====== Kontrolní seznam pro testování ====== Seznam pro testování nového softwaru je pouze orientační((Seznam byl zpracován s využitím [[https://goo.gl/59152V|Evergreen Upgrade Testing Documents]], které využívá sdružení knihoven v Georgii v USA.)). Aktuálně obsahuje přehled funkcí pro testování online katalogu, základních funkcí služebního klienta a periferních zařízení, katalogizace a správy fondu a výpůjčního protokolu. V kontrolním seznamu jsou uvedeny pouze obecné funkce, které lze předpokládat ve většině knihovních softwarů. Zároveň se jednotlivé funkce se v různých knihovních softwarech mírně liší, proto se budou v detailech nebo dílčích oblastech lišit také požadavky na testování jednotlivých softwarů. Při práci s kontrolním seznamem doporučujeme použít formu tabulky, která bude obsahovat jednak jednotlivé funkce, jednak informace o provedených testech, např. kdo, kdy a s jakým výsledkem danou funkci testoval (úspěch, chyba, podrobný popis problémů, poznámky apod.).((Inspirovat se můžete např. {{ :aks:testovani_pri_upgradu.pdf|kontrolním seznamem pro testování online katalogu v knihovním softwaru Evergreen}} (PDF, 42 kB).)) ===== - Online katalog ===== **Uživatelské rozhraní** Otestujte: * rozložení stránky a grafické rozhraní; * menu, navigaci, odkazy; **Vyhledávání a práce s výsledky** Otestujte: * základní vyhledávání (různé kombinace vyhledávacích možností); * pokročilé vyhledávání (různé kombinace vyhledávacích možností); * procházení katalogu podle různých kritérií (autor, název, předmět); * zobrazení výsledků vyhledávání, řazení, stránkování, filtry, seskupení různých formátů nebo vydání titulu, fasety atd.); * detaily záznamu (údaje o titulu a jednotkách, odkazy na vyhledávání souvisejících záznamů podle autora, předmětových hesel, odkazy na podrobné informace o knihovně); * přidaný obsah (obálky, obsahy, citace, hodnocení atd.). **Čtenářské konto** Otestujte: * vzhled a chování, navigaci, jednotlivé karty/funkce, zobrazení správných informací; * výpůjčky (zobrazení, prodloužení); * historii výpůjček (vypůjčte si několik jednotek a zkontrolujte, jestli se zobrazují v historii); * rezervace (zadejte v online katalogu rezervaci a zobrazte si ji ve služebním klientu, upravte detaily rezervace, proveďte pozastavení a nové aktivování rezervace, vyberte způsob oznámení o rezervaci a místo pro vyzvednutí rezervace); * uživatelská nastavení (jednotlivé předvolby, např. vyhledávání či upozornění); * seznamy (vytvořte seznam, upravte ho, sdílejte, přidejte do něj položku); * poplatky a zpozdné((Počítejte s tím, že online platby na testovacím serveru nebudou fungovat.)); * centrum zpráv pro uživatele (přidejte ve služebním klientu zprávu pro čtenáře a poté zkontrolujte, zda se správně zobrazuje ve čtenářském kontě v online katalogu; zkontrolujte také automaticky generované zprávy). **Online registrace čtenáře** Otestujte: * zadání údajů ve formuláři, chování formuláře při nesprávném vyplnění; * zobrazení údajů z online registrace v rozhraní služebního klienta. Všechny testy online katalogu je nutné provést jako na počítači, tak na mobilním zařízení((Optimální je vyzkoušet všechna rozhraní a jejich funkce v prohlížeči mobilního telefonu. Je rovněž možné přidat kontrolu v prohlížeči na tabletu.)). ===== - Základní funkce služebního klienta a propojení s periferními zařízeními ===== Otestujte: * přihlášení do systému, možnost práce v požadované knihovně/pobočce (v některých softwarech je nutné otestovat registraci pracovní stanice v knihovně/pobočce); * připojení tiskáren; * tiskové výstupy a potvrzení (nastavení, tisk jednotlivých výstupů, import, export, výchozí tiskárnu pro jednotlivé typy výstupů); * připojení a fungování čteček čárových kódů (správné načítání kódů), čteček čipových karet, RFID čteček a dalších periferních zařízení; * kontrola odesílání e-mailů a oznámení. ===== - Katalogizace a správa jednotek ===== **Uživatelské rozhraní** Otestujte: * rozložení stránky a grafické rozhraní; * menu, navigaci, odkazy. **Kontrola funkcí vyhledávání v katalogu ve služebním klientu** Otestujte: * vyhledávání a práce s výsledky vyhledávání (viz seznam pro testování online katalogu výše); * nastavené preference pro vyhledávání; * hledání záznamu podle systémového čísla; * vyhledání posledního zobrazeného záznamu. **Rozhraní klienta Z39.50** Otestujte: * nastavení (a