Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verzeNásledující verze | Předchozí verze | ||
rizeni:ekonomicke_rizeni [2022/03/25 18:58] – linda | rizeni:ekonomicke_rizeni [2024/03/07 12:31] (aktuální) – [Fond kulturních a sociálních potřeb] maries | ||
---|---|---|---|
Řádek 65: | Řádek 65: | ||
</ | </ | ||
- | {{: | + | {{: |
- | //Obr. 6: Návrh rozpočtu a střednědobého výhledu rozpočtu | + | //Obr. 6: Návrh rozpočtu a střednědobého výhledu rozpočtu |
==== Příspěvek od zřizovatele ==== | ==== Příspěvek od zřizovatele ==== | ||
Řádek 149: | Řádek 149: | ||
* rozvíjet strategie k identifikaci alternativních zdrojů finanční podpory. | * rozvíjet strategie k identifikaci alternativních zdrojů finanční podpory. | ||
- | {{: | + | {{: |
//Obr. 7: Vlastnosti finančního managementu// | //Obr. 7: Vlastnosti finančního managementu// | ||
Řádek 180: | Řádek 180: | ||
* fond kulturních a sociálních potřeb. | * fond kulturních a sociálních potřeb. | ||
- | {{: | + | {{: |
//Obr. 8: Druhy peněžních fondů// | //Obr. 8: Druhy peněžních fondů// | ||
- | Zůstatky peněžních fondů se po skončení roku převádějí do následujícího roku. | + | Zůstatky peněžních fondů se po skončení roku převádějí do následujícího roku. |
+ | |||
+ | Dne 1. ledna 2024 nabyl účinnost [[https:// | ||
=== Rezervní fond === | === Rezervní fond === | ||
Řádek 210: | Řádek 212: | ||
=== Fond odměn === | === Fond odměn === | ||
- | Fond odměn je tvořen se souhlasem zřizovatele na pokrytí nadlimitní výše prostředků na platy a odměny zaměstnanců knihovny. | + | Fond odměn je tvořen se souhlasem zřizovatele na pokrytí nadlimitní výše prostředků na platy a odměny zaměstnanců knihovny. |
- | Fond odměn | + | |
+ | Tvorba fondu odměn: | ||
+ | |||
+ | * přídělem ze zlepšeného výsledku hospodaření, | ||
+ | * peněžními dary účelově určenými na platy. | ||
+ | |||
+ | Použití fondu odměn: | ||
+ | |||
+ | * na odměny zaměstnancům, | ||
+ | * přednostně případné | ||
+ | |||
+ | Rozdělení zlepšeného výsledku hospodaření do rezervního fondu a do fondu odměn schvaluje zřizovatel. | ||
<WRAP center important 100%> | <WRAP center important 100%> | ||
Řádek 239: | Řádek 252: | ||
=== Fond kulturních a sociálních potřeb === | === Fond kulturních a sociálních potřeb === | ||
+ | Fond kulturních a sociálních potřeb (dále jen FKSP)((HRYZLÁKOVÁ, | ||
- | Fond kulturních a sociálních potřeb (dále jen FKSP)((HRYZLÁKOVÁ, | + | V zájmu zajištění jednotné správní praxe při tvorbě |
- | + | ||
- | FKSP je tvořen k zabezpečování kulturních, | + | |
- | + | ||
- | <WRAP center round box 100%> | + | |
- | O využití FKSP spolurozhoduje odborová organizace, pokud v knihovně působí. | + | |
- | </ | + | |
<WRAP center info> | <WRAP center info> | ||
- | [[https:// | + | [[https:// |
</ | </ | ||
- | == Tvorba FKSP: == | + | Základní smysl a účel fondu zůstává zachován beze změny – je i nadále tvořen především k zabezpečování kulturních, |
+ | |||
+ | Veškerá další pravidla (mimo zákonnou úpravu), týkající se hospodaření a použití FKSP, si knihovna stanoví v kolektivní smlouvě (pokud v knihovně působí odborová organizace) nebo upraví vnitřním předpisem. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | **Tvorba FKSP:** | ||
