====== -#14 Požadavky na software ====== Požadavky na způsob provozu knihovního softwaru, typ katalogu a požadované funkce či moduly by měly vycházet z [[aks:analyza_situace_a_potreb_knihovny|analýzy stavu a potřeb knihovny]] a [[aks:pracovni_postupy_a_procesy|analýzy pracovních procesů a postupů knihovny]]. Požadavky na způsob provozu jsou jedním z nejdůležitějších podkladů při jednání s dodavateli a při přípravě [[aks:vyber_softwaru|výběrového řízení, resp. poptávkového dokumentu]]. Seznam požadavků nejčastěji zahrnuje témata uvedená níže. ===== - Obecné požadavky ===== Obvykle jimi jsou: * požadovaný typ katalogu (např. regionální systém, jednotlivá instalace, společný katalog); * požadovaný způsob implementace (např. hostovaný systém, cloudové řešení, instalace na serveru knihovny); * požadovaná míra rozlišení oprávnění pro jednotlivé knihovny, činnosti, skupiny uživatelů či jednotlivce (odvíjí se od [[aks:typy_katalogu|typu katalogu]] – u regionálních nebo společných katalogů, případně u institucí se složitější organizační strukturou je obvykle vyžadována větší míra rozlišení oprávnění na úrovni organizačních jednotek i činností); * požadovaná míra odlišných nastavení pro jednotlivé knihovny a pobočky v rámci katalogu a pravidla pro půjčování, rezervace; * požadovaná míra přizpůsobení uživatelského rozhraní (přizpůsobení grafickému vzhledu organizace, případně další možnosti nastavení rozhraní); * požadované propojení s externími softwary, službami a kooperativními projekty (s tím souvisí také požadavky na používané formáty, protokoly apod.); * požadovaná podpora (rozsah, časová dostupnost, způsoby komunikace aj.); * dokumentace (požadovaný typ, forma((Může jít např. o technickou nebo uživatelskou dokumentaci, tištěnou nebo online podobu dokumentace apod.)), rozsah); * školení (požadavky na obsah školení, místo konání, formu, rozsah apod.); * záruky (včetně záruk v případě ukončení činnosti dodavatele), požadavky na vlastnictví dat v případě hostovaných systémů nebo provozu v cloudu; * základní požadavky na systém: hardware a software, požadované standardy, bezpečnost, způsob ověřování identity uživatelů, administrace, zajištění převodu dat aj. ===== - Požadavky na funkce/moduly systému ===== Při stanovování požadavků (zejména při jednání s dodavateli knihovních softwarů) nezapomeňte, že **definice modulu se mezi jednotlivými softwary může lišit**; navíc [[aks:typy_knihovniho_softwaru#svobodny_knihovni_software|svobodné softwary]] používané v ČR nejsou modulární. Proto je důležité snažit se specifikovat spíše okruhy funkcí, resp. jednotlivé požadované funkce. V některých případech doporučujeme také specifikovat způsob, jakým má být daná funkce nebo její administrace dostupná. Z hlediska provozu knihovny může být velký rozdíl např. v tom, zda je administrace nastavení některých funkcí softwaru dostupná prostřednictvím standardního rozhraní knihovního softwaru nebo pouze z příkazové řádky na serveru (viz též kapitolu [[aks:pracovni_postupy_a_procesy|Pracovní postupy a procesy]]). Níže uvádíme stručný výčet obvyklých okruhů požadavků na funkce knihovního softwaru. Při přípravě poptávkového dokumentu nebo při komunikaci s potenciálními dodavateli je většinou třeba tyto funkce specifikovat podrobněji. ==== - Výpůjční protokol ==== Mezi obvyklé požadavky patří: * přehled základních funkcí; * výpůjční pravidla; * evidence a vyhledávání čtenářů; * online registrace uživatelů; * kontrola duplicit čtenářů; * blokování čtenářského konta; * zprávy a upozornění; * půjčování a vracení; * prodloužení výpůjček; * rezervace a objednávky knihovních jednotek; * sledování přepravy rezervací a objednávek dokumentů; * poplatky, pokuty, odesílání upozornění; * způsoby plateb; * možnost přizpůsobení tiskových výstupů; * offline funkce. ==== - Katalogizace ==== Mezi obvyklé požadavky patří: * přehled základních požadovaných funkcí; * standardy; * požadovaná katalogizační pole; * způsoby editace a tvorby záznamů; * nastavení šablon pro bibliografické záznamy; * nastavení šablon pro vlastnosti jednotek; * možnosti importu a exportu; * funkce pro stahování záznamů prostřednictvím protokolu Z39.50; * tisk štítků a čárových kódů; * hromadné editace a akce; * správa autoritních záznamů; * výměnné soubory. ==== - Správa seriálů ==== Mezi obvyklé požadavky patří: * možnost generování vzorců a předpovědí pro předplatné; * správa předplatného; * příjem exemplářů, hromadný příjem; * vazba seriálových jednotek; * šablony pro příjem exemplářů; * reklamace nedodaných čísel. ==== - Online katalog (OPAC) ==== Mezi obvyklé požadavky patří: * požadavky na rozhraní včetně responzivity designu a přístupnosti pro osoby se specifickými potřebami; * ovládání rozhraní; * přidaný obsah (např. obálky, obsahy či citace); * způsoby vyhledávání (jednoduché a pokročilé vyhledávání, prohlížení, fasety apod.); * možnosti práce s výsledky vyhledávání; * požadavky na funkce čtenářského konta; * možnosti plateb; * možnosti správy čtenářského konta; * vytváření seznamů; * možnost vytváření trvalých odkazů na záznamy a na výsledky vyhledávání; * požadavky na historii výpůjček, její uchovávání a naopak odstranění. ==== - Akvizice ==== Mezi obvyklé požadavky patří: * sledování finančních zdrojů, fondů a rozpočtů; * správa dodavatelů; * tvorba seznamů požadavků; * objednávky; * elektronické objednávky; * objednávky elektronických dokumentů; * sledování stavu požadavku; * reklamace; * možnost zobrazení stavu objednaného dokumentu v online katalogu. ==== - Statistické výstupy ==== Mezi obvyklé požadavky patří: * formáty a formy výstupů; * tisk výstupů; * požadované statistické údaje; * možnost periodicky opakovaných výstupů; * zasílání výstupů e-mailem. ==== - Revize fondu ==== Mezi obvyklé požadavky patří: * formy sběru dat, * výstupy revize. ==== - Další oblasti ==== Může se jednat např. o: * meziknihovní výpůjčku; * rezervaci vybavení a místností. <-ziskavani_informaci|13. Získávání informací^obsah|Obsah^rozpocet_projektu|15. Rozpočet projektu->