====== -#9 Technologický plán ======
I když knihovní software a případné požadavky na jeho změnu jsou součástí [[aks:strategicky_technologicky_plan|širší strategie knihovny v oblasti informačních a komunikačních technologií]], změna knihovního softwaru obvykle vyžaduje vytvoření detailního technologického plánu s jednotlivými kroky, jejichž prostřednictvím se má dosáhnout požadovaného cíle. Aby byl projekt změny softwaru úspěšný, musí tento plán obsahovat popis potřebného hardwaru i softwaru, síťové i další infrastruktury, činností a procedur, školení aj.
Plán pomáhá stanovit posloupnost jednotlivých kroků při projektu přechodu na nový software a je také nezbytným podkladem pro kalkulaci veškerých souvisejících nákladů, přípravu žádosti o dotaci nebo jinou formu fundraisingu.
Do technologického plánu byste měli zahrnout zejména tyto oblasti:
* výběr softwaru;
* požadavky na hardware;
* zajištění internetové konektivity;
* nezbytná elektronistalace;
* RFID brány nebo zařízení pro ochranu fondu;
* zařízení pro samoobslužnou výpůjčku;
* převod, testování a opravy dat;
* nastavení bezpečnostních postupů;
* plány pro zálohu a obnovu dat;
* napojení na další poskytované elektronické služby a kooperativní projekty, případně provedení nutných změn stávajících systémů a služeb;
* postup při instalaci nového knihovního softwaru a způsob nasazení do provozu;
* nastavení a testování knihovního softwaru;
* školení zaměstnanců i uživatelů((WEBBER, Desiree a Andrew PETERS. //Integrated library systems: planning, selecting, and implementing//. Santa Barbara: Libraries Unlimited, 2010, s. 70–71, 77–84. ISBN 978-1-59158-897-9.))
Pokud jde o výběr **softwaru**, technologický plán by měl obsahovat:
* požadované cíle a funkce softwaru, návaznost na další služby (z hlediska technologií), včetně jejich nastavení a zprovoznění;
* požadované změny procesů knihovny;
* požadavky na software, jeho typ, způsob provozu (a servis), jednotlivé moduly a doplňky;
* požadovaný počet licencí.
V případě **hardwaru** by měly do plánu být začleněny požadavky na:
* server nebo servery, routery, UPS (zdroje napájení) aj.;
* provoz hardwaru (optimální klimatické podmínky serveru, zabezpečení místnosti proti neoprávněnému vstupu apod.);
* pracovní stanice pro zaměstnance;
* další vybavení (monitory, klávesnice, myši, čtečky čárových kódů / čipových karet, čtecí zařízení pro RFID, tiskárny a jiná periferní zařízení).
Pokud v rámci změny knihovního softwaru pořizujete nové počítače nebo jiné hardwarové vybavení, nezapomeňte na související příslušenství (zásuvky, držáky na kabely apod) a vhodný nábytek (počítačové stoly, židle apod.). Pamatujte na podjezdnost stolů, dostatečný prostor a správné umístění nábytku tak, aby počítače mohli využívat i uživatelé s tělesným postižením.((Informace o vhodném vybavení knihovny pro uživatele s postižením najdete v příručce [[https://ipk.nkp.cz/docs/aktualizovana-verze-publikace-rovny-pristup.-standard-handicap-friendly-2019|Rovný přístup: Standard Handicap Friendly: metodická příručka pro práci knihoven s uživateli s postižením]].))
Cenové aspekty technologického plánu přechodu na nový knihovní software jsou uvedeny v kapitole
[[aks:rozpocet_projektu|Rozpočet projektu]].
<-nove_technologie_a_sluzby|8. Nové technologie a služby^obsah|Obsah^typy_knihovniho_softwaru|10. Typy knihovního softwaru->