{{page>hf:includy:sekce_univerzalni&nodate&noheader&nouser}}
====== -#6 Spolupráce a propagace ======
===== - Spolupráce s dalšími subjekty =====
**(6.1) Knihovna spolupracuje s organizacemi zastřešujícími a sdružujícími osoby se specifickými potřebami, především v dané lokalitě.**
Knihovna musí spolupracovat s organizacemi v regionu (může se jednat např. o spolky, sdružení, specializovaná zařízení, školy, zaměstnavatele osob se specifickými potřebami, různé pomáhající organizace nebo složky veřejné správy).
**Jak na to:**
Ve spolupráci s těmito organizacemi knihovna lépe pozná skutečné potřeby uživatelů a může jim přizpůsobit své služby a opatření. Vhodné je využít služeb těchto organizací při školení personálu, plánování a kontrole speciálních opatření, přípravě a plánování služeb a akcí
===== - Propagace služeb pro cílovou skupinu =====
**(6.2) Ve spolupráci s těmito organizacemi zajišťuje knihovna vhodnou formou propagaci svých služeb uživatelům se specifickými potřebami.**
* Knihovna musí ve spolupráci s regionálními organizacemi (viz výše) spolupracovat na propagaci a zpřístupnění svých služeb, akcí, fondů a dalších aktivit.
* Uživatelé musí být vždy informováni o jakýchkoliv změnách týkajících se služeb a jejich využívání.
**Jak na to:**
Knihovny mohou využívat spolupracující organizace v případě potřeby speciálních služeb a pomůcek (např. tisk materiálů na braillské tiskárně, tiskárně pro zhotovení hmatové grafiky, služby tlumočníka, další speciální pomůcky).
==== Vhodné formy propagace, spolupráce a komunikace ====
* Všechny dokumenty a propagační materiály knihovny musí být k dispozici v přístupném elektronickém formátu.
* Všechny tištěné informace a propagační materiály musí být k dispozici (také) ve formě vhodné pro osoby se specifickými potřebami.
* Knihovny mohou spolupracovat se střediskem [[https://www.teiresias.muni.cz/|Teirésias]] při Masarykově univerzitě v Brně, které se věnuje podpoře studentů se specifickými potřebami, nebo s katedrami speciální pedagogiky při pedagogických fakultách univerzit.
==== Vhodná místa pro propagaci, informační a komunikační kanály ====
* Propagace musí být cílena na organizace a instituce, ve kterých se osoby se specifickými potřebami vyskytují nebo které s těmito osobami spolupracují. Knihovna by měla využít možnost inzerovat své aktivity jak v tištěných časopisech daných organizací, tak v jejich elektronické podobě a na internetových stránkách věnujících se problematice daného typu postižení nebo znevýhodnění. Je možné také využít televizní pořady zaměřené na cílovou skupinu (Handicamping, Televizní klub neslyšících), portál Helpnet apod. \\ \\ **Jak na to:**
Oslovit cílovou skupinu je možné prostřednictvím aktualizace webových stránek, zasíláním pravidelného newsletteru. Je možné oslovit školy a konkrétní učitele s nabídkou, využít možnosti informovat cílovou skupinu přes sociální sítě a získat „prostředníka“ zastupujícího cílovou skupinu (nejlépe externího, ev. interního spolupracovníka).
* Výhodou je, pokud knihovna pravidelně vydává informační „bulletin“ pro uživatele se specifickými potřebami.
* Knihovna by měla spolupracovat s následujícími organizacemi:
* Občanské sdružení [[https://www.asistence.org/|Asistence]]
* Informační portál [[https://www.helpnet.cz/|Helpnet]]
* [[https://cz.friendlyvox.com/|Friendly Vox]]
* Knihovna by měla navázat spolupráci také s vysokými školami, na kterých jsou obory zaměřené na tuto problematiku.
==== Spolupráce s dalšími knihovnami ====
Knihovna musí spolupracovat také s dalšími knihovnami (včetně specializovaných knihoven, např. [[https://www.infocentrum-sluch.cz/|Informační centrum rodičů a přátel sluchově postižených]], [[https://www.ktn.cz/intro|Knihovna a tiskárna pro nevidomé Karla Emanuela Macana]] atd.), které již poskytují služby uživatelům se specifickými potřebami. Spolupráce může být jak inspirací, tak i významným způsobem, jak ušetřit finance a získat další lidské zdroje.((Příklad: Pokud již některá knihovna připraví smlouvu upravující podmínky půjčování mp3 přehrávačů uživatelům s postižením a je ochotná vzor smlouvy poskytnout i dalším knihovnám, mohou tyto knihovny ušetřit čas, náklady spojené s právní konzultací apod.)) K získání informací o takových knihovnách lze využívat např. výstupy z odborných akcí a seminářů, odborný tisk, metodické materiály apod.
**Jak na to:**
Knihovny mohou vytvořit síť spřátelených knihoven cílících na uživatele s konkrétním typem postižení, např. vzhledem k výskytu neslyšících v Praze, Brně a Ostravě mohou vzniknout společné „tiché knihovny“ za účelem oslovení neslyšících čtenářů a společné podpory při organizovaní akcí, sdílení speciálního fondu a spolupráce při překonávání překážek s cílem zlepšit přístupnost daných knihoven pro cílovou skupinu. Mohou vydávat také společný bulletin.