Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verzeNásledující verze | Předchozí verze | ||
hf:sluch:technicke_podminky [2020/09/27 16:34] – [4.2 Orientační systém] eva | hf:sluch:technicke_podminky [2020/10/02 00:26] (aktuální) – [4.4 Informační bod] eva | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
+ | {{page> | ||
+ | ====== -#4 Technické a materiální podmínky ====== | ||
+ | |||
+ | {{page> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Odstranění a architektonických bariér ==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Vchod do budovy knihovny musí být upraven tak, aby umožňoval bezproblémový vstup i osobám se sluchovým postižením. | ||
+ | |||
+ | <WRAP center round tip > | ||
+ | **Jak na to:** | ||
+ | |||
+ | Knihovny, které mají otevírání dveří řešeno pomocí elektrického vrátného nebo intercomu, musí zajistit, aby byla budova přístupná, | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Uspořádání interiéru ==== | ||
+ | |||
+ | Regály v prostoru by v dětském oddělení měly být pouze tak vysoké, aby dospělý doprovod mohl pohyb dítěte snadno vizuálně kontrolovat. V oddělení pro děti mají maminky dětí se sluchovým postižením (neslyšících) velké problémy, pokud se dítě „ztratí“ mezi vysokými regály. Na rozdíl od slyšících dětí není možné dítě přivolat. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==== Počítačové a speciální vybavení ==== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | * Knihovna musí mít pro nedoslýchavé uživatele indukční smyčku ((Indukční smyčka je audio-frekvenční zesilovací systém, jehož cílem je usnadnit sluchově postiženým osobám příjem zvukových informací a zlepšit jejich srozumitelnost.)) nebo mikrofon(y) u výpůjčního pultu, informačních bodů a v přednáškových místnostech. Prostředky zesilující zvuk využijí nejen lidé se sluchovým postižením, | ||
+ | * Tam, kde je využívána zvuková signalizace (včetně případů evakuace) pro uživatele (např. avízo ukončení provozní doby apod.), musí knihovna doprovodit toto sdělení pro uživatele se sluchovým postižením také vizuálním signálem (informace na obrazovce, běžící elektronický text a další možnosti). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== 4.2 Orientační systém ===== | ||
+ | |||
+ | <wrap em>(4.2) V prostorách knihovny je názorný a srozumitelný orientační systém ve formě vhodné pro osoby se specifickými potřebami.</ | ||
+ | |||
+ | Pro ty, kteří přednostně komunikují znakovým jazykem, je třeba vyvarovat se komplikovaných sdělení, cizích výrazů a složité odborné terminologie. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== 4.3 Odpočinkový prostor ===== | ||
+ | |||
+ | <wrap em>(4.3) V prostorách knihovny je dobře dostupné klidné místo pro osoby se specifickými potřebami, které je vybavené tak, aby si zde mohly odpočinout. | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===== 4.4 Informační bod ===== | ||
+ | |||
+ | <wrap em>(4.4) V prostorách knihovny je informační bod pro osoby se specifickými potřebami, vybavený místy k sezení a speciální technikou; případně je zde k dispozici asistenční služba.</ | ||
+ | |||
+ | Místo musí být vybaveno (pokud není v knihovně jiné takové místo) počítačem s webovou kamerou, mikrofonem a eventuálně sluchátky; výrazně a jasně označeno, aby je uživatel se sluchovým postižením včas zaregistroval a mohl využít. Webová kamera u počítače umožní využití tlumočení on-line či další pomoc, je proto žádoucí v každé knihovně alespoň na jednom místě (i když využitelná je i na dalších místech v knihovně). | ||
+ | |||
+ | ------ | ||
+ | <WRAP center |