Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


aks:skoleni_pracovniku

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
aks:skoleni [2019/09/19 14:58] lindaaks:skoleni_pracovniku [2019/10/06 08:20] (aktuální) linda
Řádek 1: Řádek 1:
-====== -#21 Školení personálu ======+====== -#23 Školení pracovníků ======
  
-Požadavky na školení personálu se liší, jde-li o přechod na vyšší verzi stávajícího softwaru (případně přechod na nový, ale navazující software) od situace, kdy jde o kompletní změnu softwaru. Ta přináší obvykle větší změny způsobů práce knihovny. Liší se také školení v malých knihovnách, kde většina pracovníků provádí téměř všechny činnosti, od školení ve větších knihovnách, kde jsou úkoly rozdělené podle oddělení nebo činností.+Požadavky na školení pracovníků se liší, jde-li o přechod na vyšší verzi stávajícího softwaru (případně přechod na nový, ale navazující software) od situace, kdy jde o kompletní změnu softwaru. Ta přináší obvykle větší změny způsobu práce. Liší se také školení v malých knihovnách, kde většina pracovníků provádí téměř všechny činnosti, od školení ve větších knihovnách, kde jsou úkoly rozděleny podle oddělení nebo činností.
  
-Ve větších knihovnách může školení probíhat tak, že jsou nejdříve proškoleni systémový knihovník (případně jiný pracovník knihovny) a vedoucí úseků nebo pracovníci zodpovědní za specifické činnosti v knihovně a ti se pak stanou školiteli, kteří proškolí své podřízené nebo spolupracovníky. Jejich konzultantem a supervizorem je proškolený systémový knihovník (nebo jiný pověřený pracovník, který prošel důkladným školením zaměřeným na celý software). S funkcí supervizora je ovšem třeba počítat i v malé knihovně; i tam je při každodenních činnostech občas (zejména v období po přechodu na nový software) nutné personálu poradit, vyřešit vzniklé problémy nebo navrhnout vhodné pracovní postupy.+Ve větších knihovnách může školení probíhat tak, že jsou nejdříve proškoleni systémový knihovník (případně jiný pracovník knihovny) a vedoucí úseků nebo pracovníci zodpovědní za specifické činnosti v knihovně a ti se pak stanou školiteli, kteří proškolí své podřízené nebo spolupracovníky. Jejich konzultantem a supervizorem je proškolený systémový knihovník (nebo jiný pověřený pracovník, který prošel důkladným školením zaměřeným na celý software). S funkcí supervizora je ovšem třeba počítat i v malé knihovně; i tam je při každodenních činnostech občas (zejména v období po přechodu na nový software) nutné pracovníkům poradit, vyřešit vzniklé problémy nebo navrhnout vhodné pracovní postupy.
  
-Školení obvykle provádí dodavatel nebo provozovatel softwaru. Z finančních i praktických důvodů je vhodné, pokud školení probíhá přímo v knihovně, kde se ho může zúčastnit více účastníků zároveň((Výhodou může být také to, že externí školitel se v případě potřeby může seznámit s praktickými potřebami provozu knihovny přímo na místě.)).+Školení obvykle provádí dodavatel nebo provozovatel softwaru. Z finančních i praktických důvodů je vhodné, pokud školení probíhá přímo v knihovně, kde se ho může zúčastnit více účastníků zároveň((Výhodou může být také to, že externí školitel se v případě potřeby přímo na místě může seznámit s praktickými potřebami provozu knihovny.)).
  
-Školení pracovníků by mělo probíhat na datech dané knihovny((Ve výjimečných případech je možné, aby se interní školitelé seznámili se základními funkcemi softwaru prostřednictvím některé univerzální demo instalace.)). Využití vlastních dat pro školení personálu přispívá jednak k rychlejší orientaci v daném softwaru a jeho funkcích, jednak k lepšímu porozumění pracovním postupům a případně k jejich efektivnějšímu využití a vyladění s ohledem na potřeby knihovny.+Školení pracovníků by mělo probíhat na datech dané knihovny((Ve výjimečných případech je možné, aby se interní školitelé seznámili se základními funkcemi softwaru prostřednictvím univerzální demo instalace.)). Využití vlastních dat pro školení pracovníků přispívá jednak k rychlejší orientaci v daném softwaru a jeho funkcích, jednak k lepšímu porozumění pracovním postupům a případně k jejich efektivnějšímu využití a sladění s potřebami knihovny.
  
