Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Následující verze | Předchozí verze | ||
pristupnost:redakcni_system_obrazky [2020/05/14 11:51] – vytvořeno eva | pristupnost:redakcni_system_obrazky [2020/09/24 20:04] (aktuální) – odstraněno eva | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | ====== Obrázky ====== | ||
- | Obrázky mohou webové stránky příjemně oživit, mohou pomoci lepšímu vnímání nebo porozumění informacím. Špatně použití obrázků (ať už jejich výběr nebo nesprávný způsob použití a zveřejnění) se však může naopak pro některé návštěvníky webu stát bariérou. | ||
- | ===== Jaké obrázky vybírat ===== | ||
- | |||
- | - Používejte obrázky, které jsou **vhodné pro danou cílovou skupinu**. Jiné obrázky jsou vhodné pro děti, jiné pro odborný článek, jiné pro pozvánku na akci nebo instruktážní letáček. | ||
- | - Tam, kde je to možné, je vhodné použít **jednotný styl obrázků**. Například pokud chceme ve výňatku z knihovního řádu použít piktogramy, měly by tyto piktogramy být ve stejném stylu. Pokud by byly obrázky různé (např. pokud je v jednom textu případě použita černobílá ikona pro jednu instrukci a pro jinou barevná fotografie, nejen, že to uživateli nepomáhá v rychlejší orientaci v informacích, | ||
- | - Má-li obrázek ilustrovat text nebo myšlenku, měl by být jasný a srozumitelný a mělo by na něm být pokud možno jen to, co je smyslem sdělení. Například pokud má být obrázek ilustrací čtenáře, měla by na něm být pouze čtoucí osoba a ne už další objekty. Příklad správně vybrané ilustrace vidíte na obrázku 3, kde je pouzeNa obrázku 3 a 4 vidíte příklad výběru o | ||
- | |||
- | |||
- | ==== Proč je důležité vybírat správné obrázky ==== | ||
- | |||
- | Vhodné obrázky mohou pomoci v pochopení informace lidem, kteří mají nějaký problém s vnímáním informací. Jsou to například : | ||
- | * lidé s mentálním postižením, | ||
- | * lidé s poruchami učení nebo soustředění, | ||
- | * lidé, pro které čeština není mateřským jazykem (cizinci, příslušníci národnostních menšin, neslyšící, | ||
- | |||
- | Alternativní popis obrázků | ||
- | Pokud obrázek obsahuje nějakou informaci (např. jedná se tlačítko, logo, emotikon, piktogram apod.), je potřeba přidat také alternativní text vysvětlující funkci obrázku. | ||
- | |||
- | |||
- | Pokud jsou obrázky důležitou součástí obsahu sdělované informace, (např. grafy, schémata nebo jakékoliv obrázky vysvětlují nějakou část informace, která jinak není obsažená v textu), připojte slovní popis obrázku, případně i odkaz na zdrojová data (tabulku, z níž byl graf vygenerován, | ||
- | |||
- | Obrázky na pozadí | ||
- | Obrázkům na pozadí je vhodné se zcela vyhnout, protože zhoršují čitelnost a porozumění textu. To může působit problémy lidem s různými zrakovými poruchami (včetně seniorů), lidem s mentálním postižením nebo lidem s poruchami učení, cizincům apod. Obrázky na pozadí však také mohou zhoršovat čitelnost na mobilních zařízeních (např. čtení při intenzivním slunečním světle). |