Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verzeNásledující verze | Předchozí verze | ||
hf:uvod [2020/10/02 00:15] – eva | hf:uvod [2020/12/10 20:16] (aktuální) – [Webové verze standardu a metodik Handicap Friendly] eva | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | ====== Úvod ====== | ||
+ | |||
+ | Problematika přístupnosti knihoven a jejich služeb pro osoby se specifickými potřebami bývá často považována za okrajovou záležitost. Přesto jde o téma velice důležité nejen z hlediska etiky a potřeby respektování lidské důstojnosti nebo kvůli požadavku na rovnost příležitostí vyjádřenému v Listině základních práv a svobod. Knihovny jsou tradičně chápány jako součást veřejné sféry, jako prostor, který je přístupný všem bez ohledu na postavení nebo ekonomické zájmy((Toto pojetí má kořeny mimo jiné v teorii veřejné sféry nastíněné Jürgenem Habermasem, viz HABERMAS, Jürgen. // | ||
+ | |||
+ | Hovoříme-li o knihovních a informačních službách, pak získávání a využívání informací můžeme chápat jako překonávání informačních „bariér“ či „propastí“((Srov. DERVIN, Brenda. What Methodology Does To Theory: Sense-Making Methodology As Exemplar In: //Library and Information Science// [online]. © 2006–2008, | ||
+ | )). Zatímco běžní uživatelé knihoven musejí překonávat pouze „obvyklé“ „informační“ bariéry, lidé s postižením či jiným znevýhodněním musejí navíc překonávat další bariéry vyplývající z jejich znevýhodnění. Z hlediska přístupu ke knihovním a informačním službám tedy mají specifické potřeby. Pokud mají knihovny poskytovat přístup k informacím všem bez rozdílu, nestačí pouze nabídnout znevýhodněným uživatelům stejné podmínky jako ostatním. Je nutné pro ně vytvářet speciální podmínky, které tyto další bariéry odstraní, a tak zajistí všem uživatelům rovný přístup ke knihovním a informačních službám. To sice může znamenat, že je nutné udělat „něco navíc“, většinou však jsou speciální opatření zajišťující přístupnost a bezbariérovost služeb knihoven výhodou i pro tzv. běžné uživatele (např. bezbariérový prostor ocení nejen lidé s postižením, | ||
+ | |||
+ | Počet potenciálních uživatelů knihoven se specifickými potřebami není zanedbatelný. Ze statistických šetření vyplývá, že každý desátý člověk v České republice má nějaké postižení((Se zdravotním postižením žije každý desátý občan. Český statistický úřad [online]. Praha, Český statistický úřad, 2014, Aktualizováno 20. 4. 2014 [cit. 2014-09-30]. Dostupné z: http:// | ||
+ | .)) potřeba „zlepšit dostupnost knihoven a jejich služeb, odstranit bariéry v přístupu k jejich využívání, | ||
+ | |||
+ | Ačkoliv problém přístupnosti knihoven bývá často mylně chápán jen jako záležitost fyzické přístupnosti budov či vnitřních prostorů knihoven, otázka přístupnosti knihovních a informačních služeb pro uživatele se specifickými potřebami zahrnuje více aspektů. Obvykle je nutné nabídnout těmto uživatelům knihovní dokumenty, které mohou využívat i přes své znevýhodnění (například zvukové nebo elektronické dokumenty pro lidi s postižením zraku), někdy je potřeba pořídit speciální technické vybavení, nelze zapomínat na přístupnost webových stránek a informačních či propagačních materiálů, | ||
+ | |||
+ | Není samozřejmě možné, aby všechny knihovny v plné šíři poskytovaly speciální služby širokému spektru uživatelů se specifickými potřebami. Cílem je, aby každá knihovna reagovala na konkrétní potřeby lokality, ve které se nachází. Prvním krokem ke zlepšení dostupnosti služeb tedy musí být zmapování situace konkrétní knihovny a stanovení priorit, nejlépe přímo ve spolupráci s lidmi se specifickými potřebami nebo organizacemi, | ||
