Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


aks:hodnoceni_nabidek

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revizePředchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
aks:hodnoceni_nabidek [2019/09/19 17:48] evaaks:hodnoceni_nabidek [2019/10/06 08:08] (aktuální) linda
Řádek 1: Řádek 1:
 +====== -#18 Hodnocení nabídek ======
  
 +Při hodnocení nabídek v rámci [[aks:vyber_softwaru|procesu výběru]] je nutné vycházet z analýzy stavu a potřeb knihovny. Vždy záleží na finančních možnostech knihovny a dalších okolnostech. S ohledem na tyto možnosti a okolnosti je třeba velmi pečlivě zvážit, kterým kritériím dát větší váhu (např. nejnižší ceně nebo nejlépe splněným technickým požadavkům). Kritéria hodnocení by měla být uvedena v poptávkovém dokumentu.
 +
 +<WRAP center round tip>
 +Výsledky bodování jednotlivých nabídek doporučujeme zapisovat do tabulky.
 +
 +</WRAP>
 +
 +<WRAP center round important>
 +Knihovny, které mají povinnost vypsat výběrové řízení na základě zákona, se zákonem musí řídit i v otázce stanovení hodnoticích kritérií.
 +
 +Pokud knihovna získá peníze z dotačního programu, je nutné řídit se podmínkami tohoto programu. Mezi podmínky může patřit vypsání výběrového řízení; mohou také být přímo stanovena hodnoticí kritéria.
 +
 +</WRAP>
 +
 +===== - Příklady hodnoticích kritérií =====
 +Mezi hodnoticí kritéria může patřit např.:
 +    * splnění požadavků na funkcionalitu knihovního softwaru;
 +    * míra využití stávající sítě a infrastruktury knihovny;
 +    * schopnost dodavatele implementovat hardware a software a zajistit požadovanou/deklarovanou technickou asistenci a podporu (včetně rychlosti zajištění);
 +    * potenciál pro nárůst fondu a čtenářů a pro další rozvoj vzhledem k technologickým inovacím;
 +    * celková cena, včetně údržby hardwaru a softwaru pro následujících pět let provozu;
 +    * zkušenost dodavatele s implementací ve srovnatelných institucích;
 +    * počet úspěšných implementací dodavatele;
 +    * finanční stabilita a historie dodavatele((WEBBER, Desiree a Andrew PETERS. //Integrated library systems: planning, selecting, and implementing//. Santa Barbara: Libraries Unlimited, 2010. xii, s. 151–152. ISBN 978-1-59158-897-9.));
 +    * zkušenosti s přechodem ze softwaru, který knihovna aktuálně používá;
 +    * míra využití standardně dostupného hardwaru, operačního systému a běžné podoby dodávaného knihovního softwaru (bez nutnosti nestandardních úprav a zásahů);
 +    * míra využití moderních přístupů a technologií, stav daného softwarového řešení vzhledem k moderním trendům a formám komunikace (např. využitelnost nezávisle na platformě, responzivní design či přístupnost pro uživatele s handicapem).
 +
 +<WRAP center round tip 100%>
 +**Žádný knihovní software obvykle neobsahuje všechny požadované funkce v požadovaném rozsahu**. Rovněž postupy pro jednotlivé činnosti a procesy se mohou lišit od toho, na co jsou pracovníci knihovny zvyklí.
 +
 +Některé z výše uvedených „nedostatků“ softwaru však v určitých případech mohou být přínosem a mohou vést k tomu, že knihovna přehodnotí své stávající postupy a zjistí, že existují postupy jiné, které jsou stejně efektivní (nebo v některých případech dokonce efektivnější).
 +
 +**Buďte při hodnocení nabídek obezřetní, ale zároveň i otevření novým možnostem**. Bez tohoto přístupu by knihovny nemohly zkoušet a využívat nové technologie a rozvíjet nové služby pro své čtenáře.
 +</WRAP>
 +
 +
 +
 +===== - Příklady využití stanovených kritérií pro hodnocení=====
 +==== - Hodnocení na základě váhy ====
 +Dvěma základními kritérii jsou cena a technické řešení. 
 +Pokud knihovna preferuje nabídku s nejnižší cenou, mohou být váhy nastaveny např. takto:
 +  * splnění technických požadavků: 40 %;
 +  * cenová nabídka: 60 %.
 +Pokud knihovna preferuje splnění technických požadavků, může být tento poměr opačný.
 + 