přizpůsobení) rozhraní, zobrazení údajů; * hledání v jednotlivých zdrojích; * přístupová oprávnění u zabezpečených zdrojů; * vyhledávání podle jednotlivých polí (ISBN, ISSN, autora, názvu, vydavatele, roku vydání); * zobrazení vyhledaných záznamů a údajů o zdroji záznamu, přesun na lokální záznam obsažený ve výsledcích; * přepsání lokálního záznamu; * import záznamu s editací a bez editace (import požadovaných polí, odebrání nežádoucích polí). **Editace záznamů ve formátu MARC** Otestujte: * výběr a použití šablon (pracovních listů) pro jednotlivé typy dokumentů; * přepínání mezi různými zobrazeními editačního formuláře (textovou editací, editací polí), kopírování údajů; * úpravu polí, přidání/smazání polí, podpolí, indikátorů; * ruční i automatickou editaci kódovaných údajů; * uložení záznamu a provedené změny; * sloučení záznamů; * autoritní záznamy (připojení autoritního záznamu, vytvoření/úprava autoritního záznamu); * zobrazení nově vytvořených autorit ve fasetách; * elektronické zdroje (zobrazení ve služebním klientu i v online katalogu). **Správa knihovních jednotek** Otestujte: * přidání signatury a jednotky, přidání jednotky do správné knihovny; * změnu čárového kódu, signatury; * editaci a uložení údajů o jednotkách; * vytvoření, použití, smazání, import a export šablon pro úpravu knihovních jednotek; * přesuny jednotek k jiné signatuře, do jiného umístění, do jiné knihovny; * hromadné akce s jednotkami, přidání do seznamu exemplářů; * smazání jednotek (jednotlivě i hromadně). **Zobrazení a úprava informací o knihovní jednotce** Otestujte: * aktuální stav jednotky; * katalogizační informace; * historii posledních výpůjček; * rezervace a přesuny (zobrazení, správa, zrušení); * informace o zdroji akvizice; * označení jednotky jako ztracené a poškozené. ** Tisk štítků** Otestujte: * jednotlivý i hromadný tisk; * tisk různých druhů štítků; * tisk štítků pro existující i nově přidané knihovní jednotky. **Výměnné soubory** Otestujte: * vytvoření a zrušení výměnného souboru; * přidání položek do souboru; * přesun souboru do jiného umístění (jiné knihovny). ===== - Výpůjční protokol ===== **Uživatelské rozhraní** Otestujte: * rozložení stránky a grafické rozhraní; * menu, navigaci, odkazy. **Správa čtenářů** Otestujte: * vyhledání čtenáře podle různých kritérií (čárového kódu nebo čipu, dalších údajů); * registraci čtenáře (povinná pole, chybová hlášení, výchozí hodnoty, editaci, automatické rozpoznání nezletilých čtenářů, uložení, klonování záznamu, čtenáře v rodinných skupinách). **Půjčování a vracení** Otestujte: * půjčení různých typů jednotek; * tisk výpisu, zaslání výpisu e-mailem; * správnost dat vrácení podle typu čtenáře a knihovní jednotky; * specifická data vrácení (půjčování a vracení k přednastavenému datu, pevná data vrácení ke konci semestru apod.); * vracení různých typů jednotek; * vracení knihovních jednotek po lhůtě, poškozených jednotek apod.; * prezenční půjčení (případně vrácení) dokumentu; * správnost prodloužení knihovních jednotek podle typu čtenáře a jednotky; * prodloužení jednotek s uplynulou výpůjční lhůtou, prodloužení výpůjček u čtenářů s nevyřízenými dluhy a výpůjčkami po lhůtě (podle pravidel nastavených knihovnou). **Poplatky a pokuty** Otestujte: * automatické generování poplatků (za upomínky, ztracené a poškozené knihy atd.); * manuální naúčtování poplatků (za zboží apod.); * různé typy plateb (hotovost, prominutí, online platby, refundace aj., vždy podle možností daného softwaru); * zrušení poplatků; * zobrazení posledních plateb čtenáře; * tisk potvrzení ke platbám; * zobrazení přehledu hotovostních operací za vybrané období. **Rezervace** Otestujte: * zadání různých typů rezervací (na dílo, vydání, jednotku, vždy podle možností daného softwaru); * zobrazení seznamu rezervací/objednávek k vyzvednutí z regálu; * zachycení rezervace vypůjčeného dokumentu, dokumentu, který je na regále; * správné směrování rezervací pro přepravu do jiných knihoven/poboček; * zrušení rezervace, přesun rezervace na začátek fronty; * tisk průvodek k rezervacím a přepravám. **Samoobslužné výpůjčky** Otestujte: * přihlášení/aktivaci pracovní stanice pracovníky knihovny; * přihlášení uživatele; * půjčení, prodloužení, tisk výpisu, zaslání výpisu e-mailem. <-rozhodovani|příloha Rozhodování o novém softwaru^obsah|Obsah^sledovani_trendu|příloha Sledování trendů->