Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


pristupnost:zakon_o_pristupnosti

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
pristupnost:zakon_o_pristupnosti [2020/09/22 08:19] lindapristupnost:zakon_o_pristupnosti [2023/11/06 17:29] (aktuální) epub
Řádek 1: Řádek 1:
 ====== -#10 Zákon o přístupnosti ====== ====== -#10 Zákon o přístupnosti ======
 [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-99|Zákon o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací]] (plným názvem //Zákon č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a o změně zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů//) vychází ze [[https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX%3A32016L2102|směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2102 ze dne 26. října 2016 o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru]]. [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-99|Zákon o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací]] (plným názvem //Zákon č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a o změně zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů//) vychází ze [[https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX%3A32016L2102|směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2102 ze dne 26. října 2016 o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru]].
-Cílem zákona o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací je zajistit, **aby osoby se specifickými potřebami (např. osoby s postižením) mohly i přes své znevýhodnění bez problémů používat webové stránky nebo mobilní aplikace**, v některých případech pomocí asistivních technologií nebo specializovaných programů.+Cílem zákona o přístupnosti je zajistit, **aby osoby se specifickými potřebami (např. osoby s postižením) mohly i přes své znevýhodnění bez problémů používat webové stránky nebo mobilní aplikace**, v některých případech pomocí asistivních technologií nebo specializovaných programů.
  
 <WRAP center info> <WRAP center info>
-V této metodice najdete **pouze stručné seznámení se zákonem o přístupnosti** internetových stránek a mobilních aplikací.+V této metodice najdete **pouze stručné seznámení se zákonem o přístupnosti**.
  
-Doporučujeme, abyste věnovali pozornost samotnému [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-99|zákonu o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací]] a informacím v sekci [[https://www.mvcr.cz/clanek/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci.aspx|Přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací]] na stránkách Ministerstva vnitra ČR. V sekci najdete jak odkazy na plné znění zákona o přístupnosti a na související legislativní dokumenty, tak metodické doporučení k aplikaci zákona i další užitečné informace.+Doporučujeme, abyste věnovali pozornost samotnému [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-99|zákonu]] a informacím v sekci [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/|Přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací]] na stránkách Digitální a informační agentury. V sekci najdete jak odkazy na plné znění zákona a na související legislativní dokumenty, tak metodické doporučení k aplikaci zákona i další užitečné informace.
 </WRAP> </WRAP>
  
Řádek 13: Řádek 13:
 ===== Požadavky zákona ===== ===== Požadavky zákona =====
  
-I když někomu může připadat, že jde v naší legislativě o zcela novou záležitost, není to poprvé, kdy je řešena problematika přístupnosti. Zákon č. 99/2019 Sb. totiž navazuje na [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365|zákon o informačních systémech veřejné správy]] z roku 2000. Za téměř dvacet let od vzniku tohoto zákona došlo k výraznému rozvoji informačních a komunikačních technologií, k masivnímu rozšíření mobilních zařízení, k posunu v oblasti asistivních technologií((Asisitivní technologie jsou zařízení na principu počítačových či jiných technologií, které umožňují lidem se specifickými potřebami odstraňovat překážky vyplývající z jejich postižení či jiného znevýhodnění.)) a tím také ke změně postupů a metodik, které se používají pro zajištění přístupnosti informací pro osoby se specifickými potřebami. Zákon o přístupnosti na tyto změny reaguje zejména tím, že vychází z aktuálně používané [[pristupnost:metodika_wcag|metodiky WCAG 2.1]]((Samotná metodika WCAG 2.1 sice v zákoně o přístupnosti ani v evropské směrnici zmíněna není, je však součástí harmonizované evropské normy EN 301 549 V2.1.2 (2018-08) [[https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/02.01.02_60/en_301549v020102p.pdf|Accessibility requirements for ICT products and services]] vypracované pro účely směrnice a návazné legislativy jednotlivých států Evropské unie.)) a řeší nejen webové stránky, ale také čím dál rozšířenější mobilní aplikace.+I když někomu může připadat, že jde v naší legislativě o zcela novou záležitost, není to poprvé, kdy je řešena problematika přístupnosti. Zákon č. 99/2019 Sb. totiž navazuje na [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365|zákon č. 365/2000 o informačních systémech veřejné správy]]. Za téměř dvacet let od vzniku tohoto zákona došlo k výraznému rozvoji informačních a komunikačních technologií, k masivnímu rozšíření mobilních zařízení, k posunu v oblasti asistivních technologií a tím také ke změně postupů a metodik, které se používají pro zajištění přístupnosti informací pro osoby se specifickými potřebami. Zákon o přístupnosti na tyto změny reaguje zejména tím, že vychází z aktuálně používané [[pristupnost:metodika_wcag|metodiky WCAG 2.1]]((Samotná metodika WCAG 2.1 sice v zákoně o přístupnosti ani v evropské směrnici zmíněna není, je však součástí harmonizované evropské normy EN 301 549 V2.1.2 (2018-08) [[https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/02.01.02_60/en_301549v020102p.pdf|Accessibility requirements for ICT products and services]] vypracované pro účely směrnice a návazné legislativy jednotlivých států Evropské unie.)) a řeší nejen webové stránky, ale také čím dál rozšířenější mobilní aplikace.
  
