Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verzeNásledující verze | Předchozí verze | ||
pristupnost:kognitivni_poruchy [2020/09/16 11:07] – linda | pristupnost:kognitivni_poruchy [2022/10/11 14:04] (aktuální) – [Poruchy jazykových a verbálních funkcí] eva | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
====== -#6 Kognitivní poruchy ====== | ====== -#6 Kognitivní poruchy ====== | ||
- | Velkou a často opomíjenou skupinou uživatelů | + | Velkou a často opomíjenou skupinou uživatelů, |
===== Poruchy kognitivních funkcí ===== | ===== Poruchy kognitivních funkcí ===== | ||
Řádek 18: | Řádek 18: | ||
- | **Lidé s poruchami paměti | + | Lidé s poruchami paměti si hůře vybavují informace a události. To vede k problémům při aktivitách nebo procesech, které jsou složitější a obsahují více kroků. Na webu se může jednat o proces vyhledávání informací, o různé nákupní transakce apod. Lidé, kteří mají problémy s pamětí (a také např. lidé s mentálním postižením), si větší počet instrukcí nemusí zapamatovat, |
- | Uživatelům webu s poruchami paměti mohou působit potíže také špatně nastavená chybová hlášení formulářů. Samozřejmostí by mělo být, že uživatel dostane | + | Uživatelům webu s poruchami paměti mohou působit potíže také špatně nastavená chybová hlášení formulářů. Samozřejmostí by mělo být, že uživatel dostane zpětnou vazbu, která mu pomůže chyby ve formuláři opravit a že při opravách nepřijde o již vyplněné údaje (viz [[pristupnost: |
==== Poruchy řešení problémů ==== | ==== Poruchy řešení problémů ==== | ||
- | **Porucha řešení problémů** může mít vliv na způsob, jakým se uživatel zorientuje na stránce, jak pracuje s odkazy apod. Obtížená pro něj může být orientace ve struktuře stránky | + | Porucha řešení problémů může mít vliv na způsob, jakým se uživatel zorientuje na stránce, jak pracuje s odkazy apod. Může pro něj být obtížné se na stránce zorientovat |
<WRAP center tip > | <WRAP center tip > | ||
- | Při tvorbě koncepce webu se **ptejte svých uživatelů, | + | Při tvorbě koncepce webu se **ptejte svých uživatelů, |
Uživatelé by se k důležitým informacím měli dostat **z kterékoliv stránky** (většina uživatelů se na vaše stránky dostane prostřednictvím vyhledávačů nebo odkazů na konkrétní stránku, nikoliv z hlavní stránky). | Uživatelé by se k důležitým informacím měli dostat **z kterékoliv stránky** (většina uživatelů se na vaše stránky dostane prostřednictvím vyhledávačů nebo odkazů na konkrétní stránku, nikoliv z hlavní stránky). | ||
- | Optimální je **důležité informace (nebo odkazy na ně) umístit přímo titulní | + | Optimální je **důležité informace (nebo odkazy na ně) umístit přímo titulní |
* provozní doba; | * provozní doba; | ||
* kontakt; | * kontakt; | ||
Řádek 46: | Řádek 46: | ||
</ | </ | ||
- | Problémem může být v některých případech | + | Problémem může být prvek [[https:// |
==== Poruchy pozornosti ==== | ==== Poruchy pozornosti ==== | ||
- | Pro **lidi s poruchou pozornosti** může být problém cokoliv, co je odvádí od informace na webové stránce. Např. nevhodné rušivé pozadí webu, nevhodně použité barvy. Rušivé jsou zejména různé pohyblivé objekty, jako jsou animace nebo videa (včetně reklamy nebo tzv. karuselů). Rušivé jsou také zvuky na pozadí. Těmto prvkům je vhodné se na webu co nejvíce | + | Pro lidi s poruchou pozornosti může být problém cokoliv, co je odvádí od informace na webové stránce, např. nevhodné rušivé pozadí webu nebo nevhodně použité barvy. Rušivé jsou zejména různé pohyblivé objekty, jako jsou animace nebo videa (včetně reklamy nebo tzv. karuselů). Rušivé jsou také zvuky na pozadí. Těmto prvkům je vhodné se na webu co nejvíce |
Přitáhnout pozornosti mohou naopak různá vhodně zvolená zvýraznění důležitých informací (např. rámečkem, barevným pozadím, větším písmem). | Přitáhnout pozornosti mohou naopak různá vhodně zvolená zvýraznění důležitých informací (např. rámečkem, barevným pozadím, větším písmem). | ||
==== Poruchy čtení ==== | ==== Poruchy čtení ==== | ||