+ | |||
+ | Do 31. prosince 2023 se FKSP tvořil na vrub nákladů ve výši 2 % základu. Od 1. ledna 2024 dochází v rámci konsolidačního balíčku ke snížení základního přídělu do fondu z 2 % základu na 1 %. | ||
- | Podle § 2 vyhlášky o FKSP se FKSP tvoří na vrub nákladů ve výši 2 % základu. | + | Základ je roční objem nákladů na: |
* platy, popřípadě mzdy a náhrady platů a mezd, | * platy, popřípadě mzdy a náhrady platů a mezd, | ||
* odměny za pracovní pohotovost. | * odměny za pracovní pohotovost. | ||
+ | |||
**Další příjmy FKSP: | **Další příjmy FKSP: | ||
Řádek 263: | Řádek 279: | ||
* náhrady škod a pojistná plnění vztahující se k majetku pořízenému z fondu, | * náhrady škod a pojistná plnění vztahující se k majetku pořízenému z fondu, | ||
* peněžní a jiné dary určené do fondu, | * peněžní a jiné dary určené do fondu, | ||
+ | * splátky zápůjček poskytnutých z FKSP, | ||
* u příspěvkových organizací jsou příjmem fondu také příjmy z pronájmu rekreačních a sportovních zařízení, | * u příspěvkových organizací jsou příjmem fondu také příjmy z pronájmu rekreačních a sportovních zařízení, | ||
**Použití FKSP:** | **Použití FKSP:** | ||
- | Použití FKSP se může uskutečnit v nepeněžní formě poskytnutím | + | Konsolidační balíček výrazně změnil právní pojetí plnění, na které lze z fondu přispívat. |
+ | Nově se od 1. ledna 2024 stanovuje **účelově vázaná část přídělu**, | ||
- | * na zápůjčky na bytové účely (§ 6), | + | Jak naloží knihovna se zbývající |
- | | + | |
- | | + | |
- | | + | |
- | * na penzijní připojištění | + | |
- | * na poskytnuté věcné dary do 2000 Kč, | + | |
- | * převodem finančních prostředků k úhradě nákladů na provoz zařízení zaměstnavatele, | + | |
- | * na náklady odborové organizaci, které jí vznikají v souvislosti s její činností v organizaci, | + | |
- | * na nákup vitaminových | + | |
- | * na nákup zařízení ke zlepšení pracovních podmínek, | + | |
- | * na nákup pracovních oděvů a obuvi nad rámec povinného vybavení, | + | |
- | * na nákup vybavení pro sportovní a zájmovou činnost, které bude zaměstnancům půjčováno, | + | |
- | * na úhradu tištěných dokumentů, včetně obrázkových knih pro děti, mimo takových, ve kterých reklama přesahuje 50 % plochy knihy. | + | |
- | + | ||
- | **V peněžní formě:** | + | |
- | + | ||
- | * poskytnutí peněžního daru zaměstnanci u příležitosti životního | + | |
- | * poskytnutí sociální výpomoci nebo sociální zápůjčky, | + | |
- | * od r. 2021 poskytnutí peněžitého příspěvku na stravování zaměstnanců, | + | |
- | + | ||
- | <WRAP center info> | + | |
- | Celková výše darů z FKSP může | + | |
- | </ | + | |
===== Příspěvky na stravování ===== | ===== Příspěvky na stravování ===== | ||
Řádek 395: | Řádek 391: | ||
==== Elektronická evidence tržeb ==== | ==== Elektronická evidence tržeb ==== | ||
- | + | Parlament ČR se s účinností od 1. ledna 2023 usnesl na [[https:// | |
- | Zavádění elektronické evidence tržeb (dále jen EET) je rozděleno do čtyř, respektive do tří fází, protože došlo ke sloučení třetí a čtvrté vlny. V každé fázi se EET týká jiného typu podnikání. | + | |
- | + | ||
- | Podle ustanovení | + | |
- | + | ||