-Zákon definuje tzv. **povinné subjekty**, na které se zákon vztahuje, stanovuje **časovou osu** pro uplatnění pravidel přístupnosti na webové stránky a mobilní aplikace a připouští možnost tzv. **nepřiměřené zátěže**, na základě které jsou možné určité výjimky z požadavků na přístupnost.+Zákon definuje tzv. **povinné subjekty**, na které se zákon vztahuje, stanovuje **časovou osu** pro uplatnění pravidel přístupnosti na webové stránky a mobilní aplikace a připouští možnost tzv. **nepřiměřené zátěže**, na jejímž základě jsou možné určité výjimky z požadavků na přístupnost.
  
 Co tedy webové stránky a mobilní aplikace musí splňovat? Co tedy webové stránky a mobilní aplikace musí splňovat?
Řádek 22: Řádek 22:
  
 <WRAP center info> <WRAP center info>
-Úplné informace o požadavcích na přístupnost jsou uvedeny v § 4, 5 a 6 zákona č. 99/2019 Sb. Dále jsou požadavky na přístupnost definovány v [[https://www.mvcr.cz/soubor/metodicky-pokyn-pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci-pdf.aspx|metodickém pokynu]], který vydalo Ministerstvo vnitra ČR.+Úplné informace o požadavcích na přístupnost jsou uvedeny v § 4, 5 a 6 zákona č. 99/2019 Sb. Dále jsou požadavky na přístupnost definovány v [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/metodicke-dokumenty/|metodickém pokynu]], který vydala Digitální a informační agentura.
 </WRAP> </WRAP>
  
Řádek 32: Řádek 32:
   * **archiválie**;   * **archiválie**;
   * **zvuková, obrazová a audiovizuální média vysílaná v reálném čase** (předtočené mediální záznamy však požadavky na přístupnost musí splňovat);   * **zvuková, obrazová a audiovizuální média vysílaná v reálném čase** (předtočené mediální záznamy však požadavky na přístupnost musí splňovat);
-  * **obsah přejímaný z jiného zdroje** (např. komentáře čtenářů pod články, vkládaná reklama apod.).((ŠNYRYCH, Jan. Nový zákon o ístupnosti: jaký bude mít dopad na uživatele? In: //INSPO 2019// [online]. 2019 [cit. 2020-07-03] Dostupné z: https://www.helpnet.cz/sites/default/files/soubory/Snyrych.pdf))+  * **obsah přejímaný z jiného zdroje** (např. na komentáře čtenářů pod články nebo vkládanou reklamu).((Viz podrobněji íspěvek [[https://www.helpnet.cz/sites/default/files/soubory/Snyrych.pdf|Nový zákon o přístupnosti: jaký bude mít dopad na uživatele?]] z konference INSPO 2019.))
  
