Jak řídit knihovnu

Příručka pro začínající vedoucí/ředitele knihoven

Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


rizeni:ekonomicke_rizeni

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
rizeni:ekonomicke_rizeni [2023/01/26 13:06] lindarizeni:ekonomicke_rizeni [2024/03/07 12:31] (aktuální) – [Fond kulturních a sociálních potřeb] maries
Řádek 129: Řádek 129:
 </WRAP> </WRAP>
  
-Pouze knihovna zapsaná ve __ BROKEN-LINK:[[https://www.justice.cz/|veřejném rejstříku]] LINK-BROKEN __ má povinnost zveřejnit roční účetní závěrku (rozvaha, výkaz zisku a ztrát, příloha, příp. přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu), a to nejpozději do 12 měsíců ode dne, kdy byla účetní závěrka sestavena, ve sbírce listin u příslušného krajského soudu bez ohledu na to, zda byla schválena (v tom případě se musí zveřejnit informace o neschválení účetní závěrky).+Pouze knihovna zapsaná ve [[https://www.justice.cz/|veřejném rejstříku]] má povinnost zveřejnit roční účetní závěrku (rozvaha, výkaz zisku a ztrát, příloha, příp. přehled o peněžních tocích a přehled o změnách vlastního kapitálu), a to nejpozději do 12 měsíců ode dne, kdy byla účetní závěrka sestavena, ve sbírce listin u příslušného krajského soudu bez ohledu na to, zda byla schválena (v tom případě se musí zveřejnit informace o neschválení účetní závěrky).
    
 ===== Finanční management ===== ===== Finanční management =====
Řádek 184: Řádek 184:
 //Obr. 8: Druhy peněžních fondů// //Obr. 8: Druhy peněžních fondů//
  
-Zůstatky peněžních fondů se po skončení roku převádějí do následujícího roku. +Zůstatky peněžních fondů se po skončení roku převádějí do následujícího roku
 + 
 +Dne 1. ledna 2024 nabyl účinnost [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2023-349|tzv. konsolidační balíček]], přijatý s cílem snížit deficit státního rozpočtu, efektivně konsolidovat veřejné finance a v dlouhodobém časovém horizontu nastavit úsporná opatření zejména v oblasti daní. Tento komplexní soubor novel 65 zákonů má přímý dopad na finanční řízení a účetnictví knihoven, mimo jiné i na jejich peněžní fondy
  
 === Rezervní fond === === Rezervní fond ===
Řádek 210: Řádek 212:
 === Fond odměn === === Fond odměn ===
    
-Fond odměn je tvořen se souhlasem zřizovatele na pokrytí nadlimitní výše prostředků na platy a odměny zaměstnanců knihovny. Fond odměn vzniká přídělem ze zlepšeného výsledku hospodaření, a to do výše jeho 80 %, nejvýše však do výše 80 % stanoveného nebo přípustného objemu prostředků na platy nebo peněžními dary účelově určenými na platy. +Fond odměn je tvořen se souhlasem zřizovatele na pokrytí nadlimitní výše prostředků na platy a odměny zaměstnanců knihovny. 
-Fond odměn se používá na odměny zaměstnancům, nebo přednostně na pokrytí ípadného překročení stanoveného objemu prostředků na platy.+ 
 +Tvorba fondu odměn
 + 
 +  * přídělem ze zlepšeného výsledku hospodaření, a to do výše jeho 80 20 %, nejvýše však do výše 80 10 % stanoveného nebo přípustného objemu prostředků na platy
 +  * peněžními dary účelově určenými na platy. 
 + 
 +Použití fondu odměn
 + 
 +  * na odměny zaměstnancům, 
 +  * přednostně případné překročení stanoveného objemu prostředků na platy
 + 
 +Rozdělení zlepšeného výsledku hospodaření do rezervního fondu a do fondu odměn schvaluje zřizovatel.
  
 <WRAP center important 100%> <WRAP center important 100%>
Řádek 239: Řádek 252:
 === Fond kulturních a sociálních potřeb === === Fond kulturních a sociálních potřeb ===
  
 +Fond kulturních a sociálních potřeb (dále jen FKSP)((HRYZLÁKOVÁ, Eliška a Zdeněk MORÁVEK. //FKSP: pravidla o hospodaření s fondem kulturních a sociálních potřeb a daňová řešení jednotlivých plnění//. Praha: Verlag Dashöfer, [2020]. ISBN 978-80-7635-029-8.)) je uveden jako jeden z peněžních fondů v zákonech o rozpočtových pravidlech. 
  
