====== -#9 Spisová služba ======
Tato kapitola je orientovaná na dokumenty docházejí a odcházející z knihovny, jejich evidence, údaje o nich a následně i skartační řízení.
**Hlavní body kapitoly**
* Základní pojmy
* Skartační znak
* Údaje vedené o dokumentech
* Skartační řízení
**Klíčová slova**
Spisová služba, skartační znaky, lhůty, údaje o dokumentech, skartace dokumentů.
----
===== Spisová služba =====
Výkonem spisové služby se rozumí zajištění odborné správy dokumentů vzniklých z činnosti organizace, popřípadě z činnosti jejích právních předchůdců, zahrnující jejich:
* řádný příjem,
* označování,
* evidenci,
* rozdělování,
* oběh,
* vyřizování,
* vyhotovování,
* podepisování,
* opatřování razítkem,
* odesílání,
* ukládání,
* zapůjčování,
* vyřazování ve skartačním řízení,
* a to včetně kontroly těchto činností.
==== Základní pojmy spisové služby ====
**Číslo jednací** označuje dokument, obsahuje vždy zkratku původce, pořadové číslo zápisu dokumentu v podacím deníku a označení kalendářního roku, v němž je dokument evidován.
**Dokumentem se rozumí každý písemný, obrazový, zvukový, elektronický nebo jiný záznam, ať již v podobě digitální nebo analogové, který byl knihovně doručen nebo vznikl z jeho činnosti.**
* Listinná podoba – např. stížnost klienta, upomínky, návrhy na hodnocení zaměstnance, návrhy odměn, smlouva, dohody k projektům atd.,
* nelistinná podoba – e-mail, dokument uložený na disku, protokoly či záznamy o ztrátách a nálezech předmětů apod., kdy se např. eviduje proces jejich předání, komu a kam.
**Dokument v digitální podobě** – dokument tvořený jedním nebo více záznamy a metadaty, uchovávaný v libovolném datovém formátu na médiu pro uchovávání dokumentů v digitální podobě.
**Dokument v analogové podobě** – informace zaznamenaná na papírovém nebo jiném hmotném nosiči.
**Elektronický podpis** – údaje v elektronické podobě, které jsou připojené k dokumentu v digitální podobě, nebo jsou s ní logicky spojené, a které slouží k jednoznačnému ověření identity podepsané osoby ve vztahu k dokumentu v digitální podobě.
**Označování dokumentů** – úkon, během něhož se dokumentům při jejich příjmu nebo vzniku přiřazují jednoznačné identifikátory.
**Podací deník** – evidenční pomůcka v analogové podobě, sloužící pro evidenci dokumentů zařazených do samostatných evidencí dokumentů.
**Podatelna** – pracoviště sloužící pro příjem, označování (evidenci) a odesílání dokumentů. Výpravna je odbor, který je součástí podatelny a slouží k vypravování dokumentů/zásilek.
**Skartační lhůta** – doba, po kterou musí být dokument uložen. Každý typ dokumentu má stanovenu skartační lhůtu, která je závazná a až na výjimky ji nelze zkracovat.
**Spisovna** – úložné místo pro uložení vyřízených dokumentů/spisů do doby uplynutí jejich skartačních lhůt.
**Spisový a skartační plán** – hierarchické (alespoň trojúrovňové) uspořádání (schéma) pro ukládání vyřízených dokumentů a uzavřených spisů podle spisových znaků, doplněné o skartační znaky a skartační lhůty.
**Spisový řád** – vnitřní předpis knihovny, upravující veškeré úkony spojené s příjmem, tříděním, označováním, evidencí, rozdělováním, vyřizováním, oběhem, vyhotovováním, podepisováním, odesíláním, ukládáním a vyřazováním dokumentů.
**Spisový znak** – číselné označení dokumentů podle jejich obsahu, zařazující je do věcných skupin spisového a skartačního plánu, sloužící k jejich ukládání, vyhledávání a vyřazování ve skartačním řízení.
=== Skartační znak ===
Existují tři skartační znaky:
* **A** – dokumenty určené k uložení do archivu,
* **S** – dokumenty určené ke zničení,
* **V** – výběr, po uplynutí skartační lhůty se rozhodne zda bude dokument skartován či předán do archivu.
**Zpracovatel** – osoba zodpovědná za zpracování a vyřízení dokumentu (spisu). Zpracovatele zpravidla určuje ředitel organizace.
