Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


pristupnost:kognitivni_poruchy

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
pristupnost:kognitivni_poruchy_porozumeni [2020/09/15 13:40] lindapristupnost:kognitivni_poruchy [2022/10/11 14:04] (aktuální) – [Poruchy jazykových a verbálních funkcí] eva
Řádek 1: Řádek 1:
 ====== -#6 Kognitivní poruchy ====== ====== -#6 Kognitivní poruchy ======
-Velkou a často opomíjenou skupinou uživatelů webu, kteří mohou mít problémy s přístupností webu, jsou lidé s kognitivními poruchami, tedy poruchami vnímání. Na kognitivní poruchy lze pohlížet různými způsoby. Z hlediska přístupnosti webu nemá smysl zabývat se konkrétními klinickými diagnózami jako jsou např. autismus, Downův syndrom, traumatické poškození mozkudemence ajNa přístupnost webu mají vliv spíše konkrétní poruchy kognitivních **funkcí** a to, jak tyto poruchy ovlivňují používání webových stránek.((Členění jednotlivých problémů a některé návrhy řešení vycházejí z informací na portále [[https://webaim.org/articles/cognitive/|WebAIM]].))+Velkou a často opomíjenou skupinou uživatelů, kteří mohou mít problémy s přístupností webu, jsou lidé s kognitivními poruchami, tedy poruchami vnímání. Na kognitivní poruchy lze pohlížet různě. Z hlediska přístupnosti webu nemá smysl zabývat se konkrétními klinickými diagnózamijako jsou např. autismus, Downův syndrom, traumatické poškození mozku nebo demence. Roli hraje spíše to, jak konkrétní poruchy kognitivních funkcí ovlivňují používání webových stránek.((Členění jednotlivých problémů a některé návrhy řešení vycházejí z informací na portále [[https://webaim.org/articles/cognitive/|WebAIM]].))
  
 ===== Poruchy kognitivních funkcí ===== ===== Poruchy kognitivních funkcí =====
Řádek 18: Řádek 18:
  
  
-**Lidé s poruchami paměti ** si hůře vybavují informace a události. To vede k problémům při aktivitách nebo procesech, které jsou složitější a obsahují více kroků. Na webu se typicky může jednat o proces vyhledávání informací, o různé nákupní transakce apod. Lidé, kteří mají problémy s pamětí (a také třeba lidé s mentálním postižením) si větší počet instrukcí nemusí zapamatovat, takže při konkrétním kroku, který mají provést, nevědí, jak postupovat. Výhodnější je pro ně, pokud jsou složitější postupy rozděleny na jednotlivé kroky umístěné na samostatných, výstižně pojmenovaných stránkách, mají mít možnost vrátit se k předchozímu kroku a opět postupovat vpřed, bez ztráty výsledků své předchozí aktivity.+Lidé s poruchami paměti si hůře vybavují informace a události. To vede k problémům při aktivitách nebo procesech, které jsou složitější a obsahují více kroků. Na webu se může jednat o proces vyhledávání informací, o různé nákupní transakce apod. Lidé, kteří mají problémy s pamětí (a také napřlidé s mentálním postižením)si větší počet instrukcí nemusí zapamatovat, takže při konkrétním kroku, který mají provést, nevědí, jak by měli postupovat. Výhodnější pro ně je, pokud jsou složitější postupy rozděleny na jednotlivé kroky umístěné na samostatných, výstižně pojmenovaných stránkách, mají možnost vrátit se k předchozímu kroku a opět postupovat vpřed, bez ztráty výsledků své předchozí aktivity.
  