  
-Jak je zřejmé, část výjimek se týká také knihoven. Kromě médií vysílaných v reálném čase, obsahu převzatého z jiných zdrojů, případně výjimečně také archiváliíjde zejména o výjimku přístupnosti položek kulturního dědictví. Ze zákona však zároveň také nepřímo vyplývá, že tam, kde je k dispozici technické zařízení, by se mělo usilovat o zpřístupnění položek kulturního dědictví v textové podobě tak, aby bylo přístupné také uživatelům s postižením.+Jak je zřejmé, část výjimek se týká také knihoven. Kromě médií vysílaných v reálném čase, obsahu převzatého z jiných zdrojů výjimečně archiválií jde zejména o výjimku přístupnosti položek kulturního dědictví. Ze zákona však zároveň také nepřímo vyplývá, že tam, kde je k dispozici technické zařízení, by se mělo usilovat o zpřístupnění položek kulturního dědictví v textové podobě tak, aby bylo přístupné také uživatelům s postižením.
 <WRAP center info> <WRAP center info>
-Úplné informace o obsahu webových stránek, na které se požadavky na přístupnost nevztahují, najdete v § 1.+Úplné informace o obsahu, na který se požadavky na přístupnost nevztahují, najdete v § 1.
 </WRAP> </WRAP>
  
Řádek 67: Řádek 67:
   * knihovny zřizované veřejně prospěšnými organizacemi financovanými státem, územním samosprávným celkem nebo právnickou osobou zřízenou zákonem.   * knihovny zřizované veřejně prospěšnými organizacemi financovanými státem, územním samosprávným celkem nebo právnickou osobou zřízenou zákonem.
  
-V některých případech (ať už jde o knihovny nebo jiné instituce) nemusí být zcela jednoznačné, zda je daná instituce z hlediska zákona o přístupnosti povinným subjektem. V takových případech záleží na právním výkladu. Tento výklad se ovšem může v průběhu času měnit((Příkladem takové změny mohou být soukromé školské právnické osoby. Ty nejdříve dostaly informaci, že z hlediska zákona o přístupnosti nejsou povinným subjektem, později se Ministerstvo vnitra ČR na základě konzultace s Evropskou komisí přiklonilo k výkladu, že se zákon o přístupnosti vztahuje i na ně.)). V případě pochybností je proto vhodné spíše požadavky zákona splnit.+V některých případech (ať už jde o knihovny nebo jiné instituce) nemusí být zcela jednoznačné, zda je daná instituce z hlediska zákona o přístupnosti povinným subjektem. V takových případech záleží na právním výkladu. Tento výklad se však může v průběhu času měnit((Příkladem takové změny mohou být soukromé školské právnické osoby. Ty nejdříve dostaly informaci, že z hlediska zákona o přístupnosti nejsou povinným subjektem, později se Ministerstvo vnitra ČR, které mělo problematiku přístupnosti na starosti před vznikem Digitální a informační agentury, na základě konzultace s Evropskou komisí přiklonilo k výkladu, že se zákon o přístupnosti vztahuje i na ně.)). V případě pochybností je proto vhodné spíše požadavky zákona splnit.
  
 <WRAP center info> <WRAP center info>
Řádek 77: Řádek 77:
 ==== Rovný přístup a přístupnost webových stránek ==== ==== Rovný přístup a přístupnost webových stránek ====
  
-Veřejné knihovny mají na základě knihovního zákona povinnost zajistit rovný přístup k informacím všem bez rozdílu a je skvělé, že většina knihoven a knihovníků pokládá dostupnost služeb co nejširší skupině uživatelů za své poslání a to bez ohledu na zákonnou povinnost. Z hlediska přístupu k informacím je přitom přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací naprosto zásadní podmínkou. Proto důrazně **doporučujeme všem knihovnám, aby zajistily přístupnost svých webových stránek a mobilních aplikací i v případě, že nejsou z hlediska zákona o přístupnosti povinným subjektem**.+Veřejné knihovny mají na základě knihovního zákona povinnost zajistit rovný přístup k informacím všem bez rozdílu a je skvělé, že většina knihoven a knihovníků pokládá dostupnost služeb co nejširší skupině uživatelů za své poslánía to bez ohledu na zákonnou povinnost. Z hlediska přístupu k informacím je přitom přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací naprosto zásadní podmínkou. Proto **všem knihovnám důrazně doporučujeme, aby zajistily přístupnost svých webových stránek a mobilních aplikací i v případě, že z hlediska zákona o přístupnosti povinným subjektem nejsou**.
  
