Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


aks:pracovni_postupy_a_procesy

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
aks:procesy [2019/09/23 09:02] – ↷ Odkaz upraven z důvodu přesunutí lindaaks:pracovni_postupy_a_procesy [2020/02/24 20:38] (aktuální) eva
Řádek 1: Řádek 1:
 ====== -#7 Pracovní postupy a procesy ====== ====== -#7 Pracovní postupy a procesy ======
-Knihovní software má velký vliv na to, jaké služby a jakým způsobem může knihovna nabízet svým uživatelům. Postup práce a jednotlivé procesy jsou ovlivněny nejen moduly či funkcemi knihovního softwaru, ale také jeho architekturou a strukturou, tím, zda je software určen pro malé či velké knihovny, jak podrobně lze definovat oprávnění pro jednotlivé funkce, jaké znalosti jsou předpokládány pro různé činnosti apod. Vliv může mít i pozadí a důvod vzniku daného softwaru: kdo či která knihovna se na jeho vývoji podílela, ve které zemi a v jaké situaci software vznikal apod.+Knihovní software má velký vliv na to, jaké služby a jakým způsobem může knihovna nabízet svým uživatelům. Postup práce a jednotlivé procesy jsou ovlivněny nejen moduly či funkcemi knihovního softwaru, ale také jeho architekturou a strukturou, tím, zda je software určen pro malé či velké knihovny, jak podrobně lze definovat oprávnění pro jednotlivé funkce, jak je software nastaven, jaké znalosti jsou předpokládány pro různé činnosti apod. Vliv může mít i pozadí a důvod vzniku daného softwaru: kdo či která knihovna se na jeho vývoji podílela, ve které zemi a v jaké situaci software vznikal apod.
  
 <WRAP center round box> <WRAP center round box>
Řádek 17: Řádek 17:
  
 Praktickým výstupem této analýzy by mělo být zjištění, které procesy, postupy, případně služby: Praktickým výstupem této analýzy by mělo být zjištění, které procesy, postupy, případně služby:
-  * jsou (stále) vyhovující, a tudíž není potřeba je měnit; +  * jsou (stále) vyhovující, a tudíž není třeba je měnit; 
-  * nejsou optimální nebo efektivní, a tudíž je třeba je změnit nebo zrušit (např. je třeba zavést novou skupinu čtenářů, pro kterou budou platit nová pravidla pro výpůjčky, vytvořit nové katalogizační šablony/listy apod.);+  * nejsou optimální nebo efektivní, a tudíž je třeba je změnit nebo zrušit (např. je třeba zavést novou skupinu čtenářů, pro kterou budou platit nová výpůjční pravidla, vytvořit nové katalogizační šablony/listy apod.);
   * jsou prozatím neautomatizované nebo realizované v jiném než knihovním softwaru a bylo by nově možné je s knihovním softwarem propojit (např. evidence plateb čtenářů nebo správa akvizice, které dosud probíhaly mimo knihovní software s využitím externích nástrojů);   * jsou prozatím neautomatizované nebo realizované v jiném než knihovním softwaru a bylo by nově možné je s knihovním softwarem propojit (např. evidence plateb čtenářů nebo správa akvizice, které dosud probíhaly mimo knihovní software s využitím externích nástrojů);
   * jsou plánované, ale prozatím se nevykonávaly, a tudíž je třeba je nově nastavit (např. knihovna dosud nenabízela čtenářům možnost, aby si objednali dokumenty, které jsou na regále, a chce tuto službu zavést).   * jsou plánované, ale prozatím se nevykonávaly, a tudíž je třeba je nově nastavit (např. knihovna dosud nenabízela čtenářům možnost, aby si objednali dokumenty, které jsou na regále, a chce tuto službu zavést).
  
 <WRAP center round important> <WRAP center round important>
-Změna dosud používaných pracovních postupů, včetně postupů při poskytování jednotlivých služeb a seznámení s postupem práce v novém knihovního softwaru, znamená pro personál knihovny zátěž. Je proto třeba počítat s tím, že trvá nějakou dobu, než se pro některé činnosti najdou a vyladí nové vhodné postupy a než si personál na tyto nové postupy zvykne((Pokud je to možné, pomůže zažití nových pracovních postupů vytvoření testovací prostředí, v němž si personál může většinu nových pracovních postupů nacvičit.)).+Změna dosud používaných pracovních postupů, včetně postupů při poskytování jednotlivých služeb a seznámení se s postupem práce v novém knihovního softwaru, znamená pro pracovníky knihovny zátěž. Je proto třeba počítat s tím, že trvá nějakou dobu, než se pro některé činnosti najdou a vyladí nové vhodné postupy a než si pracovníci na tyto nové postupy zvyknou((Pokud je to možné, zvažte vytvoření testovacího prostředí, v němž si pracovníci budou moci většinu nových pracovních postupů nacvičit.)).
  