-Uživatelům webu s poruchami paměti mohou působit potíže také špatně nastavená chybová hlášení formulářů. Samozřejmostí by mělo být, že uživatel dostane vhodnou zpětnou vazbu, která mu pomůže chyby ve formuláři opravit a že při opravách nepřijde o již vyplněné údaje (viz [[pristupnost:formulare|formuláře]]). Lidé s poruchami paměti však mohou mít problém navíc v případech, kdy vyplní špatně více polí formuláře a všechny chyby jsou prezentovány v jednom chybovém hlášení. Vhodné je proto řešit chybová hlášení samostatně pro každou chybu a chyby vhodně vyznačit+Uživatelům webu s poruchami paměti mohou působit potíže také špatně nastavená chybová hlášení formulářů. Samozřejmostí by mělo být, že uživatel dostane zpětnou vazbu, která mu pomůže chyby ve formuláři opravit a že při opravách nepřijde o již vyplněné údaje (viz [[pristupnost:formulare|Formuláře]]). Lidé s poruchami paměti však navíc mohou mít problém v případech, kdy vyplní špatně více polí formuláře a všechny chyby jsou shrnuty v jednom chybovém hlášení. Vhodné je proto řešit chybová hlášení samostatně pro každou chybu a chyby patřičně vyznačit.
  
 ==== Poruchy řešení problémů ==== ==== Poruchy řešení problémů ====
  
-**Porucha řešení problémů** může mít vliv na způsob, jakým se uživatel zorientuje na stránce, jak pracuje s odkazy apod. Obtížená pro něj že být orientace ve struktuře stránky v tom, kde se nachází informace, kterou potřebuje. Pomůže mu, pokud je struktura webu srozumitelná a když je cesta k informaci co nejkratší.+Porucha řešení problémů může mít vliv na způsob, jakým se uživatel zorientuje na stránce, jak pracuje s odkazy apod. žpro něj být obtížné se na stránce zorientovat zjistit, kde se nachází informace, kterou potřebuje. Pomůže mu, pokud je struktura webu srozumitelná a cesta k informaci co nejkratší.
  
 <WRAP center tip > <WRAP center tip >
-Při tvorbě koncepce webu se **ptejte svých uživatelů, které informace na webu používají nejčastěji**. Strukturu webu navrhněte tak, aby k získání těchto informací bylo nutné kliknout maximálně na dva odkazy.+Při tvorbě koncepce webu se **ptejte svých uživatelů, které informace na webu používají nejčastěji**. Využijte také statistiky návštěvnosti získané např. pomocí služby Google Analytics. Strukturu webu navrhněte tak, aby k získání těchto informací bylo nutné kliknout maximálně na dva odkazy.
  
 Uživatelé by se k důležitým informacím měli dostat **z kterékoliv stránky** (většina uživatelů se na vaše stránky dostane prostřednictvím vyhledávačů nebo odkazů na konkrétní stránku, nikoliv z hlavní stránky). Uživatelé by se k důležitým informacím měli dostat **z kterékoliv stránky** (většina uživatelů se na vaše stránky dostane prostřednictvím vyhledávačů nebo odkazů na konkrétní stránku, nikoliv z hlavní stránky).
  
-Optimální je **důležité informace (nebo odkazy na ně) umístit přímo titulní stranu webu**. V knihovně půjde zejména tyto informace:+Optimální je **důležité informace (nebo odkazy na ně) umístit přímo titulní stránku webu**. V knihovně půjde zejména tyto informace:
   * provozní doba;   * provozní doba;
   * kontakt;   * kontakt;
Řádek 46: Řádek 46:
 </WRAP> </WRAP>
  
-Problémem může být v některých případech prvek CAPTCHA. Ten by rozhodně neměl obsahovat úkolyvyžadující vyšší kognitivní schopnosti (řešení složitých příkladů apod.).+Problémem může být prvek [[https://cs.wikipedia.org/wiki/CAPTCHA|CAPTCHA]]. Ten by rozhodně neměl obsahovat úkoly vyžadující vyšší kognitivní schopnosti (řešení složitých příkladů apod.).
  
