====== -#6 Zkrácený výkaz pro malé neprofesionální knihovny ======
NIPOS se ve spolupráci s Knihovnickým institutem NK ČR dohodl na vytvoření interního formuláře pro menší, zpravidla neprofesionální knihovny.
Zkrácený Roční výkaz o knihovně obsahuje jen ty části, které neprofesionální knihovny vyplňují; tím došlo ke zpřehlednění formuláře při současném zachování základního členění.
**TIP**
Výkaz je k dispozici na webové stránce Knihovnického institutu NK ČR ((Dostupné z: https://ipk.nkp.cz/statistika-pruzkumy-dokumenty/statistiky))
==== Právní forma zpravodajské jednotky ====
Řádky byly zredukovány na nejčastější právní formy neprofesionálních či malých profesionálních knihoven.
{{:statistika:tabulka_14_zkraceny_vykaz_pravni_forma_organizace.jpg?600|Tab. 14 – Zkrácený výkaz – právní forma organizace}}
//Tab. 14 – Zkrácený výkaz – právní forma organizace//
==== I. Knihovní fond ====
Řádky v oddíle, ve kterém se eviduje knihovní fond, byly zredukovány na dokumenty, které jsou zpravidla k dispozici v menších obecních knihovnách.
**Knihovna bez vlastního KF:** pokud nemá knihovna vlastní KF, pouze deponovaný z pověřené knihovny a/nebo výměnné soubory, nevyplňuje do statistického výkazu nic (ani stav KF, ani volný výběr).
**Počet knihovních jednotek ve volném výběru:** Nelze-li přesně zjistit, pak se použije propočet podle Pokynů pro vyplňování jednotlivých ukazatelů Výkazu Kult, pro ř. 0115: 1 m police = cca 30–35 k. j., resp. svazků. Uvádí se zde jen fond, který je přímo dostupný čtenářům. U malých knihoven se zpravidla rovná počet knihovních jednotek ve volném výběru celkovému stavu knihovního fondu.
{{:statistika:tabulka_15_zkraceny_vykaz_knihovni_fond.jpg?600|Tab. 15 – Zkrácený výkaz – knihovní fond}}
//Tab. 15 – Zkrácený výkaz – knihovní fond//
==== II. Uživatelé ====
Oddíl je ve stejné podobě jako v klasickém formuláři.
==== III. Výpůjčky ====
Řádky byly zredukovány na ty dokumenty, které jsou zpravidla k dispozici v menších obecních knihovnách.
{{:statistika:tabulka_16_zkraceny_vykaz_vypujcky.jpg?600|Tab. 16 – Zkrácený výkaz – výpůjčky}}
//Tab. 16 – Zkrácený výkaz – výpůjčky//
==== IV. Další údaje ====
**Evidují se:**
* požadavky na meziknihovní výpůjční službu,
* počty svazků půjčených prostřednictvím výměnných souborů,
* profesní vzdělávání pracovníků knihovny (návaznost na standardy veřejných knihovnických a informačních služeb),
* knihovnou organizované kulturní, komunitní a vzdělávací akce včetně těch, kde knihovna není hlavním pořadatelem, a to jak fyzické, tak online,
* plocha knihovny pro uživatele m2,
* počet studijních míst,
* počet PC s připojením na internet pro uživatele,
* možnost připojení na wi-fi v prostorách knihovny,
* poskytování kopírovací služby,
* počet hodin pro veřejnost týdně.
{{:statistika:tabulka_17_zkraceny_vykaz_dalsi_udaje.jpg?600|Tab. 17 – Zkrácený výkaz – další údaje}}
//Tab. 17 – Zkrácený výkaz – další údaje//
{{:statistika:tabulka_18_zkraceny_vykaz_dalsi_udaje_dokonceni_.jpg?600|Tab. 18 – Zkrácený výkaz – další údaje (dokončení)}}
//Tab. 18 – Zkrácený výkaz – další údaje (dokončení)//
==== V. Elektronické služby ====
Evidují se informace, zda má knihovna web/webovou stránku, elektronický katalog na internetu, dále počet vstupů do elektronického katalogu (z knihovny a mimo knihovnu), online výpůjčky, návštěvníci online akcí.
{{:statistika:tabulka_19_zkraceny_vykaz_elektronicke_sluzby_knihovny.jpg?600|Tab. 19 – Zkrácený výkaz – elektronické služby knihovny}}
//Tab. 19 – Zkrácený výkaz – elektronické služby knihovny//
==== VI. Zaměstnanci ====
Nově zde přibyly řádky:
* 0610 Osoby pracující na základě některé z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (DPP, DPČ),
* 0611 Počet hodin odpracovaných osobami na základě DPP, DPČ.
*
Tyto řádky se budou týkat velké části zaměstnanců neprofesionálních knihoven, kteří zpravidla pracují na dohodu o provedení práce (DPP) nebo dohodu o pracovní činnosti (DPČ).
**UPOZORNĚNÍ**
Od roku 2025 nastává v tomto oddíle důležitá změna zejména pro neprofesionální knihovny, které tento oddíl zpravidla nevyplňovaly.
==== VII. a VIII. Hospodaření knihovny ====
**UPOZORNĚNÍ**
Je důležité mít vyplněné alespoň základní ekonomické (finanční) údaje o provozu knihovny!
* Řádek 0701
Tržby za vlastní výkony (výrobky, služby) a za zboží (např. pokud vybíráte registrační nebo jiné poplatky).
* Řádek 0705
Příspěvky, dotace a granty na provoz z rozpočtu obce (veškeré příspěvky na provoz knihovny).
{{:statistika:tabulka_20_zkraceny_vykaz_zamestnanci.jpg?600|Tab. 20 – Zkrácený výkaz – zaměstnanci}}
//Tab. 20 – Zkrácený výkaz – zaměstnanci//
* Řádek 804
Mzdy (resp. platy), je-li uzavřena smlouva o pracovním poměru.
* Řádek 0805
Ostatní osobní náklady (pracovník na dohodu, DPP, DPČ).
* Řádek 808
Náklady na pořízení knihovního fondu celkem (z ř. 0801 včetně periodik) (nákup knih, periodik, audioknih, her).
{{:statistika:tabulka_21_zkraceny_vykaz_prijmy_resp._vynosy.jpg?600|Tab. 21 – Zkrácený výkaz – příjmy, resp. výnosy}}
//Tab. 21 – Zkrácený výkaz – příjmy, resp. výnosy//
* Řádek 0815
Výdaje (náklady) celkem (součet ř. 0801 + ř. 0803).
* Řádek 0816
z řádku 0815 výdaje na hlavní činnost.
**Co dělat s vyplněným Ročním výkazem o knihovně?**
Originál vyplněného formuláře za kalendářní rok je nezbytné uložit k archivaci v knihovně.
Statistika knihovny se nikdy nedává ke skartaci. Je to dokument,
který mapuje činnost knihovny v průběhu času.
Exemplář formuláře se odesílá elektronicky nebo v papírové formě pověřené nebo střediskové knihovně v dohodnutém termínu. Pověřená knihovna vkládá data knihoven, které obsluhuje, do elektronické databáze NIPOS, vyhodnocuje činnost knihoven ve své působnosti a ze zjištěných dat upravuje metodickou pomoc pro knihovny.
NIPOS následně sumarizuje data za všechny knihovny v rámci ČR.
<-formular_kult_mk_12_01|5. Formulář KULT (MK) 12-01^obsah|Obsah^rocni_vykaz_o_knihovne_ve_formatu_ms_excel|7. Roční výkaz o knihovně ve formátu MS Excel->