Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


personalistika:smluvni_strany_pracovnepravnich_vztahu

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
personalistika:smluvni_strany_pracovnepravnich_vztahu [2023/06/07 14:20] lindapersonalistika:smluvni_strany_pracovnepravnich_vztahu [2023/06/08 13:34] (aktuální) linda
Řádek 25: Řádek 25:
 </WRAP> </WRAP>
  
-Práce mladších osob nebo před ukončením povinné školní docházky je v základním pracovněprávním vztahu zakázána. Existuje však výjimka, kterou stanoví [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-435|zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti]] a týká se vykonávání umělecké, kulturní, sportovní a rekreační činnosti.+Práce mladších osob nebo před ukončením povinné školní docházky je v základním pracovněprávním vztahu zakázána. Existuje však výjimka, kterou stanoví [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-435|zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti]]a týká se vykonávání umělecké, kulturní, sportovní a rekreační činnosti.
  
 <WRAP center round info 100%> <WRAP center round info 100%>
Řádek 62: Řádek 62:
 </WRAP> </WRAP>
  
-Zesílený režim povinností, které musí zaměstnanci splnit, je aplikován na taxativně vyjmenované zaměstnance. Jedná se o zaměstnance určené v [[http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-262#p303|§ 303 zákoníku práce]], kteří mají uložené další specifické povinnosti. Ve většině případů se jedná o zajištění nestrannosti a transparentnosti zaměstnanců. Zaměstnanci, jako např. zaměstnanci obecních, městských, krajských úřadů či vybraných správních a bezpečnostních úřadů, musí:+Zesílený režim povinností, které musí zaměstnanci splnit, je aplikován na taxativně vyjmenované zaměstnance. Jedná se o zaměstnance určené v [[http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-262#p303|§ 303 zákoníku práce]], kteří mají uložené další specifické povinnosti. Ve většině případů se jedná o zajištění nestrannosti a transparentnosti zaměstnanců. Zaměstnanci, např. zaměstnanci obecních, městských, krajských úřadů či vybraných správních a bezpečnostních úřadů, musí:
  
 <WRAP abecednizavorka> <WRAP abecednizavorka>
Řádek 81: Řádek 81:
 Zaměstnavatelé jsou velmi často zastoupeni svými statutárními zástupci, popř. osobami, které jsou k tomu zmocněny statutárním zástupcem prostřednictvím vnitřního předpisu nebo plné moci. V případě knihoven vyjmenovaných [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-257|knihovním zákonem]] uzavírá pracovní smlouvu se zaměstnancem státní příspěvková organizace zastoupená statutárním zástupcem. Zaměstnavatelé jsou velmi často zastoupeni svými statutárními zástupci, popř. osobami, které jsou k tomu zmocněny statutárním zástupcem prostřednictvím vnitřního předpisu nebo plné moci. V případě knihoven vyjmenovaných [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-257|knihovním zákonem]] uzavírá pracovní smlouvu se zaměstnancem státní příspěvková organizace zastoupená statutárním zástupcem.
  