 Přístupnost webových stránek v souladu se zákonem o přístupnosti je také jednou z podmínek pro udělení certifikátu [[https://www.skipcr.cz/odborne-organy/bezbarierove_knihovny/zadost-o-ziskani-certifikatu-handicap-friendly|Handicap Friendly]]. Přístupnost webových stránek v souladu se zákonem o přístupnosti je také jednou z podmínek pro udělení certifikátu [[https://www.skipcr.cz/odborne-organy/bezbarierove_knihovny/zadost-o-ziskani-certifikatu-handicap-friendly|Handicap Friendly]].
Řádek 89: Řádek 89:
  
 Při případném využití této výjimky je nutné pamatovat na následující pravidla: Při případném využití této výjimky je nutné pamatovat na následující pravidla:
-  * Výjimka se nemůže vztahovat na celý web, ale pouze na konkrétní část, u které je možné zdůvodnit a vyčíslit náklady a zdůvodnit, proč je zajištění přístupnosti nepřiměřenou zátěží.+  * Výjimka se nemůže vztahovat na celý web, ale pouze na jeho konkrétní část, u které je možné vyčíslit náklady a zdůvodnit, proč je zajištění přístupnosti nepřiměřenou zátěží.
   * Zdůvodnění by mělo vycházet z velikosti, povahy a zdrojů povinného subjektu.   * Zdůvodnění by mělo vycházet z velikosti, povahy a zdrojů povinného subjektu.
   * Měly by být zohledněny odhadované náklady vzhledem k předpokládanému přínosu zpřístupnění informací pro osoby se specifickými potřebami, zejména s ohledem na předpokládanou dobu a četnost využití webových stránek nebo mobilní aplikace osobami se specifickými potřebami.   * Měly by být zohledněny odhadované náklady vzhledem k předpokládanému přínosu zpřístupnění informací pro osoby se specifickými potřebami, zejména s ohledem na předpokládanou dobu a četnost využití webových stránek nebo mobilní aplikace osobami se specifickými potřebami.
   * V případě výjimky je nutné zajistit náhradní řešení:   * V případě výjimky je nutné zajistit náhradní řešení:
-    * při uplatnění výjimky na základě nepřiměřené zátěže uživatel nesmí přijít o možnost získat některou informaci+    * Ani při uplatnění výjimky na základě nepřiměřené zátěže uživatel nesmí přijít o možnost získat informace
-    * Náhradní řešení musí být takové, aby uživatel mohl získat informace bez většího odkladu.+    * Náhradní řešení musí být takové, aby uživatel informace mohl získat bez většího odkladu.
     * Informace o nepřiměřené zátěži a o náhradním řešení musí být uvedeny v prohlášení o přístupnosti, kde musí být jasně sděleno, kde a jakým způsobem uživatelé získají potřebné informace (např. by mělo být uvedeno telefonní číslo, kam je možné se obrátit).     * Informace o nepřiměřené zátěži a o náhradním řešení musí být uvedeny v prohlášení o přístupnosti, kde musí být jasně sděleno, kde a jakým způsobem uživatelé získají potřebné informace (např. by mělo být uvedeno telefonní číslo, kam je možné se obrátit).
  
Řádek 103: Řádek 103:
  
 <WRAP center tip> <WRAP center tip>
-Pamatujte na to, že znevýhodnění uživatelé většinou dávají přednost **řešením, při nichž nejsou závislí na pomoci nebo asistenci dalších osob**. Navíc i za normálních okolností tito uživatelé obvykle při získávání informací musí překonat více překážek než běžný ivatel+Pamatujte na to, že znevýhodnění uživatelé většinou dávají přednost **řešením, při nichž nejsou závislí na pomoci nebo asistenci dalších osob**. Navíc i za normálních okolností tito uživatelé obvykle při získávání informací musí překonat více překážek než běžní ivatelé
  