 ==== Poruchy pozornosti ==== ==== Poruchy pozornosti ====
  
-Pro **lidi s poruchou pozornosti** může být problém cokoliv, co je odvádí od informace na webové stránce. Např. nevhodné rušivé pozadí webunevhodně použité barvy. Rušivé jsou zejména různé pohyblivé objekty, jako jsou animace nebo videa (včetně reklamy nebo tzv. karuselů). Rušivé jsou také zvuky na pozadí. Těmto prvkům je vhodné se na webu co nejvíce vyhnout. Pokud však jsou použity, uživatel musí mít možnost tyto prvky ovládat (zastavit pohyb, vypnout zvuk). Při nastavení rychlosti těchto prvků pamatujte, že pro uživatele je příjemnější spíše menší rychlost při změně snímku.((Rychlé pohyby na stránce mohou způsobit problémy také lidem citlivým na některé světelné či obrazové podněty, které jim mohou způsobit záchvaty či jiné fyzické potíže.))+Pro lidi s poruchou pozornosti může být problém cokoliv, co je odvádí od informace na webové stránce, např. nevhodné rušivé pozadí webu nebo nevhodně použité barvy. Rušivé jsou zejména různé pohyblivé objekty, jako jsou animace nebo videa (včetně reklamy nebo tzv. karuselů). Rušivé jsou také zvuky na pozadí. Těmto prvkům je vhodné se na webu co nejvíce vyhýbat. Pokud jsou použity, musí uživatel mít možnost je ovládat (zastavit pohyb, vypnout zvuk). Při nastavení rychlosti těchto prvků pamatujte, že pro uživatele je příjemnější spíše menší rychlost při změně snímku.((Rychlé pohyby na stránce mohou způsobit problémy (např. záchvaty) také lidem citlivým na některé světelné či obrazové podněty.))
 Přitáhnout pozornosti mohou naopak různá vhodně zvolená zvýraznění důležitých informací (např. rámečkem, barevným pozadím, větším písmem). Přitáhnout pozornosti mohou naopak různá vhodně zvolená zvýraznění důležitých informací (např. rámečkem, barevným pozadím, větším písmem).
  
 ==== Poruchy čtení ==== ==== Poruchy čtení ====
  
-**Lidé s poruchami čtení** mají problém vnímat psaný text a porozumět jeho smyslu. Lépe se jim pracuje s kratšími texty, které jsou dobře strukturované (nadpisy, seznamy), psané srozumitelným jazykem. Pomáhá jim také dostatečný kontrast textu a pozadí, dostatečně velký font, rozestupy mezi řádky a odstavci. Problémem pro ně mohou být některé typy fontů, zejména různé neobvyklé nebo zdobné fonty, písma s tenkými linkami nebo písmeny příliš blízko u sebe.+Lidé s poruchami čtení mají problém vnímat psaný text a porozumět jeho smyslu. Lépe se jim pracuje s kratšími texty, které jsou dobře strukturované (nadpisy, seznamy), psané srozumitelným jazykem. Pomáhá jim také dostatečný kontrast textu a pozadí, dostatečně velký font, rozestupy mezi řádky a odstavci. Problémem pro ně mohou být některé typy fontů, zejména různé neobvyklé nebo zdobné fonty, písma s tenkými linkami nebo písmeny příliš blízko u sebe.
  
 ==== Poruchy jazykových a verbálních funkcí ==== ==== Poruchy jazykových a verbálních funkcí ====
  
-Poměrně různorodou skupinu tvoří uživatelé, kteří mají problémy v oblasti jazykové a verbální. Do této skupiny mohou patřit jak lidé s mentálním postižením, tak pacienti s některými diagnózami. Velmi podobné problémyjako lidé s poruchami jazykových a verbálních funkcívšak řeší také lidé, pro které není čeština mateřským jazykem, tedy cizinci (ať už jde o turisty nebo ty kdo dlouhodobě žijí mimo svou vlast), příslušníky menšin, může však jít také o lidi prelingválně neslyšící, pro které je mateřským jazykem český znakový jazyk.+Poměrně různorodou skupinu tvoří uživatelé, kteří mají problémy v oblasti jazykové a verbální. Do této skupiny mohou patřit jak lidé s mentálním postižením, tak pacienti s některými diagnózami. Velmi podobné problémy jako lidé s poruchami jazykových a verbálních funkcí však řeší také lidé, pro něž není čeština mateřským jazykem, tedy cizinci (ať už jde o turisty nebo ty, kteří dlouhodobě žijí mimo svou vlast), příslušníci menšin nebo lidé prelingválně neslyšící, pro které je mateřským jazykem český znakový jazyk.
  
