, například statutem, stávající koncepcí, organizací apod. Zajímejte se o provoz knihovny nejlépe tak, že se stanete jejím registrovaným uživatelem a sami si otestujete její základní služby. 
 + 
 +<WRAP center round box 100%> 
 +**Pokud u výběrového řízení uspějete, můžete pro svou další práci využít následující doporučení. 
 +** 
 +</WRAP> 
 + 
 +<WRAP center info 100%> 
 +Další užitečné zdroje vztahující se k obsahu této kapitoly najdete v [[rizeni:priloha_01_stavate_se_reditelem_vedoucim_knihovny|příloze 1]]
 +</WRAP> 
 + 
 + 
 + 
 +<-obsah|Obsah^obsah|Obsah^ verejna_knihovna|2. Veřejná knihovna->
  
-[[rizeni:start|]][[rizeni:Stáváte se ředitelem/vedoucím knihovny]] 
  
rizeni/stavate_se_reditelem.txt · Poslední úprava: 2024/03/07 06:37 autor: maries