====== -#6 Zkrácený výkaz pro malé neprofesionální knihovny ====== NIPOS se ve spolupráci s Knihovnickým institutem NK ČR dohodl na vytvoření interního formuláře pro menší, zpravidla neprofesionální knihovny. Zkrácený Roční výkaz o knihovně obsahuje jen ty části, které neprofesionální knihovny vyplňují; tím došlo ke zpřehlednění formuláře při současném zachování základního členění. **TIP** Výkaz je k dispozici na webové stránce Knihovnického institutu NK ČR ((Dostupné z: https://ipk.nkp.cz/statistika-pruzkumy-dokumenty/statistiky)) ==== Právní forma zpravodajské jednotky ==== Řádky byly zredukovány na nejčastější právní formy neprofesionálních či malých profesionálních knihoven. {{:statistika:tabulka_14_zkraceny_vykaz_pravni_forma_organizace.jpg?600|Tab. 14 – Zkrácený výkaz – právní forma organizace}} //Tab. 14 – Zkrácený výkaz – právní forma organizace// ==== I. Knihovní fond ==== Řádky v oddíle, ve kterém se eviduje knihovní fond, byly zredukovány na dokumenty, které jsou zpravidla k dispozici v menších obecních knihovnách. **Knihovna bez vlastního KF:** pokud nemá knihovna vlastní KF, pouze deponovaný z pověřené knihovny a/nebo výměnné soubory, nevyplňuje do statistického výkazu nic (ani stav KF, ani volný výběr). **Počet knihovních jednotek ve volném výběru:** Nelze-li přesně zjistit, pak se použije propočet podle Pokynů pro vyplňování jednotlivých ukazatelů Výkazu Kult, pro ř. 0115: 1 m police = cca 30–35 k. j., resp. svazků. Uvádí se zde jen fond, který je přímo dostupný čtenářům. U malých knihoven se zpravidla rovná počet knihovních jednotek ve volném výběru celkovému stavu knihovního fondu. {{:statistika:tabulka_15_zkraceny_vykaz_knihovni_fond.jpg?600|Tab. 15 – Zkrácený výkaz – knihovní fond}} //Tab. 15 – Zkrácený výkaz – knihovní fond// ==== II. Uživatelé ==== Oddíl je ve stejné podobě jako v klasickém formuláři. ==== III. Výpůjčky ==== Řádky byly zredukovány na ty dokumenty, které jsou zpravidla k dispozici v menších obecních knihovnách. {{:statistika:tabulka_16_zkraceny_vykaz_vypujcky.jpg?600|Tab. 16 – Zkrácený výkaz – výpůjčky}} //Tab. 16 – Zkrácený výkaz – výpůjčky// ==== IV. Další údaje ==== **Evidují se:** * požadavky na meziknihovní výpůjční službu, * počty svazků půjčených prostřednictvím výměnných souborů, * profesní vzdělávání pracovníků knihovny (návaznost na standardy veřejných knihovnických a informačních služeb), * knihovnou organizované kulturní, komunitní a vzdělávací akce včetně těch, kde knihovna není hlavním pořadatelem, a to jak fyzické, tak online, * plocha knihovny pro uživatele m2, * počet studijních míst, * počet PC s připojením na internet pro uživatele, * možnost připojení na wi-fi v prostorách knihovny, * poskytování kopírovací služby, * počet hodin pro veřejnost týdně. {{:statistika:tabulka_17_zkraceny_vykaz_dalsi_udaje.jpg?600|Tab. 17 – Zkrácený výkaz – další údaje}} //Tab. 17 – Zkrácený výkaz – další údaje// {{:statistika:tabulka_18_zkraceny_vykaz_dalsi_udaje_dokonceni_.jpg?600|Tab. 18 – Zkrácený výkaz – další údaje (dokončení)}} //Tab. 18 – Zkrácený výkaz – další údaje (dokončení)// ==== V. Elektronické služby ==== Evidují se informace, zda má knihovna web/webovou stránku, elektronický katalog na internetu, dále počet vstupů do elektronického katalogu (z knihovny a mimo knihovnu), online výpůjčky, návštěvníci online akcí. {{:statistika:tabulka_19_zkraceny_vykaz_elektronicke_sluzby_knihovny.jpg?600|Tab. 19 – Zkrácený výkaz – elektronické služby knihovny}} //Tab. 19 – Zkrácený výkaz – elektronické služby knihovny// ==== VI. Zaměstnanci ==== Nově zde přibyly řádky: * 0610 Osoby pracující na základě některé z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (DPP, DPČ), * 0611 Počet hodin odpracovaných osobami na základě DPP, DPČ. * Tyto řádky se budou týkat velké části zaměstnanců neprofesionálních knihoven, kteří zpravidla pracují na dohodu o provedení práce (DPP) nebo dohodu o pracovní činnosti (DPČ). **UPOZORNĚNÍ** Od roku 2025 nastává v tomto oddíle důležitá změna zejména pro neprofesionální knihovny, které tento oddíl zpravidla nevyplňovaly. ==== VII. a VIII. Hospodaření knihovny ==== **UPOZORNĚNÍ** Je důležité mít vyplněné alespoň základní ekonomické (finanční) údaje o provozu knihovny! * Řádek 0701 Tržby za vlastní výkony (výrobky, služby) a za zboží (např. pokud vybíráte registrační nebo jiné poplatky). * Řádek 0705 Příspěvky, dotace a granty na provoz z rozpočtu obce (veškeré příspěvky na provoz knihovny). {{:statistika:tabulka_20_zkraceny_vykaz_zamestnanci.jpg?600|Tab. 20 – Zkrácený výkaz – zaměstnanci}} //Tab. 20 – Zkrácený výkaz – zaměstnanci// * Řádek 804 Mzdy (resp. platy), je-li uzavřena smlouva o pracovním poměru. * Řádek 0805 Ostatní osobní náklady (pracovník na dohodu, DPP, DPČ). * Řádek 808 Náklady na pořízení knihovního fondu celkem (z ř. 0801 včetně periodik) (nákup knih, periodik, audioknih, her). {{:statistika:tabulka_21_zkraceny_vykaz_prijmy_resp._vynosy.jpg?600|Tab. 21 – Zkrácený výkaz – příjmy, resp. výnosy}} //Tab. 21 – Zkrácený výkaz – příjmy, resp. výnosy// * Řádek 0815 Výdaje (náklady) celkem (součet ř. 0801 + ř. 0803). * Řádek 0816 z řádku 0815 výdaje na hlavní činnost. **Co dělat s vyplněným Ročním výkazem o knihovně?** Originál vyplněného formuláře za kalendářní rok je nezbytné uložit k archivaci v knihovně. Statistika knihovny se nikdy nedává ke skartaci. Je to dokument, který mapuje činnost knihovny v průběhu času. Exemplář formuláře se odesílá elektronicky nebo v papírové formě pověřené nebo střediskové knihovně v dohodnutém termínu. Pověřená knihovna vkládá data knihoven, které obsluhuje, do elektronické databáze NIPOS, vyhodnocuje činnost knihoven ve své působnosti a ze zjištěných dat upravuje metodickou pomoc pro knihovny. NIPOS následně sumarizuje data za všechny knihovny v rámci ČR. <-formular_kult_mk_12_01|5. Formulář KULT (MK) 12-01^obsah|Obsah^rocni_vykaz_o_knihovne_ve_formatu_ms_excel|7. Roční výkaz o knihovně ve formátu MS Excel->