====== -#10 Zákon o přístupnosti ====== [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-99|Zákon o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací]] (plným názvem //Zákon č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací a o změně zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů//) vychází ze [[https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX%3A32016L2102|směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/2102 ze dne 26. října 2016 o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru]]. Cílem zákona o přístupnosti je zajistit, **aby osoby se specifickými potřebami (např. osoby s postižením) mohly i přes své znevýhodnění bez problémů používat webové stránky nebo mobilní aplikace**, v některých případech pomocí asistivních technologií nebo specializovaných programů. V této metodice najdete **pouze stručné seznámení se zákonem o přístupnosti**. Doporučujeme, abyste věnovali pozornost samotnému [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-99|zákonu]] a informacím v sekci [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/|Přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací]] na stránkách Digitální a informační agentury. V sekci najdete jak odkazy na plné znění zákona a na související legislativní dokumenty, tak metodické doporučení k aplikaci zákona i další užitečné informace. ===== Požadavky zákona ===== I když někomu může připadat, že jde v naší legislativě o zcela novou záležitost, není to poprvé, kdy je řešena problematika přístupnosti. Zákon č. 99/2019 Sb. totiž navazuje na [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-365|zákon č. 365/2000 o informačních systémech veřejné správy]]. Za téměř dvacet let od vzniku tohoto zákona došlo k výraznému rozvoji informačních a komunikačních technologií, k masivnímu rozšíření mobilních zařízení, k posunu v oblasti asistivních technologií a tím také ke změně postupů a metodik, které se používají pro zajištění přístupnosti informací pro osoby se specifickými potřebami. Zákon o přístupnosti na tyto změny reaguje zejména tím, že vychází z aktuálně používané [[pristupnost:metodika_wcag|metodiky WCAG 2.1]]((Samotná metodika WCAG 2.1 sice v zákoně o přístupnosti ani v evropské směrnici zmíněna není, je však součástí harmonizované evropské normy EN 301 549 V2.1.2 (2018-08) [[https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/02.01.02_60/en_301549v020102p.pdf|Accessibility requirements for ICT products and services]] vypracované pro účely směrnice a návazné legislativy jednotlivých států Evropské unie.)) a řeší nejen webové stránky, ale také čím dál rozšířenější mobilní aplikace. Zákon definuje tzv. **povinné subjekty**, na které se zákon vztahuje, stanovuje **časovou osu** pro uplatnění pravidel přístupnosti na webové stránky a mobilní aplikace a připouští možnost tzv. **nepřiměřené zátěže**, na jejímž základě jsou možné určité výjimky z požadavků na přístupnost. Co tedy webové stránky a mobilní aplikace musí splňovat? Stručně by se dalo říci, že **stránky musí splňovat požadavky na přístupnost podle [[pristupnost:metodika_wcag|metodiky WCAG 2.1]] a musí obsahovat prohlášení o přístupnosti**. Úplné informace o požadavcích na přístupnost jsou uvedeny v § 4, 5 a 6 zákona č. 99/2019 Sb. Dále jsou požadavky na přístupnost definovány v [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/metodicke-dokumenty/|metodickém pokynu]], který vydala Digitální a informační agentura. ===== Na co se zákon nevztahuje ===== Požadavek na přístupnost se nevztahuje na některé typy obsahu, které z podstaty věci není možné zpřístupnit nebo by jejich zpřístupnění bylo neúměrně náročné: * **mapy** (s výjimkou navigačních map, u nichž musí být přístupnost zajištěna pomocí náhradního řešení); * **znázornění položky sbírky kulturního dědictví** (pokud je požadavek na přístupnost v rozporu s potřebou zachování dané položky, případně pokud není dispozici vybavení pro převod do přístupné textové podoby); * **archiválie**; * **zvuková, obrazová a audiovizuální média vysílaná v reálném čase** (předtočené mediální záznamy však požadavky na přístupnost musí splňovat); * **obsah přejímaný z jiného zdroje** (např. na komentáře čtenářů pod články nebo vkládanou reklamu).