-Samotný statutární zástupce/ředitel státní příspěvkové organizace je jmenován ministrem kultury. V případě krajské knihovny je statutární zástupce knihovny jmenován hejtmanem kraje. Statutární zástupce příspěvkové organizace kraje uzavírá pracovní smlouvy se zaměstnanci krajské knihovny. Obdobně se postupuje v případě právně samostatných městských/obecních knihoven s tím rozdílem, že statutárního zástupce jmenuje do pozice primátor nebo starosta. Je-li knihovna součástí městského/obecního úřadu, může úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele plnit vůči zaměstnancům obce buď starosta, nebo tajemník obecního úřadu. Tajemník obecního úřadu plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele vůči těm zaměstnancům obce, kteří jsou zařazeni do úřadu. Vůči zaměstnancům obce, kteří nejsou zařazeni do úřadu, plní tuto činnost starosta. Pro celistvost informace doplňuji, že i starosta může své pracovní oprávnění delegovat na tajemníka, a to buď v plném rozsahu, nebo pouze v určité části. Tam, kde není zřízená pozice tajemníka obce, plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele vůči všem zaměstnancům starosta.+Samotný statutární zástupce / ředitel státní příspěvkové organizace je jmenován ministrem kultury. V případě krajské knihovny je statutární zástupce knihovny jmenován hejtmanem kraje. Statutární zástupce příspěvkové organizace kraje uzavírá pracovní smlouvy se zaměstnanci krajské knihovny. Obdobně se postupuje v případě právně samostatných městských/obecních knihoven s tím rozdílem, že statutárního zástupce jmenuje do pozice primátor nebo starosta. Je-li knihovna součástí městského/obecního úřadu, může úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele plnit vůči zaměstnancům obce buď starosta, nebo tajemník obecního úřadu. Tajemník obecního úřadu plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele vůči těm zaměstnancům obce, kteří jsou zařazeni do úřadu. Vůči zaměstnancům obce, kteří nejsou zařazeni do úřadu, plní tuto činnost starosta. Pro celistvost informace doplňuji, že i starosta může své pracovní oprávnění delegovat na tajemníka, a to buď v plném rozsahu, nebo pouze v určité části. Tam, kde není zřízená pozice tajemníka obce, plní úkoly statutárního orgánu zaměstnavatele vůči všem zaměstnancům starosta.
  
 <WRAP center round info 100%> <WRAP center round info 100%>
Řádek 89: Řádek 89:
 Pracovní poměr vedoucích zaměstnanců se odlišuje od běžného pracovního poměru např. tím, že: Pracovní poměr vedoucích zaměstnanců se odlišuje od běžného pracovního poměru např. tím, že:
  
-  * je možné s nimi sjednávat zkušební dobu v délce až měsíců,+  * je možné s nimi sjednávat zkušební dobu v délce až šesti měsíců,
   * jsou přímo závislí na příkazech zaměstnavatele nebo jiného vedoucího zaměstnance,   * jsou přímo závislí na příkazech zaměstnavatele nebo jiného vedoucího zaměstnance,
   * mají větší rozhodovací samostatnost a odpovědnost,   * mají větší rozhodovací samostatnost a odpovědnost,
   * mají právo nařídit určité činnosti vůči svým podřízeným zaměstnancům.   * mají právo nařídit určité činnosti vůči svým podřízeným zaměstnancům.
  
-Za **vedoucího zaměstnance** se chápe takový zaměstnanec, který odpovídá jednomu ze stupňů řízení, a podle zařazení do určitého stupně řízení mu také náleží odpovídající procentuální rozpětí výše příplatku za vedení, jak stanoví [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-262#p124|§ 124 zákoníku práce]].+Za **vedoucího zaměstnance** se chápe takový zaměstnanec, který odpovídá jednomu ze čtyř stupňů řízení, a podle zařazení do určitého stupně řízení mu také náleží odpovídající procentuální rozpětí výše příplatku za vedení, jak stanoví [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-262#p124|§ 124 zákoníku práce]].
  
-Zaměstnanci, který není vedoucím zaměstnancem podle organizačního řádu knihovny, nicméně je oprávněn organizovat, řídit a kontrolovat práci jiných zaměstnanců a dávat jim k tomu účelu závazné pokyny, rovněž přísluší příplatek za vedení, a to v rozpětí 5 až 15 % platového tarifu nejvyššího platového stupně v platové třídy, do které je zaměstnanec zařazen, a to podle náročnosti řídící práce.+Zaměstnanci, který není vedoucím zaměstnancem podle organizačního řádu knihovny, nicméně je oprávněn organizovat, řídit a kontrolovat práci jiných zaměstnanců a dávat jim k tomu účelu závazné pokyny, rovněž přísluší příplatek za vedení, a to v rozpětí 5 až 15 % platového tarifu nejvyššího platového stupně v platové třídy, do které je zaměstnanec zařazen, a to podle náročnosti řídicí práce.
  
 <WRAP center round info 100%> <WRAP center round info 100%>
personalistika/smluvni_strany_pracovnepravnich_vztahu.1686140444.txt.gz · Poslední úprava: 2023/06/07 14:20 autor: linda