====== -#10 Zákon o přístupnosti ======
[[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-99|Zákon o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací]] (plným názvem //Zákon č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a o změně zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů//) vychází ze [[https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX%3A32016L2102|směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2102 ze dne 26. října 2016 o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru]].
Cílem zákona o přístupnosti je zajistit, **aby osoby se specifickými potřebami (např. osoby s postižením) mohly i přes své znevýhodnění bez problémů používat webové stránky nebo mobilní aplikace**, v některých případech pomocí asistivních technologií nebo specializovaných programů.
V této metodice najdete **pouze stručné seznámení se zákonem o přístupnosti**.
Doporučujeme, abyste věnovali pozornost samotnému [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-99|zákonu]] a informacím v sekci [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/|Přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací]] na stránkách Digitální a informační agentury. V sekci najdete jak odkazy na plné znění zákona a na související legislativní dokumenty, tak metodické doporučení k aplikaci zákona i další užitečné informace.
===== Požadavky zákona =====
I když někomu může připadat, že jde v naší legislativě o zcela novou záležitost, není to poprvé, kdy je řešena problematika přístupnosti. Zákon č. 99/2019 Sb. totiž navazuje na [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365|zákon č. 365/2000 o informačních systémech veřejné správy]]. Za téměř dvacet let od vzniku tohoto zákona došlo k výraznému rozvoji informačních a komunikačních technologií, k masivnímu rozšíření mobilních zařízení, k posunu v oblasti asistivních technologií a tím také ke změně postupů a metodik, které se používají pro zajištění přístupnosti informací pro osoby se specifickými potřebami. Zákon o přístupnosti na tyto změny reaguje zejména tím, že vychází z aktuálně používané [[pristupnost:metodika_wcag|metodiky WCAG 2.1]]((Samotná metodika WCAG 2.1 sice v zákoně o přístupnosti ani v evropské směrnici zmíněna není, je však součástí harmonizované evropské normy EN 301 549 V2.1.2 (2018-08) [[https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/02.01.02_60/en_301549v020102p.pdf|Accessibility requirements for ICT products and services]] vypracované pro účely směrnice a návazné legislativy jednotlivých států Evropské unie.)) a řeší nejen webové stránky, ale také čím dál rozšířenější mobilní aplikace.
Zákon definuje tzv. **povinné subjekty**, na které se zákon vztahuje, stanovuje **časovou osu** pro uplatnění pravidel přístupnosti na webové stránky a mobilní aplikace a připouští možnost tzv. **nepřiměřené zátěže**, na jejímž základě jsou možné určité výjimky z požadavků na přístupnost.
Co tedy webové stránky a mobilní aplikace musí splňovat?
Stručně by se dalo říci, že **stránky musí splňovat požadavky na přístupnost podle [[pristupnost:metodika_wcag|metodiky WCAG 2.1]] a musí obsahovat prohlášení o přístupnosti**.
Úplné informace o požadavcích na přístupnost jsou uvedeny v § 4, 5 a 6 zákona č. 99/2019 Sb. Dále jsou požadavky na přístupnost definovány v [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/metodicke-dokumenty/|metodickém pokynu]], který vydala Digitální a informační agentura.
===== Na co se zákon nevztahuje =====
Požadavek na přístupnost se nevztahuje na některé typy obsahu, které z podstaty věci není možné zpřístupnit nebo by jejich zpřístupnění bylo neúměrně náročné:
* **mapy** (s výjimkou navigačních map, u nichž musí být přístupnost zajištěna pomocí náhradního řešení);
* **znázornění položky sbírky kulturního dědictví** (pokud je požadavek na přístupnost v rozporu s potřebou zachování dané položky, případně pokud není dispozici vybavení pro převod do přístupné textové podoby);
* **archiválie**;
* **zvuková, obrazová a audiovizuální média vysílaná v reálném čase** (předtočené mediální záznamy však požadavky na přístupnost musí splňovat);
* **obsah přejímaný z jiného zdroje** (např. na komentáře čtenářů pod články nebo vkládanou reklamu).((Viz podrobněji příspěvek [[https://www.helpnet.cz/sites/default/files/soubory/Snyrych.pdf|Nový zákon o přístupnosti: jaký bude mít dopad na uživatele?]] z konference INSPO 2019.))