 +Dalšími kritérii mohou být např. finanční historie dodavatele a doporučení knihoven. Webberová a Peters((WEBBER, Desiree a Andrew PETERS. //Integrated library systems: planning, selecting, and implementing//. Santa Barbara: Libraries Unlimited, 2010. xii, s. 151–152. ISBN 978-1-59158-897-9.)) uvádí ve vzorovém poptávkovém dokumentu následující hodnocení:
 +    * splnění specifikovaných požadavků na technické funkce a podporu: 50 %;
 +    * cena navrženého řešení: 25 %;
 +    * doporučení dalších knihoven, finanční stabilita a historie dodavatele řešení: 15 %;
 +    * finanční historie dodavatele a jeho zákazníci: 10 %.
 +
 +==== - Hodnocení míry splněných požadavků vzhledem k ceně řešení ====
 +Tento způsob vyžaduje přesný výčet funkčních a dalších požadavků, obvykle formou víceúrovňového číslovaného seznamu((Např.: \\ 2. Požadavky na online katalog \\ 2.1 Obecné požadavky \\ 2.1.1 Uživatel musí mít možnost volit mezi základním a pokročilým vyhledáváním \\ 2.1.2 Uživatel musí mít možnost procházet katalog podle autorů, názvů a předmětových hesel \\ 2.1.3 ...\\ 2.2 Čtenářské konto \\ 2.2.1 Po přihlášení do čtenářského konta musí uživatel mít možnost prodlužovat výpůjčky \\ 2.2.2 ...)).
 +Hodnotí se celková míra splnění požadavků, lze hodnotit také míru splnění jednotlivých požadavků (vyjádřenou např. stupnicí: dostupné, připravuje se, nedostupné). Splnění požadavků je vyhodnoceno v poměru k požadované ceně řešení.
 +
 +Míru splnění lze vyjádřit v bodech nebo v procentech. Některým funkcím a požadavkům lze také přiřadit vyšší koeficient důležitosti.
 +
 +
 +
 +==== - Další možnosti hodnocení ====
 +
 +Další možností je např. bodování jednotlivých stanovených kritérií. Může jít např. o výše uvedená možná kritéria nebo jejich skupiny. Vždy je ale třeba pečlivě zvážit, která kritéria mají přednost a těm pak konečném hodnocení přidělit vyšší váhu. Např. kritérium ceny bude mít vyšší váhu než splnění formálních náležitostí, takže získaný počet bodů vynásobíme přiděleným koeficientem.
 +
 +
 +
 +<WRAP center round tip>
 +
 +==== Hodnocení softwaru v průběhu procesu získávání informací ====
 +Bilalová((BILAL, Dania. //Library automation: core concepts and practical systems analysis//. 3rd ed. Santa Barbara (CA, USA): Libraries Unlimited, c2014, s. 53–55. ISBN 978-1-59158-922-8.)) uvádí možný postup hodnocení, který je součástí procesu sběru informací o softwarech (tj. nejde o hodnocení nabídek v rámci výběrového řízení) a provádějí jej členové projektového týmu:
 +
 +  * z dostupných softwarů vybrat tři až pět vyhovujících;
 +  * na webových prezentacích jednotlivých firem/softwarů projít deklarované vlastnosti softwaru a reference;
 +  * získat informace o dodávající firmě, její stabilitě, historii aj.;
 +  * získat demo verze softwaru;
 +  * projít demo verzi každého softwaru a porovnat silné a slabé stránky jednotlivých modulů (nejlépe pomocí kontrolního seznamu ve formě tabulky);
 +  * najít písemné hodnocení daného softwaru;
 +  * získat informace o daném softwaru prostřednictvím knihoven z okolí;
 +  * srovnat poznámky členů projektového týmu, prodiskutovat problémy, konfliktní momenty, silné a slabé stránky a pokusit se u každé sporného bodu najít shodu s ostatními členy projektového týmu;
 +  * pozvat zástupce reprezentující jednotlivé firmy/softwary, aby předvedli software a na základě konsolidovaných poznámek jim klást otázky;
 +  * po prezentacích softwarů se setkat s dalšími členy projektového týmu a zhodnotit demo verzi, praktickou ukázku softwaru a další získané informace;
 +  * na základě výsledků tohoto hodnocení zvolit preferovaný software.
 +</WRAP>
 +
 +-----------------------------
 +
 +<WRAP center round info>
 +===== Doporučené zdroje =====
 +
 +Inspirujte se [[https://www.czechinvest.org/getattachment/41f914e6-aff9-4856-b7ff-814e8bed9edc/Priloha-c-8-%E2%80%93-Tabulka-hodnoceni-(pdf)|příkladem hodnoticí tabulky]] na stránkách agentury CzechInvest.
 +</WRAP>
 +
 +
 +<-vyber_softwaru|17. Výběr softwaru^obsah|Obsah^uzavreni_smlouvy|19. Uzavření smlouvy->