((Viz podrobněji příspěvek [[https://www.helpnet.cz/sites/default/files/soubory/Snyrych.pdf|Nový zákon o přístupnosti: jaký bude mít dopad na uživatele?]] z konference INSPO 2019.)) Jak je zřejmé, část výjimek se týká také knihoven. Kromě médií vysílaných v reálném čase, obsahu převzatého z jiných zdrojů a výjimečně archiválií jde zejména o výjimku přístupnosti položek kulturního dědictví. Ze zákona však zároveň také nepřímo vyplývá, že tam, kde je k dispozici technické zařízení, by se mělo usilovat o zpřístupnění položek kulturního dědictví v textové podobě tak, aby bylo přístupné také uživatelům s postižením. Úplné informace o obsahu, na který se požadavky na přístupnost nevztahují, najdete v § 1. ===== Časová osa pro uplatnění pravidel přístupnosti ===== Ačkoliv zákon vstoupil v platnost v dubnu 2019, pro uplatnění jeho požadavků byla stanovena časová osa, která obsahuje tři důležité termíny: * Od 23. září 2019 mají být pravidla přístupnosti povinně uplatňována u nově vznikajících (nově zveřejněných) webových stránek. * Od 23. září 2020 mají být pravidla přístupnosti povinně uplatňována u všech existujících webových stránek. * Od 23. června 2021 mají být pravidla přístupnosti povinně uplatňována u mobilních aplikací. Úplné informace o časové ose uplatnění pravidel přístupnosti najdete v § 13. ===== Povinné subjekty ===== Zákon o přístupnosti stanovuje povinné subjekty, které mají povinnost zajistit přístupnost webových stránek a mobilních aplikací. Ve zkratce jde o tyto subjekty (podrobnosti najdete přímo v zákoně): * územní samosprávný celek; * právnická osoba zřízená zákonem; * právnická osoba zřízená nebo založená státem, územním samosprávným celkem nebo právnickou osobou zřízenou zákonem, pokud byla zřízena nebo založena k uspokojování potřeb obecného zájmu, která je financována převážně státem, územním samosprávným celkem nebo právnickou osobou zřízenou zákonem; * právnická osoba, kterou zřídila nebo založila výše uvedená právnická osoba; * dobrovolný svazek obcí; * vysoká škola, škola a školské zařízení; * kvalifikovaný správce systému elektronické identifikace. Z výše uvedeného seznamu vyplývá, že to, zda má organizace povinnost splnit požadavky zákona o přístupnosti, často závisí na zřizovateli a/nebo na účelu jejího vzniku. To se vztahuje také na knihovny. Z hlediska zákona jsou povinným subjektem zejména: * knihovny zřizované státem nebo územním samosprávným celkem, tj. národní knihovny a veřejné knihovny měst a obcí; * knihovny vysokých škol a školských zařízení; * knihovny zřizované veřejně prospěšnými organizacemi financovanými státem, územním samosprávným celkem nebo právnickou osobou zřízenou zákonem. V některých případech (ať už jde o knihovny nebo jiné instituce) nemusí být zcela jednoznačné, zda je daná instituce z hlediska zákona o přístupnosti povinným subjektem. V takových případech záleží na právním výkladu. Tento výklad se však může v průběhu času měnit((Příkladem takové změny mohou být soukromé školské právnické osoby. Ty nejdříve dostaly informaci, že z hlediska zákona o přístupnosti nejsou povinným subjektem, později se Ministerstvo vnitra ČR, které mělo problematiku přístupnosti na starosti před vznikem Digitální a informační agentury, na základě konzultace s Evropskou komisí přiklonilo k výkladu, že se zákon o přístupnosti vztahuje i na ně.)). V případě pochybností je proto vhodné spíše požadavky zákona splnit. Úplné informace o povinných subjektech najdete v § 3. ==== Rovný přístup a přístupnost webových stránek ==== Veřejné knihovny mají na základě knihovního zákona povinnost zajistit rovný přístup k informacím všem bez rozdílu a je skvělé, že většina knihoven a knihovníků pokládá dostupnost služeb co nejširší skupině uživatelů za své poslání, a to bez ohledu na zákonnou povinnost. Z hlediska přístupu k informacím je přitom přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací naprosto zásadní podmínkou. Proto **všem knihovnám důrazně doporučujeme, aby zajistily přístupnost svých webových stránek a mobilních aplikací i v případě, že z hlediska zákona o přístupnosti povinným subjektem nejsou**. Přístupnost webových stránek v souladu se zákonem o přístupnosti je