====== Kontrolní seznam pro testování ======
Seznam pro testování nového softwaru je pouze orientační((Seznam byl zpracován s využitím [[https://goo.gl/59152V|Evergreen Upgrade Testing Documents]], které využívá sdružení knihoven v Georgii v USA.)). Aktuálně obsahuje přehled funkcí pro testování online katalogu, základních funkcí služebního klienta a periferních zařízení, katalogizace a správy fondu a výpůjčního protokolu.
V kontrolním seznamu jsou uvedeny pouze obecné funkce, které lze předpokládat ve většině knihovních softwarů. Zároveň se jednotlivé funkce se v různých knihovních softwarech mírně liší, proto se budou v detailech nebo dílčích oblastech lišit také požadavky na testování jednotlivých softwarů.
Při práci s kontrolním seznamem doporučujeme použít formu tabulky, která bude obsahovat jednak jednotlivé funkce, jednak informace o provedených testech, např. kdo, kdy a s jakým výsledkem danou funkci testoval (úspěch, chyba, podrobný popis problémů, poznámky apod.).((Inspirovat se můžete např. {{ :aks:testovani_pri_upgradu.pdf|kontrolním seznamem pro testování online katalogu v knihovním softwaru Evergreen}} (PDF, 42 kB).))
===== - Online katalog =====
**Uživatelské rozhraní**
Otestujte:
* rozložení stránky a grafické rozhraní;
* menu, navigaci, odkazy;
**Vyhledávání a práce s výsledky**
Otestujte:
* základní vyhledávání (různé kombinace vyhledávacích možností);
* pokročilé vyhledávání (různé kombinace vyhledávacích možností);
* procházení katalogu podle různých kritérií (autor, název, předmět);
* zobrazení výsledků vyhledávání, řazení, stránkování, filtry, seskupení různých formátů nebo vydání titulu, fasety atd.);
* detaily záznamu (údaje o titulu a jednotkách, odkazy na vyhledávání souvisejících záznamů podle autora, předmětových hesel, odkazy na podrobné informace o knihovně);
* přidaný obsah (obálky, obsahy, citace, hodnocení atd.).
**Čtenářské konto**
Otestujte:
* vzhled a chování, navigaci, jednotlivé karty/funkce, zobrazení správných informací;
* výpůjčky (zobrazení, prodloužení);
* historii výpůjček (vypůjčte si několik jednotek a zkontrolujte, jestli se zobrazují v historii);
* rezervace (zadejte v online katalogu rezervaci a zobrazte si ji ve služebním klientu, upravte detaily rezervace, proveďte pozastavení a nové aktivování rezervace, vyberte způsob oznámení o rezervaci a místo pro vyzvednutí rezervace);
* uživatelská nastavení (jednotlivé předvolby, např. vyhledávání či upozornění);
* seznamy (vytvořte seznam, upravte ho, sdílejte, přidejte do něj položku);
* poplatky a zpozdné((Počítejte s tím, že online platby na testovacím serveru nebudou fungovat.));
* centrum zpráv pro uživatele (přidejte ve služebním klientu zprávu pro čtenáře a poté zkontrolujte, zda se správně zobrazuje ve čtenářském kontě v online katalogu; zkontrolujte také automaticky generované zprávy).
**Online registrace čtenáře**
Otestujte:
* zadání údajů ve formuláři, chování formuláře při nesprávném vyplnění;
* zobrazení údajů z online registrace v rozhraní služebního klienta.
Všechny testy online katalogu je nutné provést jako na počítači, tak na mobilním zařízení((Optimální je vyzkoušet všechna rozhraní a jejich funkce v prohlížeči mobilního telefonu. Je rovněž možné přidat kontrolu v prohlížeči na tabletu.)).
===== - Základní funkce služebního klienta a propojení s periferními zařízeními =====
Otestujte:
* přihlášení do systému, možnost práce v požadované knihovně/pobočce (v některých softwarech je nutné otestovat registraci pracovní stanice v knihovně/pobočce);
* připojení tiskáren;
* tiskové výstupy a potvrzení (nastavení, tisk jednotlivých výstupů, import, export, výchozí tiskárnu pro jednotlivé typy výstupů);
* připojení a fungování čteček čárových kódů (správné načítání kódů), čteček čipových karet, RFID čteček a dalších periferních zařízení;
* kontrola odesílání e-mailů a oznámení.
===== - Katalogizace a správa jednotek =====
**Uživatelské rozhraní**
Otestujte:
* rozložení stránky a grafické rozhraní;
* menu, navigaci, odkazy.
**Kontrola funkcí vyhledávání v katalogu ve služebním klientu**
Otestujte:
* vyhledávání a práce s výsledky vyhledávání (viz seznam pro testování online katalogu výše);
* nastavené preference pro vyhledávání;
* hledání záznamu podle systémového čísla;
* vyhledání posledního zobrazeného záznamu.