 <WRAP center round tip> <WRAP center round tip>
Řádek 23: Řádek 23:
 Školení by mělo být zaměřeno na: Školení by mělo být zaměřeno na:
   * ** všechny funkce softwaru pro danou oblast činností**;   * ** všechny funkce softwaru pro danou oblast činností**;
-  * základní možnosti nastavení funkcí pro danou oblast činnosti (a to i v případě, že nastavení provádí někdo jiný);+  * základní možnosti nastavení funkcí pro danou oblast činností (a to i v případě, že nastavení provádí někdo jiný);
   * návaznost těchto funkcí další činnosti knihovny prováděné pomocí softwaru;   * návaznost těchto funkcí další činnosti knihovny prováděné pomocí softwaru;
   * základní návaznosti funkcí softwaru v dané oblasti činností na externích zařízení, systémy nebo kooperativní projekty.   * základní návaznosti funkcí softwaru v dané oblasti činností na externích zařízení, systémy nebo kooperativní projekty.
Řádek 30: Řádek 30:
 Školení by mělo být zaměřeno na: Školení by mělo být zaměřeno na:
   * podrobné představení **základních funkcí softwaru a jeho rozhraní**;   * podrobné představení **základních funkcí softwaru a jeho rozhraní**;
-  * možnosti nastavení a přizpůsobení pracovního prostoru a ovládání softwaru((Pokud knihovna dříve používala jiný software, v němž se rozhraní služebního klienta jeho chování liší od softwaru nového, je dobré na to pracovníky při školení upozornit a naučit je využívat vhodné postupy (např. jak se dostat k potřebným funkcím, jak pracovat s panely nebo okny programu či prohlížeče apod.).));+  * možnosti nastavení a přizpůsobení pracovního prostoru a ovládání softwaru((Pokud knihovna dříve používala jiný software, jehož rozhraní a chování liší od softwaru nového, je dobré na to pracovníky při školení upozornit a naučit je využívat vhodné postupy (např. jak se dostat k potřebným funkcím, jak pracovat s panely nebo okny programu či prohlížeče apod.).));
   * **podrobné představení funkcí, které se týkají činností prováděných daným pracovníkem** (např. katalogizační funkce pro katalogizátory nebo výpůjční protokol pro pracovníky ve službách);   * **podrobné představení funkcí, které se týkají činností prováděných daným pracovníkem** (např. katalogizační funkce pro katalogizátory nebo výpůjční protokol pro pracovníky ve službách);
-  * základní informace o funkcích softwaru, které se používají v dalších odděleních či úsecích knihovny, a o vzájemném propojení jednotlivých funkcí((Pracovníci knihovny získají přehled o návaznosti své práce na další činnosti v knihovně. Zároveň je to výhodou při potřebě vzájemné zastupitelnosti personálu.));+  * základní informace o funkcích softwaru, které se používají v dalších odděleních či úsecích knihovny, a o jejich vzájemném propojení((Pracovníci knihovny získají přehled o návaznosti své práce na další činnosti v knihovně. Zároveň je to výhodné z hlediska vzájemné zastupitelnosti pracovníků.));
   * všechny funkce **online katalogu**.   * všechny funkce **online katalogu**.
-Poslední bod se týká skutečně **všech pracovníků**, nejen personálu ve službách, který by měbýt schopen bez potíží reagovat na dotazy uživatelů. Online katalog kde se uživatelé setkávají s výsledky práce jednotlivých úseků knihovny a pokud pracovníci těchto úseků tuší, jakým způsobem se jejich práce týká uživatelů, může jim to pomoci k efektivnější práci.+Je třeba zdůraznit, že poslední zmíněný bod se týká skutečně **všech pracovníků**, nejen pracovníků ve službách, kteří by měli být schopni bez potíží reagovat na dotazy uživatelů. V online katalogu se uživatelé setkávají s výsledky práce jednotlivých úseků knihovny. Pokud pracovníci těchto úseků tuší, jakým způsobem se jejich práce týká uživatelů, může jim to pomoci k efektivnější práci.
  
