Jak řídit knihovnu

Příručka pro začínající vedoucí/ředitele knihoven

Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


rizeni:rizeni_knihovny

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
rizeni:rizeni_knihovny [2022/02/24 15:16] – [Odvolání a vzdání se funkce ředitele knihovny] mariesrizeni:rizeni_knihovny [2022/03/28 15:47] linda
Řádek 36: Řádek 36:
 ===== Statutární orgán knihovny, příspěvkové organizace ===== ===== Statutární orgán knihovny, příspěvkové organizace =====
  
-Jako každá právnická osoba musí mít i příspěvková organizace ustaven statutární orgán.((DOBROZEMSKÝ, Václav. Některé otázky právního postavení vedoucího příspěvkové organizace obce. In: //Portál DAUČ.cz// [online]. Praha: Wolters Kluwer,  23. 6. 2017[cit. 2021-02-21]. Dostupné z: https://www.dauc.cz/dokument/?modul=li&cislo=234574))+Jako každá právnická osoba musí mít i příspěvková organizace ustaven statutární orgán.((DOBROZEMSKÝ, Václav. Některé otázky právního postavení vedoucího příspěvkové organizace obce. //DAUČ// [online]. Praha: Wolters Kluwer, 23. 6. 2017 [cit. 2021-02-21]. Dostupné z: https://www.dauc.cz/dokument/?modul=li&cislo=234574))
  
 Statutárnímu orgánu náleží veškerá působnost, kterou zakladatelské právní jednání, zákon nebo rozhodnutí orgánu veřejné moci nesvěří jinému orgánu právnické osoby.((Viz § 163 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.)) Statutárnímu orgánu náleží veškerá působnost, kterou zakladatelské právní jednání, zákon nebo rozhodnutí orgánu veřejné moci nesvěří jinému orgánu právnické osoby.((Viz § 163 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů.))
Řádek 43: Řádek 43:
  
 <WRAP center info> <WRAP center info>
-[[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89|Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.]]+[[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89|Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník]].
 </WRAP> </WRAP>
  
Řádek 55: Řádek 55:
   * Ředitel knihovny může být zřizovatelem jmenován na dobu určitou nebo neurčitou.   * Ředitel knihovny může být zřizovatelem jmenován na dobu určitou nebo neurčitou.
   * Rovněž pověření výkonem funkce (dočasně – např. do doby, než bude jmenován vhodný kandidát, jenž obsadí příslušnou funkci na základě výběrového řízení, nebo než pomine překážka v práci u zaměstnance dosud zastávajícího funkci ředitele – např. skončí jeho mateřská nebo rodičovská dovolená, dlouhodobá pracovní neschopnost, výkon veřejné funkce apod.), provedené se souhlasem zaměstnance, je třeba považovat za jmenování na pracovní místo vedoucího zaměstnance na dobu určitou, nikoliv za pouhé zastupování jiného vedoucího pracovníka.   * Rovněž pověření výkonem funkce (dočasně – např. do doby, než bude jmenován vhodný kandidát, jenž obsadí příslušnou funkci na základě výběrového řízení, nebo než pomine překážka v práci u zaměstnance dosud zastávajícího funkci ředitele – např. skončí jeho mateřská nebo rodičovská dovolená, dlouhodobá pracovní neschopnost, výkon veřejné funkce apod.), provedené se souhlasem zaměstnance, je třeba považovat za jmenování na pracovní místo vedoucího zaměstnance na dobu určitou, nikoliv za pouhé zastupování jiného vedoucího pracovníka.
-  * Řediteli knihovny, jako statutárnímu orgánu, již dále nepřísluší oprávnění jmenovat svého zástupce, který by měl rovněž [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2021-192?text=%C2%A720%20192%2F2021|oprávnění a postavení statutárního orgánu.]] +  * Řediteli knihovny, jako statutárnímu orgánu, již dále nepřísluší oprávnění jmenovat svého zástupce, který by měl rovněž [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2021-192?text=%C2%A720%20192%2F2021|oprávnění a postavení statutárního orgánu]]
  
 ==== Jednání ředitele za knihovnu ==== ==== Jednání ředitele za knihovnu ====
Řádek 232: Řádek 232:
  