-Proto **při přípravě a plánování plánování webových stránek knihoven doporučujeme zvolit taková řešení, při nichž je je možné přístupnost aplikovat na celý web**, nejen na některé jeho části. Výjimkám je vhodné se spíše vyhnout, aby pokud možno veškeré služby i informace o nich byly dostupné všem uživatelům, bez ohledu na případné znevýhodnění.+Proto **při přípravě a plánování plánování webových stránek knihoven doporučujeme zvolit taková řešení, při nichž je možné přístupnost aplikovat na celý web**, nejen na některé jeho části. Výjimkám je vhodné se spíše vyhnout, aby pokud možno veškeré služby i informace o nich byly dostupné všem uživatelům, tedy bez ohledu na případné znevýhodnění.
 </WRAP> </WRAP>
  
Řádek 114: Řádek 114:
   * v jakém rozsahu webové stránky splňují pravidla přístupnosti;   * v jakém rozsahu webové stránky splňují pravidla přístupnosti;
   * důvody, proč některé části stránek pravidla přístupnosti nesplňují;   * důvody, proč některé části stránek pravidla přístupnosti nesplňují;
-  * náhradní řešení pro získání informací, které není možné získat kvůli omezené přístupnosti webových stránek nebo mobilní aplikace;+  * náhradní řešení pro získání informací, které není možné získat kvůli omezené přístupnosti webových stránek;
   * jak postupovat, pokud vznikne podezření, že webová stránka nesplňuje požadavky na přístupnost nebo že důvod, proč některé webové stránky pravidla přístupnosti nesplňují, není opodstatněný.   * jak postupovat, pokud vznikne podezření, že webová stránka nesplňuje požadavky na přístupnost nebo že důvod, proč některé webové stránky pravidla přístupnosti nesplňují, není opodstatněný.
  
Řádek 120: Řádek 120:
  
  
-Struktura prohlášení o přístupnosti musí odpovídat vzoru stanovenému prováděcím aktem Evropské komise.+Struktura prohlášení o přístupnosti musí odpovídat vzoru, který byl stanoven prováděcím aktem Evropské komise.
  
  
Řádek 128: Řádek 128:
  
 <WRAP center tip> <WRAP center tip>
-Vzor prohlášení o přístupnosti a návod k jeho vyplnění je zveřejněn [[https://www.mvcr.cz/clanek/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci.aspx?q=Y2hudW09NQ%3d%3d|v sekci Přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací na webu Ministerstva vnitra ČR]].+Vzor prohlášení o přístupnosti a návod k jeho vyplnění je zveřejněn [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/|v sekci Přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací na webu Digitální a informační agentury]].
  
 Inspirovat se můžete také [[https://pristupne-stranky.cz/vzor-prohlaseni-o-pristupnosti/|srozumitelným vzorem upraveného prohlášení o přístupnosti]]. Inspirovat se můžete také [[https://pristupne-stranky.cz/vzor-prohlaseni-o-pristupnosti/|srozumitelným vzorem upraveného prohlášení o přístupnosti]].
Řádek 139: Řádek 139:
  
   * [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-99|zákon o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací]]   * [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-99|zákon o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací]]
-  * [[https://www.mvcr.cz/soubor/metodicky-pokyn-pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci-pdf.aspx|metodický pokyn Ministerstva vnitra ČR k přístupnosti]] +  * [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/metodicke-dokumenty/|metodický pokyn Digitální a informační agentury zákonu o přístupnosti]] 
-  * [[https://www.mvcr.cz/clanek/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci.aspx|sekce Přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací na webu Ministerstva vnitra ČR]]+  * [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/|sekce Přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací na webu Digitální a informační agentury]]
   * [[https://pristupne-stranky.cz/vzor-prohlaseni-o-pristupnosti/|vzor prohlášení o přístupnosti]]   * [[https://pristupne-stranky.cz/vzor-prohlaseni-o-pristupnosti/|vzor prohlášení o přístupnosti]]
  
pristupnost/zakon_o_pristupnosti.1600755584.txt.gz · Poslední úprava: 2020/09/22 08:19 autor: linda