====== -#24 Etický kodex ====== Kapitola se věnuje etickému kodexu. **Hlavní body kapitoly** * Vnitřní předpisy * Etický kodex **Klíčová slova** Vnitřní předpisy, etický kodex. ---- **Etický kodex se stal jedním z interních předpisů, který vydává téměř každý zaměstnavatel.** Etický kodex vymezuje a podporuje žádoucí zásady chování zaměstnanců knihoven ve vztahu k veřejnosti a spolupracovníkům a tím vytváří, udržuje a prohlubuje důvěru veřejnosti ve veřejnou správu. Zaměstnavatel může vydat i vícero etických kodexů, podle toho, na kterou skupinu zaměstnanců se bude etický kodex vztahovat. V knihovnách se může vyskytovat etický kodex zaměstnanců dané knihovny, dále etický kodex výzkumných pracovníků (zejména tam, kde knihovna je i výzkumnou institucí) nebo etický kodex pro řešitele projektů (zejména v knihovnách, které chtějí stanovit základní pravidla chování řešitelům projektů a grantů ve výzkumných aktivitách). Nesmíme opomenout ani skutečnost, že knihovnická komunita se sdružuje ve Svazu knihovníků a informačních pracovníků ČR, který vydal [[https://www.skipcr.cz/o-nas/hlavni-dokumenty/kodex-etiky-ceskych-knihovniku|kodex etiky českých knihovníků]], jež zní následovně: ===== Knihovník ===== * vždy hájí základní právo jedince na informaci. Poskytuje neomezený, rovný a svobodný přístup k informacím a informačním zdrojům, které jsou obsaženy ve fondech knihoven. Činí tak bez ohledu na politická, ideologická a náboženská hlediska a bez jakékoliv cenzury, s výjimkami uvedenými v zákonných předpisech. Nenese však odpovědnost za následky užití informací získaných z dokumentů nebo v knihovně; * usiluje o všestrannou dostupnost informací uložených v dokumentech bez ohledu na místo jejich uložení; * poskytuje své služby uživatelům bez ohledu na jejich národnost, rasu, náboženství, pohlaví a sociální status; * respektuje práva autorů a nakládá s jejich intelektuálním vlastnictvím v souladu se zákonnými předpisy; * respektuje práva uživatelů na soukromí a anonymitu, vztahy s nimi zakládá na respektu k jejich osobnostem a informačním potřebám. Chrání jejich osobní údaje a uživatelské aktivity; * svým profesionálním jednáním a loajálním chováním přispívá k dobré pověsti knihovny na veřejnosti. Formuje pozitivní obraz knihovny i profese ve společnosti; * je si vědom své příslušnosti k profesnímu celku, respektuje kolegy z různých typů knihoven, udržuje s nimi úzké kontakty a spolupracuje s kolegy, kteří patří do širší sítě paměťových institucí; * sleduje aktuální problematiku své profese a usiluje o celoživotní vzdělávání a profesní zdokonalování; * slovy a činy podporuje kolegy a kolegyně, kteří se ocitli v nesnázích proto, že respektovali zásady tohoto etického kodexu. <-interni_pracovnepravni_predpisy_u_zamestnavatele|23. Interní pracovněprávní předpisy u zaměstnavatele^obsah|Obsah^literatura|Literatura->