Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verzeNásledující verze | Předchozí verze | ||
pristupnost:obrazky [2020/09/24 10:24] – epub | pristupnost:obrazky [2020/09/24 13:10] (aktuální) – epub | ||
---|---|---|---|
Řádek 31: | Řádek 31: | ||
- Používejte obrázky **vhodné pro danou cílovou skupinu**. Jiné obrázky jsou vhodné pro děti, jiné pro odborný článek, jiné pro pozvánku na akci nebo instruktážní letáček. \\ \\ | - Používejte obrázky **vhodné pro danou cílovou skupinu**. Jiné obrázky jsou vhodné pro děti, jiné pro odborný článek, jiné pro pozvánku na akci nebo instruktážní letáček. \\ \\ | ||
- | - Je vhodné používat **jednotný styl obrázků**. Např. pokud chceme ve výňatku z knihovního řádu použít piktogramy, měly by tyto piktogramy být ve stejném stylu. Pokud by byly obrázky různé (např. pokud je v jednom textu případě použita černobílá ikona pro jednu instrukci a barevná fotografie pro jinou), uživateli to nejen nepomáhá v rychlejší orientaci v informacích, | + | - Je vhodné používat **jednotný styl obrázků**. Např. pokud chceme ve výňatku z knihovního řádu použít piktogramy, měly by tyto piktogramy být ve stejném stylu. Pokud by byly obrázky různé (např. pokud je v jednom textu případě použita černobílá ikona pro jednu instrukci a barevná fotografie pro jinou), uživateli to nejen nepomáhá v rychlejší orientaci v informacích, |
- | - Má-li obrázek ilustrovat text nebo myšlenku, měl by být jasný a srozumitelný a mělo by na něm být pokud možno **jen to, co je smyslem sdělení**. Např. pokud má být obrázek ilustrací čtenáře, měla by na něm být pouze čtoucí osoba a ne už další objekty. \\ \\ Příklad správně vybrané ilustrace vidíte na obr. 3 vlevo. Z obrázku je na první pohled jasně patrné, že jde o čtoucí ženu. Na pravé straně obrázku vidíme sice také čtoucí ženu, ale postava je příliš malá a jsou kolem ní další objekty. Uživatel se na obrázku musí nejdříve zorientovat a na první pohled mu nemusí být jasné, o co na něm vlastně jde. \\ {{: | + | - Má-li obrázek ilustrovat text nebo myšlenku, měl by být jasný a srozumitelný a mělo by na něm být pokud možno **jen to, co je smyslem sdělení**. Např. pokud má být obrázek ilustrací čtenáře, měla by na něm být pouze čtoucí osoba a ne už další objekty. \\ \\ Příklad správně vybrané ilustrace vidíte na obr. 3 vlevo. Z obrázku je na první pohled jasně patrné, že jde o čtoucí ženu. Na pravé straně obrázku vidíme sice také čtoucí ženu, ale postava je příliš malá a jsou kolem ní další objekty. Uživatel se na obrázku musí nejdříve zorientovat a na první pohled mu nemusí být jasné, o co na něm vlastně jde. \\ {{: |
<WRAP center | <WRAP center | ||
Řádek 74: | Řádek 74: | ||
Proto při práci s obrázky nezapomínejte na tato doporučení: | Proto při práci s obrázky nezapomínejte na tato doporučení: | ||
- | - Pokud obrázek obsahuje nějakou informaci (např. jedná se tlačítko, logo, emotikon, piktogram apod.) a není jen doplňkovou ilustrací, je třeba **přidat také alternativní text vysvětlující funkci obrázku**. Alternativní text (ve zdrojovém kódu označovaný jako alt) je obvykle jedním z polí formuláře pro vložení a úpravu vlastností obrázku. \\ \\ Na obr. 5 je zobrazeno dialogové okno pro vkládání a editaci obrázku. Popisek obrázku vkládáme do pole " | + | - Pokud obrázek obsahuje nějakou informaci (např. jedná se tlačítko, logo, emotikon, piktogram apod.) a není jen doplňkovou ilustrací, je třeba **přidat také alternativní text vysvětlující funkci obrázku**. Alternativní text (ve zdrojovém kódu označovaný jako alt) je obvykle jedním z polí formuláře pro vložení a úpravu vlastností obrázku. \\ \\ Na obr. 5 je zobrazeno dialogové okno pro vkládání a editaci obrázku. Popisek obrázku vkládáme do pole " |
- Pokud jsou obrázky důležitou součástí obsahu sdělované informace (např. grafy, schémata nebo jakékoliv obrázky vysvětlují část informace, která není obsažena v textu), **připojte slovní popis obrázku, případně i odkaz na zdrojová data** (např. na tabulku, z níž byl graf vygenerován). \\ \\ Jako příklad uvádíme graf znázorňující výsledky dotazu, zda knihovny věnují pozornost přístupnosti webových stránek (viz obr. 6).((Jde o jednu z otázek v rámci průzkumu bezbariérovosti služeb knihoven z roku 2014.)) \\ {{: | - Pokud jsou obrázky důležitou součástí obsahu sdělované informace (např. grafy, schémata nebo jakékoliv obrázky vysvětlují část informace, která není obsažena v textu), **připojte slovní popis obrázku, případně i odkaz na zdrojová data** (např. na tabulku, z níž byl graf vygenerován). \\ \\ Jako příklad uvádíme graf znázorňující výsledky dotazu, zda knihovny věnují pozornost přístupnosti webových stránek (viz obr. 6).((Jde o jednu z otázek v rámci průzkumu bezbariérovosti služeb knihoven z roku 2014.)) \\ {{: | ||
- Pro obrázky, které jsou pouze ilustrační a nemají žádný vliv na význam sdělení, se používají prázdné uvozovky %%"" | - Pro obrázky, které jsou pouze ilustrační a nemají žádný vliv na význam sdělení, se používají prázdné uvozovky %%"" | ||
Řádek 104: | Řádek 104: | ||
</ | </ | ||
+ | <WRAP clear /> | ||
- | <WRAP center | + | <WRAP center info> |
- | ===== Doporučené zdroje | + | ==== Doporučené zdroje ==== |
* [[https:// | * [[https:// |