 </WRAP> </WRAP>
Řádek 32: Řádek 32:
 ===== - Dokumentace pracovních postupů ===== ===== - Dokumentace pracovních postupů =====
  
-Jedním z vhodných nástrojů pro analýzu procesů a pracovních postupů knihovny je dokumentace pracovních postupů((Dokumentace pracovních postupů je jednou z forem dokumentace. I když do značné míry může souviset s používaným softwarem, nejde o klasický manuál pro práci se softwarem.)). Ta písemnou nebo jinou formou zachycuje:+Jedním z vhodných nástrojů pro analýzu procesů a pracovních postupů knihovny je dokumentace těchto postupů((Dokumentace pracovních postupů je jednou z forem dokumentace. I když do značné míry může souviset s používaným softwarem, nejde o klasický manuál pro práci se softwarem.)). Ta písemnou nebo jinou formou zachycuje:
   * postupy, kterými jsou jednotlivé činnosti knihovny vykonávány;   * postupy, kterými jsou jednotlivé činnosti knihovny vykonávány;
   * kteří pracovníci je mohou vykonávat;   * kteří pracovníci je mohou vykonávat;
Řádek 41: Řádek 41:
 ==== - Procesní diagramy ==== ==== - Procesní diagramy ====
  
-Dokumentace může mít mj. podobu [[https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDvojov%C3%BD_diagram|procesního diagramu]], který umožňuje jednoduchou formou zachytit plynutí jednotlivých procesů. Skládá se ze standardizovaných značek, které jsou mezi sebou propojeny pomocí přímek nebo šipek a vyjadřují možné rozhodovací uzly, návaznosti procesů na další postupy apod.((VLASÁK, Rudolf a Soňa BULÍČKOVÁ. //Základy projektování informačních systémů//. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003, s. 84–88 ISBN 80-246-0727-1.)) +Dokumentace může mít mj. podobu [[https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDvojov%C3%BD_diagram|procesního diagramu]], který umožňuje jednoduchou formou zachytit plynutí jednotlivých procesů. Skládá se ze standardizovaných značek, které jsou mezi sebou propojeny pomocí přímek nebo šipek a vyjadřují rozhodovací uzly, návaznosti procesů na další postupy apod.((VLASÁK, Rudolf a Soňa BULÍČKOVÁ. //Základy projektování informačních systémů//. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003, s. 84–88ISBN 80-246-0727-1.)) 
-Pro vytváření procesních diagramů lze využít jak funkce některých tabulkových procesorů v kancelářských balících((Můžete např. využít tabulkový procesor Microsoft Excel.)), tak speciální programy((Viz např. online nástroj [[https://www.draw.io/|Diagramly]].)).+Pro vytváření procesních diagramů lze využít jak funkce některých tabulkových procesorů v kancelářských balících((Můžete např. využít tabulkový procesor Microsoft Excel.)), tak speciální programy((Viz např. online nástroj [[https://www.draw.io/|Diagramly]].)).
  
 ==== - Význam dokumentace postupů v knihovně ==== ==== - Význam dokumentace postupů v knihovně ====
Řádek 52: Řádek 52:
  
   * pomáhá mapovat procesy při zavádění nových služeb;   * pomáhá mapovat procesy při zavádění nových služeb;
-  * pomáhá personálu standardním způsobem řešit běžné i méně obvyklé pracovní situace;+  * pomáhá pracovníkům knihovny standardním způsobem řešit běžné i méně obvyklé situace;
   * usnadňuje seznámení nových pracovníků s pracovními postupy v knihovně;   * usnadňuje seznámení nových pracovníků s pracovními postupy v knihovně;
   * usnadňuje vyjednávání se zřizovatelem o nových službách, rozpočtu, personálním zajištění služeb atd.;   * usnadňuje vyjednávání se zřizovatelem o nových službách, rozpočtu, personálním zajištění služeb atd.;
Řádek 59: Řádek 59:
  
  
-Dokumentace procesů může mít tištěnu formu nebo formu elektronického dokumentu, může být zveřejněna na internetu či intranetu s využitím redakčního systému, databáze, wiki softwaru apod.+Dokumentace procesů může mít tištěnou formu nebo formu elektronického dokumentu, může být zveřejněna na internetu či intranetu s využitím redakčního systému, databáze, wiki softwaru apod.
  
