Jak řídit knihovnu

Příručka pro začínající vedoucí/ředitele knihoven

Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


rizeni:ekonomicke_rizeni

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
rizeni:ekonomicke_rizeni [2022/03/25 18:58] lindarizeni:ekonomicke_rizeni [2024/03/07 12:31] (aktuální) – [Fond kulturních a sociálních potřeb] maries
Řádek 65: Řádek 65:
 </WRAP> </WRAP>
  
-{{:rizeni:navrh_rozpoctu_-_terminy.jpg?600|Obr. 6 Návrh rozpočtu a střednědobého výhledu rozpočtu}}+{{:rizeni:navrh_rozpoctu_-_terminy.jpg?600|Obr. 6Návrh rozpočtu a střednědobého výhledu rozpočtu}}
  
-//Obr. 6: Návrh rozpočtu a střednědobého výhledu rozpočtu termíny//+//Obr. 6: Návrh rozpočtu a střednědobého výhledu rozpočtu – termíny//
  
 ==== Příspěvek od zřizovatele ==== ==== Příspěvek od zřizovatele ====
Řádek 149: Řádek 149:
   * rozvíjet strategie k identifikaci alternativních zdrojů finanční podpory.   * rozvíjet strategie k identifikaci alternativních zdrojů finanční podpory.
  
-{{:rizeni:fin_management.jpg?600|Obr. 7 Vlastnosti finančního managementu}}+{{:rizeni:fin_management.jpg?600|Obr. 7Vlastnosti finančního managementu}}
    
 //Obr. 7: Vlastnosti finančního managementu// //Obr. 7: Vlastnosti finančního managementu//
Řádek 180: Řádek 180:
   * fond kulturních a sociálních potřeb.    * fond kulturních a sociálních potřeb. 
  
-{{:rizeni:penezni_fondy_knihovny.jpg?600|Obr. 8 Druhy peněžních fondů}}+{{:rizeni:penezni_fondy_knihovny.jpg?600|Obr. 8Druhy peněžních fondů}}
  
 //Obr. 8: Druhy peněžních fondů// //Obr. 8: Druhy peněžních fondů//
  
-Zůstatky peněžních fondů se po skončení roku převádějí do následujícího roku. +Zůstatky peněžních fondů se po skončení roku převádějí do následujícího roku
 + 
 +Dne 1. ledna 2024 nabyl účinnost [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2023-349|tzv. konsolidační balíček]], přijatý s cílem snížit deficit státního rozpočtu, efektivně konsolidovat veřejné finance a v dlouhodobém časovém horizontu nastavit úsporná opatření zejména v oblasti daní. Tento komplexní soubor novel 65 zákonů má přímý dopad na finanční řízení a účetnictví knihoven, mimo jiné i na jejich peněžní fondy
  
 === Rezervní fond === === Rezervní fond ===
Řádek 210: Řádek 212:
 === Fond odměn === === Fond odměn ===
    
-Fond odměn je tvořen se souhlasem zřizovatele na pokrytí nadlimitní výše prostředků na platy a odměny zaměstnanců knihovny. Fond odměn vzniká přídělem ze zlepšeného výsledku hospodaření, a to do výše jeho 80 %, nejvýše však do výše 80 % stanoveného nebo přípustného objemu prostředků na platy nebo peněžními dary účelově určenými na platy. +Fond odměn je tvořen se souhlasem zřizovatele na pokrytí nadlimitní výše prostředků na platy a odměny zaměstnanců knihovny. 
-Fond odměn se používá na odměny zaměstnancům, nebo přednostně na pokrytí ípadného překročení stanoveného objemu prostředků na platy.+ 
 +Tvorba fondu odměn
 + 
 +  * přídělem ze zlepšeného výsledku hospodaření, a to do výše jeho 80 20 %, nejvýše však do výše 80 10 % stanoveného nebo přípustného objemu prostředků na platy
 +  * peněžními dary účelově určenými na platy. 
 + 
 +Použití fondu odměn
 + 
 +  * na odměny zaměstnancům, 
 +  * přednostně případné překročení stanoveného objemu prostředků na platy
 + 
 +Rozdělení zlepšeného výsledku hospodaření do rezervního fondu a do fondu odměn schvaluje zřizovatel.
  