také jednou z podmínek pro udělení certifikátu [[https://www.skipcr.cz/odborne-organy/bezbarierove_knihovny/zadost-o-ziskani-certifikatu-handicap-friendly|Handicap Friendly]]. ===== Nepřiměřená zátěž ===== Zákon o přístupnost přináší výjimku pro povinné subjekty, které z důvodu tzv. nepřiměřené zátěže nemohou v plné šíři splnit požadavky na přístupnost (např. kvůli velkým finančním nebo časovým nárokům). Při případném využití této výjimky je nutné pamatovat na následující pravidla: * Výjimka se nemůže vztahovat na celý web, ale pouze na jeho konkrétní část, u které je možné vyčíslit náklady a zdůvodnit, proč je zajištění přístupnosti nepřiměřenou zátěží. * Zdůvodnění by mělo vycházet z velikosti, povahy a zdrojů povinného subjektu. * Měly by být zohledněny odhadované náklady vzhledem k předpokládanému přínosu zpřístupnění informací pro osoby se specifickými potřebami, zejména s ohledem na předpokládanou dobu a četnost využití webových stránek nebo mobilní aplikace osobami se specifickými potřebami. * V případě výjimky je nutné zajistit náhradní řešení: * Ani při uplatnění výjimky na základě nepřiměřené zátěže uživatel nesmí přijít o možnost získat informace. * Náhradní řešení musí být takové, aby uživatel informace mohl získat bez většího odkladu. * Informace o nepřiměřené zátěži a o náhradním řešení musí být uvedeny v prohlášení o přístupnosti, kde musí být jasně sděleno, kde a jakým způsobem uživatelé získají potřebné informace (např. by mělo být uvedeno telefonní číslo, kam je možné se obrátit). Úplné informace týkající se nepřiměřené zátěže jsou uvedeny v § 7. Pamatujte na to, že znevýhodnění uživatelé většinou dávají přednost **řešením, při nichž nejsou závislí na pomoci nebo asistenci dalších osob**. Navíc i za normálních okolností tito uživatelé obvykle při získávání informací musí překonat více překážek než běžní uživatelé. Proto **při přípravě a plánování plánování webových stránek knihoven doporučujeme zvolit taková řešení, při nichž je možné přístupnost aplikovat na celý web**, nejen na některé jeho části. Výjimkám je vhodné se spíše vyhnout, aby pokud možno veškeré služby i informace o nich byly dostupné všem uživatelům, tedy bez ohledu na případné znevýhodnění. ===== Prohlášení o přístupnosti ===== Součástí webových stránek musí být prohlášení o přístupnosti. V prohlášení musí být specifikováno: * v jakém rozsahu webové stránky splňují pravidla přístupnosti; * důvody, proč některé části stránek pravidla přístupnosti nesplňují; * náhradní řešení pro získání informací, které není možné získat kvůli omezené přístupnosti webových stránek; * jak postupovat, pokud vznikne podezření, že webová stránka nesplňuje požadavky na přístupnost nebo že důvod, proč některé webové stránky pravidla přístupnosti nesplňují, není opodstatněný. Informace o přístupnosti mobilních aplikací (které obsahuje všechny výše uvedené body) musí být zveřejněna na některé z webových stránek povinného subjektu. Struktura prohlášení o přístupnosti musí odpovídat vzoru, který byl stanoven prováděcím aktem Evropské komise. Informace týkající se prohlášení o přístupnosti obsahuje § 8. Vzor prohlášení o přístupnosti a návod k jeho vyplnění je zveřejněn [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/|v sekci Přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací na webu Digitální a informační agentury]]. Inspirovat se můžete také [[https://pristupne-stranky.cz/vzor-prohlaseni-o-pristupnosti/|srozumitelným vzorem upraveného prohlášení o přístupnosti]]. ===== Doporučené zdroje ===== * [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2019-99|zákon o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací]] * [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/metodicke-dokumenty/|metodický pokyn Digitální a informační agentury k zákonu o přístupnosti]] * [[https://www.dia.gov.cz/egovernment/pristupnost-internetovych-stranek-a-mobilnich-aplikaci/|sekce Přístupnost internetových stránek a mobilních aplikací na webu Digitální a informační agentury]] * [[https://pristupne-stranky.cz/vzor-prohlaseni-o-pristupnosti/|vzor prohlášení o přístupnosti]] <-knihovny_a_pristupnost|9. Knihovny a přístupnost^obsah|Obsah^metodika_wcag|11. Metodika WCAG->