 <WRAP center info> <WRAP center info>
-[[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-250|Zákon č. 250/2000 Sb.,]] o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů+[[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-250|Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů]]. 
 </WRAP> </WRAP>
  
Řádek 272: Řádek 272:
   * plánování a rozvoj knihovnických systémů,   * plánování a rozvoj knihovnických systémů,
   * management změn,   * management změn,
-  * marketing a public relations (dále jen PR).((ŠEDÁ, MarieRICHTER, Vít, ed. Samostatné zajišťování chodu knihovny s univerzálním nebo specializovaným fondem s regionální působností: studijní text. Ostrava: Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, 2020. Dostupné také z: https://1url.cz/9KKSK))+  * marketing a public relations (dále jen PR).((ŠEDÁ, Marie a Vít RICHTER. //Samostatné zajišťování chodu knihovny s univerzálním nebo specializovaným fondem s regionální působností: studijní text// [online]. Verze 1.1. Ostrava: Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě, 2020 [cit. 2022-03-22]. Dostupné z: https://www.msvk.cz/data/filemanager/source/studijn%c3%ad%20texty%20pro%20knihovn%c3%adky/22_%20Zpracov%c3%a1n%c3%ad%20statistick%c3%bdch%20ukazatel%c5%af%20v%c3%bdkon%c5%af%20knihoven_%c5%a0ed%c3%a1_2.pdf))
  
 ===== Organizační kultura ===== ===== Organizační kultura =====
Řádek 283: Řádek 283:
   * Umět stimulovat odcházející zaměstnance ke sdílení znalostí s nástupci. Odcházející pracovník zanechá své znalosti nebo jejich část v organizaci a bude motivován tím, že organizaci svými znalostmi a zkušenostmi přispěl a byl za to také odměněn,    * Umět stimulovat odcházející zaměstnance ke sdílení znalostí s nástupci. Odcházející pracovník zanechá své znalosti nebo jejich část v organizaci a bude motivován tím, že organizaci svými znalostmi a zkušenostmi přispěl a byl za to také odměněn, 
   * využívat všechny dostupné metody předávání znalostí, např. nejlepší praxe, sdílení příběhů či určitou formou sdílení pracovních míst. Zaučení nástupce na některé pozice může trvat i několik let, průměrně 0,5 až 2 roky. Organizace si musí uvědomit, že nejde o zvýšení nákladů, přestože musí investovat do dvou pracovníků na jedné pozici, ale o investici, která se projeví v rychlejší adaptaci nástupce a zvýšení jeho výkonu; v neposlední řadě nedojde ke ztrátě znalostí, protože v organizaci zůstanou,   * využívat všechny dostupné metody předávání znalostí, např. nejlepší praxe, sdílení příběhů či určitou formou sdílení pracovních míst. Zaučení nástupce na některé pozice může trvat i několik let, průměrně 0,5 až 2 roky. Organizace si musí uvědomit, že nejde o zvýšení nákladů, přestože musí investovat do dvou pracovníků na jedné pozici, ale o investici, která se projeví v rychlejší adaptaci nástupce a zvýšení jeho výkonu; v neposlední řadě nedojde ke ztrátě znalostí, protože v organizaci zůstanou,
-  * investovat do samotné tvorby a upevňování firemní kultury s důrazem na podporu zabezpečení kontinuity znalostí. Když bude kontinuita znalostí podporována, přinese to organizaci snížení celkových nákladů na získání a zapracování nových pracovníků.((VNOUČKOVÁ, L., 2012: Monitoring of labour mobility as a way to competitiveness. Journal of Competitiveness, 3, 3105-151.))+  * investovat do samotné tvorby a upevňování firemní kultury s důrazem na podporu zabezpečení kontinuity znalostí. Když bude kontinuita znalostí podporována, přinese to organizaci snížení celkových nákladů na získání a zapracování nových pracovníků.((VNOUČKOVÁ, Lucie. Monitoring of labour mobility as a way to competitiveness. //Journal of Competitiveness// [online]. September 2012vol. 4issue 3, s. 105–121 [cit. 2022-03-24]. ISSN 1804-1728. Dostupné z: https://doi.org/10.7441/joc.2012.03.08))
  
 ==== Pracovní vztahy ==== ==== Pracovní vztahy ====
Řádek 290: Řádek 290:
  