 <WRAP center important 100%> <WRAP center important 100%>
Řádek 239: Řádek 252:
 === Fond kulturních a sociálních potřeb === === Fond kulturních a sociálních potřeb ===
  
 +Fond kulturních a sociálních potřeb (dále jen FKSP)((HRYZLÁKOVÁ, Eliška a Zdeněk MORÁVEK. //FKSP: pravidla o hospodaření s fondem kulturních a sociálních potřeb a daňová řešení jednotlivých plnění//. Praha: Verlag Dashöfer, [2020]. ISBN 978-80-7635-029-8.)) je uveden jako jeden z peněžních fondů v zákonech o rozpočtových pravidlech. 
  
-Fond kulturních a sociálních potřeb (dále jen FKSP)((HRYZLÁKOVÁ, Eliška a Zdeněk MORÁVEK. //FKSP: pravidla o hospodaření s fondem kulturních sociálních potřeb a daňová řešení jednotlivých plnění//. Praha: Verlag Dashöfer, [2020]. ISBN 978-80-7635-029-8.)) je uveden jako jeden z peněžních fondů v zákonech o rozpočtových pravidlech. Ministerstvo financí vydalo v roce 2002 prováděcí vyhlášku o FKSP.  +V zájmu zajištění jednotné správní praxe při tvorbě hospodaření s FKSP podle příslušných právních předpisů napříč subjekty povinnými tvořit FKSP bylo vydáno Metodické doporučení.
- +
-FKSP je tvořen k zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb a je určen zaměstnancům knihovny v pracovním poměru. Prostředky fondu příspěvkových organizací zřízených ÚSC se ukládají na samostatném účtu u bank. +
- +
-<WRAP center round box 100%> +
-O využití FKSP spolurozhoduje odborová organizace, pokud v knihovně působí. +
-</WRAP>+
  
 <WRAP center info> <WRAP center info>
-[[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-114|Vyhláška č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb]].+[[https://www.mfcr.cz/assets/attachments/2024-01-01_Metodicky-pokyn-k-FKSP.pdf|Metodické doporučení k zajištění jednotného postupu při tvorbě a hospodaření s fondem kulturních a sociálních potřeb (PDF, 464 KB)]]
 </WRAP> </WRAP>
  
-== Tvorba FKSP: ==+Základní smysl a účel fondu zůstává zachován beze změny – je i nadále tvořen především k zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb zaměstnanců (včetně bývalých zaměstnanců – důchodců) a jejich rodinných příslušníků. Přijetím konsolidačního balíčku byla sice zrušena povinnost ukládat prostředky fondu na samostatném účtu u bank, ale zachování tohoto odděleného vedení účtu FKSP lze stále považovat z pohledu finančního řízení za nejvýhodnější. 
 + 
 +Veškerá další pravidla (mimo zákonnou úpravu), týkající se hospodaření a použití FKSP, si knihovna stanoví v kolektivní smlouvě (pokud v knihovně působí odborová organizace) nebo upraví vnitřním předpisem. 
 + 
 + 
 +**Tvorba FKSP:** 
 + 
 +Do 31. prosince 2023 se FKSP tvořil na vrub nákladů ve výši 2 % základu. Od 1. ledna 2024 dochází v rámci konsolidačního balíčku ke snížení základního přídělu do fondu z 2 % základu na 1 %.
  
-Podle § 2 vyhlášky o FKSP se FKSP tvoří na vrub nákladů ve výši 2 % základu. Základ je roční objem nákladů na: +Základ je roční objem nákladů na: 
  
   * platy, popřípadě mzdy a náhrady platů a mezd,   * platy, popřípadě mzdy a náhrady platů a mezd,
   * odměny za pracovní pohotovost.   * odměny za pracovní pohotovost.
 +
  
 **Další příjmy FKSP:**  **Další příjmy FKSP:** 
Řádek 263: Řádek 279:
   * náhrady škod a pojistná plnění vztahující se k majetku pořízenému z fondu,   * náhrady škod a pojistná plnění vztahující se k majetku pořízenému z fondu,
   * peněžní a jiné dary určené do fondu,   * peněžní a jiné dary určené do fondu,
 +  * splátky zápůjček poskytnutých z FKSP,
   * u příspěvkových organizací jsou příjmem fondu také příjmy z pronájmu rekreačních a sportovních zařízení, na jejichž provoz příspěvková organizace přispívá z fondu.   * u příspěvkových organizací jsou příjmem fondu také příjmy z pronájmu rekreačních a sportovních zařízení, na jejichž provoz příspěvková organizace přispívá z fondu.
  