- | **Lidé s poruchami čtení** mají problém vnímat psaný text a porozumět jeho smyslu. Lépe se jim pracuje s kratšími texty, které jsou dobře strukturované (nadpisy, seznamy), psané srozumitelným jazykem. Pomáhá jim také dostatečný kontrast textu a pozadí, dostatečně velký font, rozestupy mezi řádky a odstavci. Problémem pro ně mohou být některé typy fontů, zejména různé neobvyklé nebo zdobné fonty, písma s tenkými linkami nebo písmeny příliš blízko u sebe. | + | Lidé s poruchami čtení mají problém vnímat psaný text a porozumět jeho smyslu. Lépe se jim pracuje s kratšími texty, které jsou dobře strukturované (nadpisy, seznamy), psané srozumitelným jazykem. Pomáhá jim také dostatečný kontrast textu a pozadí, dostatečně velký font, rozestupy mezi řádky a odstavci. Problémem pro ně mohou být některé typy fontů, zejména různé neobvyklé nebo zdobné fonty, písma s tenkými linkami nebo písmeny příliš blízko u sebe. |
==== Poruchy jazykových a verbálních funkcí ==== | ==== Poruchy jazykových a verbálních funkcí ==== | ||
- | Poměrně různorodou skupinu tvoří uživatelé, | + | Poměrně různorodou skupinu tvoří uživatelé, |
- | Protože tito uživatelé webu mají problém porozumět sdělení textu, je vhodné, aby text byl srozumitelný, | + | Protože tito uživatelé webu mají problém porozumět sdělení textu, je vhodné, aby text byl srozumitelný, |
<WRAP center tip > | <WRAP center tip > | ||
- | {{ : | + | {{ : |
Řádek 72: | Řádek 72: | ||
==== Poruchy zpracování obrazových informací ==== | ==== Poruchy zpracování obrazových informací ==== | ||
- | Poruch zpracování obrazových informací může být celá řada, např. neschopnost rozpoznat obličeje či statické obrázky. Pokud uživatel trpí touto poruchou, některé typy obrazových informací pro něj mohou být " | + | Poruch zpracování obrazových informací může být celá řada, např. neschopnost rozpoznat obličeje či statické obrázky. Pokud uživatel trpí touto poruchou, některé typy obrazových informací pro něj mohou být " |
- | ===== Opatření pro přístupnost webu pro lidi s poruchami kognitivních funkcí | + | ===== Obecné zásady |
- | Z hlediska přístupnosti lze shrnout | + | Z hlediska přístupnosti lze potřeby uživatelů s většinou kognitivních poruch a s problémy s porozuměním |
* Je nutné, aby informace byly dobře strukturovány, | * Je nutné, aby informace byly dobře strukturovány, | ||
* Je nutné využívat vhodné grafické prvky pro vyjádření hierarchie, zvýraznění důležitých částí textu nebo stránky. | * Je nutné využívat vhodné grafické prvky pro vyjádření hierarchie, zvýraznění důležitých částí textu nebo stránky. | ||
- | * Web musí být konzistentní, | + | * Web musí být konzistentní, |
* Je nutné poskytnout uživateli srozumitelnou informaci o tom, kde ve struktuře webu se nachází. | * Je nutné poskytnout uživateli srozumitelnou informaci o tom, kde ve struktuře webu se nachází. | ||
- | * Na stránkách musí být použito vhodné [[pristupnost: | + | * Na stránkách musí být použito vhodné [[pristupnost: |
* Informace musí být jasně formulované, | * Informace musí být jasně formulované, | ||
- | * Není vhodné používat dlouhé oddíly, | + | * Není vhodné používat dlouhé oddíly, |
* Složitější či delší aktivity je nutné rozdělit do více kroků. | * Složitější či delší aktivity je nutné rozdělit do více kroků. | ||
- | * Je vhodné prezentovat informace více alternativními | + | * Je vhodné prezentovat informace více způsoby, např. doplnit text [[pristupnost: |
<WRAP center tip > | <WRAP center tip > | ||
- | Dodržování výše uvedených principů je při využívání webu velkým přínosem nejen pro lidi s kognitivnímu | + | Dodržování výše uvedených principů je při využívání webu velkým přínosem nejen pro lidi s kognitivními |
</ | </ | ||
Řádek 96: | Řádek 96: | ||
<WRAP center info > | <WRAP center info > | ||
- | Přehled základních problémů a potřebných | + | Přehled základních problémů a opatření pro uživatele s poruchami kognitivních funkcí najdete také v [[pristupnost: |
</ | </ | ||
- | <-telesne_a_pohybove_postizeni|5. Tělesné | + | <-telesne_postizeni|5. Tělesné postižení^obsah|Obsah^citlivost_na_svetelne_a_opticke_podnety|7. Citlivost na světelné a optické podněty-> |