{{page>hf:includy:sekce_univerzalni&nodate&noheader&nouser}} ====== -#6 Spolupráce a propagace ====== ===== - Spolupráce s dalšími subjekty ===== **(6.1) Knihovna spolupracuje s organizacemi zastřešujícími a sdružujícími osoby se specifickými potřebami, především v dané lokalitě.** Knihovna musí spolupracovat s organizacemi v regionu (může se jednat např. o spolky, sdružení, specializovaná zařízení, školy, zaměstnavatele osob se specifickými potřebami, různé pomáhající organizace nebo složky veřejné správy). **Jak na to:** Ve spolupráci s těmito organizacemi knihovna lépe pozná skutečné potřeby uživatelů a může jim přizpůsobit své služby a opatření. Vhodné je využít služeb těchto organizací při školení personálu, plánování a kontrole speciálních opatření, přípravě a plánování služeb a akcí ===== - Propagace služeb pro cílovou skupinu ===== **(6.2) Ve spolupráci s těmito organizacemi zajišťuje knihovna vhodnou formou propagaci svých služeb uživatelům se specifickými potřebami.** * Knihovna musí ve spolupráci s regionálními organizacemi (viz výše) spolupracovat na propagaci a zpřístupnění svých služeb, akcí, fondů a dalších aktivit. * Uživatelé musí být vždy informováni o jakýchkoliv změnách týkajících se služeb a jejich využívání. **Jak na to:** Knihovny mohou využívat spolupracující organizace v případě potřeby speciálních služeb a pomůcek (např. tisk materiálů na braillské tiskárně, tiskárně pro zhotovení hmatové grafiky, služby tlumočníka, další speciální pomůcky). ==== Vhodné formy propagace, spolupráce a komunikace ==== * Všechny dokumenty a propagační materiály knihovny musí být k dispozici v přístupném elektronickém formátu. * Všechny tištěné informace a propagační materiály musí být k dispozici (také) ve formě vhodné pro osoby se specifickými potřebami. * Knihovny mohou spolupracovat se střediskem [[https://www.teiresias.muni.cz/|Teirésias]] při Masarykově univerzitě v Brně, které se věnuje podpoře studentů se specifickými potřebami, nebo s katedrami speciální pedagogiky při pedagogických fakultách univerzit. ==== Vhodná místa pro propagaci, informační a komunikační kanály ==== * Propagace musí být cílena na organizace a instituce, ve kterých se osoby se specifickými potřebami vyskytují nebo které s těmito osobami spolupracují. Knihovna by měla využít možnost inzerovat své aktivity jak v tištěných časopisech daných organizací, tak v jejich elektronické podobě a na internetových stránkách věnujících se problematice daného typu postižení nebo znevýhodnění. Je možné také využít televizní pořady zaměřené na cílovou skupinu (Handicamping, Televizní klub neslyšících), portál Helpnet apod. \\ \\ **Jak na to:** Oslovit cílovou skupinu je možné prostřednictvím aktualizace webových stránek, zasíláním pravidelného newsletteru. Je možné oslovit školy a konkrétní učitele s nabídkou, využít možnosti informovat cílovou skupinu přes sociální sítě a získat „prostředníka“ zastupujícího cílovou skupinu (nejlépe externího, ev. interního spolupracovníka). * Výhodou je, pokud knihovna pravidelně vydává informační „bulletin“ pro uživatele se specifickými potřebami. * Knihovna by měla spolupracovat s následujícími organizacemi: * Občanské sdružení [[https://www.asistence.org/|Asistence]] * Informační portál [[https://www.helpnet.cz/|Helpnet]] * [[https://cz.friendlyvox.com/|Friendly Vox]] * Knihovna by měla navázat spolupráci také s vysokými školami, na kterých jsou obory zaměřené na tuto problematiku. ==== Spolupráce s dalšími knihovnami ==== Knihovna musí spolupracovat také s dalšími knihovnami (včetně specializovaných knihoven, např. [[https://www.infocentrum-sluch.cz/|Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených]], [[https://www.ktn.cz/intro|Knihovna a tiskárna pro nevidomé Karla Emanuela Macana]] atd.), které již poskytují služby uživatelům se specifickými potřebami. Spolupráce může být jak inspirací, tak i významným způsobem, jak ušetřit finance a získat další lidské zdroje.((Příklad: Pokud již některá knihovna připraví smlouvu upravující podmínky půjčování mp3 přehrávačů uživatelům s postižením a je ochotná vzor smlouvy poskytnout i dalším knihovnám, mohou tyto knihovny ušetřit čas, náklady spojené s právní konzultací apod.)) K získání informací o takových knihovnách lze využívat např. výstupy z odborných akcí a seminářů, odborný tisk, metodické materiály apod. **Jak na to:** Knihovny mohou vytvořit síť spřátelených knihoven cílících na uživatele s konkrétním typem postižení, např. vzhledem k výskytu neslyšících v Praze, Brně a Ostravě mohou vzniknout společné „tiché knihovny“ za účelem oslovení neslyšících čtenářů a společné podpory při organizovaní akcí, sdílení speciálního fondu a spolupráce při překonávání překážek s cílem zlepšit přístupnost daných knihoven pro cílovou skupinu. Mohou vydávat také společný bulletin.