- | Evidenční povinnost se tedy na tržby příspěvkových organizací nevztahuje, pokud ovšem neplynou příspěvkové organizaci tržby realizované na základě přímého či nepřímého zastoupení (např. komisní prodej) za jiné poplatníky (povinné evidovat tržby). | + | |
- | + | ||
- | **Předmětem EET jsou evidované tržby poplatníka uskutečněné na území České republiky.** | + | |
- | + | ||
- | <WRAP center info> | + | |
- | [[https:// | + | |
- | + | ||
- | [[https:// | + | |
- | </ | + | |
- | + | ||
- | Do EET se musí zapojit všichni poplatníci, kterým zákazníci či uživatelé platí: | + | |
- | + | ||
- | * v hotovosti, | + | |
- | * stravenkami | + | |
- | * šeky a směnkami. | + | |
- | + | ||
- | U všech subjektů však platí, že mohou své tržby evidovat | + | |
==== Poplatky za rozmnožovací služby ==== | ==== Poplatky za rozmnožovací služby ==== | ||
Řádek 492: | Řádek 467: | ||
<WRAP center info> | <WRAP center info> | ||
- | | + | |
| | ||
| | ||
Řádek 504: | Řádek 479: | ||
Rozsah předběžné, | Rozsah předběžné, | ||
- | Procesní pravidla výkonu veřejnosprávní kontroly na místě jsou upravena [[ https:// | + | Procesní pravidla výkonu veřejnosprávní kontroly na místě jsou upravena [[https:// |
Pravidla o průběhu kontroly a práva a povinnosti kontrolovaných osob a povinných osob jsou upraveny | Pravidla o průběhu kontroly a práva a povinnosti kontrolovaných osob a povinných osob jsou upraveny | ||
Řádek 626: | Řádek 601: | ||
<WRAP center info> | <WRAP center info> | ||
- | Ministerstvo financí ČR zveřejnilo 17. 2. 2021 na webu praktickou příručku: | + | Ministerstvo financí ČR zveřejnilo 17. 2. 2021 na webu praktickou příručku: |
- | Také zveřejnilo směrnice k finanční kontrole: | + | Také zveřejnilo směrnice k finanční kontrole: [[https:// |
</ | </ | ||
Řádek 742: | Řádek 717: | ||
* Knihovny vykonávající a zajišťující regionální funkce nebo základní knihovny provozované obcí s počtem obyvatel 10 000 a výše či základní knihovny se specializovaným knihovním fondem. | * Knihovny vykonávající a zajišťující regionální funkce nebo základní knihovny provozované obcí s počtem obyvatel 10 000 a výše či základní knihovny se specializovaným knihovním fondem. | ||
- | * Profesionální knihovny, tj. knihovny, jejichž činnost je zajištěna alespoň minimálním pracovním úvazkem v rámci standardního pracovního poměru (nejméně 15 hodin týdně). Podmínkou v tomto případě bude, aby podpora knihoven byla realizována na území [[http:// | + | * Profesionální knihovny, tj. knihovny, jejichž činnost je zajištěna alespoň minimálním pracovním úvazkem v rámci standardního pracovního poměru (nejméně 15 hodin týdně). Podmínkou v tomto případě bude, aby podpora knihoven byla realizována na území [[https://www.nsmascr.cz/ |
Projekty budou **zaměřeny na revitalizaci, | Projekty budou **zaměřeny na revitalizaci, | ||
Řádek 759: | Řádek 734: | ||
===== Operační program Jan Amos Komenský ===== | ===== Operační program Jan Amos Komenský ===== | ||
- | Hlavním cílem | + | Hlavním cílem [[https:// |
===== Fondy EHP a Norska ===== | ===== Fondy EHP a Norska ===== | ||
Řádek 774: | Řádek 749: | ||
* [[http:// | * [[http:// | ||
* [[https:// | * [[https:// | ||
- | * [[https:// | + | * [[https:// |
- | * [[https:// | + | |
<WRAP center tip 100%> | <WRAP center tip 100%> |