Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verzeNásledující verze | Předchozí verze | ||
pristupnost:knihovny_a_pristupnost [2020/09/15 13:44] – linda | pristupnost:knihovny_a_pristupnost [2020/09/19 11:02] (aktuální) – [Situace knihoven v oblasti přístupnosti] eva | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | ======= -#9 Knihovny a přístupnost ======= | ||
+ | Knihovny jsou ze své podstaty veřejným prostorem, který může využívat kdokoliv, a to bez ohledu na společenské postavení, majetkové poměry, příslušnost k etnické či náboženské skupině, zdravotní stav apod. Rovnost přístupu do knihovny je garantována i knihovním zákonem, kde je v § 2 knihovna definována jako " | ||
+ | [[pristupnost: | ||
+ | ===== Situace knihoven v oblasti přístupnosti ===== | ||
+ | |||
+ | V posledních letech se v knihovnách o problematice přístupnosti webu hovoří čím dál více. Toto téma se objevuje na knihovnických akcích nebo v oborových periodikách. Setkáváme se s ním např. také v souvislosti se soutěží Biblioweb, která motivovala knihovny k tomu, aby usilovaly o přístupnost webu. Přístupnost webových stránek je také nezbytnou podmínkou [[https:// | ||
+ | |||
+ | Přesto situace v této oblasti není optimální. Na základě různých testování přístupnosti (soutěž Biblioweb, certifikát Handicap Friendly aj.) se ukazuje, že se na webech knihoven stále objevují značné problémy. Některé jsou velmi závažné, protože určitým uživatelům nejen ztěžují, ale mnohdy dokonce zcela znemožňují, | ||
+ | * **zveřejňování informací formou obrázků** (informace jsou " | ||
+ | * **nepřístupné dokumenty** (pokud není dokument přístupný, | ||
+ | * **navigace, kterou lze ovládat pouze pomocí myši** (zejména rozbalovací menu nebo tzv. rozbalovací harmoniky; uživatelé s odečítačem obrazovky nebo lidé, kteří nemohou používat myš, se vůbec nedostanou na některé stránky nebo k některým informacím); | ||
+ | * **nevhodný kontrast textu a pozadí** (ten znesnadňuje čtení lidem s poruchami zraku nebo v nepříznivých světelných podmínkách); | ||
+ | * **formuláře, | ||
+ | |||
+ | Neutěšený stav v oblasti přístupnosti webu potvrzují výsledky průzkumů bezbariérovosti knihoven z roku 2014((CERNIŇÁKOVÁ, | ||
+ | |||
+ | Výsledky jsou uvedeny v tab. 1 a grafech 1 a 2. Z odpovědí vyplývá, že v roce 2014 mělo pouze 16 % knihoven přístupný web a 9 % knihoven vědělo o problémech s přístupností a plánovalo jejich odstranění. Zbytek (tedy 75 % knihoven) přístupnost buď neřešilo (51 %), nebo o ní dokonce nic nevědělo (23 %). | ||
+ | |||
+ | Z průzkumu prováděného na jaře 2020 vyplývá, že za šest let se situace změnila jen mírně. Knihoven, které mají přístupný web, je nyní 23 % a podobné procento (22 %) tvoří knihovny, které se chystají problémy s přístupností řešit. Knihoven, které přístupnost dosud neřešily nebo o tématu přístupnosti nic nevědí, je 55 %. Je to o 20 % méně než v předchozím průzkumu. Pokud však přihlédneme k tomu, že je to vývoj za šest let a že průzkum navíc probíhal rok poté, co byl vydán zákon o přístupnosti, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Tab. 1: Odpovědi knihoven na dotaz, zda jsou webové stránky vytvářeny přístupnou formou | ||
+ | ^Vybraná odpověď^Průzkum 2014^Průzkum 2020^ | ||
+ | |Stránky jsou cíleně vytvářeny přístupnou formou| | ||
+ | |Víme o problémech s přístupností stránek a chystáme se je odstranit| | ||
+ | |Přístupnost webových stránek jsme dosud neřešili| | ||
+ | |Nevíme, co znamená, že jsou stránky přístupné| | ||
+ | |||
+ | //Graf 1: Přístupnost webů knihoven v roce 2014// \\ | ||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | //Graf 2: Přístupnost webů knihoven v roce 2020// \\ | ||
+ | {{: | ||
+ | |||
+ | {{: | ||
+ | //Legenda ke grafům 1 a 2 (zdroj: archiv autorky)// | ||
+ | |||
+ | <WRAP clear/> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Proč je přístupnost pro knihovny důležitá ===== | ||
+ | |||
+ | Informační technologie a zejména poskytování elektronických služeb dnes ke knihovnám neodmyslitelně patří. Knihovny prostřednictvím internetu půjčují elektronické knihy a nabízejí informační zdroje, e-learningové kurzy, vzdělávací videa aj. I řada dalších aktivit knihoven se přesouvá do online prostoru. | ||
+ | A přestože čtenáři knihoven ke komunikaci a získávání některých typů informací dnes stále více využívají sociální sítě, pokud potřebují služby knihoven, přesouvají se na weby knihoven a ke knihovním katalogům. Chceme-li uživatele oslovit, musí tyto weby pro uživatele být atraktivní, | ||
+ | |||
+ | Jak víme, přístupnost se netýká jen lidí s postižením, | ||
+ | |||
+ | Mnohé z překážek, | ||
+ | |||
+ | Zákon o přístupnosti webových stránek a mobilních aplikací by proto pro knihovny neměl být strašákem nebo záležitostí, | ||
+ | |||
+ | < |