[Nyní se nacházíte metodické části Osoby se sluchovým postižením]
(4.1) Knihovna vytváří vhodné fyzické a technické podmínky a opatření umožňující samostatný pobyt a pohyb osob se specifickými potřebami. Zajišťuje pravidelné kontroly funkčnosti speciálních opatření a vybavení.
Vchod do budovy knihovny musí být upraven tak, aby umožňoval bezproblémový vstup i osobám se sluchovým postižením.
Jak na to:
Knihovny, které mají otevírání dveří řešeno pomocí elektrického vrátného nebo intercomu, musí zajistit, aby byla budova přístupná, např. pomocí telefonu s textovým výstupem.
Regály v prostoru by v dětském oddělení měly být pouze tak vysoké, aby dospělý doprovod mohl pohyb dítěte snadno vizuálně kontrolovat. V oddělení pro děti mají maminky dětí se sluchovým postižením (neslyšících) velké problémy, pokud se dítě „ztratí“ mezi vysokými regály. Na rozdíl od slyšících dětí není možné dítě přivolat.
(4.2) V prostorách knihovny je názorný a srozumitelný orientační systém ve formě vhodné pro osoby se specifickými potřebami.
Pro ty, kteří přednostně komunikují znakovým jazykem, je třeba vyvarovat se komplikovaných sdělení, cizích výrazů a složité odborné terminologie.
(4.3) V prostorách knihovny je dobře dostupné klidné místo pro osoby se specifickými potřebami, které je vybavené tak, aby si zde mohly odpočinout.
(4.4) V prostorách knihovny je informační bod pro osoby se specifickými potřebami, vybavený místy k sezení a speciální technikou; případně je zde k dispozici asistenční služba.
Místo musí být vybaveno (pokud není v knihovně jiné takové místo) počítačem s webovou kamerou, mikrofonem a eventuálně sluchátky; výrazně a jasně označeno, aby je uživatel se sluchovým postižením včas zaregistroval a mohl využít. Webová kamera u počítače umožní využití tlumočení on-line či další pomoc, je proto žádoucí v každé knihovně alespoň na jednom místě (i když využitelná je i na dalších místech v knihovně).
Při plánování technických opatření a vybavení nezapomeňte také na požadavky Univerzální metodiky.