Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


aks:pracovni_postupy_a_procesy

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
Poslední revizeObě strany příští revize
aks:procesy [2019/09/23 09:02] – ↷ Odkaz upraven z důvodu přesunutí lindaaks:pracovni_postupy_a_procesy [2019/10/06 07:39] linda
Řádek 17: Řádek 17:
  
 Praktickým výstupem této analýzy by mělo být zjištění, které procesy, postupy, případně služby: Praktickým výstupem této analýzy by mělo být zjištění, které procesy, postupy, případně služby:
-  * jsou (stále) vyhovující, a tudíž není potřeba je měnit; +  * jsou (stále) vyhovující, a tudíž není třeba je měnit; 
-  * nejsou optimální nebo efektivní, a tudíž je třeba je změnit nebo zrušit (např. je třeba zavést novou skupinu čtenářů, pro kterou budou platit nová pravidla pro výpůjčky, vytvořit nové katalogizační šablony/listy apod.);+  * nejsou optimální nebo efektivní, a tudíž je třeba je změnit nebo zrušit (např. je třeba zavést novou skupinu čtenářů, pro kterou budou platit nová výpůjční pravidla, vytvořit nové katalogizační šablony/listy apod.);
   * jsou prozatím neautomatizované nebo realizované v jiném než knihovním softwaru a bylo by nově možné je s knihovním softwarem propojit (např. evidence plateb čtenářů nebo správa akvizice, které dosud probíhaly mimo knihovní software s využitím externích nástrojů);   * jsou prozatím neautomatizované nebo realizované v jiném než knihovním softwaru a bylo by nově možné je s knihovním softwarem propojit (např. evidence plateb čtenářů nebo správa akvizice, které dosud probíhaly mimo knihovní software s využitím externích nástrojů);
   * jsou plánované, ale prozatím se nevykonávaly, a tudíž je třeba je nově nastavit (např. knihovna dosud nenabízela čtenářům možnost, aby si objednali dokumenty, které jsou na regále, a chce tuto službu zavést).   * jsou plánované, ale prozatím se nevykonávaly, a tudíž je třeba je nově nastavit (např. knihovna dosud nenabízela čtenářům možnost, aby si objednali dokumenty, které jsou na regále, a chce tuto službu zavést).
  
 <WRAP center round important> <WRAP center round important>
-Změna dosud používaných pracovních postupů, včetně postupů při poskytování jednotlivých služeb a seznámení s postupem práce v novém knihovního softwaru, znamená pro personál knihovny zátěž. Je proto třeba počítat s tím, že trvá nějakou dobu, než se pro některé činnosti najdou a vyladí nové vhodné postupy a než si personál na tyto nové postupy zvykne((Pokud je to možné, pomůže zažití nových pracovních postupů vytvoření testovací prostředí, v němž si personál může většinu nových pracovních postupů nacvičit.)).+Změna dosud používaných pracovních postupů, včetně postupů při poskytování jednotlivých služeb a seznámení se s postupem práce v novém knihovního softwaru, znamená pro pracovníky knihovny zátěž. Je proto třeba počítat s tím, že trvá nějakou dobu, než se pro některé činnosti najdou a vyladí nové vhodné postupy a než si pracovníci na tyto nové postupy zvyknou((Pokud je to možné, zvažte vytvoření testovacího prostředí, v němž si pracovníci budou moci většinu nových pracovních postupů nacvičit.)).
  
 </WRAP> </WRAP>
Řádek 32: Řádek 32:
 ===== - Dokumentace pracovních postupů ===== ===== - Dokumentace pracovních postupů =====
  
-Jedním z vhodných nástrojů pro analýzu procesů a pracovních postupů knihovny je dokumentace pracovních postupů((Dokumentace pracovních postupů je jednou z forem dokumentace. I když do značné míry může souviset s používaným softwarem, nejde o klasický manuál pro práci se softwarem.)). Ta písemnou nebo jinou formou zachycuje:+Jedním z vhodných nástrojů pro analýzu procesů a pracovních postupů knihovny je dokumentace těchto postupů((Dokumentace pracovních postupů je jednou z forem dokumentace. I když do značné míry může souviset s používaným softwarem, nejde o klasický manuál pro práci se softwarem.)). Ta písemnou nebo jinou formou zachycuje:
   * postupy, kterými jsou jednotlivé činnosti knihovny vykonávány;   * postupy, kterými jsou jednotlivé činnosti knihovny vykonávány;
   * kteří pracovníci je mohou vykonávat;   * kteří pracovníci je mohou vykonávat;
Řádek 41: Řádek 41:
 ==== - Procesní diagramy ==== ==== - Procesní diagramy ====
  
