====== -#3 Legislativa a knihovny ====== Kapitola vás provede základními typy legislativních dokumentů se vztahem ke knihovně. **Hlavní body kapitoly** * Zákony, strategie, standardy, doporučení * Metodiky, koncepce * Přístupnost webových stránek * Povinný výtisk **Klíčová slova** Právní řád, legislativa, zákony, standardy, webová stránka, povinný výtisk. ---- ===== Legislativa knihovny ===== Činnost knihoven probíhá v souladu s legislativou a dalšími dokumenty. Vymezují ji zákony, vyhlášky, prováděcí předpisy, standardy, metodická doporučení, koncepce aj. [[https://ipk.nkp.cz/legislativa/01_LegPod/knihovni-zakon-257-2001-sb.-a-navazne-provadeci-prepisy/01_index.htm#pro |Aktuální legislativní opory]] jsou k dispozici na webu Knihovnického institutu Národní knihovny ČR. ** V těch nejdůležitějších byste se měli dobře orientovat. ** {{:rizeni:zakladni_oborova_legislativa.jpg?600|Základní oborová legislativa pro knihovny}} //Obr. 3: Základní oborová legislativa pro knihovny// Každá organizace si určuje vlastní sadu pravidel, kterými dále rozšiřuje požadavky legislativy, případně upravuje pracovní procesy, kterými usměrňuje kvalitu práce. Vlastní požadavky nesmí být v rozporu s právními předpisy. **Vnitřní (interní) pravidla organizace musí být v souladu s platnou legislativou.** {{:rizeni:legislativa_a_vnitrni_a_vnejsi_prostredi.jpg?600|Legislativa a vnitřní a vnější prostředí}} //Obr. 4: Legislativa a vnitřní a vnější prostředí// ===== Knihovní zákon ===== [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-257|Knihovní zákon]] je základní legislativní dokument upravující podmínky fungování knihoven a poskytování veřejných knihovnických a informačních služeb (dále jen VKIS). Je zajímavým dokladem vývoje oboru, nároků na něj i na osobu knihovníka v různých časových obdobích české společnosti. Dokazuje, že knihovny jsou nedílnou součástí naší historie i současnosti. Současně platný knihovní zákon vymezuje základní pojmy, upravuje systém knihoven poskytujících VKIS a podmínky jejich provozování. Knihovnám ukládá povinnost bezplatného poskytování předem vymezených služeb a definuje i další činnosti, kterým se knihovna může věnovat. Zákon popisuje proces evidence knihovny u MK ČR, formální náležitosti tohoto právního úkonu i povinné dokumenty, zabývá se též provozními úkony, jakými jsou např. vyřazování knihovních dokumentů, revize knihovního fondu, jeho ochrana a sankce, ukládané při porušování povinností vyplývajících ze zákona. [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-257|Zákon č. 257/2001 Sb., o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon)]] a návazné prováděcí předpisy. ===== Autorský zákon ===== Autorskému právu je rovněž věnována stránka [[https://ipk.nkp.cz/legislativa/01_LegPod/autorske-pravo/03_index.htm/|Informace pro knihovny]] (dále jen IPK ). Informace o možnosti využití autorských děl dává přehledná [[https://ipk.nkp.cz/docs/legislativa/knihovny-a-autorsky-zakon|tabulka]], kde je možné si ověřit způsoby užití autorských děl, vytváření kopií, případně sdělování obsahu. [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-121|Zákon č. 121/2000 Sb.,o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)]] . ===== Ochrana osobních údajů ===== Ochraně osobních údajů a nařízení GDPR((GDPR – General Data Protection Regulation)) je věnována [[https://ipk.nkp.cz/docs/gdpr/prirucka-gdpr|samostatná příručka]], která podrobně vysvětluje tuto problematiku. Cílem příručky je podat informace především srozumitelně a se zaměřením na praktické problémy knihoven. [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-110|Zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů]]. ===== Svobodný přístup k informacím ===== Zákon č. 106/1999 je legislativní nařízení, které garantuje přístup k informacím držených státem. Upravuje podmínky práva svobodného přístupu k informacím a stanoví základní podmínky, za kterých jsou informace