 **Použití FKSP:** **Použití FKSP:**
  
-Použití FKSP se může uskutečnit v nepeněžní formě poskytnutím příspěvků zaměstnanců(příkladný výčet, podrobněji viz vyhláška č. 114/2002 Sb.o fondu kulturních a sociálních potřeb):+Konsolidační balíček výrazně změnil právní pojetí plnění, na které lze z fondu přispívat.  
 +Nově se od 1. ledna 2024 stanovuje **účelově vázaná část přídělu**, v rámci které je organizace tvořící FKSP povinna použít **nejméně 50 % ze základního přídělu** rozpočtovaného k 1. lednu rozpočtového roku na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců (tj. nikoliv např. rodinných íslušníků či jiných fyzických osob)které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob.
  
-  * na zápůjčky na bytové účely (§ 6), +Jak naloží knihovna se zbývající částítj. **volnou částí přídělu**, je zcela na jejím uvážení. Rozsah obsah plnění z volné části ídělu je limitován pouze smyslem účelem fondu. Lze tedy stále ispívat napřna stravováníkultururekreacesportzdravotní péči, poskytovat sociální zápůjčky či výpomoci atd
-  na stravování (§ 7) za podmínek daných vyhláškou č. 430/2001 Sb., o nákladech na závodní stravování a jejich úhradě+
-  na rekreace (§ 8), +
-  na kulturutělovýchovu a sport (§ 9), +
-  * na penzijní připojištění soukromé životní pojištění (§ 12, § 12a), +
-  * na poskytnuté věcné dary do 2000 Kč+
-  * evodem finančních prostředků k úhradě nákladů na provoz zařízení zaměstnavatele, které slouží k rekreačním, kulturním tělovýchovným aktivitám, pokud budou využívány zaměstnanci, +
-  * na náklady odborové organizaci, které jí vznikají v souvislosti s její činností v organizaci, +
-  * na nákup vitaminových ípravků, dioptrických brýlí a úhradu očkování zaměstnanců, které není hrazeno ze zdravotního pojištění, +
-  * na nákup zařízení ke zlepšení pracovních podmínek, +
-  * na nákup pracovních oděvů a obuvi nad rámec povinného vybavení, +
-  * na nákup vybavení pro sportovní a zájmovou činnostkteré bude zaměstnancům půjčováno, +
-  * na úhradu tištěných dokumentůvčetně obrázkových knih pro děti, mimo takových, ve kterých reklama přesahuje 50 % plochy knihy. +
- +
-**V peněžní formě:** +
- +
-  * poskytnutí peněžního daru zaměstnanci u příležitosti životního či pracovního jubilea, +
-  * poskytnutí sociální výpomoci nebo sociální zápůjčky+
-  * od r. 2021 poskytnutí peněžitého příspěvku na stravování zaměstnanců, tzv. stravenkového paušálu.  +
- +
-<WRAP center info> +
-Celková výše darů z FKSP může činit nejvýše 15 % ze základního přídělu. Nevyčerpanou část limitu lze převádět do dalšího roku pro stejný účel, a to nad stanovený limit. +
-</WRAP>+
  
 ===== Příspěvky na stravování ===== ===== Příspěvky na stravování =====
Řádek 395: Řádek 391:
  