-Fond kulturních a sociálních potřeb (dále jen FKSP)((HRYZLÁKOVÁ, Eliška a Zdeněk MORÁVEK. //FKSP: pravidla o hospodaření s fondem kulturních sociálních potřeb a daňová řešení jednotlivých plnění//. Praha: Verlag Dashöfer, [2020]. ISBN 978-80-7635-029-8.)) je uveden jako jeden z peněžních fondů v zákonech o rozpočtových pravidlech. Ministerstvo financí vydalo v roce 2002 prováděcí vyhlášku o FKSP.  +V zájmu zajištění jednotné správní praxe při tvorbě hospodaření s FKSP podle příslušných právních předpisů napříč subjekty povinnými tvořit FKSP bylo vydáno Metodické doporučení.
- +
-FKSP je tvořen k zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb a je určen zaměstnancům knihovny v pracovním poměru. Prostředky fondu příspěvkových organizací zřízených ÚSC se ukládají na samostatném účtu u bank. +
- +
-<WRAP center round box 100%> +
-O využití FKSP spolurozhoduje odborová organizace, pokud v knihovně působí. +
-</WRAP>+
  
 <WRAP center info> <WRAP center info>
-[[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-114|Vyhláška č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb]].+[[https://www.mfcr.cz/assets/attachments/2024-01-01_Metodicky-pokyn-k-FKSP.pdf|Metodické doporučení k zajištění jednotného postupu při tvorbě a hospodaření s fondem kulturních a sociálních potřeb (PDF, 464 KB)]]
 </WRAP> </WRAP>
  
-== Tvorba FKSP: ==+Základní smysl a účel fondu zůstává zachován beze změny – je i nadále tvořen především k zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb zaměstnanců (včetně bývalých zaměstnanců – důchodců) a jejich rodinných příslušníků. Přijetím konsolidačního balíčku byla sice zrušena povinnost ukládat prostředky fondu na samostatném účtu u bank, ale zachování tohoto odděleného vedení účtu FKSP lze stále považovat z pohledu finančního řízení za nejvýhodnější.
  
-Podle § 2 vyhlášky o FKSP se FKSP tvoří na vrub nákladů ve výši 2 % základu. Základ je roční objem nákladů na: +Veškerá další pravidla (mimo zákonnou úpravu), týkající se hospodaření a použití FKSP, si knihovna stanoví v kolektivní smlouvě (pokud v knihovně působí odborová organizace) nebo upraví vnitřním předpisem. 
 + 
 + 
 +**Tvorba FKSP:** 
 + 
 +Do 31. prosince 2023 se FKSP tvořil na vrub nákladů ve výši 2 % základu. Od 1. ledna 2024 dochází v rámci konsolidačního balíčku ke snížení základního přídělu do fondu z 2 % základu na 1 %. 
 + 
 +Základ je roční objem nákladů na: 
  
   * platy, popřípadě mzdy a náhrady platů a mezd,   * platy, popřípadě mzdy a náhrady platů a mezd,
   * odměny za pracovní pohotovost.   * odměny za pracovní pohotovost.
 +
  
 **Další příjmy FKSP:**  **Další příjmy FKSP:** 
Řádek 263: Řádek 279:
   * náhrady škod a pojistná plnění vztahující se k majetku pořízenému z fondu,   * náhrady škod a pojistná plnění vztahující se k majetku pořízenému z fondu,
   * peněžní a jiné dary určené do fondu,   * peněžní a jiné dary určené do fondu,
 +  * splátky zápůjček poskytnutých z FKSP,
   * u příspěvkových organizací jsou příjmem fondu také příjmy z pronájmu rekreačních a sportovních zařízení, na jejichž provoz příspěvková organizace přispívá z fondu.   * u příspěvkových organizací jsou příjmem fondu také příjmy z pronájmu rekreačních a sportovních zařízení, na jejichž provoz příspěvková organizace přispívá z fondu.
  
 **Použití FKSP:** **Použití FKSP:**
  
-Použití FKSP se může uskutečnit v nepeněžní formě poskytnutím příspěvků zaměstnanců(příkladný výčet, podrobněji viz vyhláška č. 114/2002 Sb.o fondu kulturních a sociálních potřeb):+Konsolidační balíček výrazně změnil právní pojetí plnění, na které lze z fondu přispívat.  
 +Nově se od 1. ledna 2024 stanovuje **účelově vázaná část přídělu**, v rámci které je organizace tvořící FKSP povinna použít **nejméně 50 % ze základního přídělu** rozpočtovaného k 1. lednu rozpočtového roku na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců (tj. nikoliv např. rodinných íslušníků či jiných fyzických osob)které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob.
  
