{{page>hf:includy:sekce_telesne&nodate&noheader&nouser}}
====== -#2 Personál ======
{{page>hf:includy:personal21&nodate&noheader&nouser}}
* Zaměstnanci mají na paměti, že osoby s tělesným postižením nepřekonávají jen fyzické překážky, ale také psychické bariéry, aby vůbec do knihovny přišly a mluvily o svých potřebách.
* Pracovníci ve službách mají osvojena pravidla („desatera“) komunikace s osobami s tělesným postižením a pravidla komunikace s osobami doprovázenými asistentem. \\ \\ **Jak na to:** \\ \\ Pravidla komunikace s osobami s tělesným postižením a s osobami doprovázenými asistentem jsou uvedena například na portálu helpnet.cz.
* Všichni zaměstnanci knihovny mají osvojena pravidla bezbariérového pohybu, a to nejen z hlediska architektonických úprav, vnitřního uspořádání prostoru či aktuální situace. \\ \\ **Jak na to:** \\ \\ Potenciálním problémem mohou být nevhodně umístněné výstavní panely či prostorová omezení vyplývající z dočasných stavebních úprav, neodklizený sníh na přístupové komunikaci, špatně zaparkovaná auta apod.
* Každý zaměstnanec knihovny je náležitě proškolen v obsluze zařízení, které umožňuje vstup osoby na vozíku do knihovny, i v obsluze výtahu či plošiny pro případ, že osoba na vozíku nebo s chodítkem potřebuje asistenci.
{{page>hf:includy:personal22&nodate&noheader&nouser}}
**Jak na to:**
Se školením pracovníků mohou pomoci například Liga vozíčkářů, Pražská organizace vozíčkářů.
**Při plánování opatření týkajících se personálu nezapomeňte také na [[hf:univerzalni:personal|požadavky Univerzální metodiky]]**.