-Protože tito uživatelé webu mají problém porozumět sdělení textu, je vhodné, aby text byl srozumitelný, bez obrazných a přenesených jazykových vyjádření jako je ironienadsázkametafora apod. Pokud je to možné, doporučujeme vyhnout se také zkratkám a tam, kde to jde, dát přednost českým termínům před cizími. Text i informace na stránce by měly být dobře strukturované, spíše kratší, doplněné i netextovými informacemi, jako jsou obrázky a ikony. Pomohou také další opatření, která již byla uvedena výše jako doporučení pro přístupnost webu pro lidi s poruchami paměti, řešení problémů, pozornosti nebo čtení.+Protože tito uživatelé webu mají problém porozumět sdělení textu, je vhodné, aby text byl srozumitelný, tj. aby neobsahoval obrazná a přenesená jazyková vyjádření, např. ironiinadsázku či metaforu. Pokud je to možné, doporučujeme vyhnout se také zkratkám a tam, kde to jde, dát přednost českým termínům před cizími. Text i informace na stránce by měly být dobře strukturované, spíše kratší, doplněné i netextovými informacemi, jako jsou obrázky a ikony. Pomohou také další opatření, která již byla uvedena výše, především doporučení pro přístupnost webu pro lidi s poruchami paměti, řešení problémů, pozornosti nebo čtení.
  
 <WRAP center tip > <WRAP center tip >
-{{ :pristupnost:informace_pro_vsechny-207x300.png?100|Informace pro všechny}} K problematice jednoduchých a snadno srozumitelných doporučujeme publikaci [[http://www.spmpcr.cz/wp-content/uploads/delightful-downloads/2015/06/Informace_pro_vsechny.pdf|Informace pro všechny]]. Publikace je sice primárně zaměřena na informace pro lidi s mentálním postižením, je však výbornou ukázkou, jak psát jednoduše srozumitelné text a shrnuje problematiku snadno srozumitelných informací jak z hlediska formulací textu, tak z hlediska typografie, vhodné funkční grafiky i dalších aspektů přístupnosti.+{{ :pristupnost:informace_pro_vsechny-207x300.png?100|Informace pro všechny}}K problematice jednoduchých a snadno srozumitelných informací doporučujeme publikaci [[https://www.spmpcr.cz/sites/default/files/2022-02/Informace_pro_vsechny.pdf|Informace pro všechny]]. Je sice primárně zaměřena na informace pro lidi s mentálním postižením, zároveň ale výborně ukazuje, jak psát jednoduše srozumitelné texty, a shrnuje problematiku snadno srozumitelných informací jak z hlediska formulací textu, tak z hlediska typografie, vhodné funkční grafiky i dalších aspektů přístupnosti.
  
  
Řádek 72: Řádek 72:
 ==== Poruchy zpracování obrazových informací ==== ==== Poruchy zpracování obrazových informací ====
  
-Poruch zpracování obrazových informací může být celá řada, např. neschopnost rozpoznat obličeje či statické obrázky. Pokud uživatel trpí touto poruchou, některé typy obrazových informací pro něj mohou být "neviditelné". Z hlediska přístupnosti webu je třeba řídit se podobnými principyjako u lidí [[pristupnost:zrakove_postizeni|se zrakovým postižením]], zejména nespoléhat se pouze na obrazové informace, na barvy, na vizuální značení nadpisů nebo bloků, ikon apod.+Poruch zpracování obrazových informací může být celá řada, např. neschopnost rozpoznat obličeje či statické obrázky. Pokud uživatel trpí touto poruchou, některé typy obrazových informací pro něj mohou být "neviditelné". Z hlediska přístupnosti webu je třeba řídit se podobnými principy jako u lidí [[pristupnost:zrakove_postizeni|se zrakovým postižením]], zejména nespoléhat se pouze na obrazové informace, na barvy, na vizuální značení nadpisů nebo bloků, ikon apod.
  
