Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
Obě strany předchozí revizePředchozí verzeNásledující verze | Předchozí verze | ||
aks:skoleni [2019/09/19 13:49] – linda | aks:skoleni_pracovniku [2019/10/06 08:20] (aktuální) – linda | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | ====== -#21 Školení | + | ====== -#23 Školení |
- | Požadavky na školení | + | Požadavky na školení |
- | Ve větších knihovnách může školení probíhat tak, že jsou nejdříve proškoleni systémový knihovník (případně jiný pracovník knihovny) a vedoucí úseků nebo pracovníci zodpovědní za specifické činnosti v knihovně a ti se pak stanou školiteli, kteří proškolí své podřízené nebo spolupracovníky. Jejich konzultantem a supervizorem je proškolený systémový knihovník (nebo jiný pověřený pracovník, který prošel důkladným školením zaměřeným na celý software). S funkcí supervizora je ovšem třeba počítat i v malé knihovně; i tam je při každodenních činnostech občas (zejména v období po přechodu na nový software) nutné | + | Ve větších knihovnách může školení probíhat tak, že jsou nejdříve proškoleni systémový knihovník (případně jiný pracovník knihovny) a vedoucí úseků nebo pracovníci zodpovědní za specifické činnosti v knihovně a ti se pak stanou školiteli, kteří proškolí své podřízené nebo spolupracovníky. Jejich konzultantem a supervizorem je proškolený systémový knihovník (nebo jiný pověřený pracovník, který prošel důkladným školením zaměřeným na celý software). S funkcí supervizora je ovšem třeba počítat i v malé knihovně; i tam je při každodenních činnostech občas (zejména v období po přechodu na nový software) nutné |
- | Školení obvykle provádí dodavatel nebo provozovatel softwaru. Z finančních i praktických důvodů je vhodné, pokud školení probíhá přímo v knihovně, kde se ho může zúčastnit více účastníků zároveň((Výhodou může být také to, že externí školitel se v případě potřeby může seznámit s praktickými potřebami provozu knihovny | + | Školení obvykle provádí dodavatel nebo provozovatel softwaru. Z finančních i praktických důvodů je vhodné, pokud školení probíhá přímo v knihovně, kde se ho může zúčastnit více účastníků zároveň((Výhodou může být také to, že externí školitel se v případě potřeby |
- | Školení pracovníků by mělo probíhat na datech dané knihovny((Ve výjimečných případech je možné, aby se interní školitelé seznámili se základními funkcemi softwaru prostřednictvím | + | Školení pracovníků by mělo probíhat na datech dané knihovny((Ve výjimečných případech je možné, aby se interní školitelé seznámili se základními funkcemi softwaru prostřednictvím univerzální demo instalace.)). Využití vlastních dat pro školení |
<WRAP center round tip> | <WRAP center round tip> | ||
Řádek 16: | Řádek 16: | ||
==== - Systémový knihovník / školitel supervizor ==== | ==== - Systémový knihovník / školitel supervizor ==== | ||
Školení by mělo být zaměřeno na: | Školení by mělo být zaměřeno na: | ||
- | * **funkcemi | + | * **funkce |
- | * vzájemné propojení a návaznostmi | + | * vzájemné propojení a návaznosti |
* návaznosti na externí zařízení a systémy či kooperativní projekty; | * návaznosti na externí zařízení a systémy či kooperativní projekty; | ||
* možnosti nastavení systému i jeho dílčích částí (a to i v případě, že sám tato nastavení neprovádí). | * možnosti nastavení systému i jeho dílčích částí (a to i v případě, že sám tato nastavení neprovádí). | ||
Řádek 23: | Řádek 23: | ||
Školení by mělo být zaměřeno na: | Školení by mělo být zaměřeno na: | ||
* ** všechny funkce softwaru pro danou oblast činností**; | * ** všechny funkce softwaru pro danou oblast činností**; | ||
- | * základní možnosti nastavení funkcí pro danou oblast činnosti | + | * základní možnosti nastavení funkcí pro danou oblast činností |
* návaznost těchto funkcí další činnosti knihovny prováděné pomocí softwaru; | * návaznost těchto funkcí další činnosti knihovny prováděné pomocí softwaru; | ||
* základní návaznosti funkcí softwaru v dané oblasti činností na externích zařízení, | * základní návaznosti funkcí softwaru v dané oblasti činností na externích zařízení, | ||
Řádek 30: | Řádek 30: | ||
Školení by mělo být zaměřeno na: | Školení by mělo být zaměřeno na: | ||
* podrobné představení **základních funkcí softwaru a jeho rozhraní**; | * podrobné představení **základních funkcí softwaru a jeho rozhraní**; | ||
- | * možnosti nastavení a přizpůsobení pracovního prostoru a ovládání softwaru((Pokud knihovna dříve používala jiný software, | + | * možnosti nastavení a přizpůsobení pracovního prostoru a ovládání softwaru((Pokud knihovna dříve používala jiný software, |
- | * **podrobné představení funkcí, které se týkají činností prováděných **daným pracovníkem | + | * **podrobné představení funkcí, které se týkají činností prováděných |
- | * základní informace o funkcích softwaru, které se používají v dalších odděleních či úsecích knihovny, a o vzájemném propojení | + | * základní informace o funkcích softwaru, které se používají v dalších odděleních či úsecích knihovny, a o jejich |
* všechny funkce **online katalogu**. | * všechny funkce **online katalogu**. | ||
- | Poslední | + | Je třeba zdůraznit, že poslední zmíněný |
<WRAP center round info> | <WRAP center round info> | ||
Řádek 40: | Řádek 40: | ||
- | Kvalitní proškolení zaměstnanců knihovny je důležité z hlediska poskytování služeb uživatelům. Zejména pracovníci ve službách budou po změně softwaru v kontaktu s uživateli a budou jim vysvětlovat důvody pro změnu softwaru, | + | Kvalitní proškolení zaměstnanců knihovny je důležité z hlediska poskytování služeb uživatelům. Zejména pracovníci ve službách budou po změně softwaru v kontaktu s uživateli a budou jim vysvětlovat důvody pro změnu softwaru, pomáhat jim používat nové funkce, připravovat pro ně školení apod. |
</ | </ | ||
===== - Seznámení s pracovními postupy ===== | ===== - Seznámení s pracovními postupy ===== | ||
- | Protože se v různých softwarech některé činnosti nebo procesy mohou provádět různě a dokonce v některých softwarech lze různé činnosti provádět více způsoby, je pro efektivní práci v knihovním softwaru důležité seznámit se nejen s funkcemi softwaru, ale také s konkrétními postupy využívání softwaru pro činnosti a služby dané knihovny((Právě proto by školení mělo probíhat na reálných datech | + | Protože se v různých softwarech některé činnosti nebo procesy mohou provádět různě |
<WRAP center round tip> | <WRAP center round tip> | ||
- | **Školení | + | **Školení |
</ | </ | ||
Řádek 59: | Řádek 59: | ||
</ | </ | ||
+ | |||
+ | < |