====== -#9 Technologický plán ====== I když knihovní software a případné požadavky na jeho změnu jsou součástí [[aks:strategicky_technologicky_plan|širší strategie knihovny v oblasti informačních a komunikačních technologií]], změna knihovního softwaru obvykle vyžaduje vytvoření detailního technologického plánu s jednotlivými kroky, jejichž prostřednictvím se má dosáhnout požadovaného cíle. Aby byl projekt změny softwaru úspěšný, musí tento plán obsahovat popis potřebného hardwaru i softwaru, síťové i další infrastruktury, činností a procedur, školení aj. Plán pomáhá stanovit posloupnost jednotlivých kroků při projektu přechodu na nový software a je také nezbytným podkladem pro kalkulaci veškerých souvisejících nákladů, přípravu žádosti o dotaci nebo jinou formu fundraisingu. Do technologického plánu byste měli zahrnout zejména tyto oblasti: * výběr softwaru; * požadavky na hardware; * zajištění internetové konektivity; * nezbytná elektronistalace; * RFID brány nebo zařízení pro ochranu fondu; * zařízení pro samoobslužnou výpůjčku; * převod, testování a opravy dat; * nastavení bezpečnostních postupů; * plány pro zálohu a obnovu dat; * napojení na další poskytované elektronické služby a kooperativní projekty, případně provedení nutných změn stávajících systémů a služeb; * postup při instalaci nového knihovního softwaru a způsob nasazení do provozu; * nastavení a testování knihovního softwaru; * školení zaměstnanců i uživatelů((WEBBER, Desiree a Andrew PETERS. //Integrated library systems: planning, selecting, and implementing//. Santa Barbara: Libraries Unlimited, 2010, s. 70–71, 77–84. ISBN 978-1-59158-897-9.)) Pokud jde o výběr **softwaru**, technologický plán by měl obsahovat: * požadované cíle a funkce softwaru, návaznost na další služby (z hlediska technologií), včetně jejich nastavení a zprovoznění; * požadované změny procesů knihovny; * požadavky na software, jeho typ, způsob provozu (a servis), jednotlivé moduly a doplňky; * požadovaný počet licencí. V případě **hardwaru** by měly do plánu být začleněny požadavky na: * server nebo servery, routery, UPS (zdroje napájení) aj.; * provoz hardwaru (optimální klimatické podmínky serveru, zabezpečení místnosti proti neoprávněnému vstupu apod.); * pracovní stanice pro zaměstnance; * další vybavení (monitory, klávesnice, myši, čtečky čárových kódů / čipových karet, čtecí zařízení pro RFID, tiskárny a jiná periferní zařízení). Pokud v rámci změny knihovního softwaru pořizujete nové počítače nebo jiné hardwarové vybavení, nezapomeňte na související příslušenství (zásuvky, držáky na kabely apod) a vhodný nábytek (počítačové stoly, židle apod.). Pamatujte na podjezdnost stolů, dostatečný prostor a správné umístění nábytku tak, aby počítače mohli využívat i uživatelé s tělesným postižením.((Informace o vhodném vybavení knihovny pro uživatele s postižením najdete v příručce [[https://ipk.nkp.cz/docs/aktualizovana-verze-publikace-rovny-pristup.-standard-handicap-friendly-2019|Rovný přístup: Standard Handicap Friendly: metodická příručka pro práci knihoven s uživateli s postižením]].)) Cenové aspekty technologického plánu přechodu na nový knihovní software jsou uvedeny v kapitole [[aks:rozpocet_projektu|Rozpočet projektu]]. <-nove_technologie_a_sluzby|8. Nové technologie a služby^obsah|Obsah^typy_knihovniho_softwaru|10. Typy knihovního softwaru->