=== Výkon spisové služby úřadu, organizace ===
**Spisový řád**
Každý veřejnosprávní původce má dle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-499|Zákona 499/2014 Sb.]] povinnost vydat spisový řád.
Jde o závaznou interní směrnici původce, která stanoví základní pravidla pro manipulaci s dokumenty od jejich doručení, vzniku u úřadu, oběhu v rámci úřadu až do vyřazení ve skartačním řízení. Nedílnou součástí spisového řádu je vždy skartační plán, který obsahuje soupis všech užívaných dokumentů u úřadu, kde jsou uvedeny ukládací lhůty a skartační režim všech dokumentů.
Povinností všech původců je předat skartační plán ke schválení místně příslušnému správnímu archivu.
**Na základě skartačního plánu probíhá i skartační řízení.**
[[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-499|Zákon č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů]].
=== Pravidla pro manipulaci s dokumenty u původců ===
**Úkony spisové služby**
K úkonům spisové služby patří:
* manipulace s dokumenty tvořenými organizací a jí doručenými,
* třídění písemností – při doručení doručovací službou,
* označování – podací razítko, číslo jednací,
* zapisování – podací deník, případně elektronická spisová služba,
* oběh – předávání mezi kolegy, odděleními,
* vyřizování – např. vyřízeno, telefonicky, e-mailem, poštou,
* podepisování – elektronické podpisy na dokumenty, které mají úřední charakter, případně účetní doklady,
* odesílání – osobně, poštou, datovou schránkou,
* ukládání ve spisovnách – místo pro ukládání dokumentů do doby uplynutí jejich skartační lhůty.
**Údaje vedené o dokumentech**
O dokumentech jsou vedeny údaje:
* pořadové číslo dokumentu – č. j.,
* jednoznačný identifikátor dokumentu z evidence elektronické spisové služby,
* datum doručení,
* adresa odesílatele či vyznačení vlastní dokument,
* číslo jednací odesílatele, pokud je uvedeno,
* počet listů a příloh, zda digitální či listinné,
* stručný obsah dokumentu,
* označení útvaru původce, který dokument vyřídil,
* způsob vyřízení, datum odeslání,
* spisový znak a skartační režim.
=== Skartační řízení ===
Skartační řízení je souhrn úkonů prováděných při plánovitém vyřazování dokumentů, které jsou po uplynutí skartačních lhůt pro činnost úřadu dále nepotřebné nebo jejich využívání není soustavné. Současně se posuzuje i jejich význam.
**Skartační řízení se řídí závaznými skartačními předpisy platnými v době vzniku dokumentu.**
Skartační řízení se provádí minimálně jednou ročně komplexně za celou knihovnu.
Jeho předmětem jsou všechny dokumenty, jimž uplynuly skartační lhůty, včetně úředních razítek vyřazených z evidence z důvodu ztráty jejich platnosti nebo opotřebování. Původce je povinen předložit místně příslušnému archivu **skartační návrh,** což je soupis dokumentů, určených k likvidaci, či předání k trvalému uchování do archivu.
Veřejnoprávní původci jsou uvedeni v [[ https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-499#p3|Zákonu č. 499/2004 Sb., § 3 odst. 1]].
Knihovny jsou dle § 3 archivního zákona povinny uchovávat dokumenty a umožnit příslušnému státnímu archivu výběr archiválií.
[[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-499|Zákon č. 499/2004 Sb., zákon o archivnictví a spisové službě a o změně některých zákonů]].
**Záznam o předání dokumentů,** které jsou vybrány jako archiválie, do archivu, **vyhotovuje vždy příslušný archiv,** který také pověřuje konkrétní osobu k sestavení a podpisu úředního záznamu.
Zničení dokumentů bez provedení výběru archiválií naplňuje skutkovou podstatu přestupku a je sankciováno.
Oprávněné zničení se prokazuje protokolem o provedeném skartačním řízení nebo protokolem o provedeném výběru archiválií mimo skartační řízení.
Další užitečné zdroje vztahující se k obsahu této kapitoly najdete v [[rizeni:priloha_09_spisova_sluzba|příloze 9]].
<-rizeni_lidskych_zdroju|8. Řízení lidských zdrojů ^obsah|Obsah^knihovni_sluzby|10. Knihovní služby->