poskytovány. [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1999-106|Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím]]. Povinnými subjekty, které mají podle tohoto zákona povinnost poskytovat informace vztahující se k jejich působnosti, jsou státní orgány, územní samosprávné celky a jejich orgány a veřejné instituce, tedy i knihovny. Povinné subjekty poskytují informace na základě žádosti nebo zveřejněním. **Na webové stránce knihovny se zveřejňují následující informace:** * důvod a způsob založení povinného subjektu, včetně podmínek a principů, za kterých provozuje svoji činnost, * popis jeho organizační struktury, místo a způsob, jak získat příslušné informace, kde lze podat žádost či stížnost, předložit návrh, podnět či jiné dožádání anebo obdržet rozhodnutí o právech a povinnostech osob, * místo, lhůtu a způsob, kde lze podat opravný prostředek proti rozhodnutím povinného subjektu o právech a povinnostech osob, a to včetně výslovného uvedení požadavků, které jsou v této souvislosti kladeny na žadatele, jakož i popis postupů a pravidel, která je třeba dodržovat při těchto činnostech, označení příslušného formuláře a způsob a místo, kde lze takový formulář získat, * přehled nejdůležitějších předpisů, podle nichž povinný subjekt zejména jedná a rozhoduje, které stanovují právo žádat informace a povinnost poskytovat informace a které upravují další práva občanů ve vztahu k povinnému subjektu, a to včetně informace, kde a kdy jsou tyto předpisy poskytnuty k nahlédnutí, * sazebník úhrad za poskytování informací, * výroční zprávu za předcházející kalendářní rok o činnosti subjektu v oblasti poskytování informací ([[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1999-106#p18|§ 18]]), * výhradní licence poskytnuté podle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1999-106#p14a-4|odst. 4]] , * usnesení nadřízeného orgánu o výši úhrad, vydaná podle [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1999-106#p16a-7|§ 16a odst. 7]], * elektronickou adresu podatelny, * do 15 dnů od poskytnutí informací na žádost povinný subjekt tyto informace zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup. Řádně podanou žádost o informace jste vázáni zodpovědět ve lhůtě 15 dnů. **Mohou však nastat případy, kdy:** * žadatel se dostatečně nelegitimoval, proto jej vyzvěte do 7 dnů od podání žádosti, aby žádost doplnil; nevyhoví-li vám žadatel, žádost odložte, * žádost je nesrozumitelná, není zřejmé, jaká informace je požadována nebo je formulována příliš obecně, proto žadatele vyzvěte do 7 dnů od podání žádosti, aby žádost upřesnil; neupřesní-li žadatel žádost do 30 dnů, žádost odmítněte, * požadovaná informace se nevztahuje k vaší působnosti, pak žádost odložte a s odůvodněním odešlete tuto informaci do 7 dnů žadateli. ** Ze závažných důvodů můžete lhůtu pro poskytnutí informace prodloužit. Vysvětlení, co je závažný důvod, naleznete v ustanovení [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1999-106#p14-7|§ 14 odst. 7 zákona o svobodném přístupu k informacím.]]** ===== Ochrana oznamovatelů ===== Od 1. srpna 2023 je účinný zákon č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, jehož smyslem je zajistit možnost nahlašovat protiprávní jednání v organizaci bez rizika postihu ze strany zaměstnavatele. [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2023-171|Zákon č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů]] Knihovny, které patří mezi [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2023-171#p8|tzv. povinné subjekty]], musí mít zaveden vnitřní oznamovací systém a [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2023-171#p10|stanovenou osobu, která má tuto agendu na starosti]]. Toto se týká knihoven s právní subjektivitou, které mají 50 a více pracovníků. Knihovny s právní subjektivitou s menším počtem zaměstnanců než 50 nemusí zavést systém pro řešení oznámení, ale musí také zajistit ochranu