**Rozhraní klienta Z39.50**
Otestujte:
* nastavení (a přizpůsobení) rozhraní, zobrazení údajů;
* hledání v jednotlivých zdrojích;
* přístupová oprávnění u zabezpečených zdrojů;
* vyhledávání podle jednotlivých polí (ISBN, ISSN, autora, názvu, vydavatele, roku vydání);
* zobrazení vyhledaných záznamů a údajů o zdroji záznamu, přesun na lokální záznam obsažený ve výsledcích;
* přepsání lokálního záznamu;
* import záznamu s editací a bez editace (import požadovaných polí, odebrání nežádoucích polí).
**Editace záznamů ve formátu MARC**
Otestujte:
* výběr a použití šablon (pracovních listů) pro jednotlivé typy dokumentů;
* přepínání mezi různými zobrazeními editačního formuláře (textovou editací, editací polí), kopírování údajů;
* úpravu polí, přidání/smazání polí, podpolí, indikátorů;
* ruční i automatickou editaci kódovaných údajů;
* uložení záznamu a provedené změny;
* sloučení záznamů;
* autoritní záznamy (připojení autoritního záznamu, vytvoření/úprava autoritního záznamu);
* zobrazení nově vytvořených autorit ve fasetách;
* elektronické zdroje (zobrazení ve služebním klientu i v online katalogu).
**Správa knihovních jednotek**
Otestujte:
* přidání signatury a jednotky, přidání jednotky do správné knihovny;
* změnu čárového kódu, signatury;
* editaci a uložení údajů o jednotkách;
* vytvoření, použití, smazání, import a export šablon pro úpravu knihovních jednotek;
* přesuny jednotek k jiné signatuře, do jiného umístění, do jiné knihovny;
* hromadné akce s jednotkami, přidání do seznamu exemplářů;
* smazání jednotek (jednotlivě i hromadně).
**Zobrazení a úprava informací o knihovní jednotce**
Otestujte:
* aktuální stav jednotky;
* katalogizační informace;
* historii posledních výpůjček;
* rezervace a přesuny (zobrazení, správa, zrušení);
* informace o zdroji akvizice;
* označení jednotky jako ztracené a poškozené.
** Tisk štítků**
Otestujte:
* jednotlivý i hromadný tisk;
* tisk různých druhů štítků;
* tisk štítků pro existující i nově přidané knihovní jednotky.
**Výměnné soubory**
Otestujte:
* vytvoření a zrušení výměnného souboru;
* přidání položek do souboru;
* přesun souboru do jiného umístění (jiné knihovny).
===== - Výpůjční protokol =====
**Uživatelské rozhraní**
Otestujte:
* rozložení stránky a grafické rozhraní;
* menu, navigaci, odkazy.
**Správa čtenářů**
Otestujte:
* vyhledání čtenáře podle různých kritérií (čárového kódu nebo čipu, dalších údajů);
* registraci čtenáře (povinná pole, chybová hlášení, výchozí hodnoty, editaci, automatické rozpoznání nezletilých čtenářů, uložení, klonování záznamu, čtenáře v rodinných skupinách).
**Půjčování a vracení**
Otestujte:
* půjčení různých typů jednotek;
* tisk výpisu, zaslání výpisu e-mailem;
* správnost dat vrácení podle typu čtenáře a knihovní jednotky;
* specifická data vrácení (půjčování a vracení k přednastavenému datu, pevná data vrácení ke konci semestru apod.);
* vracení různých typů jednotek;
* vracení knihovních jednotek po lhůtě, poškozených jednotek apod.;
* prezenční půjčení (případně vrácení) dokumentu;
* správnost prodloužení knihovních jednotek podle typu čtenáře a jednotky;
* prodloužení jednotek s uplynulou výpůjční lhůtou, prodloužení výpůjček u čtenářů s nevyřízenými dluhy a výpůjčkami po lhůtě (podle pravidel nastavených knihovnou).
**Poplatky a pokuty**
Otestujte:
* automatické generování poplatků (za upomínky, ztracené a poškozené knihy atd.);
* manuální naúčtování poplatků (za zboží apod.);
* různé typy plateb (hotovost, prominutí, online platby, refundace aj., vždy podle možností daného softwaru);
* zrušení poplatků;
* zobrazení posledních plateb čtenáře;
* tisk potvrzení ke platbám;
* zobrazení přehledu hotovostních operací za vybrané období.
**Rezervace**
Otestujte:
* zadání různých typů rezervací (na dílo, vydání, jednotku, vždy podle možností daného softwaru);
* zobrazení seznamu rezervací/objednávek k vyzvednutí z regálu;
* zachycení rezervace vypůjčeného dokumentu, dokumentu, který je na regále;
* správné směrování rezervací pro přepravu do jiných knihoven/poboček;
* zrušení rezervace, přesun rezervace na začátek fronty;
* tisk průvodek k rezervacím a přepravám.
**Samoobslužné výpůjčky**
Otestujte:
* přihlášení/aktivaci pracovní stanice pracovníky knihovny;
* přihlášení uživatele;
* půjčení, prodloužení, tisk výpisu, zaslání výpisu e-mailem.
<-rozhodovani|příloha Rozhodování o novém softwaru^obsah|Obsah^sledovani_trendu|příloha Sledování trendů->