{{page>hf:includy:sekce_zrak&nodate&noheader&nouser}} ====== -#6 Spolupráce a propagace ====== {{page>hf:includy:spoluprace61&nodate&noheader&nouser}} * Knihovna má spolupracovat zejména s organizacemi s celostátní působností, jako jsou např. SONS (Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých) a Tyfloservis, * důležitá je spolupráce s organizacemi v místě (může se jednat např. o lokální pobočky Tyfloservisu, spolky, sdružení, specializovaná zařízení, školy, zaměstnavatele osob se zrakovým postižením, různé pomáhající organizace nebo složky veřejné správy). * Knihovna se musí účastnit projektu Friendly Vox pro knihovny. Všichni pracovníci musí být proškoleni pro práci s FriendlyVoxem.((Informace o Friendly Voxu najdete na adrese https://cz.friendlyvox.com/.)) {{page>hf:includy:spoluprace62&nodate&noheader&nouser}} Knihovna by měla prostřednictvím lokálních organizací pro osoby se zrakovým postižením (viz výše) propagovat své služby, akce, fond a další aktivity. ==== Vhodné formy propagace, spolupráce a komunikace ==== Všechny dokumenty a propagační materiály knihovny by měly být k dispozici v přístupném elektronickém formátu. **Jak na to:** Aby byl dokument přístupný, je nezbytné kromě samotného skenování použít také program na rozpoznávání textu a připojit textové informace. Ani každý textový dokument však nemusí být pro uživatele používající alternativní výstupní zařízení dobře přístupný, pokud není vhodně strukturovaný. Jedná-li se o krátký dokument, může být ve výjimečných případech čtení nestrukturovaného textu (formát „txt“) pomocí hlasového výstupu akceptovatelné (i když ne příliš přívětivé). Jde-li však o dokument delší, vždy je vhodnější formátovat jej pomocí nadpisů((V programech s hlasovými výstupy existuje klávesová zkratka, která vyvolá seznam nadpisů – z nadpisu je poté možné přeskočit přímo do textu. Nevidomý tak několikastránkový dokument nemusí číst od začátku, ale může se přesunout rovnou k těm částem, které ho zajímají.)), případně i vygenerovat obsah s odkazy na jednotlivé oddíly. Doporučenými formáty jsou „doc“ nebo „docx“, případně „rtf“. PDF formát musí mít textovou vrstvu (nesmí jít o obrázek ve formátu PDF), jinak je nečitelný pro uživatele, kteří používají speciální programy (hlasový výstup nebo braillský řádek). Další informace o přístupných dokumentech najdete v příručce [[pristupnost:dokumenty|Přístupné webové stránky]]. Všechny tištěné informace a propagační materiály by měly být k dispozici (také) ve formě vhodné pro osoby se zrakovým postižením, tj. dostatečně velkým písmem s vhodnou kombinací barev a kontrastu textu a pozadí. ==== Vhodná místa pro propagaci, informační a komunikační kanály ==== * Knihovna by měla k propagaci svých služeb použít vhodnou formu a vhodné informační kanály. * Propagace by měla být cílena na místa, kde se osoby se zrakovým postižením pohybují, tj. školy pro zrakově postižené, organizace sdružující zrakově postižené, zaměstnavatelé osob se zrakovým postižením aj. * Protože osoby se zrakovým postižením komunikují většinou elektronicky, vhodnými prostředky jsou také specializované časopisy pro osoby se zrakovým postižením, e-mailové konference apod. * Výhodou je, pokud knihovna pravidelně vydává informační „bulletin“ pro uživatele se zrakovým postižením, a to v elektronické podobě nebo tištěný vhodným větším fontem. ---- ===== Univerzální metodika ===== Při plánování technických opatření a vybavení nezapomeňte uplatnit také níže uvedené požadavky Univerzální metodiky. {{page>hf:univerzalni:spoluprace&nodate&noheader&nouser}}