 ==== Elektronická evidence tržeb ==== ==== Elektronická evidence tržeb ====
- +Parlament ČR se s účinností od 1ledna 2023 usnesl na [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2022-458|zákonu č. 458/2022 Sb.]], kterým se zrušil [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-112|zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb]], ve znění pozdějších předpisů, a měnil a zrušil další související právní předpisycož znamenáže systém EET není od 1. ledna 2023 funkčTato právní úprava již nepočítá s dalším provozováním systému EET na straně Finanční správya to ani pro dobrovolně evidující subjekty.
-Zavádění elektronické evidence tržeb (dále jen EET) je rozděleno do čtyř, respektive do tří fází, protože došlo ke sloučení třetí a čtvrté vlnyV každé fázi se EET týká jiného typu podnikání. +
- +
-Podle ustanovení [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-112#p12|§ 12 odst. 1 písm. c) zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb]], „evidovanou tržbou nejsou tržby příspěvkové organizace“, bez ohledu na to, zda se jedná o tržby z hlavní či doplňkové činnosti, stejně jako např. tržby územního samosprávného celku podle písm. b) téhož odstavce.  +
- +
-Evidenční povinnost se tedy na tržby příspěvkových organizací nevztahuje, pokud ovšem neplynou příspěvkové organizaci tržby realizované na základě přímého či nepřímého zastoupení (např. komisní prodej) za jiné poplatníky (povinné evidovat tržby).   +
- +
-**Předmětem EET jsou evidované tržby poplatníka uskutečněné na území České republiky.** +
- +
-<WRAP center info> +
-[[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-112|Zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, ve znění pozdějších předpisů]]. +
- +
-[[https://www.etrzby.cz/assets/cs/prilohy/Metodika-k-evidenci-trzeb_v1.0.pdf|Pokyn GFŘ č. j.: 119930/16/7100-10114-109736]]metodický pokyn k aplikaci zákona o evidenci tržeb. +
-</WRAP> +
- +
-Do EET se musí zapojit všichni poplatnícikterým zákazníci či uživatelé platí: +
- +
-  * v hotovosti, +
-  * stravenkami či poukazy, +
-  * šeky a směnkami. +
- +
-U všech subjektů však platíže mohou své tržby evidovat dobrovolně nad rámec svých zákonných povinností+
  
 ==== Poplatky za rozmnožovací služby ==== ==== Poplatky za rozmnožovací služby ====
Řádek 492: Řádek 467:
  
 <WRAP center info> <WRAP center info>
- [[https://www.mfcr.cz/cs/legislativa/metodiky/2006/metodicka-pomucka-pro-zjisteni-urovne-na-9401|Metodická pomůcka pro zjištění úrovně nastavení vnitřního kontrolního systému v oblasti státního rozpočtu]]. + [[https://www.mfcr.cz/cs/ministerstvo/media/aktuality/2008/metodicka-pomucka-pro-zjisteni-urovne-na-9401|Metodická pomůcka pro zjištění úrovně nastavení vnitřního kontrolního systému v oblasti státního rozpočtu]]. 
      
  [[https://www.obecniportal.cz/33/vnitrni-kontrolni-system-po-uniqueidmRRWSbk196FNf8-jVUh4ElZd5N8zc2vYBKLdGnWweo27maowwX71NQ/|Vnitřní kontrolní systém příspěvkové organizace]].   [[https://www.obecniportal.cz/33/vnitrni-kontrolni-system-po-uniqueidmRRWSbk196FNf8-jVUh4ElZd5N8zc2vYBKLdGnWweo27maowwX71NQ/|Vnitřní kontrolní systém příspěvkové organizace]]. 
Řádek 504: Řádek 479:
 Rozsah předběžné, průběžné a následné veřejnosprávní kontroly je vymezen [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-320#p11|v § 11 zákona č. 320/2001 Sb.]]   Rozsah předběžné, průběžné a následné veřejnosprávní kontroly je vymezen [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-320#p11|v § 11 zákona č. 320/2001 Sb.]]  
  
-Procesní pravidla výkonu veřejnosprávní kontroly na místě jsou upravena [[ https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-320#p13|v § 13a zákona č. 320/2001 Sb.]]  +Procesní pravidla výkonu veřejnosprávní kontroly na místě jsou upravena [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-320#p13|v § 13a zákona č. 320/2001 Sb.]]  
  
 Pravidla o průběhu kontroly a práva a povinnosti kontrolovaných osob a povinných osob jsou upraveny  [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-255|v zákoně č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů]]. Pravidla o průběhu kontroly a práva a povinnosti kontrolovaných osob a povinných osob jsou upraveny  [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-255|v zákoně č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), ve znění pozdějších předpisů]].
Řádek 626: Řádek 601:
  
 <WRAP center info> <WRAP center info>
-Ministerstvo financí ČR zveřejnilo 17. 2. 2021 na webu praktickou příručku: [[https://www.mfcr.cz/cs/legislativa/metodiky/2021/metodicky-pokyn-chj-c-19-40931|Metodický pokyn CHJ č. 19 – Řídící kontrola]]. +Ministerstvo financí ČR zveřejnilo 17. 2. 2021 na webu praktickou příručku: [[https://www.mfcr.cz/cs/kontrola-a-regulace/rizeni-a-kontrola-verejnych-financi/metodicka-podpora-chj/2021/metodicky-pokyn-chj-c-19-40931|Metodický pokyn CHJ č. 19 – Řídící kontrola]]. 
    