-Dokumentace může mít mj. podobu [[https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDvojov%C3%BD_diagram|procesního diagramu]], který umožňuje jednoduchou formou zachytit plynutí jednotlivých procesů. Skládá se ze standardizovaných značek, které jsou mezi sebou propojeny pomocí přímek nebo šipek a vyjadřují možné rozhodovací uzly, návaznosti procesů na další postupy apod.((VLASÁK, Rudolf a Soňa BULÍČKOVÁ. //Základy projektování informačních systémů//. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003, s. 84–88 ISBN 80-246-0727-1.)) +Dokumentace může mít mj. podobu [[https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BDvojov%C3%BD_diagram|procesního diagramu]], který umožňuje jednoduchou formou zachytit plynutí jednotlivých procesů. Skládá se ze standardizovaných značek, které jsou mezi sebou propojeny pomocí přímek nebo šipek a vyjadřují rozhodovací uzly, návaznosti procesů na další postupy apod.((VLASÁK, Rudolf a Soňa BULÍČKOVÁ. //Základy projektování informačních systémů//. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003, s. 84–88ISBN 80-246-0727-1.)) 
-Pro vytváření procesních diagramů lze využít jak funkce některých tabulkových procesorů v kancelářských balících((Můžete např. využít tabulkový procesor Microsoft Excel.)), tak speciální programy((Viz např. online nástroj [[https://www.draw.io/|Diagramly]].)).+Pro vytváření procesních diagramů lze využít jak funkce některých tabulkových procesorů v kancelářských balících((Můžete např. využít tabulkový procesor Microsoft Excel.)), tak speciální programy((Viz např. online nástroj [[https://www.draw.io/|Diagramly]].)).
  
 ==== - Význam dokumentace postupů v knihovně ==== ==== - Význam dokumentace postupů v knihovně ====
Řádek 52: Řádek 52:
  
   * pomáhá mapovat procesy při zavádění nových služeb;   * pomáhá mapovat procesy při zavádění nových služeb;
-  * pomáhá personálu standardním způsobem řešit běžné i méně obvyklé pracovní situace;+  * pomáhá pracovníkům knihovny standardním způsobem řešit běžné i méně obvyklé situace;
   * usnadňuje seznámení nových pracovníků s pracovními postupy v knihovně;   * usnadňuje seznámení nových pracovníků s pracovními postupy v knihovně;
   * usnadňuje vyjednávání se zřizovatelem o nových službách, rozpočtu, personálním zajištění služeb atd.;   * usnadňuje vyjednávání se zřizovatelem o nových službách, rozpočtu, personálním zajištění služeb atd.;
Řádek 59: Řádek 59:
  
  
-Dokumentace procesů může mít tištěnu formu nebo formu elektronického dokumentu, může být zveřejněna na internetu či intranetu s využitím redakčního systému, databáze, wiki softwaru apod.+Dokumentace procesů může mít tištěnou formu nebo formu elektronického dokumentu, může být zveřejněna na internetu či intranetu s využitím redakčního systému, databáze, wiki softwaru apod.
  