-===== Opatření pro přístupnost webu pro lidi s poruchami kognitivních funkcí =====+===== Obecné zásady =====
  
  
-Z hlediska přístupnosti lze shrnout potřeby uživatelů s většinou kognitivních poruch a s problémy s porozuměním do následujících bodů.+Z hlediska přístupnosti lze potřeby uživatelů s většinou kognitivních poruch a s problémy s porozuměním shrnout do následujících bodů:
  
   * Je nutné, aby informace byly dobře strukturovány, tj. aby vhodným způsobem pracovaly s [[pristupnost:struktura_webu|oblastmi stránky, nadpisy]] nebo seznamy.   * Je nutné, aby informace byly dobře strukturovány, tj. aby vhodným způsobem pracovaly s [[pristupnost:struktura_webu|oblastmi stránky, nadpisy]] nebo seznamy.
   * Je nutné využívat vhodné grafické prvky pro vyjádření hierarchie, zvýraznění důležitých částí textu nebo stránky.   * Je nutné využívat vhodné grafické prvky pro vyjádření hierarchie, zvýraznění důležitých částí textu nebo stránky.
-  * Web musí být konzistentní, tj. navigace či další prvky mají na každé stránce vypadat stejně a být umístěny na stejném, obvyklém místě.+  * Web musí být konzistentní, tj. navigace či další prvky mají na každé stránce vypadat stejně a být umístěny na stejném místě.
   * Je nutné poskytnout uživateli srozumitelnou informaci o tom, kde ve struktuře webu se nachází.   * Je nutné poskytnout uživateli srozumitelnou informaci o tom, kde ve struktuře webu se nachází.
-  * Na stránkách musí být použito vhodné [[pristupnost:formatovani_textu|formátování textu a odstavců]], zejména čitelný font a dostatečné rozestupy řádků odstavců.+  * Na stránkách musí být použito vhodné [[pristupnost:pismo_a_formatovani_textu|formátování textu a odstavců]], zejména čitelný font a dostatečné rozestupy mezi řádky odstavci.
   * Informace musí být jasně formulované, musí být použity jazykové prostředky a termíny, kterým uživatelé rozumí.   * Informace musí být jasně formulované, musí být použity jazykové prostředky a termíny, kterým uživatelé rozumí.
-  * Není vhodné používat dlouhé oddíly, spíše všechny informace členit do kratších celků.+  * Není vhodné používat dlouhé oddíly, lepší je informace členit do kratších celků.
   * Složitější či delší aktivity je nutné rozdělit do více kroků.   * Složitější či delší aktivity je nutné rozdělit do více kroků.
-  * Je vhodné prezentovat informace více alternativními způsoby, např. doplnit text [[pristupnost:obrazky#jake_obrazky_vybirat|vhodnými ilustračními obrázky]], kvalitními videi nebo zvukovými nahrávkami.+  * Je vhodné prezentovat informace více způsoby, např. doplnit text [[pristupnost:obrazky#jake_obrazky_vybirat|vhodnými ilustračními obrázky]], kvalitními videi nebo zvukovými nahrávkami.
  
 <WRAP center tip > <WRAP center tip >
-Dodržování výše uvedených principů je při využívání webu velkým přínosem nejen pro lidi s kognitivnímu poruchami, ale i pro všechny ostatní uživatele.+Dodržování výše uvedených principů je při využívání webu velkým přínosem nejen pro lidi s kognitivními poruchami, ale i pro všechny ostatní uživatele.
  
 </WRAP> </WRAP>
Řádek 96: Řádek 96:
  
 <WRAP center info > <WRAP center info >
-Přehled základních problémů a potřebných opatření pro uživatele webu s poruchami kognitivních funkcí najdete také v souhrnné [[pristupnost:specificke_potreby_prehled#uzivatele_s_poruchami_kognitivnich_funkci|tabulce]].+Přehled základních problémů a opatření pro uživatele s poruchami kognitivních funkcí najdete také v [[pristupnost:prehled_opatreni#uzivatele_s_poruchami_kognitivnich_funkci|souhrnné tabulce]].
 </WRAP> </WRAP>
 +
 +
 +<-telesne_postizeni|5. Tělesné postižení^obsah|Obsah^citlivost_na_svetelne_a_opticke_podnety|7. Citlivost na světelné a optické podněty->
pristupnost/kognitivni_poruchy.1600170045.txt.gz · Poslední úprava: 2020/09/15 13:40 autor: linda