-Také zveřejnilo směrnice k finanční kontrole:  [[https://www.mfcr.cz/cs/legislativa/metodiky/2020/metodicky-pokyn-chj-c-12--vzorova-smerni-39721|Metodický pokyn CHJ č. 12 – Vzorová směrnice o finanční kontrole pro příspěvkové organizace]]. +Také zveřejnilo směrnice k finanční kontrole: [[https://www.mfcr.cz/cs/kontrola-a-regulace/rizeni-a-kontrola-verejnych-financi/metodicka-podpora-chj/2020/metodicky-pokyn-chj-c-12--vzorova-smerni-39721|Metodický pokyn CHJ č. 12 – Vzorová směrnice o finanční kontrole pro příspěvkové organizace]]. 
 </WRAP> </WRAP>
    
Řádek 742: Řádek 717:
  
   * Knihovny vykonávající a zajišťující regionální funkce nebo základní knihovny provozované obcí s počtem obyvatel 10 000 a výše či základní knihovny se specializovaným knihovním fondem.   * Knihovny vykonávající a zajišťující regionální funkce nebo základní knihovny provozované obcí s počtem obyvatel 10 000 a výše či základní knihovny se specializovaným knihovním fondem.
-  * Profesionální knihovny, tj. knihovny, jejichž činnost je zajištěna alespoň minimálním pracovním úvazkem v rámci standardního pracovního poměru (nejméně 15 hodin týdně). Podmínkou v tomto případě bude, aby podpora knihoven byla realizována na území [[http://nsmascr.cz/o-nas/mistni-akcni-skupiny/|Místní akční skupiny]] a v souladu se schválenou strategií pro území MAS.+  * Profesionální knihovny, tj. knihovny, jejichž činnost je zajištěna alespoň minimálním pracovním úvazkem v rámci standardního pracovního poměru (nejméně 15 hodin týdně). Podmínkou v tomto případě bude, aby podpora knihoven byla realizována na území [[https://www.nsmascr.cz/o-nas/co-jsou-mas/|Místní akční skupiny]] a v souladu se schválenou strategií pro území MAS.
  
 Projekty budou **zaměřeny na revitalizaci, odbornou infrastrukturu a vybavení pro činnost kulturních památek, muzeí a knihoven** přispívající k ochraně kulturního dědictví, zejména pak na: Projekty budou **zaměřeny na revitalizaci, odbornou infrastrukturu a vybavení pro činnost kulturních památek, muzeí a knihoven** přispívající k ochraně kulturního dědictví, zejména pak na:
Řádek 759: Řádek 734:
 ===== Operační program Jan Amos Komenský ===== ===== Operační program Jan Amos Komenský =====
  
-Hlavním cílem  [[https://opjak.cz/|Operačního programu Jan Amos Komenský]] pro programové období 2021–2027 je podpora rozvoje otevřené a vzdělané společnosti založené na znalostech a dovednostech, rovných příležitostech a rozvíjející potenciál každého jednotlivce.+Hlavním cílem [[https://opjak.cz/|Operačního programu Jan Amos Komenský]] pro programové období 2021–2027 je podpora rozvoje otevřené a vzdělané společnosti založené na znalostech a dovednostech, rovných příležitostech a rozvíjející potenciál každého jednotlivce.
  
 ===== Fondy EHP a Norska ===== ===== Fondy EHP a Norska =====
Řádek 774: Řádek 749:
   * [[http://www.euronisa.cz/|Nadace Euronisa]],   * [[http://www.euronisa.cz/|Nadace Euronisa]],
   * [[https://www.nadacevia.cz/|Nadace VIA]],   * [[https://www.nadacevia.cz/|Nadace VIA]],
-  * [[https://www.techsoup.cz/|TechSoup]]+  * [[https://www.techsoup.cz/|TechSoup]].
-  * [[https://ipk.nkp.cz/programy-podpory/microsoft-select|Microsoft Select]] a další.+
  
 <WRAP center tip 100%> <WRAP center tip 100%>
rizeni/ekonomicke_rizeni.1648231114.txt.gz · Poslední úprava: 2022/03/25 18:58 autor: linda