Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


aks:technologicky_plan

Toto je starší verze dokumentu!


9. Technologický plán

I když knihovní software a případné požadavky na jeho změnu jsou součástí širší strategie knihovny v oblasti informačních technologií, změna knihovního softwaru obvykle vyžaduje vytvoření detailního technologického plánu s jednotlivými kroky, jejichž prostřednictvím se má dosáhnout požadovaného cíle. Aby byl projekt změny softwaru úspěšný, musí tento plán obsahovat popis potřebného hardwaru i softwaru, síťové i další infrastruktury, činností a procedur, školení aj.

Plán pomáhá stanovit posloupnost jednotlivých kroků při projektu přechodu na nový software a je také nezbytným podkladem pro kalkulaci veškerých souvisejících nákladů, přípravu žádosti o dotaci nebo jinou formu fundraisingu.

Při tvorbě technologického plánu v rámci přechodu na nový knihovní software byste neměli zapomenout zejména na tyto oblasti:

  • výběr softwaru;
  • požadavky na hardware;
  • zajištění internetové konektivity;
  • nezbytná elektronistalace;
  • RFID nebo zařízení pro ochranu fondu;
  • zařízení pro samoobslužnou výpůjčku;
  • převod, testování a opravy dat;
  • nastavení bezpečnostních postupů;
  • plány pro zálohu a obnovu dat;
  • napojení na další poskytované elektronické služby a kooperativní projekty, případné provedení nutných změn stávajících systémů a služeb;
  • postup při instalaci nového knihovního softwaru a způsob nasazení do provozu;
  • nastavení a testování knihovního softwaru;
  • školení zaměstnanců i uživatelů1)

Pokud jde o výběr softwaru, technologický plán by měl obsahovat:

  • požadované cíle a funkce softwaru, návaznost na další služby (z hlediska technologií), včetně jejich nastavení a zprovoznění;
  • požadované změny procesů knihovny;
  • požadavky na software, jeho typ, způsob provozu (a servis), jednotlivé moduly a doplňky;
  • požadovaný počet licencí.

V případě hardwaru by měly do plánu být začleněny požadavky na:

  • server nebo servery, routery, UPS (zdroje napájení) aj.;
  • provoz hardwaru (optimální klimatické podmínky serveru, zabezpečení místnosti proti neoprávněnému vstupu apod.);
  • pracovní stanice pro personál;
  • další vybavení (monitory, klávesnice, myši, čtečky čárových kódů / čipových karet, čtecí zařízení pro RFID, tiskárny a jiná periferní zařízení).

Pokud v rámci změny knihovního softwaru pořizujete nové počítače nebo jiné hardwarové vybavení, nezapomeňte na související příslušenství (zásuvky, držáky na kabely apod) a vhodný nábytek (počítačové stoly, židle apod.). Pamatujte na podjezdnost stolů, dostatečný prostor a správné umístění nábytku tak, aby počítače mohli využívat i uživatelé s tělesným postižením.

Cenové aspekty technologického plánu přechodu na nový knihovní software jsou uvedeny v kapitole Rozpočet projektu.

1)
WEBBER, Desiree a Andrew PETERS. Integrated library systems: planning, selecting, and implementing. Santa Barbara: Libraries Unlimited, 2010, s. 70–71, 77–84. ISBN 978-1-59158-897-9.
Tento web používá cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s ukládáním cookies do vašeho počítače. Také berete na vědomí, že jste si přečetli a porozuměli našim Zásadám ochrany osobních údajů. Pokud nesouhlasíte s odchodem z webu.Více informací
aks/technologicky_plan.1569091229.txt.gz · Poslední úprava: 2019/09/21 20:40 autor: linda