Jak je zřejmé, část výjimek se týká také knihoven. Kromě médií vysílaných v reálném čase, obsahu převzatého z jiných zdrojů a výjimečně archiválií jde zejména o výjimku přístupnosti položek kulturního dědictví. Ze zákona však zároveň také nepřímo vyplývá, že tam, kde je k dispozici technické zařízení, by se mělo usilovat o zpřístupnění položek kulturního dědictví v textové podobě tak, aby bylo přístupné také uživatelům s postižením.
Úplné informace o obsahu, na který se požadavky na přístupnost nevztahují, najdete v § 1.
===== Časová osa pro uplatnění pravidel přístupnosti =====
Ačkoliv zákon vstoupil v platnost v dubnu 2019, pro uplatnění jeho požadavků byla stanovena časová osa, která obsahuje tři důležité termíny:
* Od 23. září 2019 mají být pravidla přístupnosti povinně uplatňována u nově vznikajících (nově zveřejněných) webových stránek.
* Od 23. září 2020 mají být pravidla přístupnosti povinně uplatňována u všech existujících webových stránek.
* Od 23. června 2021 mají být pravidla přístupnosti povinně uplatňována u mobilních aplikací.
Úplné informace o časové ose uplatnění pravidel přístupnosti najdete v § 13.
===== Povinné subjekty =====
Zákon o přístupnosti stanovuje povinné subjekty, které mají povinnost zajistit přístupnost webových stránek a mobilních aplikací. Ve zkratce jde o tyto subjekty (podrobnosti najdete přímo v zákoně):
* územní samosprávný celek;
* právnická osoba zřízená zákonem;
* právnická osoba zřízená nebo založená státem, územním samosprávným celkem nebo právnickou osobou zřízenou zákonem, pokud byla zřízena nebo založena k uspokojování potřeb obecného zájmu, která je financována převážně státem, územním samosprávným celkem nebo právnickou osobou zřízenou zákonem;
* právnická osoba, kterou zřídila nebo založila výše uvedená právnická osoba;
* dobrovolný svazek obcí;
* vysoká škola, škola a školské zařízení;
* kvalifikovaný správce systému elektronické identifikace.
Z výše uvedeného seznamu vyplývá, že to, zda má organizace povinnost splnit požadavky zákona o přístupnosti, často závisí na zřizovateli a/nebo na účelu jejího vzniku. To se vztahuje také na knihovny. Z hlediska zákona jsou povinným subjektem zejména:
* knihovny zřizované státem nebo územním samosprávným celkem, tj. národní knihovny a veřejné knihovny měst a obcí;
* knihovny vysokých škol a školských zařízení;
* knihovny zřizované veřejně prospěšnými organizacemi financovanými státem, územním samosprávným celkem nebo právnickou osobou zřízenou zákonem.
V některých případech (ať už jde o knihovny nebo jiné instituce) nemusí být zcela jednoznačné, zda je daná instituce z hlediska zákona o přístupnosti povinným subjektem. V takových případech záleží na právním výkladu. Tento výklad se však může v průběhu času měnit((Příkladem takové změny mohou být soukromé školské právnické osoby. Ty nejdříve dostaly informaci, že z hlediska zákona o přístupnosti nejsou povinným subjektem, později se Ministerstvo vnitra ČR, které mělo problematiku přístupnosti na starosti před vznikem Digitální a informační agentury, na základě konzultace s Evropskou komisí přiklonilo k výkladu, že se zákon o přístupnosti vztahuje i na ně.)). V případě pochybností je proto vhodné spíše požadavky zákona splnit.
Úplné informace o povinných subjektech najdete v § 3.
==== Rovný přístup a přístupnost webových stránek ====
Veřejné knihovny mají na základě knihovního zákona povinnost zajistit rovný přístup k informacím všem bez rozdílu a je skvělé, že většina knihoven a knihovníků pokládá dostupnost služeb co nejširší skupině uživatelů za své poslání, a to bez ohledu na zákonnou povinnost. Z hlediska přístupu k informacím je přitom přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací naprosto zásadní podmínkou. Proto **všem knihovnám důrazně doporučujeme, aby zajistily přístupnost svých webových stránek a mobilních aplikací i v případě, že z hlediska zákona o přístupnosti povinným subjektem nejsou**.