osoby v pozici oznamovatele. Knihovny, které působí jako organizační složka jiné instituce, se řídí pravidly svého provozovatele. Praktické rady nabízí [[https://oznamovatel.justice.cz/|web Oznamovatel]], který provozuje Ministerstvo spravedlnosti. K dispozici jsou mj. [[https://oznamovatel.justice.cz/pravni-uprava-a-metodicke-doporuceni|metodické doporučení a vzorový vnitřní předpis]]. ===== Povinný výtisk ===== Legislativa týkající se povinného výtisku je věnována dvěma oblastem: **Neperiodickým publikacím** Ze [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1995-37|zákona č. 37/1995, o neperiodických publikacích]], vyplývá, že je vydavatel povinen bezplatně a na vlastní náklad odevzdat z každého výtisku neperiodického publikace stanovený počet publikací příslušným knihovnám, a to do 30 dnů.((Více informací na: https://www.nkp.cz/sluzby/sluzby-pro/povinne-vytisky)) **Vydavatel musí odevzdat:** * 2 výtisky Národní knihovně České republiky, * 1 výtisk Moravské zemské knihovně v Brně, * 1 výtisk Vědecké knihovně v Olomouci, * 1 jeden regionální výtisk místně příslušné vědecké knihovně podle sídla vydavatele. Regionální povinný výtisk se odevzdává vždy příslušné krajské knihovně. Ostatním knihovnám jsou publikace nabízeny v rámci nabídkové povinnosti. **Periodickým publikacím** [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-46|zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon)]]. Na povinný výtisk periodik mají nárok Národní knihovna ČR, Moravská zemská knihovna, všechny krajské knihovny, Knihovna Národního muzea a další instituce. Seznam příjemců povinného výtisku je uveden [[https://text.nkp.cz/o-knihovne/odborne-cinnosti/doplnovani-fondu/adresy-odberatelu-pv|na webu NK ČR.]] Podrobné informace o povinném výtisku a o službách pro vydavatele najdete na [[https://www.nkp.cz/sluzby/sluzby-pro/sluzby-pro-vydavatele|stránkách NK ČR]]. ===== Přístupnost webových stránek ===== Jednou ze základních služeb knihovny je přístupnost webových stránek. Vychází z řady legislativních předpisů, zveřejněných na webu [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/|Digitální a informační agentury.]] Pro knihovny je významný [[https://www.mkcr.cz/doc/cms_library/2019_metodicky_pokyn_mk_vkis-11473.pdf |Metodický pokyn MK ČR k vymezení standardu VKIS poskytovaných knihovnami zřizovanými a/nebo provozovanými obcemi a kraji na území ČR]]. Článek 9 vymezuje povinnost zřízení webové stránky a její strukturu. Téma [[https://prirucky.ipk.nkp.cz/pristupnost/start|webových stránek]] se objevuje na knihovnických akcích nebo v oborových periodikách. Přístupnost webových stránek je také nezbytnou podmínkou získání certifikátu [[https://ipk.nkp.cz/docs/aktualizovana-verze-publikace-rovny-pristup.-standard-handicap-friendly-2019|Handicap Friendly]]. Za přístupnou lze obecně považovat takovou internetovou stránku či mobilní aplikaci, kterou bude osoba se zdravotním postižením schopna i přes svůj zdravotní hendikep za pomocí asistivních technologií či specializovaných programů, jež k dispozici, efektivně používat. Internetové stránky a mobilní aplikace subjektů musí být pro své uživatele vnímatelné, ovladatelné, srozumitelné a stabilní. Česká pravidla přístupnosti jsou zakotvená v novele [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365|Zákona č. 365/2000 Sb.]], o informačních systémech veřejné správy, provedenou [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-81|zákonem č. 81/2006 Sb.]] S pravidly přístupnosti webových stránek seznamuje také příručka [[https://prirucky.ipk.nkp.cz/pristupnost/start|Přístupné webové stránky]]. V příloze naleznete přehled těchto a mnoha dalších zákonů potřebných k jednotlivým činnostem v knihovně. Další užitečné zdroje vztahující se k obsahu této kapitoly najdete v [[rizeni:priloha_03_legislativa_a_knihovny|příloze 3]]. <-verejna_knihovna|2. Veřejná knihovna^obsah|Obsah^rizeni_knihovny|4. Řízení knihovny->