Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verzeNásledující verze | Předchozí verze | ||
rizeni:ekonomicke_rizeni [2024/02/04 19:43] – linda | rizeni:ekonomicke_rizeni [2024/03/07 12:31] (aktuální) – [Fond kulturních a sociálních potřeb] maries | ||
---|---|---|---|
Řádek 186: | Řádek 186: | ||
Zůstatky peněžních fondů se po skončení roku převádějí do následujícího roku. | Zůstatky peněžních fondů se po skončení roku převádějí do následujícího roku. | ||
- | Dne 1. ledna 2024 nabyl účinnost tzv. konsolidační balíček, přijatý s cílem snížit deficit státního rozpočtu, efektivně konsolidovat veřejné finance a v dlouhodobém časovém horizontu nastavit úsporná opatření zejména v oblasti daní. Tento komplexní soubor novel 65 zákonů má přímý dopad na finanční řízení a účetnictví knihoven, mimo jiné i na jejich peněžní fondy. | + | Dne 1. ledna 2024 nabyl účinnost |
=== Rezervní fond === | === Rezervní fond === | ||
Řádek 214: | Řádek 214: | ||
Fond odměn je tvořen se souhlasem zřizovatele na pokrytí nadlimitní výše prostředků na platy a odměny zaměstnanců knihovny. | Fond odměn je tvořen se souhlasem zřizovatele na pokrytí nadlimitní výše prostředků na platy a odměny zaměstnanců knihovny. | ||
- | Do 31. prosince 2023 fond odměn | + | Tvorba fondu odměn: |
- | Od 1. ledna 2024 vzniká | + | * přídělem ze zlepšeného výsledku hospodaření, |
- | Fond odměn | + | * peněžními dary účelově určenými |
+ | |||
+ | Použití fondu odměn: | ||
+ | |||
+ | * na odměny zaměstnancům, | ||
+ | * přednostně případné | ||
+ | |||
+ | Rozdělení zlepšeného výsledku hospodaření do rezervního fondu a do fondu odměn schvaluje zřizovatel. | ||
<WRAP center important 100%> | <WRAP center important 100%> | ||
Řádek 245: | Řádek 252: | ||
=== Fond kulturních a sociálních potřeb === | === Fond kulturních a sociálních potřeb === | ||
- | Fond kulturních a sociálních potřeb (dále jen FKSP)((HRYZLÁKOVÁ, | + | Fond kulturních a sociálních potřeb (dále jen FKSP)((HRYZLÁKOVÁ, |
- | + | ||
- | Základní smysl a účel fondu zůstává zachován beze změny – je i nadále tvořen především k zabezpečování kulturních, | + | |
- | + | ||
- | Veškerá další pravidla (mimo zákonnou úpravu), týkající se hospodaření a použití FKSP, si knihovna stanoví v kolektivní smlouvě (pokud v knihovně působí odborová organizace) nebo upraví vnitřním předpisem. | + | |
- | + | ||
- | FKSP je tvořen k zabezpečování kulturních, | + | |
+ | V zájmu zajištění jednotné správní praxe při tvorbě a hospodaření s FKSP podle příslušných právních předpisů napříč subjekty povinnými tvořit FKSP bylo vydáno Metodické doporučení. | ||
<WRAP center info> | <WRAP center info> | ||
Řádek 258: | Řádek 260: | ||
</ | </ | ||
- | == Tvorba FKSP: == | + | Základní smysl a účel fondu zůstává zachován beze změny – je i nadále tvořen především k zabezpečování kulturních, |
+ | |||
+ | Veškerá další pravidla (mimo zákonnou úpravu), týkající se hospodaření a použití FKSP, si knihovna stanoví v kolektivní smlouvě (pokud v knihovně působí odborová organizace) nebo upraví vnitřním předpisem. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Tvorba FKSP:** | ||
Do 31. prosince 2023 se FKSP tvořil na vrub nákladů ve výši 2 % základu. Od 1. ledna 2024 dochází v rámci konsolidačního balíčku ke snížení základního přídělu do fondu z 2 % základu na 1 %. | Do 31. prosince 2023 se FKSP tvořil na vrub nákladů ve výši 2 % základu. Od 1. ledna 2024 dochází v rámci konsolidačního balíčku ke snížení základního přídělu do fondu z 2 % základu na 1 %. | ||
Řádek 278: | Řádek 285: | ||
Konsolidační balíček výrazně změnil právní pojetí plnění, na které lze z fondu přispívat. | Konsolidační balíček výrazně změnil právní pojetí plnění, na které lze z fondu přispívat. | ||
- | Nově se od 01. 01. 2024 stanovuje **účelově vázaná část přídělu**, | + | Nově se od 1. ledna 2024 stanovuje **účelově vázaná část přídělu**, |
Jak naloží knihovna se zbývající částí, tj. **volnou částí přídělu**, | Jak naloží knihovna se zbývající částí, tj. **volnou částí přídělu**, | ||
Řádek 384: | Řádek 391: | ||
==== Elektronická evidence tržeb ==== | ==== Elektronická evidence tržeb ==== | ||
- | [[https:// | + | Parlament ČR se s účinností od 1. ledna 2023 usnesl na [[https:// |
- | + | ||
- | Zákon č. 458/2022 Sb., kterým se ruší povinnost evidovat tržby, **nepočítá s dalším provozováním systému EET na straně Finanční správy, a to ani pro dobrovolně evidující | + | |
- | + | ||
- | Tato právní úprava neruší **jen evidenční povinnost** samotnou, tj. povinnost zasílat údaje o tržbách správci daně a vystavovat účtenky ve smyslu zákona o evidenci tržeb, ale všechny **povinnosti vyplývající ze zákona o evidenci tržeb, tedy i povinnosti umístit informační oznámení, ochrany autentizačních údajů, certifikátu a bloků účtenek** (pokud je poplatníci již obdrželi za účelem plnění povinností ve zvláštním režimu). | + | |
==== Poplatky za rozmnožovací služby ==== | ==== Poplatky za rozmnožovací služby ==== |