+ | |||
+ | Kde začít? A jak na to? Doufáme, že Standard Handicap Friendly a metodické materiály, obsažené v této publikaci, pomohou pracovníkům knihoven a jejich zřizovatelům na podobné otázky odpovědět a budou užitečnou pomůckou při zlepšování dostupnosti knihoven a jejich služeb pro znevýhodněné uživatele. | ||
+ | |||
+ | Eva Cerniňáková | ||
+ | |||
+ | |||
+ | \\ \\ | ||
+ | |||
+ | ===== Struktura příručky ===== | ||
+ | Příručka se skládá ze [[hf: | ||
+ | - [[hf: | ||
+ | - [[hf: | ||
+ | - [[hf: | ||
+ | - [[hf: | ||
+ | - [[hf: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | | ||
+ | * v [[hf: | ||
+ | * v konkrétní metodice, která se věnuje konkrétní oblasti (postižení) pro kterou knihovna žádá o certifikát Handicap Friendly. | ||
+ | |||
+ | Podrobné informace o tom, jak při procesu certifikace se Standardem Handicap Friendly a s jednotlivými metodikami pracovat, najdete v kapitole [[hf: | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== Webová verze standardu a metodik Handicap Friendly ===== | ||
+ | |||
+ | Webová verze příručky, | ||
+ | |||
+ | **Z hlediska požadavků, | ||
+ | |||
+ | ===== Jak s příručkou pracovat ===== | ||
+ | Webové rozhraní příručky umožňuje čtení jednotlivých kapitol podle posloupnosti jejich číslování. Ti čtenáři, které v konkrétním okamžiku zajímají pouze určitá témata, mohou číst pouze jednotlivé kapitoly podle svého aktuálního zájmu. Aby nepřišli o důležité informace, jsou jednotlivé kapitoly propojeny hypertextovými odkazy, díky kterým je možné přejít k souvisejícím tématům nebo externím zdrojům. | ||
+ | |||
+ | Pro snadnější orientaci v příručce je **přehled všech kapitol** k dispozici **na levé boční liště** každé stránky((Na mobilních zařízeních se jedná o // | ||
+ | |||
+ | Na horní liště webového rozhraní se zobrazuje **umístění stránky**, na které se čtenář nachází a pod ní **historie procházených kapitol**((Historie se smaže při zavření webového prohlížeče.)). Pro přesun na předchozí či následující kapitolu slouží odkazy v horní a dolní části stránky. K rychlému získání přehledu o obsahu kapitoly pomůže **hierarchický přehled nadpisů na stránce** s možností odskoku na konkrétní podkapitolu. Tento přehled je umístěn v pravé horní části stránky (vedle nadpisu). U delších kapitol se lze rychle vrátit na začátek stránky pomocí ikony šipky **↑** umístěné na pravé boční liště. | ||
+ | V příručce jsou dále použity následující grafické prvky: | ||
+ | |||
+ | <wrap em> | ||
+ | |||
+ | <WRAP center round tip 100%> | ||
+ | **Jak na to** | ||
+ | |||
+ | Ve žlutých rámečcích s žárovkou najdete užitečné tipy, nápady nebo doporučení. | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | <WRAP center round info> | ||
+ | V šedomodrých rámečcích s písmenem //i// jsou uvedeny podstatné informace nebo doporučené zdroje. | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | <WRAP center round important 100%> | ||
+ | |||
+ | V růžových rámečcích s vykřičníkem jsou uvedeny důležité informace, kterým je nutné věnovat pozornost. | ||
+ | </ | ||
+ | <WRAP center todo > | ||
+ | Modrý hranatý | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Použité zdroje jsou (je-li to v daném případě možné) s ohledem na plynulost textu uváděny přímo formou odkazů (URL) | ||
+ | |||
+ | **Jednotlivé stránky, vybrané kapitoly nebo celou příručku si můžete rovněž [[wiki: |