-  * na zápůjčky na bytové účely (§ 6), +Jak naloží knihovna se zbývající částítj. **volnou částí přídělu**, je zcela na jejím uvážení. Rozsah obsah plnění z volné části ídělu je limitován pouze smyslem účelem fondu. Lze tedy stále ispívat napřna stravováníkultururekreacesportzdravotní péči, poskytovat sociální zápůjčky či výpomoci atd
-  na stravování (§ 7) za podmínek daných vyhláškou č. 430/2001 Sb., o nákladech na závodní stravování a jejich úhradě+
-  na rekreace (§ 8), +
-  na kulturutělovýchovu a sport (§ 9), +
-  * na penzijní připojištění soukromé životní pojištění (§ 12, § 12a), +
-  * na poskytnuté věcné dary do 2000 Kč+
-  * evodem finančních prostředků k úhradě nákladů na provoz zařízení zaměstnavatele, které slouží k rekreačním, kulturním tělovýchovným aktivitám, pokud budou využívány zaměstnanci, +
-  * na náklady odborové organizaci, které jí vznikají v souvislosti s její činností v organizaci, +
-  * na nákup vitaminových ípravků, dioptrických brýlí a úhradu očkování zaměstnanců, které není hrazeno ze zdravotního pojištění, +
-  * na nákup zařízení ke zlepšení pracovních podmínek, +
-  * na nákup pracovních oděvů a obuvi nad rámec povinného vybavení, +
-  * na nákup vybavení pro sportovní a zájmovou činnostkteré bude zaměstnancům půjčováno, +
-  * na úhradu tištěných dokumentůvčetně obrázkových knih pro děti, mimo takových, ve kterých reklama přesahuje 50 % plochy knihy. +
- +
-**V peněžní formě:** +
- +
-  * poskytnutí peněžního daru zaměstnanci u příležitosti životního či pracovního jubilea, +
-  * poskytnutí sociální výpomoci nebo sociální zápůjčky+
-  * od r. 2021 poskytnutí peněžitého příspěvku na stravování zaměstnanců, tzv. stravenkového paušálu.  +
- +
-<WRAP center info> +
-Celková výše darů z FKSP může činit nejvýše 15 % ze základního přídělu. Nevyčerpanou část limitu lze převádět do dalšího roku pro stejný účel, a to nad stanovený limit. +
-</WRAP>+
  
 ===== Příspěvky na stravování ===== ===== Příspěvky na stravování =====
Řádek 395: Řádek 391:
  
 ==== Elektronická evidence tržeb ==== ==== Elektronická evidence tržeb ====
-[[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-112|Zákon o evidenci tržeb č. 112/2016 Sb.]], který se do konce roku 2022 vztahoval na některé méně časté typy tržeb v knihovnách, byl s účinností od 1. ledna 2023 zrušen [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2022-458|zákonem č. 458/2022 Sb]].  +Parlament ČR se s účinností od 1. ledna 2023 usnesl na [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2022-458|zákonu č. 458/2022 Sb.]], kterým se zrušil [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-112|zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb]], ve znění pozdějších předpisů, a měnil a zrušil další související právní předpisy, což znamenáže systém EET není od 1. ledna 2023 funkční. Tato právní úprava již nepočítá s dalším provozováním systému EET na straně Finanční správy, a to ani pro dobrovolně evidující subjekty.
- +
-Zákon č. 458/2022 Sb.kterým se ruší povinnost evidovat tržby**nepočítá s dalším provozováním systému EET na straně Finanční správy, a to ani pro dobrovolně evidující podnikatele. Systém EET již není od 1. ledna 2023 funkční**. Pokud by i po tomto datu byly zaslány údaje o tržbě z pokladního zařízení, tyto údaje již nejsou zaevidovány a pokladní zařízení neobdrží od správce daně fiskální identifikační kód (FIK). +
- +
-Tato právní úprava neruší **jen evidenční povinnost** samotnou, tj.  povinnost zasílat údaje o tržbách správci daně a vystavovat účtenky ve smyslu zákona o evidenci tržeb, ale všechny **povinnosti vyplývající ze zákona o evidenci tržeb, tedy i povinnosti umístit informační oznámení, ochrany autentizačních údajů, certifikátu a bloků účtenek** (pokud je poplatníci již obdrželi za účelem plnění povinností ve zvláštním režimu).+
  
 ==== Poplatky za rozmnožovací služby ==== ==== Poplatky za rozmnožovací služby ====
Řádek 475: Řádek 467:
  
 <WRAP center info> <WRAP center info>
- [[https://www.mfcr.cz/cs/legislativa/metodiky/2006/metodicka-pomucka-pro-zjisteni-urovne-na-9401|Metodická pomůcka pro zjištění úrovně nastavení vnitřního kontrolního systému v oblasti státního rozpočtu]]. + [[https://www.mfcr.cz/cs/ministerstvo/media/aktuality/2008/metodicka-pomucka-pro-zjisteni-urovne-na-9401|Metodická pomůcka pro zjištění úrovně nastavení vnitřního kontrolního systému v oblasti státního rozpočtu]]. 
      