 <WRAP center round info> <WRAP center round info>
Řádek 40: Řádek 40:
  
  
-Kvalitní proškolení zaměstnanců knihovny je důležité z hlediska poskytování služeb uživatelům. Zejména pracovníci ve službách budou po změně softwaru v kontaktu s uživateli a budou jim vysvětlovat důvody pro změnu softwaru,  pomáhat jim používat nové funkce, připravovat pro ně školení apod.+Kvalitní proškolení zaměstnanců knihovny je důležité z hlediska poskytování služeb uživatelům. Zejména pracovníci ve službách budou po změně softwaru v kontaktu s uživateli a budou jim vysvětlovat důvody pro změnu softwaru, pomáhat jim používat nové funkce, připravovat pro ně školení apod.
 </WRAP> </WRAP>
  
 ===== - Seznámení s pracovními postupy ===== ===== - Seznámení s pracovními postupy =====
-Protože se v různých softwarech některé činnosti nebo procesy mohou provádět různě a dokonce v některých softwarech lze různé činnosti provádět více způsoby, je pro efektivní práci v knihovním softwaru důležité seznámit se nejen s funkcemi softwaru, ale také s konkrétními postupy využívání softwaru pro činnosti a služby dané knihovny((Právě proto by školení mělo probíhat na reálných datech konkrétní knihovny.)). Někdy jsou tyto postupy "přímočaré a jednoznačné", protože přesně kopírují nastavené možnosti softwaru. V určitých případech je ale nutné vybírat mezi více variantami postupu, případně se postupy zásadně liší od postupů v předchozím softwaru. Pak je vhodné [[aks:procesy#dokumentace_pracovnich_postupu|pracovní postupy zdokumentovat]] pomocí návodů, procesních diagramů apod.+Protože se v různých softwarech některé činnosti nebo procesy mohou provádět různě (a dokonce v některých softwarech lze různé činnosti provádět více způsoby), je pro efektivní práci v knihovním softwaru důležité seznámit se nejen s funkcemi softwaru, ale také s konkrétními postupy využívání softwaru pro činnosti a služby dané knihovny((Právě proto by školení mělo probíhat na reálných datech knihovny.)). Někdy jsou tyto postupy "přímočaré a jednoznačné", protože přesně kopírují nastavené možnosti softwaru. V určitých případech je ale nutné vybírat mezi více variantami postupu, případně se postupy zásadně liší od postupů v předchozím softwaru. Pak je vhodné [[aks:pracovni_postupy_a_procesy#dokumentace_pracovnich_postupu|pracovní postupy zdokumentovat]] pomocí návodů, procesních diagramů apod.
 <WRAP center round tip> <WRAP center round tip>
-**Školení personálu je možné využít pro nastavení procesů knihovny v novém softwaru**. Personálkterý danou činnost prováděve starém softwaru, může (po seznámení se se základními funkcemi nového softwaru) o nových postupech např. diskutovat ve skupinách. Jednotlivci či skupiny mohou rovněž dostat za úkol zpracovat návrh vhodného postupu pro konkrétní činnost. Po srovnání návrhů a případné diskusi je možné vybrat nejvhodnější postup, zdokumentovat ho a následně používat.+**Školení pracovníků je možné využít pro nastavení procesů knihovny v novém softwaru**. Pracovnícikteří danou činnost prováděli ve starém softwaru, mohou (po seznámení se se základními funkcemi nového softwaru) o nových postupech např. diskutovat ve skupinách. Jednotlivci či skupiny mohou rovněž dostat za úkol zpracovat návrh vhodného postupu pro konkrétní činnost. Po srovnání návrhů a případné diskusi je možné vybrat nejvhodnější postup, zdokumentovat ho a následně používat.
 </WRAP> </WRAP>
  
Řádek 59: Řádek 59:
  
 </WRAP> </WRAP>
 +
 +<-testovani_softwaru|22. Testování softwaru^obsah|Obsah^informacni_kampan_pro_uzivatele|24. Informační kampaň pro uživatele->
aks/skoleni_pracovniku.1568897899.txt.gz · Poslední úprava: 2019/09/19 14:58 autor: linda