Přístupnost webových stránek v souladu se zákonem o přístupnosti je také jednou z podmínek pro udělení certifikátu [[https://www.skipcr.cz/odborne-organy/bezbarierove_knihovny/zadost-o-ziskani-certifikatu-handicap-friendly|Handicap Friendly]].
===== Nepřiměřená zátěž =====
Zákon o přístupnost přináší výjimku pro povinné subjekty, které z důvodu tzv. nepřiměřené zátěže nemohou v plné šíři splnit požadavky na přístupnost (např. kvůli velkým finančním nebo časovým nárokům).
Při případném využití této výjimky je nutné pamatovat na následující pravidla:
* Výjimka se nemůže vztahovat na celý web, ale pouze na jeho konkrétní část, u které je možné vyčíslit náklady a zdůvodnit, proč je zajištění přístupnosti nepřiměřenou zátěží.
* Zdůvodnění by mělo vycházet z velikosti, povahy a zdrojů povinného subjektu.
* Měly by být zohledněny odhadované náklady vzhledem k předpokládanému přínosu zpřístupnění informací pro osoby se specifickými potřebami, zejména s ohledem na předpokládanou dobu a četnost využití webových stránek nebo mobilní aplikace osobami se specifickými potřebami.
* V případě výjimky je nutné zajistit náhradní řešení:
* Ani při uplatnění výjimky na základě nepřiměřené zátěže uživatel nesmí přijít o možnost získat informace.
* Náhradní řešení musí být takové, aby uživatel informace mohl získat bez většího odkladu.
* Informace o nepřiměřené zátěži a o náhradním řešení musí být uvedeny v prohlášení o přístupnosti, kde musí být jasně sděleno, kde a jakým způsobem uživatelé získají potřebné informace (např. by mělo být uvedeno telefonní číslo, kam je možné se obrátit).
Úplné informace týkající se nepřiměřené zátěže jsou uvedeny v § 7.
Pamatujte na to, že znevýhodnění uživatelé většinou dávají přednost **řešením, při nichž nejsou závislí na pomoci nebo asistenci dalších osob**. Navíc i za normálních okolností tito uživatelé obvykle při získávání informací musí překonat více překážek než běžní uživatelé.
Proto **při přípravě a plánování plánování webových stránek knihoven doporučujeme zvolit taková řešení, při nichž je možné přístupnost aplikovat na celý web**, nejen na některé jeho části. Výjimkám je vhodné se spíše vyhnout, aby pokud možno veškeré služby i informace o nich byly dostupné všem uživatelům, tedy bez ohledu na případné znevýhodnění.
===== Prohlášení o přístupnosti =====
Součástí webových stránek musí být prohlášení o přístupnosti. V prohlášení musí být specifikováno:
* v jakém rozsahu webové stránky splňují pravidla přístupnosti;
* důvody, proč některé části stránek pravidla přístupnosti nesplňují;
* náhradní řešení pro získání informací, které není možné získat kvůli omezené přístupnosti webových stránek;
* jak postupovat, pokud vznikne podezření, že webová stránka nesplňuje požadavky na přístupnost nebo že důvod, proč některé webové stránky pravidla přístupnosti nesplňují, není opodstatněný.
Informace o přístupnosti mobilních aplikací (které obsahuje všechny výše uvedené body) musí být zveřejněna na některé z webových stránek povinného subjektu.
Struktura prohlášení o přístupnosti musí odpovídat vzoru, který byl stanoven prováděcím aktem Evropské komise.
Informace týkající se prohlášení o přístupnosti obsahuje § 8.
Vzor prohlášení o přístupnosti a návod k jeho vyplnění je zveřejněn [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/|v sekci Přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací na webu Digitální a informační agentury]].
Inspirovat se můžete také [[https://pristupne-stranky.cz/vzor-prohlaseni-o-pristupnosti/|srozumitelným vzorem upraveného prohlášení o přístupnosti]].
===== Doporučené zdroje =====
* [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-99|zákon o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací]]
* [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/metodicke-dokumenty/|metodický pokyn Digitální a informační agentury k zákonu o přístupnosti]]
* [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/|sekce Přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací na webu Digitální a informační agentury]]
* [[https://pristupne-stranky.cz/vzor-prohlaseni-o-pristupnosti/|vzor prohlášení o přístupnosti]]
<-knihovny_a_pristupnost|9. Knihovny a přístupnost^obsah|Obsah^metodika_wcag|11. Metodika WCAG->