 ==== - Příklady dokumentace postupů v konkrétních knihovnách ==== ==== - Příklady dokumentace postupů v konkrétních knihovnách ====
  
 Můžete se inspirovat konkrétními ukázkami **písemné dokumentace postupů**: Můžete se inspirovat konkrétními ukázkami **písemné dokumentace postupů**:
-  * [[https://eg-wiki.osvobozena-knihovna.cz/doku.php/knihovna_jabok:ztrata_knihy|Postup při ztrátě knihy]]((Jde o příklad z knihovny, která používá knihovní software Evergreen. Možností, jak lze řešit ztrátu knihy, nabízí knihovní software Evergreen několik, ať už co týče možných nastavení nebo způsobu, jakým lze situaci řešit v běžném provozu. Proto postupy řešení ztráty dokumentu v jiných knihovnách používajících Evergreen mohou být zcela odlišné.));+  * [[https://eg-wiki.osvobozena-knihovna.cz/doku.php/knihovna_jabok:ztrata_knihy|Postup při ztrátě knihy]]((Jde o příklad z knihovny, která používá knihovní software Evergreen. Možností, jak lze řešit ztrátu knihy, nabízí knihovní software Evergreen několik, ať už co se týče možných nastavení nebo způsobu, jakým lze situaci řešit v běžném provozu. Proto postupy řešení ztráty dokumentu v jiných knihovnách používajících Evergreen mohou být zcela odlišné.));
   * [[https://pines.georgialibraries.org/dokuwiki/doku.php?id=circ:circulation:offline|Půjčování v režimu offline]]((Jde o příklad pracovních postupů při půjčování offline, které jsou součástí výpůjčních politik a postupů ve sdružení knihoven PINES ve státě Georgia v USA.)).   * [[https://pines.georgialibraries.org/dokuwiki/doku.php?id=circ:circulation:offline|Půjčování v režimu offline]]((Jde o příklad pracovních postupů při půjčování offline, které jsou součástí výpůjčních politik a postupů ve sdružení knihoven PINES ve státě Georgia v USA.)).
  
-Užitečné jsou také příklady **dokumentace pracovních postupů s využitím procesních diagramů**. Níže (viz obr. 1 a odkazy) najdete procesní diagramy, které vytvořili studenti Ústavu informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Univerzity Karlovy (ÚISK FF UK) a Vyšší odborné školy informačních služeb v rámci volitelného semináře //Knihovní software Evergreen v praxi// v roce 2010 a studenty ÚISK FF UK v rámci předmětu //Informační technologie v knihovnách a informačních institucích// v roce 2019.+Užitečné jsou také příklady **dokumentace pracovních postupů s využitím procesních diagramů**. Níže (viz obr. 1 a odkazy) najdete procesní diagramy, které vytvořili studenti Ústavu informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Univerzity Karlovy (ÚISK FF UK) a Vyšší odborné školy informačních služeb v rámci volitelného semináře //Knihovní software Evergreen v praxi// v roce 2010 a studenti ÚISK FF UK v rámci předmětu //Informační technologie v knihovnách a informačních institucích// v roce 2019.
  
-**Procesní diagramVýpůjčka, blokace a rezervace** \\+**Procesní diagram Výpůjčka, blokace a rezervace** \\
 {{:aks:vypujcka-blokace-rezervace.png|Obr. 1: Ukázka procesního diagramu: Rezervace – blokace – výpůjčka (zdroj: ÚISK FF UK a VOŠIS, 2010)}} \\ {{:aks:vypujcka-blokace-rezervace.png|Obr. 1: Ukázka procesního diagramu: Rezervace – blokace – výpůjčka (zdroj: ÚISK FF UK a VOŠIS, 2010)}} \\
 //Obr. 1: Ukázka procesního diagramu: Rezervace – blokace – výpůjčka (zdroj: ÚISK FF UK a VOŠIS, 2010)// //Obr. 1: Ukázka procesního diagramu: Rezervace – blokace – výpůjčka (zdroj: ÚISK FF UK a VOŠIS, 2010)//
Řádek 79: Řádek 79:
   * {{ :aks:registrace_uzivatele.png?linkonly |Registrace uživatele}} (zdroj: ÚISK FF UK a VOŠIS, 2010).   * {{ :aks:registrace_uzivatele.png?linkonly |Registrace uživatele}} (zdroj: ÚISK FF UK a VOŠIS, 2010).
  
 +<-analyza_situace_a_potreb_knihovny|6. Analýza situace a potřeb knihovny^obsah|Obsah^nove_technologie_a_sluzby|8. Nové technologie a služby->
aks/pracovni_postupy_a_procesy.1569222139.txt.gz · Poslední úprava: 2019/09/23 09:02 autor: linda