 ==== - Příklady dokumentace postupů v konkrétních knihovnách ==== ==== - Příklady dokumentace postupů v konkrétních knihovnách ====
  
 Můžete se inspirovat konkrétními ukázkami **písemné dokumentace postupů**: Můžete se inspirovat konkrétními ukázkami **písemné dokumentace postupů**:
-  * [[https://eg-wiki.osvobozena-knihovna.cz/doku.php/knihovna_jabok:ztrata_knihy|Postup při ztrátě knihy]]((Jde o příklad z knihovny, která používá knihovní software Evergreen. Možností, jak lze řešit ztrátu knihy, nabízí knihovní software Evergreen několik, ať už co týče možných nastavení nebo způsobu, jakým lze situaci řešit v běžném provozu. Proto postupy řešení ztráty dokumentu v jiných knihovnách používajících Evergreen mohou být zcela odlišné.));+  * [[https://eg-wiki.osvobozena-knihovna.cz/doku.php/knihovna_jabok:ztrata_knihy|Postup při ztrátě knihy]]((Jde o příklad z knihovny, která používá knihovní software Evergreen. Možností, jak lze řešit ztrátu knihy, nabízí knihovní software Evergreen několik, ať už co se týče možných nastavení nebo způsobu, jakým lze situaci řešit v běžném provozu. Proto postupy řešení ztráty dokumentu v jiných knihovnách používajících Evergreen mohou být zcela odlišné.));
   * [[https://pines.georgialibraries.org/dokuwiki/doku.php?id=circ:circulation:offline|Půjčování v režimu offline]]((Jde o příklad pracovních postupů při půjčování offline, které jsou součástí výpůjčních politik a postupů ve sdružení knihoven PINES ve státě Georgia v USA.)).   * [[https://pines.georgialibraries.org/dokuwiki/doku.php?id=circ:circulation:offline|Půjčování v režimu offline]]((Jde o příklad pracovních postupů při půjčování offline, které jsou součástí výpůjčních politik a postupů ve sdružení knihoven PINES ve státě Georgia v USA.)).
  
-Užitečné jsou také příklady **dokumentace pracovních postupů s využitím procesních diagramů**. Níže (viz obr. 1 a odkazy) najdete procesní diagramy, které vytvořili studenti Ústavu informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Univerzity Karlovy (ÚISK FF UK) a Vyšší odborné školy informačních služeb v rámci volitelného semináře //Knihovní software Evergreen v praxi// v roce 2010 a studenty ÚISK FF UK v rámci předmětu //Informační technologie v knihovnách a informačních institucích// v roce 2019.+Užitečné jsou také příklady **dokumentace pracovních postupů s využitím procesních diagramů**. Níže (viz obr. 1 a odkazy) najdete procesní diagramy, které vytvořili studenti Ústavu informačních studií a knihovnictví Filozofické fakulty Univerzity Karlovy (ÚISK FF UK) a Vyšší odborné školy informačních služeb v rámci volitelného semináře //Knihovní software Evergreen v praxi// v roce 2010 a studenti ÚISK FF UK v rámci předmětu //Informační technologie v knihovnách a informačních institucích// v roce 2019.
  
-**Procesní diagramVýpůjčka, blokace a rezervace** \\+**Procesní diagram Výpůjčka, blokace a rezervace** \\
 {{:aks:vypujcka-blokace-rezervace.png|Obr. 1: Ukázka procesního diagramu: Rezervace – blokace – výpůjčka (zdroj: ÚISK FF UK a VOŠIS, 2010)}} \\ {{:aks:vypujcka-blokace-rezervace.png|Obr. 1: Ukázka procesního diagramu: Rezervace – blokace – výpůjčka (zdroj: ÚISK FF UK a VOŠIS, 2010)}} \\
 //Obr. 1: Ukázka procesního diagramu: Rezervace – blokace – výpůjčka (zdroj: ÚISK FF UK a VOŠIS, 2010)// //Obr. 1: Ukázka procesního diagramu: Rezervace – blokace – výpůjčka (zdroj: ÚISK FF UK a VOŠIS, 2010)//
Řádek 79: Řádek 79:
   * {{ :aks:registrace_uzivatele.png?linkonly |Registrace uživatele}} (zdroj: ÚISK FF UK a VOŠIS, 2010).   * {{ :aks:registrace_uzivatele.png?linkonly |Registrace uživatele}} (zdroj: ÚISK FF UK a VOŠIS, 2010).
  
 +<-analyza_situace_a_potreb_knihovny|6. Analýza situace a potřeb knihovny^obsah|Obsah^nove_technologie_a_sluzby|8. Nové technologie a služby->
aks/pracovni_postupy_a_procesy.txt · Poslední úprava: 2020/02/24 20:38 autor: eva