 <WRAP center round box 100%> <WRAP center round box 100%>
-Zdravé, harmonické, mezilidské pracovní vztahy vytvářejí pozitivní klima, které má nezanedbatelný vliv na pracovní činnost.+**Zdravé, harmonické, mezilidské pracovní vztahy vytvářejí pozitivní klima, které má nezanedbatelný vliv na pracovní činnost.**
 </WRAP> </WRAP>
  
Řádek 348: Řádek 348:
 ==== Komunikace se zaměstnanci ==== ==== Komunikace se zaměstnanci ====
  
-Zaměstnancem může být pouze fyzická osoba; řízení organizace by mělo být založeno na promyšlené organizační struktuře. Vedoucími zaměstnanci jsou lidé, kteří jsou na jednotlivých stupních řízení oprávněni (§ 11 ZP):+Zaměstnancem může být pouze fyzická osoba; řízení organizace by mělo být založeno na promyšlené organizační struktuře. Vedoucími zaměstnanci jsou lidé, kteří jsou na jednotlivých stupních řízení oprávněni [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-262#p11-1|§ 11 Zákoníku práce]]:
  
   * stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly,   * stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly,
Řádek 378: Řádek 378:
 Struktura prvního setkání by měla obsahovat vize nového ředitele o směřování organizace a také body, na kterých bude nový ředitel pracovat, a inovace, které by chtěl zavést. Prostor pro vyjádření musí dostat i zaměstnanci (vyjádření se k chodu organizace, projevení nápadů apod.). První porada dává možnost zavést určité rituály, které se budou vždy opakovat. Struktura prvního setkání by měla obsahovat vize nového ředitele o směřování organizace a také body, na kterých bude nový ředitel pracovat, a inovace, které by chtěl zavést. Prostor pro vyjádření musí dostat i zaměstnanci (vyjádření se k chodu organizace, projevení nápadů apod.). První porada dává možnost zavést určité rituály, které se budou vždy opakovat.
  
-<WRAP center round box 100%>+<WRAP center important 100%>
 **Velmi důležité je s pracovníky komunikovat nejen hromadně na poradách, ale také individuálně. Během prvních měsíců ve funkci je vhodné si s každým zaměstnancem minimálně na půl hodiny v soukromí sednout a mezi čtyřma očima si promluvit o jeho pracovních schopnostech, představách a přáních.** **Velmi důležité je s pracovníky komunikovat nejen hromadně na poradách, ale také individuálně. Během prvních měsíců ve funkci je vhodné si s každým zaměstnancem minimálně na půl hodiny v soukromí sednout a mezi čtyřma očima si promluvit o jeho pracovních schopnostech, představách a přáních.**
 </WRAP> </WRAP>
Řádek 438: Řádek 438:
  
 <WRAP center info> <WRAP center info>
-Podrobný postup, jak připravit základní strategický dokument knihovny, je k dispozici ve studijním textu  [[https://1url.cz/fKNsk |Zpracování koncepcí, plánů a programů v oblasti knihovnictví a informačních služeb a systémů]].  +Podrobný postup, jak připravit základní strategický dokument knihovny, je k dispozici ve studijním textu  [[https://www.msvk.cz/data/filemanager/source/studijn%c3%ad%20texty%20pro%20knihovn%c3%adky/19_Zpracov%c3%a1n%c3%ad_koncepc%c3%ad_Richter.pdf|Zpracování koncepcí, plánů a programů v oblasti knihovnictví a informačních služeb a systémů]].  
 </WRAP>  </WRAP> 
  
Řádek 455: Řádek 455:
 </WRAP> </WRAP>
  
 +<WRAP center info 100%>
 +Další užitečné zdroje vztahující se k obsahu této kapitoly najdete v [[rizeni:priloha_04_rizeni_knihovny|příloze 4]].
 +</WRAP>
  
  
- +<-legislativa_a_knihovny|3. Legislativa a knihovny^obsah|Obsah^ekonomicke_rizeni|5. Ekonomické řízení->
-<-legislativa|3. Legislativa a knihovny^obsah|Obsah^ekonomicke_rizeni|5. Ekonomické řízení->+
  
rizeni/rizeni_knihovny.txt · Poslední úprava: 2024/03/07 11:24 autor: maries