  [[https://www.obecniportal.cz/33/vnitrni-kontrolni-system-po-uniqueidmRRWSbk196FNf8-jVUh4ElZd5N8zc2vYBKLdGnWweo27maowwX71NQ/|Vnitřní kontrolní systém příspěvkové organizace]].   [[https://www.obecniportal.cz/33/vnitrni-kontrolni-system-po-uniqueidmRRWSbk196FNf8-jVUh4ElZd5N8zc2vYBKLdGnWweo27maowwX71NQ/|Vnitřní kontrolní systém příspěvkové organizace]]. 
Řádek 609: Řádek 601:
  
 <WRAP center info> <WRAP center info>
-Ministerstvo financí ČR zveřejnilo 17. 2. 2021 na webu praktickou příručku: [[https://www.mfcr.cz/cs/legislativa/metodiky/2021/metodicky-pokyn-chj-c-19-40931|Metodický pokyn CHJ č. 19 – Řídící kontrola]]. +Ministerstvo financí ČR zveřejnilo 17. 2. 2021 na webu praktickou příručku: [[https://www.mfcr.cz/cs/kontrola-a-regulace/rizeni-a-kontrola-verejnych-financi/metodicka-podpora-chj/2021/metodicky-pokyn-chj-c-19-40931|Metodický pokyn CHJ č. 19 – Řídící kontrola]]. 
    
-Také zveřejnilo směrnice k finanční kontrole:  [[https://www.mfcr.cz/cs/legislativa/metodiky/2020/metodicky-pokyn-chj-c-12--vzorova-smerni-39721|Metodický pokyn CHJ č. 12 – Vzorová směrnice o finanční kontrole pro příspěvkové organizace]]. +Také zveřejnilo směrnice k finanční kontrole: [[https://www.mfcr.cz/cs/kontrola-a-regulace/rizeni-a-kontrola-verejnych-financi/metodicka-podpora-chj/2020/metodicky-pokyn-chj-c-12--vzorova-smerni-39721|Metodický pokyn CHJ č. 12 – Vzorová směrnice o finanční kontrole pro příspěvkové organizace]]. 
 </WRAP> </WRAP>
    
Řádek 725: Řádek 717:
  
   * Knihovny vykonávající a zajišťující regionální funkce nebo základní knihovny provozované obcí s počtem obyvatel 10 000 a výše či základní knihovny se specializovaným knihovním fondem.   * Knihovny vykonávající a zajišťující regionální funkce nebo základní knihovny provozované obcí s počtem obyvatel 10 000 a výše či základní knihovny se specializovaným knihovním fondem.
-  * Profesionální knihovny, tj. knihovny, jejichž činnost je zajištěna alespoň minimálním pracovním úvazkem v rámci standardního pracovního poměru (nejméně 15 hodin týdně). Podmínkou v tomto případě bude, aby podpora knihoven byla realizována na území [[http://nsmascr.cz/o-nas/mistni-akcni-skupiny/|Místní akční skupiny]] a v souladu se schválenou strategií pro území MAS.+  * Profesionální knihovny, tj. knihovny, jejichž činnost je zajištěna alespoň minimálním pracovním úvazkem v rámci standardního pracovního poměru (nejméně 15 hodin týdně). Podmínkou v tomto případě bude, aby podpora knihoven byla realizována na území [[https://www.nsmascr.cz/o-nas/co-jsou-mas/|Místní akční skupiny]] a v souladu se schválenou strategií pro území MAS.
  
 Projekty budou **zaměřeny na revitalizaci, odbornou infrastrukturu a vybavení pro činnost kulturních památek, muzeí a knihoven** přispívající k ochraně kulturního dědictví, zejména pak na: Projekty budou **zaměřeny na revitalizaci, odbornou infrastrukturu a vybavení pro činnost kulturních památek, muzeí a knihoven** přispívající k ochraně kulturního dědictví, zejména pak na:
Řádek 757: Řádek 749:
   * [[http://www.euronisa.cz/|Nadace Euronisa]],   * [[http://www.euronisa.cz/|Nadace Euronisa]],
   * [[https://www.nadacevia.cz/|Nadace VIA]],   * [[https://www.nadacevia.cz/|Nadace VIA]],
-  * [[https://www.techsoup.cz/|TechSoup]]+  * [[https://www.techsoup.cz/|TechSoup]].
-  * [[https://ipk.nkp.cz/programy-podpory/microsoft-select|Microsoft Select]] a další.+
  
 <WRAP center tip 100%> <WRAP center tip 100%>
rizeni/ekonomicke_rizeni.1674734813.txt.gz · Poslední úprava: 2023/01/26 13:06 autor: linda